  • 1. Data: 2004-01-16 14:36:38
    Temat: Złe kredyty banków
    Od: "Mark" <a...@W...pl>

    Zastanawiam się - na fali ostatnio krążących ploteczek o rychłym, ale
    wątpliwym upadku jednego z większych banków - z czego wynikają te problemy?
    Jeżeli bank x udziela kredytu, to pomijając fakt ewentualnych problemów z
    jego ściągalnością - czy w związku z tym jest zmuszony do robienia jakichś
    dodatkowych rezerw?

    Pzdr,
    Mark

  • 2. Data: 2004-01-16 14:39:40
    Temat: Re: Złe kredyty banków
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    Mark <a...@W...pl> wrote:
> [...]
    > ewentualnych problemów z jego ściągalnością - czy w związku z tym
    > jest zmuszony do robienia jakichś dodatkowych rezerw?

    Echhh. Poalcy sie na wszystkim znaja ;) Zwlaszcza na ekonomii.
    Kredyt Bank zrobil odpisy ze wzgledow podatkowych (zmienia sie stawka CIT).
    W tym roku juz zadnych odpisow nie bedzie robil i bedzie mogl zaczac dzialac
    z czystym bilansem, co najwyzej rozwiazujac czesc rezerw.
    Reszte pytaj tych co te glupie ploteczki rozpuszczaja...

  • 3. Data: 2004-01-16 14:50:24
    Od: "RedfaceQ" <r...@g...pl>

    Echhhh. Ciekawy pogląd jeśli chodzi o Kredyt Bank.
    Czy w dwóch poprzednich latach tez miał straty robiąc odpisy ze względów
    podatkowych? A inne polskie (czy aby na pewno polskie?) banki, ofermy,
    pokazywały zyski!
    Co do tworzenia rezerw - oczywiście, że trzeba je tworzyć w sytuacji, gdy
    klient nie spłaca kredytu. W Polsce co gorsza, nawet jeśli spłaca, ale w
    międzyczasie ma np. straty (firma). W tej kwestii można poczytać sobie
    szczegółowe rozporządzenia MF w zakresie rachunkowości banków i polityki
    rezerw - te ostatnie z NBP.
    Pozdrawiam,
    RedfaceQ

  • 4. Data: 2004-01-16 14:56:53
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    RedfaceQ <r...@g...pl> wrote:
    > Echhhh. Ciekawy pogląd jeśli chodzi o Kredyt Bank.
    > Czy w dwóch poprzednich latach tez miał straty robiąc odpisy ze
    > względów podatkowych? A inne polskie (czy aby na pewno polskie?)
    > banki, ofermy, pokazywały zyski!

    Nie wszystkie przeciez. Kilka mialo straty, a kilka gorsze wyniki od
    oczekiwan.
    Jednak straty swoja droga, a upadek takiego banku (patrz na to kto jest
    wlascicielem!!!) to co innego!

> [...]
    > poczytać sobie szczegółowe rozporządzenia MF w zakresie rachunkowości
    > banków i polityki rezerw - te ostatnie z NBP.

    Podejrzewam, ze wiekszosc tych rezerw robiona na zapas...
    Zreszta teraz zmienia sie zapisy, wie wszystkim powinnuy sie zmniejszyc "zle
    kredyty"/

  • 5. Data: 2004-01-16 17:03:42
    Od: "Mark" <a...@W...pl>

    > Co do tworzenia rezerw - oczywiście, że trzeba je tworzyć w sytuacji, gdy
    > klient nie spłaca kredytu. W Polsce co gorsza, nawet jeśli spłaca, ale w
    <ciach>

    Hej - dzięki za odpowiedz, na stronie

    http://www.nbp.pl/publikacje/bank%5Fi%5Fkredyt/3%5F0
    1/zaleska.html znalazłem
    takie coś
    "W Polsce przepisy w zakresie klasyfikacji należności bankowych i zasad
    tworzenia rezerw cechują się wyjątkową niestabilnością. Były one najczęściej
    zmienianą regulacją zewnętrzną w polskim systemie bankowym w latach
    dziewięćdziesiątych (Prezes Narodowego Banku Polskiego zmieniał przepisy
    siedem razy, a Komisja Nadzoru Bankowego cztery razy)."

    A może wiesz tak orientacyjnie - jekie kwoty rezerw wchodzą w grę przy
    kredycie np 10000zł?

    Pzdr,

    Marcin

  • 6. Data: 2004-01-16 17:15:52
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    Mark <a...@W...pl> wrote:
    > A może wiesz tak orientacyjnie - jekie kwoty rezerw wchodzą w grę przy
    > kredycie np 10000zł?

    Teraz duzo ma zmienic - zwlaszcza w kredytach dla osob fizycznych.
    Bank robi np rezerwy na kredyty zagrozone (i moze sam wczesniej niz mu to
    nakazuje prawo bankowe uznac, ze jest to kredyt zagrozony).
    10 tys to to zaden kredyt ;) Lepiej powiedz o co ci chodzi.
    Ty nic nie bedziesz musial zabiezpieczac :)

  • 7. Data: 2004-01-16 17:36:52
    Od: "Mark" <a...@W...pl>

> [...]
    > 10 tys to to zaden kredyt ;) Lepiej powiedz o co ci chodzi.
    > Ty nic nie bedziesz musial zabiezpieczac :)

    Pracuję w banku dziale obsługi nierzetelnych klientów ;-) i tak się ostatnio
    zastanawiałem z kolegami ile te obowiązkowe rezerwy wynoszą..Czy to jest np
    1:1, czy też np 10% wierztelności..
    Zwykła, ludzka ciekawość...

    Pzdr,
    Mark

  • 8. Data: 2004-01-16 17:41:01
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    Mark <a...@W...pl> wrote:
> [...]
    > ostatnio zastanawiałem z kolegami ile te obowiązkowe rezerwy
    > wynoszą..Czy to jest np 1:1, czy też np 10% wierztelności..

    Ryzyko ogolne do 1,5% sredniej kwoty niesplaconych kredytow i pozyczek
    pieniaznych
    Kredyty zaleznie od klasyfikacji.
    Normalne i pod obserwacja 1,5% kwoty
    zagrozone - ponizej standardu
    minimum 20%, watpliwych minimum 50% i straconych minimum 100%

    Nalezy pamietac o zabezpieczeniach.
    W Polsce sady ponoc sa porypane, bo jak bank uzna kredyt za stracony i
    bedzie chciakl sprzedaz wierzytelnosc - to byly takie przypadki - ze sad
    uznawal, ze w takim razie bank uznal, ze kredyt jest nie do sciagniecia i
    moze kredytobiorce w d. calowac.

  • 9. Data: 2004-01-16 17:49:27
    Od: "Mark" <a...@W...pl>

    > W Polsce sady ponoc sa porypane, bo jak bank uzna kredyt za stracony i
    > bedzie chciakl sprzedaz wierzytelnosc -

    IMHO, przy kredytach konsumenckich bank nie może sprzedać wierzytelności....

    Pzdr,
    Mark

  • 10. Data: 2004-01-16 17:54:25
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    Mark <a...@W...pl> wrote:
    > IMHO, przy kredytach konsumenckich bank nie może sprzedać
    > wierzytelności....

    Teraz jakies duze zmiany maja byc w zwiazku z wejsciem do UE.
    Poza tym z konsumenckimi kredytami to w sumie bnanki nie maja az tak duzych
    problemow. (przyklad Lukasa czy nawet Providenta)