  • 31. Data: 2018-03-08 10:43:37
    Temat: Re: Zgodność danych odbiorcy przelewu
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:p7qvdb$bfk$...@n...news.atman.pl...
    "J.F." 5a9f9aea$0$990$6...@n...neostrada.pl

    >Aby sprawdzić (raczej -- poznać) nr rachunku.

    Nr rachunku zapisal przy bytnosci w US.

    >Zlecający przelew niekoniecznie ma aktualną bazę
    >w swym zasięgu, gdy nie ma dostępu do netu.

    Ale my o NBP, ktory ma sprawdzic czy dane odbiorcy z przelewu zgadzaja
    sie z danymi posiadacza konta.

    J.

  • 32. Data: 2018-03-08 14:20:15
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 5aa105cb$0$31352$6...@n...neostrada.pl

    > Ale my o NBP, ktory ma sprawdzic czy dane odbiorcy
    > z przelewu zgadzaja sie z danymi posiadacza konta.

    IMO my o tym, że zlecający nie zna: nr. rachunków,
    nr. budynków, kompetencji urzędów itd... ;)

    Usiłuję sobie przypomnieć, jak to było z tą nume_racją...

    "Marek" a...@n...neostrada.pl

    > Hmm usilnie przypominam sobie jak to było. Są dwa urzędy obok siebie,
    > mają różne nazwy i być może nr budynków. I problem był w prawidłowym
    > oznaczeniem nr rachunku z przypisaną mu nazwą i nr budynku.
    > Albo nazwa nie pasowała do rachunku albo nr budynku. Już nie
    > pamiętam.

    problem był w

    prawidłowym oznaczeniem nr rachunku
    z przypisaną mu nazwą i nr budynku

    Albo nazwa nie pasowała do rachunku
    albo nr budynku.

    Już nie pamiętam.

    IMO wiele tu niewiadomych -- poza rokiem 1996, kiedy to nie
    było w Polsce powszechnego dostępu do netu, ale komputery
    rzadkością nie były także w domach prywatnych...

    )\._.,--....,'``.
    (,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' ., ; o.' danutac.oferty-kredytowe.pl '.O_' /,
    _.. \ _\ (`._ ,.
    `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. '`\.'`.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,
    `._.-(,_..'--(,_..'`-.;.' Felix Lee
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . . ;,,. ; . ,.. ; ;. .
    ..;\|/.......................................

  • 33. Data: 2018-03-16 10:52:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Ustanawiając odbiorcę OO, omyłkowo wpisałem dane odbiorcy
    >AA (zgodnie z zamiarem) i nr rachunku należący do osoby
    >BB (przez pomyłkę) -- po czym zleciłem 2 przelewy do OO.
    >Aby rozjaśnić -- rachunek BB nie należy do osoby AA.

    Quizu ciag dalszy

    https://www.totalmoney.pl/artykuly/418025,konta-osob
    iste,w-ktorym-banku-wycofasz-przelew,1,1

    "Jeśli klient nie zdąży anulować przelewu, to nadal ma prawo do zwrotu
    pieniędzy od osoby lub firmy, która bezpodstawnie otrzymała pieniądze.
    Można tego dochodzić na podstawie zapisów Kodeksu cywilnego
    dotyczących bezpodstawnego wzbogacenia. Zgodnie z art. 405 Kodeksu
    cywilnego: ,,Kto bez podstawy prawnej uzyskał korzyść majątkową kosztem
    innej osoby obowiązany jest do wydania korzyści w naturze, a gdyby to
    nie było możliwe, do zwrotu jej wartości".
    Oznacza to tyle, że przypadkowa osoba, na której konto w wyniku
    pomyłki trafią środki, uzyskuje nieuzasadnioną korzyść majątkową i ma
    obowiązek ją zwrócić.
    W takiej sytuacji należy się skontaktować z bankiem, w którym
    zlecaliśmy przelew (telefonicznie lub przez wiadomość w serwisie
    transakcyjnym), a następnie wysłać do przypadkowego odbiorcy wezwanie
    do zapłaty. Powinno ono określać kwotę podlegającą zwrotowi, termin
    zwrotu i numer rachunku, na który pieniądze powinny zostać odesłane.
    Gdyby się okazało, że omyłkowo obdarowany nie chce zwrócić tych
    środków, wówczas sprawę należy skierować do sądu - wyjaśnia Joanna
    Fatek z PKO Banku Polskiego."

    Bardzo rozsadnie, ale:
    -jak dane odbiorcy sie zgadzaja, to wiemy komu wyslac,
    -jak dane odbiorcy sie nie zgadzaja ... to komu wyslac ?
    Bank przeciez nie ujawni danych wlasciciela konta.

    Bank bedzie posredniczyl w przekazaniu prosby/odebraniu kwoty, czy
    zbyje ?

    A jak posiadacz sie bedzie ociagal ... to jak skierowac sprawe do
    sadu - pozwac "posiadacza konta nr XXXX w banku BBB" ?

    J.

  • 34. Data: 2018-03-16 13:57:26
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 16 Mar 2018 10:52:37 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > A jak posiadacz sie bedzie ociagal ... to jak skierowac sprawe do
    > sadu - pozwac "posiadacza konta nr XXXX w banku BBB" ?

    Czy ostatnio nie była dyskusja o jakies nowelizacji przepisów w tej
    kwestii by bank nie mógł się w takich przypadkach zasłaniać tajemnicą
    kto jest beneficjentem rachunku X?

    --
    Marek

  • 35. Data: 2018-03-17 10:05:24
    Od: jureq <j...@n...no>

    W dniu Fri, 16 Mar 2018 13:57:26 +0100, użytkownik Marek napisał:

    > Czy ostatnio nie była dyskusja o jakies nowelizacji przepisów w tej
    > kwestii by bank nie mógł się w takich przypadkach zasłaniać tajemnicą
    > kto jest beneficjentem rachunku X?

    Nie tak ostatnio. W maju 2017 było dużo hałasu, gdy trafiło to do komisji
    sejmowych. I od tego czasu sprawa ucichła. Teraz w modzie są sądy a nie
    banki, więc nie ma pośpiechu.