    From: "MacGregor" <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: jak dziala ELIXIR
    Date: Tue, 25 Jun 2002 08:44:41 +0200

    Uzytkownik "Leszek A. Szczepanowski" <t...@a...pl> napisal
    > On Mon, 24 Jun 2002, WaSyL wrote:

    > No dobra, niech to idzie przez KIR (skoro juz musi),
    > ale online!

    P pierwsze nie musi. Moze isc bezposrednio do NBP via SORBNET - system tzw.
    RTGS, czyli "real time"

    >Wysylam przelew, on idzie do serwerow KIR,
    > tam jest obrabiany (kwota, akceptacja/autoakceptacja)
    > i trafia od razu do banku docelowego.

    Tu nie chodzi o akceptacje tylko o kompensacje zlecen - banki nie musza miec
    gotówki na pokrycie _wszystkich_ zobowiazan, a tylko tyle, zeby pokryc
    róznice miedzy tym co maja zaplacic i tym co dostaja. Reszte moga inwestowac
    (np. w stocznie ;-)).

    > A tu do konca
    > zycia czeka nas system 3 sesje z czego jak sie bankowi
    > nie chce to trzecia przenosi na rano dnia nastepnego.
    > Jak dla mnie to dopiero jest bez sensu...

    Te 3 sesje to i tak o 2 wiecej niz w innych krajach. Bankom nie oplaca sie w
    systemie platnosci detalicznych (a takim jest ELIXIR) obracac pieniedzmi
    szybko.
    Tak informacyjnie: pan Freliszek (NBP, ale wypowiadal sie prywatnie)
    sugerowal ograniczenie sesji rozliczeniowych do 2. Mialo by to ograniczyc
    ryzyko rozrachunku (przy kazdej sesji moze zdazyc sie jakas "wpadka" i brak
    srodków na pokrycie zobowiazan w jakims banku.).
    --
    Pozdrawiam,
    Maciej Chmielewski