  • 11. Data: 2004-02-01 15:03:03
    Temat: Re: Współczuje tym, co mają kredyty w Euro i.. Min.Fin. ze wzgledu na budzet..
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Grzegorz" <g...@U...pl> writes:

    > jazeli chodzi o wielkosc raty to nie ma problemu
    > ale co z kapitalem pozostajacym do splaty?
    > lubie wiedziec, ze z kazda rata kapital maleje
    > i pewnego dnia, gdy postanowie splacic kredyt w calosci
    > bedzie to kwota 100000 PLN a nie 150000 PLN :-)
    > (kwoty oczywiscie przykladowe)

    To tez nie jest takie oczywiste. Przy wzglednie niewielkiej racie
    i przy wzroscie oprocentowania kapital moze zaczac rosnac :-(
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH

  • 12. Data: 2004-02-01 23:06:06
    Od: "Chmielu" <j...@A...pccom.info>

    Użytkownik "Kulka" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Użytkownik Chmielu napisał:
    [...]
    > Tylko dlaczego nikt nie podejmuje przy szacowaniu ryzyka kredytu
    > walutowego ryzyka stopy procentowej? W przypadku stosunkowo lekkich
    > nawet zawirowań stopy "dłuższe" niż O/N rosną powodując (zwłaszcza przy
    > długim okresie kredytowania a co za tym idzie wysokim stosunku
    > odsetki/kapitał) realnie poważnieszy wzrost wysokości raty niż te kilka
    > procent wzrostu kursu waluty...
    >
    > Dlatego uważam, że twierdzenie, że posiadanie kredytu w złotych daje
    > komfort psychiczny za "lekko" naciągane...

    Świadomość - powiedzmy - gospodarczo-finansowa (a może kredytowa) większości
    polaków nie jest jednak taka jak Twoja (no i moja... :-) )
    Ryzyko wymaga złożonych kalkulacji i wyliczeń, których przeprowadzenie
    nastarcza wielu nielada trudności, dlatego pozwoliłem sobie na użycie
    sformułowania "komfort psychiczny" w stosunku do kredytu w PLN...

    --
    Jarosław Chmielewski [alias: Chmielu]
    [Nie "masz" Novell-a, tylko NetWare...

  • 13. Data: 2004-02-02 06:54:31
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > Dlatego uważam, że twierdzenie, że posiadanie kredytu w złotych daje
    > komfort psychiczny za "lekko" naciągane...

    BŁĄD w rozumowaniu. Wzrost oprocentowania (wynikający ze wzrostu WIBOR-u)
    dotyczy tylko raty odsetkowej podczas gdy wzrost kursu waluty dotyczy również
    raty kapitałowej. Inaczej mówiąc w tym ostatnim przypadku pozostały do spłaty
    kapitał (w PLN) rośnie.

    Twój bład jest niestety, nawet na tej liście, często powtarzany.

    Tensor1

  • 14. Data: 2004-02-02 06:58:47
    Od: t...@p...onet.pl

    > To tez nie jest takie oczywiste. Przy wzglednie niewielkiej racie
    > i przy wzroscie oprocentowania kapital moze zaczac rosnac :-(
    > Krzysztof Halasa, B*FH

    Przy kredycie w PLN, z każdą zapłaconą ratą, KAPITAŁ ZAWSZE się zmniejsza. Nie
    wprowadzaj ludzi w błąd.

    Tensor1

    PS. Jeżeli tego nie rozumiesz to rozwiń temat. Ja ci to wytłumacze.

  • 15. Data: 2004-02-02 07:31:26
    Od: "Chmielu" <j...@A...pccom.info>

    > BŁĄD w rozumowaniu.

    Czy aby na pewno...?
    Z tego co ja zrozumiałem, przedpiśćca ma na myśli kredyt o ratach
    malejących...
    I wówczas - sądzę - ma rację...
    Ale na analizę matematyczną jestem za leniwy...

  • 16. Data: 2004-02-02 16:51:50
    Od: "Grzegorz" <g...@U...pl>

> [...]
    > malejących...
    > I wówczas - sądzę - ma rację...
    > Ale na analizę matematyczną jestem za leniwy...

    czy rata malejaca, czy stala nie ma to znaczenia
    kapital nie rosnie a zwsze sie zmniejsza
    (chyba, ze splacasz tylko rate odsetkowa - wtedy kapital do splaty sie nie zmienia)

    pozdrawiam
    Grzegorz

  • 17. Data: 2004-02-02 18:03:33
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    t...@p...onet.pl writes:

> [...]
    > wprowadzaj ludzi w błąd.
    >
    > Tensor1
    >
    > PS. Jeżeli tego nie rozumiesz to rozwiń temat. Ja ci to wytłumacze.

    Bardzo chetnie. Wytlumacz prosze co sie dzieje gdy wysokosc raty jest
    nizsza niz naliczone w tym czasie odsetki.

    Chyba ze zakladasz ze odsetki sa osobna sprawa, nie sa kapitalizowane,
    albo tez sa jakies specjalne zalozenia dot. ich splaty (w sensie czesci
    = wysokosci raty).
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH

  • 18. Data: 2004-02-02 21:58:26
    Od: Marcin Kasperski <M...@s...com.pl>

> [...]
    >
    > Chyba ze zakladasz ze odsetki sa osobna sprawa, nie sa kapitalizowane,
    > albo tez sa jakies specjalne zalozenia dot. ich splaty (w sensie czesci

    Co ciekawe istniały (nie wiem czy jeszcze istnieją) kredyty które
    zakładały takie zdarzenie nawet przy normalnej sytuacji gospodarczej,
    małej inflacji itp. Gdy brałem kredyt mieszkaniowy w PKOBP dali mi
    harmonogram w którym przez pierwsze bodaj pół roku rata była niższa
    niż odsetki (był to czas gdy stopy sięgały prawie 20%) i co ciekawe
    reklamowali to jako korzystną dla mnie opcję...

  • 19. Data: 2004-02-03 00:28:32
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Grzegorz" <g...@U...pl> writes:

    > czy rata malejaca, czy stala nie ma to znaczenia
    > kapital nie rosnie a zwsze sie zmniejsza
    > (chyba, ze splacasz tylko rate odsetkowa - wtedy kapital do splaty sie
    > nie zmienia)

    Przeciez to jest bardzo proste. Jesli a) ktos splaca wiecej niz odsetki
    naliczone w danym okresie, to kapital sie bedzie zmniejszal.
    Jesli b) ktos splaca mniej niz te odsetki, to kapital bedzie sie
    zwiekszal, a splacanie kredytu (bez zmiany sposobu robienia tego) nie
    skonczy sie nigdy.
    W szczegolnosci, zaprzestanie splacania kredytu takze powoduje,
    ze kapital bedzie rosl (co chyba powinno byc dla kazdego oczywiste).

    Kredyty budowlane sa zwykle dlugoterminowe, a wiec na duza sume
    w porownaniu do wysokosci raty. Bez zmiany tej wysokosci, znaczny
    wzrost oprocentowania latwo moze spowodowac sytuacje b). Ostatnio
    stopy procentowe specjalnie nie wzrastaly, ale wystarczy sobie
    przypomniec co sie dzialo za czasow poznego PZPR.

    Inny przyklad: kredyty karciane maja wysokie stopy procentowe i pomimo
    swojej niewielkiej wysokosci takze moga do sytuacji b) prowadzic
    - o czym chyba czytelnicy tej grupy wielokrotnie mieli okazje juz
    slyszec.

    W sytuacji z wysokimi stopami procentowymi spowodowanymi rosnacym
    kursem walut (i odwrotnie) jest prawdopodobne, ze kredyt zlotowkowy
    przestanie byc splacalny, zas wciaz bedzie mozliwe splacenie
    analogicznego kredytu walutowego. Odwrotnie zreszta takze moze byc.
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH

  • 20. Data: 2004-02-03 06:38:35
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > Jesli b) ktos splaca mniej niz te odsetki, to kapital bedzie sie
    > zwiekszal, a splacanie kredytu (bez zmiany sposobu robienia tego) nie

    Dyskusja nie dotyczyła sytuacji kiedy klient nie płaci zgodnie z harmonogramem
    rat (lub płaci częściowo). My dyskutowaliśmy o sytuacji kiedy klient płaci
    DOKŁADNIE WSZYSTKO. Wtedy dla kredytów w PLN kwota kredytu z każdą zapłaconą
    ratą się zmniejsza. Z kolei dla kredytów denominowanych kredyt (w PLN) może
    rosnąć, jeżeli tylko odpowiednio rośnie kurs sprzedaży dewiz. Taka sytuacja ma
    miejsce dla kredytów w EUR. Można podac wiele przykładów, pokazującycch, że
    mimo dwu letniej spłaty rat, kapitał (w PLN) WZRÓSŁ.

    Tensor1