  • 1. Data: 2018-02-28 02:50:00
    Temat: Zgodność danych odbiorcy przelewu
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    Ustanawiając odbiorcę OO, omyłkowo wpisałem dane odbiorcy
    AA (zgodnie z zamiarem) i nr rachunku należący do osoby
    BB (przez pomyłkę) -- po czym zleciłem 2 przelewy do OO.

    Aby rozjaśnić -- rachunek BB nie należy do osoby AA.

    Teraz quiz:

    [] oba te przelewy zostały odbite
    [] tylko jeden z tych dwóch przelewów został odbity
    [] żaden z tych przelewów nie został odbity

    Nagroda przygotowana jest oczywiście tylko tej
    osobie, która udzieli poprawnej odpowiedzi. :)

    )\._.,--....,'``.
    (,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' ., ; o.' danutac.oferty-kredytowe.pl '.O_' /,
    _.. \ _\ (`._ ,.
    `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. '`\.'`.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,
    `._.-(,_..'--(,_..'`-.;.' Felix Lee
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . . ;,,. ; . ,.. ; ;. .
    ..;\|/.......................................

  • 2. Data: 2018-02-28 19:46:22
    Temat: Re: Zgodność danych odbiorcy przelewu
    Od: Glaukon <r...@g...com>

    > Teraz quiz:
    >
    > [] oba te przelewy zostały odbite
    > [] tylko jeden z tych dwóch przelewów został odbity
    > [] żaden z tych przelewów nie został odbity

    Zgaduje - najprawdopodobniej oba doszly?

    Wydaje mi sie, ze moze jakies nieliczne banki odbijaja, ale chetnie sie dowiem.

  • 3. Data: 2018-02-28 22:00:59
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > [] żaden z tych przelewów nie został odbity
    >
    > Nagroda przygotowana jest oczywiście tylko tej
    > osobie, która udzieli poprawnej odpowiedzi. :)

    Co do zasady banki ne sprawdzają zgodności odbiorcy z opisem przelewu.
    Nie sprawdzają, albowiem ludzie różnie to wpisują i musiałby to ktoś
    ręcznie robić. O ile "Jan Kowalki", "Jan Kowalki", "Kowalki Jan" to
    może być jedna ita sama osoba, to dla komputera są to trzy różne osoby.
    A dochodzą do tego jeszcze takie niuansy, jak wysyłanie pieniędzy dla
    żony na konto męża. Dla kolegi. Sposobów zapisu adresu, to w ogóle może
    być "pierdylion".

    Natomiast banki czasem realizując obowiązek zapobiegania praniu brudnych
    pieniędzy takie rzeczy analizują. Czasem blokują taki rachunek, na który
    wpadają pieniądze dla podejrzanie różnych osób i powiadamiają
    prokuraturę. Ale to pewnie w ułamkowym promilu transakcji.

  • 4. Data: 2018-03-01 10:50:15
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 28 Feb 2018 22:00:59 +0100, Robert Tomasik
    <r...@g...pl> wrote:
    > Co do zasady banki ne sprawdzają zgodności odbiorcy z opisem
    > przelewu.

    Nie, prawo bankowe się zmieniło i ta zasada nie obowiązuje już od 2
    czy 3 lat.

    --
    Marek

  • 5. Data: 2018-03-01 11:24:04
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 1 marca 2018 10:50:16 UTC+1 użytkownik Marek napisał:

    > Nie, prawo bankowe się zmieniło i ta zasada nie obowiązuje już od 2
    > czy 3 lat.
    Banki standardowo nie sprawdzają zgodności nr konta z danymi odbiorcy
    Możesz wysłać kasę na nr konta wpisując dane odbiorcy Kaczor Donald i przelew
    przejdzie w zdecydowanej większości przypadków
    Być może sporadycznie coś tam porównują ale ja się nigdy z tym nie spotkałem
    A wysyłając przelewy często jako odbiorcę wpisuję: "ania" "energa", "gaz" itp
    Nie są to na pewno pełne dane odbiorców i gdyby to jakiś system sprawdzał to by
    wywalił. A ręcznie nikt tez tego nie sprawdza bo to raczej niewykonalne przy
    dzisiejszych ilościach przelewów.
    Spotkałem się z kilkoma przypadkami typu ze ktoś chciał wysłać kasę Kowalskiemu a
    wysłał ja omyłkowo na nr rachunku Nowaka jako odbiorcę wpisując Kowalskiego. Dopiero
    po reklamacji banki kasę zwróciły. W większości przypadków jednak najpierw zwracały
    się do Nowaka o zgodę na wyksięgowanie błędnie zaksięgowanych środków.

  • 6. Data: 2018-03-01 14:05:02
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

> [...]
    >
    >  []  oba te przelewy zostały odbite
    >  []  tylko jeden z tych dwóch przelewów został odbity
    >  []  żaden z tych przelewów nie został odbity

    Skoro pytasz, to musi chodzić o wersję najbardziej bez sensu, zatem -
    jeden doszedł, drugi nie.

    MJ

  • 7. Data: 2018-03-01 14:10:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
    <r...@g...pl> wrote:

    >Nie, prawo bankowe się zmieniło i ta zasada nie obowiązuje już od 2
    >czy 3 lat.

    Zmienilo sie ?
    A nie w druga strone - unijne prawo zatwierdzilo, ze nie musza
    sprawdzac ?

    J.

  • 8. Data: 2018-03-01 14:16:08
    Od: lolekanabolek <l...@g...com>

    W dniu 2018-02-28 o 19:46, Glaukon pisze:

    > Zgaduje - najprawdopodobniej oba doszly?
    >
    > Wydaje mi sie, ze moze jakies nieliczne banki odbijaja, ale chetnie sie dowiem.

    Eurobank weryfikował kiedyś, sam osobiście się naciąłem. Nie wiem jak
    teraz, bo nie mam już tam konta

    Marcin "lolekanabolek"

  • 9. Data: 2018-03-01 16:30:18
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 1 Mar 2018 14:10:17 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Zmienilo sie ?
    > A nie w druga strone - unijne prawo zatwierdzilo, ze nie musza
    > sprawdzac ?

    Nie wiem co unia na to, kiedy ta zmiana weszła była kampania
    społeczna w fachowych mediach, by zwracać uwagę na nr i powiązanie
    nr z odbiorcą zanim zleci się przelew, bo jak się pomylimy to
    niezgodna nazwa odbiorcy nie pomoże.

    Oczywiście zaraz po tej zmianie były głośne wałki gdzie podmieniono
    lub podrzucono "fałszywe" konta samorządom zachowując nazwę, bo bank
    nie weryfikuje.

    --
    Marek

  • 10. Data: 2018-03-01 17:23:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
    <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >społeczna w fachowych mediach, by zwracać uwagę na nr i powiązanie
    >nr z odbiorcą zanim zleci się przelew, bo jak się pomylimy to

    A to chyba Cie zle zrozumialem, albo ty zle zrozumiales Roberta:

    >Nie, prawo bankowe się zmieniło i ta zasada nie obowiązuje już od 2
    >czy 3 lat.

    Czyli zgadzamy sie, ze banki nie sprawdzaja danych odbiorcy ?

    >Oczywiście zaraz po tej zmianie były głośne wałki gdzie podmieniono
    >lub podrzucono "fałszywe" konta samorządom zachowując nazwę, bo bank
    >nie weryfikuje.

    IMO - wczesniej tez nie sprawdzaly.
    Ale byc moze prawo bylo niewyrazne, i byly podstawy, aby bank skarzyc.

    Tak z pamieci, to dwie sprawy pamietam.
    Glowny Inspektorat Kontroli Skarbowej rozeslal pisma, stwierdzajace
    drobna niedoplate podatku, wraz z druczkiem przelewu.
    Odbiorca byl GIKS. A konto bylo na GIKS. Stefan Giks.

    Innym razem US dostal deklaracje bodajze VAT-R, od Skody Polska, z
    nowym kontem.
    I na to konto zwrocil nadplate VAT.

    I sie zrobila duza afera, bo i kwota byla duza.
    Nie pamietam jak sie skonczylo, bo US oczywiscie probowal obciazyc
    bank, skoro odbiorca sie nie zgadzal.
    Wydaje mi sie, ze bank sie wypial.

    Ale ... przy odrobinie wyobrazni, co szkodzi zalozyc konto np na Skoda
    Anna :)

    J.