  • 1. Data: 2019-05-13 14:30:43
    Temat: banksterzy
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    https://wiadomosci.onet.pl/tylko-w-onecie/ksiazka-de
    lfin-mateusz-morawiecki-poszkodowani-przez-bank-prem
    iera/e7wy899

    Ciekawie jest na koncu:

    "Najlepszym dowodem, że Mateusz Morawiecki kłamał, twierdząc, że Bank
    Zachodni WBK nie udzielał kredytów walutowych - i to kłamał w pełni
    świadomie
    - jest kredyt udzielony przez ten bank żonie Mateusza Morawieckiego.
    Żony czasem zaciągają kredyty bez wiedzy mężów, ale nigdy gdy są
    bezrobotne i gdy kwota kredytu idzie w miliony.
    A tak było w tym wypadku.
    W czerwcu 2008 roku żona Morawieckiego, Iwona, pożyczyła w kierowanym
    przez męża banku 1,7 miliona franków szwajcarskich, czyli - frank
    kosztował wówczas 2,1 zł - 3,6 miliona złotych.
    Nawet średnio rozgarnięte dziecko w wieku przedszkolnym nie jest w
    stanie uwierzyć, że Morawiecki nie miał o tym pojęcia.
    Spłata kredytu jest rozpisana na trzydzieści lat, do roku 2038.

    Prezes Banku Zachodniego WBK najwidoczniej nie wierzył, że istnieje
    coś takiego, jak ryzyko kursowe. Późniejsze wydarzenia na rynku
    walutowym musiały go mocno zaskoczyć...

    Zapytałem jednego z najbardziej doświadczonych menedżerów Banku
    Zachodniego WBK zajmujących się kredytami, czy bank często udziela
    milionowych kredytów osobom, które nie mają pracy. W odpowiedzi tylko
    szczerze się zaśmiał.

    Oczywiście nie ma wątpliwości, że przy ówczesnych zarobkach Mateusza
    Morawieckiego kredyt miał dobre zabezpieczenie.
    Ale obowiązujące w Polsce procedury mówią, że jeśli prezes zaciąga
    kredyt w kierowanym przez siebie banku, musi uzyskać zgodę Komisji
    Nadzoru Finansowego.
    Żon te przepisy nie obowiązują."

    Tylko jakos nie pamietam - wykazywal kredyt w oswiadczeniu, czy
    splacil/przewalutowal ?

    Tak czy inaczej - to troche przeczy, ze bankierzy celowo wpuscili
    Polakow w te kredyty.

    Ewentualnie - inni bankierzy :-)

    J.

  • 2. Data: 2019-05-13 18:07:48
    Temat: Re: banksterzy
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2019-05-13 o 14:30, J.F. pisze:

    > W czerwcu 2008 roku żona Morawieckiego, Iwona, pożyczyła w kierowanym
    > przez męża banku 1,7 miliona franków szwajcarskich, czyli - frank
    > kosztował wówczas 2,1 zł - 3,6 miliona złotych.

    W realu znam parę przypadków facetów, którzy są dyrektorami finansowymi
    w korporacjach, pracownikami banków na szczeblu menedżerskim i pobrali
    kredyty frankowe w okolicach 2007-2008, gdy kurs był już niski.

  • 3. Data: 2019-05-13 19:10:31
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    I jak im się żyje?
    Inna sprawa, że frankowy, nawet z dołka kursu, i nawet teraz, wciąż jest tańszy niż
    złotówkowy.
    Kłopoty frankowiczów wynikają stąd, że wzięli dużo większą sumę niż dostaliby w
    złotówkach - i po urealnieniu kursu nawet tańszy kredyt frankowy jest dla nich za
    drogi.

  • 4. Data: 2019-05-13 19:10:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
> [...]
    >Kłopoty frankowiczów wynikają stąd, że wzięli dużo większą sumę niż
    >dostaliby w złotówkach - i po urealnieniu kursu nawet tańszy kredyt

    Ale Mateusz to teraz z golej pensji premiera musi zyc :-)

    J.

  • 5. Data: 2019-05-13 19:12:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Poldek" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >finansowymi w korporacjach, pracownikami banków na szczeblu
    >menedżerskim i pobrali kredyty frankowe w okolicach 2007-2008, gdy

    W 2007 to ten "niski" mogl byc jeszcze dosc wysoki.
    Nawet pozniejszy skok mogl zaledwie przywrocic stan poczatkowy.

    Dopiero nastepne skoki dobily ...

    J.

  • 6. Data: 2019-05-13 22:57:40
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Mon, 13 May 2019 10:10:31 -0700 (PDT), w
    <f...@g...c
    om>, Dawid Rutkowski
    <d...@w...pl> napisał(-a):

    > I jak im się żyje?

    Dopóki nie muszą spłacać całości pewnie bardzo spokojnie :)

  • 7. Data: 2019-05-14 19:56:35
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    > I jak im się żyje?

    Materialnie bardzo dobrze. Narzekają.

> [...]
    złotówkach - i po urealnieniu kursu nawet tańszy kredyt frankowy jest dla nich za

    Miałem na myśli to, że ludzie, którzy profesjonalnie się tym zajmują
    powinni przewidzieć, że kurs nie musi iść cały czas w dół.

  • 8. Data: 2019-05-14 20:08:11
    Od: ń <...@...n>

    Kłopoty frankowiczów wynikają stąd, że rząd (kolejny) sztucznie dołuje złotówkę jako
    jedyny mechanizm koniunktury.

    -----

  • 9. Data: 2019-05-14 20:11:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Poldek" napisał w wiadomości grup
    >Materialnie bardzo dobrze. Narzekają.

    >Miałem na myśli to, że ludzie, którzy profesjonalnie się tym zajmują
    >powinni przewidzieć, że kurs nie musi iść cały czas w dół.

    Ale przeciez tak nie zakladali.
    Ostrzegali przed ryzykiem kursowym - wiadomo ze kursy moga sie
    zmieniac i moze podskoczyc ... 20%, 30% , 40 .. no bez przesady :-P

    Ba - u nas w kraju, to moglyby i caly czas isc w gore, ale wtedy:
    -zarobki w PLN beda rosly,
    -nieruchomosci podrozeja,
    -wibor skoczy i rata zlotowkowa tez skoczy.

    A tymczasem wszytko na odwrot :-)

    J.

  • 10. Data: 2019-05-14 20:33:09
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Dawid Rutkowski" f...@g...co

    : Kłopoty frankowiczów wynikają stąd, że wzięli dużo większą
    : sumę niż dostaliby w złotówkach

    I raczej ;) nie mogli sensownie sprzedać zadłużonych
    mieszkań, gdyż ceny nieruchomości poszły w dół...

    Opis sytuacyjny:
    - pani Alina straciła aż 10 Mpln, co stanowi 10% jej stanu posiadania
    - pani Bożena straciła tylko 1 Mpln, co stanowi 100% jej stanu posiadania
    Pytania konkursowe:
    - która z ww. pań (A czy B) straciła więcej?
    - która z ww. pań znalazła się w gorszej sytuacji po ww. stracie?

    Dojaśnienie:
    - pan Cyprian otrzymał 100 Mpln w efekcie sprzedaży towaru kupionego za 10 Mpln
    - pan Daniel otrzymał 1 Mpln w efekcie sprzedaży towaru kupionego za 1 Mpln
    Ewentualne pytania dojaśniające:
    - który z ww. panów (C czy D) zarobił więcej w efekcie ww. transakcji?
    - który z ww. panów znalazł się w lepszej sytuacji w efekcie ww. transakcji?

    Może warto spojrzeć na te interesy jak na inne -- niosące
    ze sobą: przychody, koszty, dochody, ryzyka...

    -=-

    Kto w PRLi kupował mieszkanie czy dom, ten wie/rozumie, co znaczy prawo_w_Polsce.
    Ludzie tracili majątki, płacili za ten sam lokal kilkakrotnie, kupowali coś, ale
    niekoniecznie stawali się właścicielami tego czegoś... (i odwrotnie -- sprzedawali
    coś, czego nie byli właścicielami; piszę nie tylko o ,,lokalach spółdzielczych'')
    Jedni kupowali coś (mieszkania, samochody, ubrania, jedzenia) za twarde waluty,
    inni (trudno spisać grupy uprzywilejowanych) zaś otrzymywali te dobra w prezencie
    od dobrej władzy. Nawet owe twarde waluty jedni nabywali po kursie rynkowym, choć
    inni -- po kursie państwowym... Talony, asygnaty, bony, kredyty bezgotówkowe (typu
    ,,dla młodych małżeństw'' chociażby) czy przydziały itd... Stacje benzynowe nie
    zawsze rozliczały się z pobranych kartek -- nierzadko kupujący otrzymywał stempelek,
    z którego pracownicy stacji nie rozliczali się zbyt starannie -- rzecz jasna nie
    mogli tak sprzedać dowolnie dużo...

    -=-

    Problemy frankowiczów nie byłoby, gdyby Polacy zarabiali ~tyle, ile zarabiają Niemcy
    czy Duńczycy i zarazem inwestowaliby rozsądnie... (nie dziesięciokrotność możliwości,
    lecz jedną dziesiątą tychże możliwości)

    Ale noł ;) risk -- noł ;) fan.

    BTW -- dlaczego Polacy nie zarabiają tyle, ile zarabiają Niemcy czy Duńczycy?
    Między innymi dlatego, że władza (każda, jaka poznałem, żyjąc w Polsce) dbała
    o to, by Polacy nie zarabiali zbyt wiele -- bo ,,niełatwo bogatemu wejść do
    nieba'' bez względu na wiarę i religię...

    Tuż po Okrągłym stole pozwolono Polakom nieco zarobić -- być może dlatego, by
    odwrócić ich uwagę od niekorzystnych dlań ,,przemian ustrojowych'', w efekcie
    których dziś Polacy niekoniecznie są bogaci...

    -=-

    Obecnie mamy renesans ;) socjalizmu -- 500+, mieszkanie+, koryto+... Już IMO
    nie ma w Polsce ludzi naiwnych, wierzących w możliwość dorobienia się majątku
    w efekcie pracy czy pomysłowości, chyba że pomysłem jest wygranie wyborów do
    europarlamentu... ;)

    --