  • 1. Data: 2007-01-11 20:48:59
    Temat: dostęp przedsiębiorcy (pośrednika finansowego) do bazy PESEL
    Od: s...@o...pl

    prowadzę DG w postaci biura kredytowego współpracującego z bankami

    od klientów (m.in. osoby fizyczne) przyjmuję zaświadczenia o zarobkach,
    oglądam ich dowody osobiste, itd., wiadomo o co chodzi...

    myślę, że mógłbym znacznie zmniejszyć ryzyko wyłudzenia kredytu przez oszusta
    gdybym miał możliwość sprawdzenia, czy w bazie danych PESEL istnieje osoba
    nosząca to samo imię i nazwisko co osoba wnioskująca o kredyt.

    nie chodzi mi o stwierdzenie, czy dowód osobisty jest w bazie zastrzeżonych,
    ale o określenie czy Jan Kowalski o nr PESEL 720423abcde nie jest przypadkiem
    Janem Nowakiem mieszkającym gdzie indziej.

    Zakładam że oszust mógłby poszperać w necie, znaleźć "kalkulator poprawności
    numerów PESEL, NIP, REGON itd.) i sobie podrobić papierowy dokument tożsamości
    z poprawnie wyglądającym numerem PESEL na dane wzięte z sufitu...

    Rozumiem że osoba "z ulicy", pierwszy lepszy ciekawski, nie ma wglądu do bazy.
    Czy przedsiębiorca, po okazaniu wpisu EDG, NIP, Regon i np. zaświadczenia
    o niekaralności o po ew. wniesieniu jakiejś opłaty, może uzyskać dostęp do
    takich danych? Jeśli tak, to do kogo powinienem skierować wniosek?

    pozdr
    Aleksander

  • 2. Data: 2007-01-11 20:57:38
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 11.01.2007 s...@o...pl <s...@o...pl> napisał/a:
    > prowadzę DG w postaci biura kredytowego współpracującego z bankami

    To niech się banki martwią o sprawdzanie klientów, czym Ty się przejmujesz?
    No chyba, ze to Ty udzielasz pożyczek.

> [...]
    > o niekaralności o po ew. wniesieniu jakiejś opłaty, może uzyskać dostęp do
    > takich danych? Jeśli tak, to do kogo powinienem skierować wniosek?

    Nie dostaniesz dostępu do tej bazy za żadne pieniądze.
    --
    Samotnik
    http://www.zagle.org.pl/

  • 3. Data: 2007-01-11 21:02:36
    Od: Marcin Nowakowski <m...@...sygnaturce.pl>

    Dnia 2007-01-11 21:57, Samotnik stwierdził, że:

    > To niech się banki martwią o sprawdzanie klientów, czym Ty się przejmujesz?

    Prowizją (a raczej jej brakiem)? Wypowiedzeniem umowy w przypadku złego
    portfela kredytowego?

    > No chyba, ze to Ty udzielasz pożyczek.

    Pośredniczy, a banki lubią przerzucać odpowiedzialność:)

    --
    Marcin Nowakowski
    mcr[at]wroclaw[dot]net[dot]pl

  • 4. Data: 2007-01-11 21:11:09
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia 11 Jan 2007 21:48:59 +0100, s...@o...pl napisał(a):

    > Czy przedsiębiorca, po okazaniu wpisu EDG, NIP, Regon i np. zaświadczenia
    > o niekaralności o po ew. wniesieniu jakiejś opłaty, może uzyskać dostęp do
    > takich danych?

    Nie.

    Zainteresuj się http://www.bik.pl/podmiot_gospodarczy.htm

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 5. Data: 2007-01-11 21:11:29
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 11.01.2007 Marcin Nowakowski <m...@...sygnaturce.pl> napisał/a:

    > Prowizją (a raczej jej brakiem)? Wypowiedzeniem umowy w przypadku złego
    > portfela kredytowego?

    > Pośredniczy, a banki lubią przerzucać odpowiedzialność:)

    No to ma problem. :)
    --
    Samotnik
    http://www.zagle.org.pl/

  • 6. Data: 2007-01-11 21:25:19
    Od: "PPC" <w...@t...pl>

    Znaczy sie jestes posrednikiem posrednika?

    Nie dosc ze bank bierze kosmiczna prowizje to jeszcze naciagasz ludzi na
    kasiore?

    A swoja droga jak stwierdzisz czy JAN Nowak nie jest Jasiem Kowalskim w
    bazie PESEL niema zdjec.

  • 7. Data: 2007-01-11 22:30:47
    Od: Marcin Nowakowski <m...@...sygnaturce.pl>

    Dnia 2007-01-11 22:25, PPC stwierdził, że:
    > Znaczy sie jestes posrednikiem posrednika?

    Hę?

    > Nie dosc ze bank bierze kosmiczna prowizje to jeszcze naciagasz ludzi na
    > kasiore?

    Hę^2?

    --
    Marcin Nowakowski
    mcr[at]wroclaw[dot]net[dot]pl

  • 8. Data: 2007-01-11 22:54:44
    Od: "Kec@j" <n...@n...com>

    Witam!
    ZTCW administratorem bazy danych CBD PESEL jest Departament Rejestrow
    Panstwowych MSWIA.
    Nie sadze, aby ktokolwiek (procz organow scigania) uzyskal dostep
    elektroniczny, ale ponoc mozna sie zwracac pisemnie (chociaz pewnie takia
    forma Cie nie zadowoli - pewnie długi czas no i koszty)
    http://www.mswia.gov.pl/portal/pl/72/32/

    pozdr Kecaj

  • 9. Data: 2007-01-12 11:39:03
    Od: s...@o...pl

    > No to ma problem. :)

    z tym nie ma problemu, bo odpowiadam wyłacznie za te kredyty, które zostały
    udzielone na podstawie dokumentów "ewidentnie podrobionych", więc zakładam, że
    jeśli dokument wygląda na autentyczny, a mi nie mozna zarzucić ani współpracy
    czy zmowy z przestępcą ani zaniedbania obowiązków, to płacić za kogoś nie będę.

    dokładnie o to chodzi

    pozdr
    Aleksander