  • 481. Data: 2018-12-29 22:07:56
    Temat: Re: frankowicze
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu sobota, 29 grudnia 2018 20:59:55 UTC+1 użytkownik Budzik napisał:

    > A na dzis mamy tak:
    > - PLnowiec zapłacił do tego momentu duzo mniej niz bank mu mowił podczas
    > podpisywania umowy te 7 lat temu. I w razie potrzeby moze dzis spłacic
    > reszte i miec swiety spokój.
    > -Frankowiec liczac do dzis zapłacil o wiele wiecej niz mu bank pokazywał
    > podczas podpisywania umowy. I w razie potrzeby nie ma zadnej szansy
    > spłacic kredytu sprzedajac mieszkanie bo musaiłby jeszcze sporo dołozyc
    > ze swoich.
    >
    > A wszystko to dzieje sie w sytuacji w ktorej chf proponowano ludziom
> [...]

    To może jeszcze dopisz, że frankowicz mógł w tym samym momencie, zaczynając od tej
    samej raty - takiej, na jaką miał zdolność w momencie brania kredytu - kupić
    mieszkanie minimum o połowę większe.
    I w większości wypadków właśnie kupił to większe - a nie takie samo, jakie mógłby za
    kredyt w PLN, mając dzięki frankowi ratę o 1/3 mniejszą i nie zakredytowując się
    wtedy po kapelusik.
    I tu jest główne źródło problemu - i absurd tej całej sytuacji.
    Dochodzą bowiem choćby koszty utrzymania większego mieszkania - opłaty na utrzymanie
    części wspólnej, ogrzewanie.
    Na luksus musi być stać - i np. trzeba pracować 12-13 godzin, żeby mieć 3-pokoje
    60m^2 a nie tylko dwa 40m^2. Różnica jest - i co, za darmo ma być?
    Frankowicz kupujący takie samo mieszkanie co PLNowiec dziś miałby wciąż niższą ratę.

    I zapominasz też wciąż o sytuacji, gdy ktoś nie mógł dostać kredytu w PLN, a dostał w
    CHF. Spłaca raty, może nieco więcej obecnie niż wynajem - a przy braniu było dużo
    taniej niż wynajem - ale z każdą wpłatą staje się właścicielem kolejnego kawałeczka
    tej podłogi. Wynajem dzedłby tylko w palnik.

    A Ty ciągle, że im tak źle i źle.

  • 482. Data: 2018-12-29 22:22:03
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2018-12-29, Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote:

    > Nie, odnosisz sie do czytania badz nie umowy i twierdzisz ze nie czytałem
    > co jest kłamstwem.

    Nie. Odnosiłem się do sformułowania które zacząłeś od "Ludzie..."
    Bardzo zgrabnie przechodzisz od ogółu do szczegółu, ale to tak nie działa.
    Ty umowy nie podpisałeś.

    > Co mam na mysli mowiac o obiecywaniu tez tłumaczyłem i zdaje sie ze nie
    > udało nam się ustalic w warstwie teoretycznej - co by było gdyby klient
    > udowodnił w sadzie nadmierny optymizm sprzedawcy pokazujac np, nagrana
    > rozmowe z tymze.

    Bo to jest gdybologia, więc co miałoby być?
    Nie wiadomo co "by było" bo po pierwsze nie wiadomo co byłoby nagrane,
    a po drugie nie wiadomo jak sąd zinterpretowałby to co zostało w tym
    nagraniu ujawnione.

    A już w szczególności nie odnosimy tego do "Ludzie..."

    [...]

    > Wydaje mi się ze ty, zdroworozsadkowo zreszta, uwazasz, ze cokolwiek
    > sprzedawca by nie wciskał to nie ma to w sumie znaczenia bo liczy sie to
    > co jest w umowie. Dobrze mysle?

    Problem jest w tym, że ekstrapolujesz swój pojedynczy przypadek
    na ogół klientów frankowych. Nawet jeśli przyjąć takie założenie
    (możliwe, ze słuszne) że część sprzedawców ściemniała klientom,
    to chyba nie sugerujesz że robili to wszyscy.

    A już w szczególności nie jestem w stanie uwierzyć że nie znalazł
    się ani jeden "ktoś" kto by nie posiadał dowodów na takie matactwa
    i nie wygarnął ich w sądzie. Jasne, ułamkowy promil promili, ale
    chociażby statystyka mówi że powinien taki ktoś się znaleźć.

    A tymczasem ludzie bujają się o nieuznanie klauzul odsetkowych,
    o nieuznawanie klauzul kredytów indeksowanych, ale absolutnie
    nikt nie próbuje dowodzić że został wprowadzony w błąd.

    Więc Twoja historia wydaje mi się po prostu zbyt naciągana
    by robić z niej zasadę ogólną. Nie jest też spójna z niczym
    co można w archiwum grupy, czy w artykułach prasowych
    znaleźć.

    [...]

    > Dokładnie. Ale poniewaz nie mamy szklanej kuli pod reka, to własciwie
    > mozemy sie oprzec tylko na tym, co mamy na dzis.

    A więc spłat do tej pory dokonanych.

> [...]
    > podczas podpisywania umowy. I w razie potrzeby nie ma zadnej szansy
    > spłacic kredytu sprzedajac mieszkanie bo musaiłby jeszcze sporo dołozyc

    Jak ty manipulujesz to się nie dzieje. :)
    Nikt nie obiecywał konkretnych kwot, żeby było się z czego wywiązywać.
    Twarde dane są takie, że (w zależności od okresu) albo CHF jest bardzo
    do przodu, albo lekko do przodu, albo lekko do tyłu w stosunku do
    analogicznych danych dla PLN.

    I bez "obietnic" mi tu, bo dyskutujemy o faktach.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 483. Data: 2018-12-29 22:33:37
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2018-12-29, Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote:

    [...]

    > Na razie *na dzis* nie ma zadnych odsetek.

    U mnie są. Czemu mam je pomijać?

    > Czyli ironii nie odczytał... trudno!

    Jeśłi wolisz to będę Twoje "ironie" po prostu wycinać
    zamiast równie ironicznie się odnosić.

    > *Na dzis* maja tyle do spłaty. Ty *na dzis* nie masz tyle ile napisałes.

    Mam.

    > Ty masz tyle do spłaty *za nascie lat* i to przy ząłozeniu ze wibor sie
    > nie zmieni.

    Właśnie. Więc "na dziś" mam tyle do spłaty.

    > Nie wiem tylko czy teraz probujesz manipulowac czy zwyczajnie czepiasz
    > sie słówek.

    A nie jest manipulacją twierdzenie że każdy może ot tak *pyk* spłacić
    kilkuset-tysięczne kredyty i porównywanie _opłacalności kredytu per-se_
    na tej bazie?

    > Wyciagam wnioski z naszej rozmowy.
    > I z tego co sie dzieje na rynku. Polecam!
    > To nie ja wymysliłem zeby mocno okroic akcje kredytowa w chf.
    > [p.s. znow ten protekcjonalny ton - nieładnie]

    Chcesz powiedzieć, że o tym że dwa czynniki dają większe ryzyko
    niż jeden, to musiałeś się dowiedzieć z cyt. "tego co się dzieje
    na rynku" i "naszej dyskusji"?

    To per analogia - jak Cię zapytam, czy bardziej boli
    jak dostaniesz w papę, czy może jak dostaniesz w papę i jaja,
    to też będziesz się zastanawiał i potrzebował analizy rynkowej?

    To że kredyty były bardziej ryzykowne to wszyscy wiedzieli
    (na tyle na ile każdy wie że kursy walut się różnią)
    i jak na razie nie powiedziałeś mi _nic_ co by mnie przekonało
    że jest inaczej. Co najwyżej próbujesz mi wmówić, że wszyscy
    sprzedawcy (a co najmniej znakomita większość) wprowadzali
    klientów w błąd sugerując że jest inaczej i tylko na to nie
    ma dowodów.

    To że wszyscy niedoszacowali ryzyka (tak, banki również go
    nie doszacowały) to inna sprawa, ale niespecjalnie widzę
    powód by ludzie z tego tytułu mieli być zwalniani
    z zobowiązań.

    > Nie. Na dzis masz mniej!

    Oczywiście że nie mam.

    > Mniej od czego? Od kredytu w PLN? Przeciez dla niego to nie ma zadnego
    > znaczenia bo nawet bank uznał ze kredyt w PLN go nie stac!

    Znowu wybierasz jeden przypadek i stawiasz go za ogół.

    > Natomiast płaci wiecej niz mu pokazywano podczas udzielania kredytu. Duzo
    > wiecej!

    O zmienności raty był uprzedzony i nie wmówisz mi że sprzedawcy obiecywali
    kredyt o stałej kwocie.

    > Hmm, sugerujesz ze jest niewiele osób którym powieksza sie rodzina przez
    > co potrzebują wiekszego mieszkania? Mysle ze nie doceniasz problemu.

    Odpowiem generalizacją w Twoim stylu:
    Przy takim braku zaradności to lepiej żeby się na większe nie zadłużali.
    Tak, taki problem też da się rozwiazać.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 484. Data: 2018-12-29 23:23:54
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2018-12-29, Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote:

    [...]

    > Kogos kto wymyslił ze skoro kogos nie stac na produkt "a" to wcisnijmy mu
    > produkt "b" ktory byc moze bedzie tanszy ale rownie prawdopodobnie bedzie
    > duzo drozszy niz produkt "a"
    > Ale rowniez tych ktorzy biorą spore pieniadze zeby ten rynek nadzorowac,
    > regulowac, wrecz tworzyc.

    A, czyli "masaj"? Bo Twoja odpowiedź jest nie na temat.
    Ale rozumiem że jesteś w facie w której banki nie odpowiadają
    tylko za gradobicie, trzęsienie ziemi i koklusz?

    > W kontekscie sprzedawanych im przez super uczciwych sprzedawców poliso
    > lokat na 30 lat czy coś innego miałes na mysli? ;-P

    ZUS. Pomuśl dokładnie na jakiej zasadzie działa i skonfrontuj to
    z podkreślonym.

    > Dlaczego to sie tak zmieniło?

    A dlaczego w 2002 WIBOR był > 10%?

    > Jakie to sa te dużo gorsze warunki?

    Narzucone przez instucje rządowe.
    Chociażby nałożony wymóg zarabiania w danej walucie, bo niestety
    okazaliśmy się "dorosłym" społeczeństwem za które trzeba odgórnie
    ustalać pewne rzeczy.

    Tym niemniej jak zarabiasz w CHF, to możesz i wziąć kredyt w CHF.

    > I co z takiego porownania wychodzi?
    > (pomijajac jego wybiorczosc i jeszcze pare innych niuansów)

    Że opłacalność jest na zbliżonym poziomie.

    > Zdolnosc liczy sie tak, jak ktos wymyslił zeby to liczyc.
    > Skoro sposób jest głupi to trzeba wymyslic inny.

    Sposób jest mądry skoro ludzie z CHF spłacają je często
    lepiej niż w PLN.

    [...]

    > Rzeczywiście nie wiadomo w 100% jak to bedzie dalej wygladac, ale nawet
    > ty twierdziłes ze wyglada na to ze frankowicze sa do tyłu.

    Niektórzy mogą być.

    > A mieli miec duzo taniej przeciez!

    Nieprawda. Mieli taniej na tamten moment.
    I może znowu będą mieli, różnie może być.

    > skoro tak odczytałes moje ech to coz ja wiecej moge...
    > Polecę moze riposte p. Szweda z tego artykułu :)
    > https://aszdziennik.pl/125181,wpadka-eksperta-tvp-in
    fo-powiedzial-ze-
    > globalne-ocieplenie-to-wymysl-po
    >
    > https://tiny.pl/tq18x

    Na mniej więcej takim poziomie argumentujesz.
    "Obietnice", "ktoś coś powiedział" i na tym opierasz argumentację.

    > Nie ja mieszam. Banki pomieszały.

    Nie. Ty mieszasz.

    > Musimy przyjac jakies dane do porównan (ty tez je przyjmujesz), nie
    > musisz byc niegrzeczny sugerując ze nie rozumiem, ze to tylko kalkulacja
    > na dzis.

    Do porównań to możesz przyjąć dane historyczne, a nie gdybologię
    o przyszłości.

    > O tym juz pisałem kilkukrotnie.
    > Mam zdecydowanie wyzsze oczekiwania i standardy moralne.

    Raczej niższe skoro oczekujesz że słowo przeciwko słowu ma być
    wystarczającym argumentem.

    > A to juz jest kurestwo a nie argument.
    > Znajomy o którym cały czas gdzies w tle wspominam zapierdala obecnie po
    > 12-13 godzin dziennie zeby rodzina miała z czego zyc i zeby ten kredyt
    > spłacac.

    I znowu "znajomy". To mój znajomy ma 3 mieszkania w CHF na wynajem
    i nie narzeka. A co ciekawe wynajmuje je z zyskiem.

    > Rozumiem ze bankowcy podnosza te statystykę, ale zeby uczciwy
    > człowiek... To troche tak, jakby powiedziec, ze skoro złodziej ukradł
    > Kowalskiemu rower ale tego było stac na kupno drugiego to własciwie nic
    > sie nie stało...

    Bo w dyskusji albo możemy się posługiwać rzewnymi historyjkami, albo
    twardymi danymi. Ty wybierasz to pierwsze, a ja to drugie, z racji
    braku wiarygodności tych pierwszych.

    > Dziekuje za merytoryczna odpowiedz :)

    No nie da się inaczej określić Twojej twórczości na mój temat.

    > Taka umowe ci wcisnał bank ze nie mozesz spłacic przed czasem?

    Nie. Po prostu nie stać mnie na to.
    W lotka nie gram, spadku też nie dostanę.
    Chyba że sugerujesz sprzedaż i zamieszkanie pod mostem.

    Mogę zamienić mieszkanie na inne, fakt, ale to nie zmieni
    faktu że nadal będę musiał się posiłkować kredytem i tylko
    przesunę ciężar spłaty z "A" na "B", ale nie zmniejszę
    odsetek które będę musiał zapłacić, czy ogólnego czasu
    spłaty.

    > I historycznie rzecz ujmujac uznajesz ze oprocentowanie PLN

    Tak.

    > jest niskie a franka wysokie?

    A to już sobie dopowiedziałeś. Pisałem tylko i wyłacznie o tym,
    że WIBOR jest na niskim poziomie i tyle. Nie użyłem tego do żadnych
    porównań, bo one są bez znaczenia.

    Porównujemy spłacony historycznie kapitał i odsetki, i wtedy możemy
    patrzeć czy kredyt był bardziej lub mniej opłacalny od innych
    na rynku.

    > Bo podchodzisz do problemu wybiorczo.

    Odpowiesz na pytanie, czy mam to wydzielić do osobnego podwątku
    żebyś przestał się wymigiwać?

    > Tak samo jak do niskiego oprocentowania PLN ktore mocno podkreslasz nie
    > zauwazajac ze oprocentowanie CHF tez jest niskie!

    Jest. No i? To było wtrącenie nieistotne dla porównania,
    którego się uczepiłeś nie wiem po co. Czy to coś zmienia dla
    danych historycznych?

    > Tak, stawiam teze ze jak człowiek umie przejsc przez ulice to
    > przechodzenie na czerownym jest tak samo bezpieczne jak przechodzenie na
    > zielonym.

    Czyli znowu nie na temat.

    Dobra. Zlituję się, bo widzę że za wszelką cenę nie chcesz dość
    do właściwych wniosków.

    "Intuicyjnie" jest to tak proste do ogarnięcia, że ja
    nie wiem czym Ty dyskutujesz. Nawet dzieci wiedzą że należy
    przechodzić na zielonum, bo jest bezpieczniej. I ogarniają
    to w miarę intuicyjnie.

    Wyjaśnienie dla Budzika (i sorry jak nie chcesz takiego tonu,
    to nie zachowuj się tak jakbyś nie ogarniał rzeczywistości):

    Samochody mają obowiązek zatrzymać się na "ich" czerwonym,
    a Twoim zielonym.

    W związku z czym w statystycznej znakomitej większości samochód
    się zatrzyma nawet w szczerym polu. A co najmniej zwolni.

    I nawet jak założyć "gapiostwo" to przy przy zielonym świetle
    dla pieszego musi się zagapić i ten pieszy, i kierowca. Albo
    świadomie musi ten kierowca złamać przepisy (bo na czerwonym
    to i "na zachodzie" nie wolno przejeźdzać).

    Jak przechodzisz na czerwonym to ryzyko jest dużo większe,
    bo kierowca niemal z automatu poświęca dużo mniej uwagi
    i ma większą prędkość (mniej czasu na obserwację).

    To są takie podstawy że aż wstyd że nie ogarniasz.

    > Co udowodniło prawodawstwo i praktyka w prawie całym zachodnim
    > cywilizowanym swiecie.

    Niestety ale mylisz się. Niezaleznie od tego czy w danym
    kraju wolno, czy nie - przechodzić na czerwonym jestem się
    gotów założyć z Tobą, że statystycznie w tym kraju ginie
    mniej osób potrąconych na zielonym niż na czerwonym.

    I odnosząc do kredytów - skoro może się zmienić i od stóp,
    i od waluty, to chyba każdy rozumie ze jest to bardziej
    ryzykowne niż zmiana "tylko od stóp". Nawet sam to
    pojmujesz, chociaż twierdzisz że dowiedziałeś się o tym
    z tych dyskusji.

    > Chyba kazdy zakłada ze coś takeigo moze sie stac i dlatego jakos tam
    > stara sie zabezpieczyc swoja rodzine na takie okolicznosci (kupujac
    > ubezpieczenie, zbierajac oszczednosci, tworzac w bankach zlecenia na
    > wypadek smierci etc)

    A na wypadek trwałego kalectwa? Bo wiesz, zginąć jest stosunkowo
    trudniej niż zostać np. kaleką.

    > Zgoda. Tylko co to ma do rzeczy?

    Podjęli złe decyzje, "kupili na górce" i muszą z tym żyć.
    I większe fortuny ludzie tracili z powodu swoich decyzji,
    takie jest życie. Obarczanie innych za swoje decyzje na
    szczęście nie jest takie łatwe w systemie sądowym,
    bo mielibyśmy anarchnię.

    > Za bardzo od tego czasu sie cyklicznie nie zachował bo ceny juz raczej
    > nie spadły. Te drozsze z wywindowanymi cenami pewnie miały jakas korekte
    > w doł ale czy az tak duzą?

    Ceny mieszkań teraz dopiero sięgają poziomów z 2007-2008 (przed
    kredytem), a zarobki w ciągu tych 10 lat wzrosły dużo bardziej,
    więc jak myślisz?

    > Takie mieszkanie w tej okolicy kosztuje dzis około 250 tysiecy.
    > A z drugiej strony jaka masz inna opcje? Wiekszosc za bardzo innej nie
    > ma. Gdzies mieszkac trzeba. pamietaj ze nie rozmawiamy o ludziach twojego
    > pokroju tylko o ludziach ktorych nie było stac na kredyt w PLN a pewnie
    > ledwo ledwo na CHF. Czyli de facto o ludziach stosunkowo biednych.

    Więc można wynająć małe mieszkanie.

    > Tylko skąd Kowalski ma miec wiedze potrzebna do przeprowadzenia takiej
    > analizy...?

    Z tego samego internetu, z którego i ja brałem taką wiedzę.

    > W Poznaniu cena wynajmu to powiedzmy 1500zł. Plus opłaty.
    > To rata kredytu w PLN pewnie byłaby na podobnym poziomie. I juz prawie
    > 1/3 spłacona.

    No to bardzo słabo liczysz koszty kupna mieszkania.
    Za same koszty wstępne (prowizje, notariusz, opłaty początkowe,
    remonty) możesz ze 3-4 lata spokojnie pomieszkać na najmie.
    I jesteś bardziej mobilny, możesz pojechać za lepszą pracą
    itd.

    > Ale od tego mamy coś takeigo jak rząd.
    > Skoro wszyscy widzieli ze jest owczy ped, ze ludzie kupuja mieszkania na
    > które ich nie stać to trzeba było cos z tym zrobić.
    > A chyba niespecjalnie sie udaje...
    > Ten rzad ogłosił mieszkanie plus ale po pierwsze patrz wyzej a po drugie
    > na razie przez 3 lata 0 efektów wiec patrz wyzej :)))

    I z tym się zgadzam. Za taki boom kredytowy odpowiedzialny
    jest przede wszystkim rząd. Ale rząd nie ponosi odpowiedzialności
    tylko my, wyborcy.

    > A gdybys tak odpowiedział zamiast starac sie przewidziec moje mysli? :-)

    Za braki w edukacji generalnie odpowiada najbliższa rodzina (bo to
    ona przekazuje pewne wzorce i oczekiwania) oraz oczywiście stopień
    rozwoju szkolnictwa, a co za tym idzie pośrednio również i rząd.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 485. Data: 2018-12-30 00:59:43
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Dawid Rutkowski d...@w...pl ...

> [...]
    > tylko dwa 40m^2. Różnica jest - i co, za darmo ma być? Frankowicz
    > kupujący takie samo mieszkanie co PLNowiec dziś miałby wciąż niższą

    Mysle, ze sprzedawanie takich kredytów ktore wymagaja pracy po 12-13h
    zeby było się w stanie je spłacac to nie jest nic dobrego.
    Ani dla tej osoby, ani dla banku bo delikwent moze nie dozyc. Chociaz w
    sumie bankowi to rybka czy spłaci klient czy ubezpieczenie.

> [...]
    > wynajem - a przy braniu było dużo taniej niż wynajem - ale z każdą
    > wpłatą staje się właścicielem kolejnego kawałeczka tej podłogi.

    Mowisz ze zapominam o tym...? Hmm...

    > A Ty ciągle, że im tak źle i źle.

    Wskazuje na konkretne sprawy.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    ...i to by było na tyle

  • 486. Data: 2018-12-30 00:59:43
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Wojciech Bancer w...@g...com ...

    > [...]
    >
    > U mnie są. Czemu mam je pomijać?

    Dlaczego naliczaja ci odsetki z góry?
    Dlaczego nie mozesz spłacic przed czasem?

    > Jeśłi wolisz to będę Twoje "ironie" po prostu wycinać
    > zamiast równie ironicznie się odnosić.

    Ja ci przeciez nie bede mowił co masz robić... :)
    Ale odpowiadanie w taki sposób jakbys nie zrozumiał co kryje sie w
    warstwie komunikacyjnej jest lekko dziwne.

    > Mam.

    A dałbys rade wyjasnic w sposób odrobine bardziej rozbudowany, dlaczego
    ktos nalicza ci odsetki z góry?

    > Właśnie. Więc "na dziś" mam tyle do spłaty.

    ojapier...

    > A nie jest manipulacją twierdzenie że każdy może ot tak *pyk*
    > spłacić kilkuset-tysięczne kredyty i porównywanie _opłacalności
    > kredytu per-se_ na tej bazie?

    Zakładam ze kazdy moze tylko nie kazdy ma takie mozliwości.
    Ale spłata nie musi przeciez oznaczac ze wyciagasz kase z kieszeni. Moze
    i najczesciej oznacza po prostu zmiane mieszkania.

> [...]
    > jak dostaniesz w papę, czy może jak dostaniesz w papę i jaja,
    > to też będziesz się zastanawiał i potrzebował analizy rynkowej?

    Jak nigdy nie dostałes w ryj to nie bedziesz wiedział.
    Wiec jak ci bokser powie ze nie boli to wejdziesz na ring i do pierwszego
    uderzenia bedziesz zadowolony. A potem bedziesz traktował tegoz boksera
    jak kłamce. To tak rozbudowując analogię. :)

> [...]
    > sprzedawcy (a co najmniej znakomita większość) wprowadzali
    > klientów w błąd sugerując że jest inaczej i tylko na to nie

    juz samo to ze kogoś kogo nie stac na kredyt w PLN ale stac go na kredyt
    w CHF bo *w DANYM MOMENCIE* rata wychodzi nizsza jest wprowadzaniem
    klienta w błąd.
    To ze w takim układzie stac go na JESZCZE WIEKSZY kredyt jest rowniez
    wprowadzaniem w bląd.

    > To że wszyscy niedoszacowali ryzyka (tak, banki również go
    > nie doszacowały) to inna sprawa, ale niespecjalnie widzę
    > powód by ludzie z tego tytułu mieli być zwalniani
    > z zobowiązań.

    Tylko ze jakos tak dziwnie zwalniasz z odpowiedzialnosci tych co tego
    ryzyka niedoszacowali...
    Bo jak wiadomo bank mogł niedoszacowac ale Kowalski powinien wiedziec.

    > Oczywiście że nie mam.

    > Znowu wybierasz jeden przypadek i stawiasz go za ogół.

    W sumie cały czas rozmawiam o jednym przypadku czyli o osobach ktore
    wzieły kredyty w złym momencie.
    To ty wstawiasz ogół piszac o tych co zarobili na kredytach frankowych.

    > O zmienności raty był uprzedzony i nie wmówisz mi że sprzedawcy
    > obiecywali kredyt o stałej kwocie.

    Obiecywali niewielkie wahania i tłumaczyli to stabilnoscia franka i
    Szwajcarii i ze własnie dlatego wybrano taka walute.

    > Odpowiem generalizacją w Twoim stylu:
    > Przy takim braku zaradności to lepiej żeby się na większe nie
    > zadłużali. Tak, taki problem też da się rozwiazać.

    Ale przeciez ja nie twierdze ze sie nie da.
    W ostatecznosci mozna przeciez napasc na bank :)
    To tez jest rodzaj zaradnosci. Ale nie pochwalam.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Człowiek może być zakochany jak szaleniec, ale nie jak głupiec."

  • 487. Data: 2018-12-30 02:00:00
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

> [...]

    > ona przekazuje pewne wzorce i oczekiwania) oraz oczywiście stopień
    > rozwoju szkolnictwa, a co za tym idzie pośrednio również i rząd.

    Zaczałem odpowiadac, ale własciwie bedziemy w kołko powtarzac te same
    tezy i argumenty, tudziez argumenty o braku argumentów wiec
    zrezygnowałem.
    Ciesze sie ze chociaz w jakims małym aspekcie znaleźlismy wspolny jezyk
    (patrz powyzej).

    Dodam tylko ze dyskusja na temat przechodzenia na czerwonym swietle
    mogłaby byc zdecydowanie bardziej ciekawa niz ta o kredytach, wiec jeżeli
    masz ochote to proponuje osobny watek albo moze grupe o samochodach?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Wiem, że to, co piszę, jest może średnio mądre,

  • 488. Data: 2018-12-30 02:00:05
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Wojciech Bancer w...@g...com ...

    > Nie. Odnosiłem się do sformułowania które zacząłeś od "Ludzie..."
    > Bardzo zgrabnie przechodzisz od ogółu do szczegółu, ale to tak nie
    > działa. Ty umowy nie podpisałeś.

    Na szczescie...
    Ale przeciez nie ze wzgledu na umowe czy na to co powiedział mi
    prawnik...

    > Bo to jest gdybologia, więc co miałoby być?
    > Nie wiadomo co "by było" bo po pierwsze nie wiadomo co byłoby
    > nagrane, a po drugie nie wiadomo jak sąd zinterpretowałby to co
    > zostało w tym nagraniu ujawnione.

    Ale pogdybajmy prosze bo chciałbym znac twoje zdanie w tym temacie.
    Załózmy ze jest nagranie a na nagraniu coś takiego
    :
    - klient pyta czy to bezpieczne bo przeciez kurs walut sie zmienia...
    - panie, przeciez własnie dlatego wybralismy franka bo to stabilna
    waluta, a Szwajcaria to stabilny kraj. Wiec ryzyka *praktycznie* nie ma a
    jak jednego miesiaca troche podskoczy panu rata to drugiego spadnie.
    Bedzie pan zadowolony :)))

    Uznałbys ze taki sprzedawca wmanipulował klienta czy raczej ze bardzo
    zgrabnie przedstawił ryzyko co prawda troche je minimalizujac ale jednak
    wyraźnie powiedział, ze trzeba liczyc sie z tym ze kurs franka moze sie
    zmienic?

    > A już w szczególności nie odnosimy tego do "Ludzie..."

    Tak jest, cały czas podaje przykłady z własnego podwórka.
> [...]
    > (możliwe, ze słuszne) że część sprzedawców ściemniała klientom,
    > to chyba nie sugerujesz że robili to wszyscy.

    Wyciągam taki wniosek nie z jednej rozmowy a z bodaj 8.
    Ale masz racje -tylko z własnego doswiadczenia.

> [...]
    > o nieuznawanie klauzul kredytów indeksowanych, ale absolutnie
    > nikt nie próbuje dowodzić że został wprowadzony w błąd.

    Tak. Tylko pytanie co łatwiej zrobić - podwazyc twardy zapis czy
    udowodnic oszustwo na podstawie rozmwoy.
    Zwłaszcza ze nie mam sprzedawców za głupców a wrecz dokładnie odwrotnie.
    Dodatkowo takie rzeczy piłuje sie na szkoleniach do bólu uczac pewnych
    regulek wrecz na pamiec własnie po to zeby np w takiej sytuacji
    powiedziec cos tak zeby z jednej strony klienta uspokoic, wytworzyc
    odpowiednia atmosfere a z drugiej strony nic twardo nie obiecac.
    To troche tak jak politycy - zawsze jest dodane jakies warunkowe ale zeby
    w razie czego z kazdego wypowiedziane zdania mozna sie było wycofac.

    > Więc Twoja historia wydaje mi się po prostu zbyt naciągana
    > by robić z niej zasadę ogólną. Nie jest też spójna z niczym
    > co można w archiwum grupy, czy w artykułach prasowych
    > znaleźć.

    serio serio?
    https://innpoland.pl/126469,ta-ksiazka-wstrzasnie

> [...]
    > w stosunku do analogicznych danych dla PLN.
    >
    > I bez "obietnic" mi tu, bo dyskutujemy o faktach.

    Jest takie powiedzenie smiac sie jak głupi do sera.
    Chyba tylko to pozostało frankowiczom.
    Nie było ich stac na kredyt w PLN a teraz musza sie cieszyc ze płacą
    tylko troche wiecej niz ci w PLN...

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Akt urodzenia kobiety jest zawsze starszy od niej

  • 489. Data: 2018-12-30 11:44:31
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2018-12-29, Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote:

    [...]

    > Dlaczego naliczaja ci odsetki z góry?

    A dlaczego frankowcy obliczają cały kapitał w PLN "z góry"
    mimo że nie mają jak takiego spłacić?

    > Dlaczego nie mozesz spłacic przed czasem?

    Bo nie mam z czego? Idea brania kredytu jest taka,
    że bierzesz go bo Cię na coś nie stać. Są jakieś ekstremalnie
    rzadkie przypadki brania kredytów w innych sytuacjach, ale
    poprzestańmy na tym głównym.

    [...]

    > A dałbys rade wyjasnic w sposób odrobine bardziej rozbudowany, dlaczego
    > ktos nalicza ci odsetki z góry?

    Nie nalicza. Nie mam fizycznie możliwości spłacić tego wcześniej.
    Więc tak, na dzień dzisiejszy i w przewidywalnej przyszłości
    nadal mam więcej do spłaty niż pożyczyłem.

    [...]

    > Zakładam ze kazdy moze tylko nie kazdy ma takie mozliwości.

    Czyli nie każdy może.

    > Ale spłata nie musi przeciez oznaczac ze wyciagasz kase z kieszeni. Moze
    > i najczesciej oznacza po prostu zmiane mieszkania.

    To mnie w żaden sposób nie uwalnia od kredytu czy odsetek, tak samo
    jak refinansowanie. Aby się uwolnić od odsetek muszę spłacić kapitał
    w całości a nie przesunąć go na inne konto kredytowe.

    [...]

    > Jak nigdy nie dostałes w ryj to nie bedziesz wiedział.

    Jesteś kurwa niesamowity w tym zaprzeczaniu rzeczywistości
    i szukaniu pokrętnej logiki.

    [...]

    > juz samo to ze kogoś kogo nie stac na kredyt w PLN ale stac go na kredyt
    > w CHF bo *w DANYM MOMENCIE* rata wychodzi nizsza jest wprowadzaniem
    > klienta w błąd.

    Udowodnij, bo na razie poruszasz się w sferze swoich wyobrażeń
    na temat.

    > Tylko ze jakos tak dziwnie zwalniasz z odpowiedzialnosci tych co tego
    > ryzyka niedoszacowali...

    Bo nie oni podejmowali decyzję i nie oni są beneficjentami zakładu.

    > Bo jak wiadomo bank mogł niedoszacowac ale Kowalski powinien wiedziec.

    Kłamiesz w drugiej części zdania.

    > W sumie cały czas rozmawiam o jednym przypadku czyli o osobach ktore
    > wzieły kredyty w złym momencie.

    Nie. Piszesz raz o sobie (sprzedawca MI obiecywał) potem ekstrapolujesz
    własne wierzenia na temat na ogół. Piszesz raz o ludziach których nie było
    stać na kredyt w PLN, a potem ekstrapolujesz ich sytuację na ludzi
    których było stać, ale wybrali "większe".

    I na koniec nie rozumiesz czym jest szacowanie ryzyka i masz pretensje
    do świata że w danej sytuacji rynkowej, jaka była przed 2008 bardziej
    opłacalne były te bardziej ryzykowne produkty.

    > Obiecywali niewielkie wahania i tłumaczyli to stabilnoscia franka i
    > Szwajcarii i ze własnie dlatego wybrano taka walute.

    I jest stabilna, i wahania są niewielkie.
    No i wahania są niewielkie, porównaj sobie do wahań BTC.

    > Ale przeciez ja nie twierdze ze sie nie da.
    > W ostatecznosci mozna przeciez napasc na bank :)
    > To tez jest rodzaj zaradnosci. Ale nie pochwalam.

    Można np. wynając a samemu przeprowadzić się do większego
    (skoro potrzebne) - też na wynajmie, lub (jak stać) to
    na kolejnym kredycie.

    Ale oczywiście zaraz zaczniesz mi wmawiać że wszyscy CHFowcy
    kupowali Wypasione Mieszkania w Pipidówce Dolnej nieopodal
    Dupy Diabła i nie mają komu wynająć. Niedasizm i ojajenięjakmiźle
    wiecznie żywy w narodzie, zwłaszcza jak trzeba wyszarpać kasę
    od tego narodu.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 490. Data: 2018-12-30 12:07:22
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2018-12-30, Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote:

    [...]

> [...]
    > waluta, a Szwajcaria to stabilny kraj. Wiec ryzyka *praktycznie* nie ma a
    > jak jednego miesiaca troche podskoczy panu rata to drugiego spadnie.

    No i gdzie tu jest obietnica na którą się powołujesz?

> [...]
    > zgrabnie przedstawił ryzyko co prawda troche je minimalizujac ale jednak
    > wyraźnie powiedział, ze trzeba liczyc sie z tym ze kurs franka moze sie

    Na 90% nie, bo nie ma tam żadnej deklaracji.
    Co więcej doskonale na powyższym widać że klient widzi i czuje
    że waluty to większe ryzyko, więc Twoje wcześniejsze "alejaniewiedziałem"
    można włożyć między bajki.

    [...]

    > Tak. Tylko pytanie co łatwiej zrobić - podwazyc twardy zapis czy
    > udowodnic oszustwo na podstawie rozmwoy.

    Nie wiem, zależy pewnie od sądu.

> [...]
    > powiedziec cos tak zeby z jednej strony klienta uspokoic, wytworzyc
    > odpowiednia atmosfere a z drugiej strony nic twardo nie obiecac.

    A widzisz. Jednak nie obiecywał.

    > To troche tak jak politycy - zawsze jest dodane jakies warunkowe ale zeby
    > w razie czego z kazdego wypowiedziane zdania mozna sie było wycofac.

    Albo jak niejaki Budzik odpowiadał czy bardziej niebezpieczne jest
    przechodzenie na czerwonym, czy na zielonym. :)

    > serio serio?
    > https://innpoland.pl/126469,ta-ksiazka-wstrzasnie

    Z tego wyłania się bardziej obraz klienta niż bankowca:

    "A ludzie byli zadowoleni. Ich interesowała nizsza rata.
    Głownie to. Kto tam mysli w perspektywie 10 lat o jakichs
    wahaniach kursu. Kazdy mysli o najblizszych ratach. 600 zł
    czy 1200? Jasne, ze 600! Przeciez jeszcze trzeba kupic meble
    i panele połozyc, i kafelki i tak dalej. Mozesz im mowic
    o ryzyku, ale oni i tak cie nie słuchaja. Skoro bank daje
    niska rate, to po co brac wysoka rate? Bank, prosze pani,
    to bank!"

    I w punkt. Znajdziesz tam gdzieś odniesienie że ktoś wiedział
    że kurs tak bardzo podskoczy?

    > Jest takie powiedzenie smiac sie jak głupi do sera.
    > Chyba tylko to pozostało frankowiczom.

    Tym od "niedasię" na pewno.

    --
    Wojciech Bańcer