  • 11. Data: 2015-10-09 10:37:41
    Temat: Re: Zaufanie mBanku
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2015-10-08, Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote:

    >Praktycznie we wszystkich aplikacjach mobilnych to tak działa.
    >Telefon traktuje się jak rzecz osobistą, która z założenia nie będzie
    >udostępniana, więc i zabezpieczenia są innego typu.

    No, telefony bywaja kradzione, gubione, czy nawet pozostawiane -
    idziesz do toalety, telefon zostaje na biurku.

    Tak czy inaczej - wiekszosc klientow zainstaluje to na swoim glownym
    telefonie, wiec sms nie jest zadnym zabezpieczeniem - ewentualny
    złodziej i tak bedzie mial do niego dostep. A dla klienta to tylko
    spore utrudnienie - i to zupelnie niepotrzebne.

    A ci co maja dwa telefony ... sa narazeni na kradziez obu.

    >A aplikacja nie ma dostępu do czegoś takiego jak "swój numer
    >telefonu".
    >Albo doprecyzuję: nie w kazdym systemie i nie jest to gwarantowane.
    >Taka informacja nie musi być nawet na karcie SIM przechowywana.

    Chyba wrecz ogolnie - w GSM czegos takiego nie przewidziano, natomiast
    rozne rozszerzenia moga dodac.

    Cos mi natomiast chodzi po glowie ze w przypadku WAP czy internetu
    taka mozliwosc jest ... o np t-mobile, wchodzisz na strone miboa z
    telefonu i widzisz swoje konto. Czyli operator potrafi skojarzyc.
    Czy odostepnia to innym serwerom lub aplikacjom to nie wiem ... ale np
    taki Naviexpert - jakos potrafil sprawdzic, czy uzytkownik licencje
    kupil.
    Pod Androidem ma na to identyfikator urzadzenia, ale potrafil to
    zrobic i pod stara Java J2ME.

    J.

  • 12. Data: 2015-10-09 11:43:05
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2015-10-09, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Użytkownik "Wojciech Bancer" napisał w wiadomości grup

    > No, telefony bywaja kradzione, gubione, czy nawet pozostawiane -
    > idziesz do toalety, telefon zostaje na biurku.

    Portfel z kartami też. A telefon zazwyczaj zablokowany.
    Mówię jaka jest praktyka i jak się przyjęło.
    Telefon jest urządzeniem dużo bardziej osobistym niż PC.

> [...]
    > kupil.
    > Pod Androidem ma na to identyfikator urzadzenia, ale potrafil to

    Ale do tego używa się identyfikatorów, a nie numeru telefonu. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 13. Data: 2015-10-09 12:05:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2015-10-09, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Portfel z kartami też. A telefon zazwyczaj zablokowany.

    No, zablokowanie bywa rozne. Moze byc takie bez zablokowania, albo
    latwe do zlamania.

    >Mówię jaka jest praktyka i jak się przyjęło.
    >Telefon jest urządzeniem dużo bardziej osobistym niż PC.

    To ze sie cos przyjelo, nie znaczy, ze jest dobre.
    Ale przyznaje - wymog wpisania SMS, ktory przychodzi na ten sam
    telefon, to nie jest zadne zabezpieczenie.
    To juz chyba lepiej PIN/haslem do aplikacji potwierdzac.

    >Ale do tego używa się identyfikatorów, a nie numeru telefonu. :)

    Identyfikator nie powie ci, konto ktorego telefonu w miboa otworzyc.

    Musialbym sobie starego Naviexperta przypomniec ... moze mi pamiec
    szwankuje, teraz faktycznie abonament jest na identyfikator.

    ale i numer jest/bywa dostepny
    http://www.techrepublic.com/blog/it-security/why-are
    -websites-getting-your-mobile-phone-number/

    J.

  • 14. Data: 2015-10-09 12:06:26
    Temat: Zaufanie mBanku
    Od: Konfabulator Konfabulatorski <k...@1...pl>

    Dużo się nie naprzelewasz, bo tylko do ustalonego limitu, standardowo zdaje się 200
    pln i koniec zabawy.

  • 15. Data: 2015-10-09 12:30:14
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2015-10-09, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    [...]

    > No, zablokowanie bywa rozne. Moze byc takie bez zablokowania, albo
    > latwe do zlamania.

    Nie w warunkach "właściciel poszedł do kibla".
    A aplikacje bankowe można "wyłączyć" zdalnie, właśnie na wypadek
    zgubienia/kradzieży telefonu. Sam telefon można też zdalnie
    zamrozić/wyzerować.

    > To ze sie cos przyjelo, nie znaczy, ze jest dobre.
    > Ale przyznaje - wymog wpisania SMS, ktory przychodzi na ten sam
    > telefon, to nie jest zadne zabezpieczenie.
    > To juz chyba lepiej PIN/haslem do aplikacji potwierdzac.

    I pewnie większość krytycznych funkcji tak ma (wypłata BLIKiem na pewno,
    przelewów nie sprawdzałem).

> [...]
    >
    > ale i numer jest/bywa dostepny
    > http://www.techrepublic.com/blog/it-security/why-are
    -websites-getting-your-mobile-phone-number/

    Bywa_ł_.

    Also, I did not capture any log entries displaying the MSISDN from smart phones such
    as iPhone
    or Android-based phones.
    <<<
    Powiedzmy, że w tych pierwszych systemach to było dość dużo eksperymentów. Obecnie
    jest to dużo bardziej obostrzone, m.in. ze względu na ochronę prywatności.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 16. Data: 2015-10-09 22:32:38
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Wojciech Bancer" s...@p...org

    > Praktycznie we wszystkich aplikacjach mobilnych to tak działa.
    > Telefon traktuje się jak rzecz osobistą, która z założenia nie
    > będzie udostępniana, więc i zabezpieczenia są innego typu.

    Mille, FM, EB -- też tak mają? IMO -- nie.

    > A aplikacja nie ma dostępu do czegoś takiego jak "swój numer telefonu".

    Chyba nie ma.

    > Albo doprecyzuję: nie w kazdym systemie i nie jest to gwarantowane.
    > Taka informacja nie musi być nawet na karcie SIM przechowywana.

    Mnie jest wszystko ganz egal. :) Po prostu ,,odkryłem''.

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 17. Data: 2015-10-09 22:35:27
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 56179180$0$8387$6...@n...neostrada.pl

    > To juz chyba lepiej PIN/haslem do aplikacji potwierdzac.

    No właśnie -- tak mają inne banki.

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 18. Data: 2015-10-09 22:41:29
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Wojciech Bancer" s...@p...org

    > I pewnie większość krytycznych funkcji tak ma (wypłata BLIKiem
    > na pewno, przelewów nie sprawdzałem).

    BLIKować (do 50 pln -- jak zbliżeniówką)
    chyba można bez podawania czegokolwiek.

    9. Jak zmienić ustawienia dla włączenia/wyłączenia szybkiej płatności
    bez potwierdzenia kodem PIN do 50 PLN za pomocą płatności BLIK?

    Parametrami dla włączenia/wyłączenia szybkiej płatności bez potwierdzenia
    kodem PIN do 50 PLN za pomocą płatności BLIK można zarządzać z poziomu
    w aplikacji mobilnej: Ustawienia - Ustawienia BLIK - Realizuj płatności
    do 50 PLN bez potwierdzenia kodem PIN. Zmiany ustawień można dokonać
    również kontaktując się z konsultantem mLinii.

    https://www.mbank.pl/pomoc/info/uslugi/BLIK-pytania-
    i-odpowiedzi.html

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 19. Data: 2015-10-09 22:46:21
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Konfabulator Konfabulatorski" 4...@g...co

    : Dużo się nie naprzelewasz, bo tylko do ustalonego
    : limitu, standardowo zdaje się 200 pln i koniec zabawy.

    Masz rację -- zdaje się Tobie. :) Spłaciłem tak kartę kredytową -- kilka razy po te
    200 pln.

    Mam zaufanych (siebie w innych wydaniach) i niezaufanych -- kredytówki,
    światła, gazy, podatki itd. Gdy via WWW spłacam kredytówki, opłacam
    światło itp. -- mam dodatkowy hamulec w postaci SMSa. Tym razem lałem
    via Android, aby sprawdzić lejek w Virgin Mobile.

    SMS po prostu budzi mnie z letargu tam, gdzie cofnięcie zlecenia
    przelewu nie zawsze jest łatwe.

    --
    .`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 20. Data: 2015-10-10 08:46:54
    Od: <4...@8...084654.invalid> (Tom N)

    Eneuel Leszek Ciszewski w

    > "J.F." 56179180$0$8387$6...@n...neostrada.pl

    > No właśnie -- tak mają inne banki.

    Uruchamiając aplikacje mBanku to co wpisujesz jeżeli nie PIN [1]

    --
    'Tom N'