  • 1. Data: 2005-02-10 14:10:39
    Temat: dziedziczenie rachunku?
    Od: "Giza" <i...@o...pl>

    jeżeli jestem współwłaścicielką matki rachunku oszczędnościowo -
    rozliczeniowego, to czy mój mąż ma prawo do dziedziczenia środków z tego
    rachunku? (z mężem też mam wspólny rachunek na który wpływają honorarja)

  • 2. Data: 2005-02-10 17:46:24
    Temat: Re: dziedziczenie rachunku?
    Od: "Bogdan B." <b...@w...pl>

    Giza wrote:
    > jeżeli jestem współwłaścicielką matki rachunku oszczędnościowo -
    > rozliczeniowego, to czy mój mąż ma prawo do dziedziczenia środków z
    > tego rachunku?

    Cokolwiek się odziedziczy, nie wchodzi to do majątku wspólnego.
    Twój mąż nie dziedziczy po swojej teściowej, chyba że ta sporządzi testament
    w którym coś mu zapisze.
    Co do rachunku wspólnego - po śmierci jednego z posiadaczy połowa środków
    należy do drugiego posiadacza, druga połowa podlega dziedziczeniu (do
    podziału między męża, dzieci itd.).

    Bogdan B.

  • 3. Data: 2005-02-10 18:18:58
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Bogdan B. wrote:

> [...]
    > Co do rachunku wspólnego - po śmierci jednego z posiadaczy połowa środków
    > należy do drugiego posiadacza, druga połowa podlega dziedziczeniu (do

    No nie do końca twojej wyjaśnienie dotyczy tej sprawy
    Giza jest współwłaścicielką konta mamy, a nie pełnomocnikiem, czyli de
    facto to jej konto.
    Jakie prawo do środków na tym koncie ma jej mąż? Czy pieniądze na tym
    rachunku należą do majątku wspólnego ich obojga?

  • 4. Data: 2005-02-10 20:31:04
    Od: "Bogdan B." <b...@w...pl>

    witek wrote:

    > No nie do końca twojej wyjaśnienie dotyczy tej sprawy
    > Giza jest współwłaścicielką konta mamy, a nie pełnomocnikiem, czyli de
    > facto to jej konto.

    Bo też nie jest dla mnie całkiem jasne pytanie ;-)
    Jeżeli chodzi o dziedziczenie: zięć nie dziedziczy ustawowo po teściowej.
    Wspówłasność konta nie ma tu nic do rzeczy. Po prostu dziedziczeniu podlega
    połowa tego co było na koncie w dniu śmierci jednego z dwóch wspówłaścicieli
    (czy też współwłaścicielek). Spadek jest majątkiem odrębnym małżonki.

    > Jakie prawo do środków na tym koncie ma jej mąż? Czy pieniądze na tym
    > rachunku należą do majątku wspólnego ich obojga?

    Połowa należy do matki.
    Druga połowa - może być majątkiem wspólnym, albo obrębnym. Zależy jak były
    zarobione/otrzymane. Nie da się tutaj odpowiedzieć. Były z resztą w
    ostatnich dniach zmiany w prawie, dotyczące właśnie tego.
    A praktycznie - mąż nie wypłaci pieniędzy jeżeli nie jest pełnomocnikiem.

  • 5. Data: 2005-02-11 14:15:45
    Od: "Jurek" <n...@p...onet.pl>

    Ale odziedziczy, jesli zona wyruszy w bardzo dluga delegacje... i o to
    pewnie tu chodzi, bo tesciowa spodziewa sie jeszcze troche tu pomieszkac i
    ta perspektywa jej sie nie usmiecha.
    Takie sa dobrodziejstwa wspolnych kont i trzeba ich racjonalnie uzywac.
    Stu lat!
    Jurek