  • 1. Data: 2002-06-24 16:39:31
    Temat: jak dziala ELIXIR
    Od: Bartosz Maruszewski <b...@d...ists.pwr.wroc.pl>

    Dzien Dobry/Wieczor.

    A ja mam takie lamerskie pytanie: Czemu ELIXIR ma sesje? Nie mozna tego
    faktycznie on-line robic? Trzeba czekac do tej sesji wchodzacej, zeby
    drugi bank zauwazyl laskawie wplate? Niby sa lacza stale, niby mozna
    interfesjy ujednolicic, ale po co...

    Bartek M.
    --
    ____ _____ ____ # Bartosz Maruszewski B...@j...org.pl
    \__| | /___ # Tel. 501-453-621 ICQ: 23261748
    Spieszmy sie kochac ludzi tak szybko odchodza

  • 2. Data: 2002-06-24 16:49:42
    Temat: Re: jak dziala ELIXIR
    Od: <m...@p...onet.pl>

    Ano, tak musi być. Po drodze jest jeszcze Krajowa Izba Rozliczeniowa, która
    rejestruje wszystkie transakcje pomiędzy bankami. A wszystko chyba dlatego, aby
    utrudnić pranie brudnych pieniędzy. Ponoć każda transakcja powyżej 35 000 PLN
    jest specjalnie sprawdzana.
    A zresztą ...
    Szczegóły na http://www.kir.com.pl

  • 3. Data: 2002-06-24 17:04:38
    Od: "Leszek A. Szczepanowski" <t...@a...pl>

    On 24 Jun 2002 m...@p...onet.pl wrote:

> [...]
    >pomiędzy bankami. A wszystko chyba dlatego, aby utrudnić
    >pranie brudnych pieniędzy. Ponoć każda transakcja powyżej

    W innych krajach tez tak jest ? IMVHO przelew to powinno
    byc zabezpieczone i zaszyfrowane polaczenie systemu banku
    A z systemem banku B, dokonanie wymiany danych i
    rozlaczenie. Cos jak wyslanie emaila zaszyfrowanego PGP.
    A banki owszem - moglyby sprawdzac transakcje >35 tys.
    zanim wpuscilyby taki przelew w kolejke. Cos jak w Lotus
    Notes - byloby zlecenie z akceptacja wielu osob, by sie
    zrealizowalo. Dla zlecen <35 bylaby autoakceptacja,
    wystarczyloby "wystawienie zlecenia" i "zapisz i zamknij".
    I to wcale nie musialoby byc bez kontroli, wszystko moglby
    byc replikowane na serwerach KIRu i mieliby wglad we
    wszystko. Ale fajnie sobie pomarzyc...
    --
    [Choc droga jest bez konca ]
    Leszek A. Szczepanowski [ pozornie bez znaczenia ]

  • 4. Data: 2002-06-24 17:52:27
    Od: "Bogdan" <b...@h...pl.remove-it>

    Użytkownik <m...@p...onet.pl>
    > Ponoć każda transakcja powyżej 35 000 PLN
    > jest specjalnie sprawdzana.

    To są tysiące, a raczej dziesiątki tysięcy operacji dziennie.
    Masz może źródło tej informacji? Kto i jak to sprawdza?

    Bogdan

  • 5. Data: 2002-06-24 18:00:29
    Od: "WaSyL" <w...@c...pl>

    "Leszek A. Szczepanowski" <t...@a...pl> wrote in message
    .pwr.wroc.pl...

> [...]
    > A z systemem banku B, dokonanie wymiany danych i
    > rozlaczenie. Cos jak wyslanie emaila zaszyfrowanego PGP.

    hehe, pomysl lepiej: to co proponujesz to robienie polaczen 'kazdy-z-kazdym'
    czyli bez sensu.

  • 6. Data: 2002-06-24 23:29:11
    Od: "Leszek A. Szczepanowski" <t...@a...pl>

    On Mon, 24 Jun 2002, WaSyL wrote:

    >"Leszek A. Szczepanowski" <t...@a...pl> wrote in message
    e.pwr.wroc.pl...
    >hehe, pomysl lepiej: to co proponujesz to robienie
    >polaczen 'kazdy-z-kazdym' czyli bez sensu.

    No dobra, niech to idzie przez KIR (skoro juz musi),
    ale online! Wysylam przelew, on idzie do serwerow KIR,
    tam jest obrabiany (kwota, akceptacja/autoakceptacja)
    i trafia od razu do banku docelowego. Ludzie! Mamy
    gigabitowe lacza, technika idzie do przodu nie jest
    problemem poradzic sobie z iloscia danych (podejrzewam
    ze kablem podmorskim idzie wiecej terabajtow rozmow
    telefonicznych na sekunde, niz suma wszystkich danych
    o przelewach tylko w samej Polsce)... A tu do konca
    zycia czeka nas system 3 sesje z czego jak sie bankowi
    nie chce to trzecia przenosi na rano dnia nastepnego.
    Jak dla mnie to dopiero jest bez sensu...

  • 7. Data: 2002-06-25 06:18:44
    Od: w...@p...waw.pl (Wojtek Piecek)

    On Tue, Jun 25, 2002 at 01:29:11AM +0200, Leszek A. Szczepanowski wrote:

> [...]
    > nie chce to trzecia przenosi na rano dnia nastepnego.
    > Jak dla mnie to dopiero jest bez sensu...

    Oczywiscie zdajesz sobie sprawe ze te 3 sesje eliksiru to czesto
    czesciej niz w niektorych krajach zgnilego zachodu?

    A tak poza tym to ja akurat nie narzekam na _taki_ sposob
    rozliczen. Banki powinny dzialac _sprawnie_ i _stabilnie_.

    BTW - rozumiem ze fakt ze mamy gigabitowe lacza cos zmienia? Czy tez
    moze dodasz ze ludzie wyladowali na ksiezycu?

    --

    --w

  • 8. Data: 2002-06-25 06:25:12
    Od: "Przemek Wrzesinski" <p...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "Bartosz Maruszewski" <b...@d...ists.pwr.wroc.pl>
    napisał w wiadomości news:af7i03$9bm$1@okapi.ict.pwr.wroc.pl...
> [...]
    zeby
    > drugi bank zauwazyl laskawie wplate? Niby sa lacza stale, niby mozna
    Ciesz sie ze sa 3 sesje i jest szansa calkiem spora <ale to juz w
    duzej mierze zalezy od bankow a nie od KIR-u>, ze pieniadze masz tego
    samego dnia na swoim rachunku. Nie wiem czy cos sie zmienilo w takich
    Niemczech ale 2-3 lata temu AFAIK jak wysylales przelew to mogl isc
    nawet tydzien. Sesje pomagaja bankom takze planowac plynnosc: oprocz
    zwyklych przelewow banki maja tez wlasne rozliczenia poprzez Sorbnet z
    tytulu roznorodnych transakcji wlasnych oraz bankow posiadajacych u
    nich rachunki nostro - a nikt nie bedzie przechowywal niewiadomo
    jakich kwot w NBP bo moze <ale nie musi> zjawic sie klient, ktory
    wysle iles tam milionow. Jak chcesz miec przelew natychmiastowy mozesz
    to zrobic przez Sorbnet ale
    1. to kosztuje odpowiednio
    2. raczej dla wiekszych kwot

    Pozdrawiam

    Przemek

  • 9. Data: 2002-06-25 06:44:41
    Od: "MacGregor" <m...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "Leszek A. Szczepanowski" <t...@a...pl> napisal
    > On Mon, 24 Jun 2002, WaSyL wrote:

    > No dobra, niech to idzie przez KIR (skoro juz musi),
    > ale online!

    P pierwsze nie musi. Moze isc bezposrednio do NBP via SORBNET - system tzw.
    RTGS, czyli "real time"

    >Wysylam przelew, on idzie do serwerow KIR,
    > tam jest obrabiany (kwota, akceptacja/autoakceptacja)
    > i trafia od razu do banku docelowego.

    Tu nie chodzi o akceptacje tylko o kompensacje zlecen - banki nie musza miec
    gotówki na pokrycie _wszystkich_ zobowiazan, a tylko tyle, zeby pokryc
    róznice miedzy tym co maja zaplacic i tym co dostaja. Reszte moga inwestowac
    (np. w stocznie ;-)).

    > A tu do konca
    > zycia czeka nas system 3 sesje z czego jak sie bankowi
    > nie chce to trzecia przenosi na rano dnia nastepnego.
    > Jak dla mnie to dopiero jest bez sensu...

    Te 3 sesje to i tak o 2 wiecej niz w innych krajach. Bankom nie oplaca sie w
    systemie platnosci detalicznych (a takim jest ELIXIR) obracac pieniedzmi
    szybko.
    Tak informacyjnie: pan Freliszek (NBP, ale wypowiadal sie prywatnie)
    sugerowal ograniczenie sesji rozliczeniowych do 2. Mialo by to ograniczyc
    ryzyko rozrachunku (przy kazdej sesji moze zdazyc sie jakas "wpadka" i brak
    srodków na pokrycie zobowiazan w jakims banku.).
    --
    Pozdrawiam,
    Maciej Chmielewski

  • 10. Data: 2002-06-26 18:30:02
    Od: Bartosz Maruszewski <b...@d...ists.pwr.wroc.pl>

    MacGregor <m...@p...onet.pl> wrote:
    > Te 3 sesje to i tak o 2 wiecej niz w innych krajach. Bankom nie oplaca sie w
    > systemie platnosci detalicznych (a takim jest ELIXIR) obracac pieniedzmi
    > szybko.

    O! o! o! I tutaj tkwi sedno sprawy -- Fakt, nie pomyslalem o tym.

    Dziekuje, wiecej wyjasnien ni epotrzebuje :)

    A co do Gigabitowych lacz, to Wojtku nie przesadzajmy: chodzilo
    o to, ze nie ma ograniczen technicznych. Sa tylko ograniczenia
    ludzkie/pieniezne.

    Bartek M.