  • 1. Data: 2002-09-09 10:42:00
    Temat: Wirtulna VISA w PKO BP
    Od: "Krzysztof Sadowski" <k...@p...pl>

    Witam grupowiczow

    Czy ktos moglby wyjasnic mi jakie sa zasady dokonywanych transakcji za
    pomoca wirtualnych kart VISA wydawanych przez PKO BP. Skad sie bierze duze
    bezpieczenstwa takich operacji. Informacje zamieszczone na stronach PKO BP
    nie roztrzygaja moich watpliwosci.

  • 2. Data: 2002-09-09 23:45:25
    Temat: Re: Wirtulna VISA w PKO BP
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

> [...]
    > bezpieczenstwa takich operacji. Informacje zamieszczone na stronach PKO BP

    Bezpieczenstwo polega na tym, ze numer karty istnieje tylko na papierze -
    czyli nikt fizycznie (oczywiscie o ile ci jej nie wykadnie) nie ma do niego
    dostepu.
    JEdnakze - jesli w jakis sposob wejdzie w posiadanie takiego numeru
    (wykradnie go z jakiegos sklepu np.) wtedy - jako, ze ta kaerta powiazana
    jest ze zwykly kontem - bezpieczenstwo znika.
    Inaczej jest z eKarta mBanku :) Tam karte ta ladujesz przed zakupem - czyli
    nawet jesli ktods pona numer karty - bedzie mial problemy zeby sie
    "wstrzelic" kiedy sa na niej srodki...

    tak to wyglada w duuzym skrocie :)

  • 3. Data: 2002-09-10 06:00:17
    Od: "Slawek Kos" <s...@p...gazeta.pl>

    BP

    To jest normalny belkot reklamowy, co tu wyjasniac?...;-)

    > Bezpieczenstwo polega na tym, ze numer karty istnieje tylko na papierze -
    > czyli nikt fizycznie (oczywiscie o ile ci jej nie wykadnie) nie ma do
    niego
    > dostepu.

    Ma funkcjonalnosc Visy Clasic a mimo to nie mozna ci jej ukrasc z portfela i
    zrobic zakupow w sklepie, ani wyjac gotowki z bankomatu.

    > JEdnakze - jesli w jakis sposob wejdzie w posiadanie takiego numeru
    > (wykradnie go z jakiegos sklepu np.)

    Z jakiego sklepu wykradnie, Amra co ty?
    Jesli sie robi zakupy w przyzwoicie zabezpieczonych sklepach internetowych
    to raczej teoria...

    > wtedy - jako, ze ta kaerta powiazana
    > jest ze zwykly kontem - bezpieczenstwo znika.

    Nic nie znika.
    1. Sa limity, ktore ci zapewniaja, ze nie da sie oczyscic konta (chyba, ze
    masz na nim 50zl...;-))
    2. Transakcje zawierasz bez podania PINu wiec w kazdej chwili mozesz je
    odwolac.

    > Inaczej jest z eKarta mBanku :) Tam karte ta ladujesz przed zakupem -
    czyli
    > nawet jesli ktods pona numer karty - bedzie mial problemy zeby sie
    > "wstrzelic" kiedy sa na niej srodki...

    Faktycznie z karta mBanku jest "inaczej"

    1. W bardzo wielu sklepach internetowych nie dziala.
    2. Na dodatek nie dziala po wpisaniu wszystkich danych, czyli nie dosc, ze
    nie masz zakupow to (wg Amry) sklep wystawia twoje dane kazdemu chetnemu
    zlodziejowi.
    3. Wbrew Amry zapewnieniom "szczesliwi" uzytkownicy donosza o tym, ze z
    braku srodkow na koncie eKarty mBank obciaza eKonto wlasciciela, wiec z tym
    "zasilaniem ograniczona kwota" to bezpieczenstwo masz nawet jakby mniejsze
    niz w PKO BP, gdzie sa chociaz jakies limity transakcji.

    > tak to wyglada w duuzym skrocie :)

    Ano wyglada...;-)

    --
    Pozdrowienia
    ---

  • 4. Data: 2002-09-10 06:28:26
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

    > Ma funkcjonalnosc Visy Clasic a mimo to nie mozna ci jej ukrasc z portfela
    > zrobic zakupow w sklepie, ani wyjac gotowki z bankomatu.

    Zakupy mozna robic przez telefon lub Internet ;)

    > Z jakiego sklepu wykradnie, Amra co ty?
    > Jesli sie robi zakupy w przyzwoicie zabezpieczonych sklepach internetowych
    > to raczej teoria...

    Teoria, teoria, a praktyka zyciem :)
    Oczywiscie prawdopodobienstwo nie jest duzo.

    > Nic nie znika.
    > 1. Sa limity, ktore ci zapewniaja, ze nie da sie oczyscic konta (chyba, ze
    > masz na nim 50zl...;-))

    No chyba nie twierdzisz, ze karta ma badziewny limit 50 zl :) Tak samo ze
    zwyklej VC nie oczyscisz od razu konta, ale masz duze szandse. Podobnie
    tutaj - oczywiscie w wiekszosci to teoria ale..

    > 2. Transakcje zawierasz bez podania PINu wiec w kazdej chwili mozesz je
    > odwolac.

    Jak w przypadku zwyklej VC.

    > Faktycznie z karta mBanku jest "inaczej"
    >
    > 1. W bardzo wielu sklepach internetowych nie dziala.

    Czy masz pewnosc, ze karta BP czy Investbanku dziala wszedzie?

    > 2. Na dodatek nie dziala po wpisaniu wszystkich danych, czyli nie dosc, ze
    > nie masz zakupow to (wg Amry) sklep wystawia twoje dane kazdemu chetnemu
    > zlodziejowi.

    Jesli nie dziala, to co za problem? :)

> [...]
    > "zasilaniem ograniczona kwota" to bezpieczenstwo masz nawet jakby mniejsze
    > niz w PKO BP, gdzie sa chociaz jakies limity transakcji.

    Istotnie - dzieje sie tak w przypadku niektorych sklepow - np. Merlina
    (czasami).
    Z tego co pamietam mieli sie tym zajac? www.mbank.bolg.pl powinno byc wiecej
    o tym (albo sam autor powienien wiecej wiedziec :)

  • 5. Data: 2002-09-10 08:17:45
    Od: "Slawek Kos" <s...@p...gazeta.pl>

    > Zakupy mozna robic przez telefon lub Internet ;)

    Jedna i druga karta tak samo, dodajmy dla scislosci

    > Teoria, teoria, a praktyka zyciem :)
    > Oczywiscie prawdopodobienstwo nie jest duzo.

    Dla obu kart takie samo, dodajmy

    > No chyba nie twierdzisz, ze karta ma badziewny limit 50 zl :)

    Nie. Ma wiekszy.

    > Tak samo ze
    > zwyklej VC nie oczyscisz od razu konta, ale masz duze szandse.

    Z VC charge masz duzo wieksze szanse bo klient dostaje rozliczenie po
    miesiacu i dopiero wtedy sie orientuje ile stracil.

    > Czy masz pewnosc, ze karta BP czy Investbanku dziala wszedzie?

    Nie wiem nic o karcie Investbanku, a moje doswiadczenia z karta wirulana PKO
    BP sa zbyt skromne zebym mowil, ze "dziala wszedzie". Na tej grupie nie
    spotkalem skargi na niedzialanie karty PKO BP, a wiele skarg na eKarte
    mBanku. Ja swoje zakupy z Polski i z USA dostalem. Tyle wiem.

    > Jesli nie dziala, to co za problem? :)

    Nie masz jakichs rozsadnych argumentow?
    A jesli nie dziala bo sklep nie chce wysylac, ale zlodziej bedzie chcial
    pobrac?

    > tym
    >
    > Istotnie - dzieje sie tak w przypadku niektorych sklepow - np. Merlina
    > (czasami).

    Czyli bywa i to cale "bezpieczenstwo" palcem na wodzie pisane.
    I nie pisz glupot, ze bank tylko dla jednego kontrahenta obciaza niewlasciwe
    konto. Po prostu to robi.

    --
    Pozdrowienia
    ---

  • 6. Data: 2002-09-10 09:14:50
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

    > Czyli bywa i to cale "bezpieczenstwo" palcem na wodzie pisane.
    > I nie pisz glupot, ze bank tylko dla jednego kontrahenta obciaza
    niewlasciwe
    > konto. Po prostu to robi.

    Nie wiem jak to jest w tej chwili, ale istotnie bylo tak, ze pobieral kase z
    eKonta.

    http://mbank.blog.pl/archiwum/index.php?nid=753092

    eKarta - uważajcie
    W nawiązaniu do istniejącej już informacji o eKarcie (przypominam: zasady
    działania, bezpieczeństwo i listę serwisów akceptujących i nieakceptujących
    znajdziecie tutaj) chciałem napisać o czymś jeszcze. A mianowicie o
    problemach, których eKarta może przysporzyć klientowi korzystającemu
    aktywnie z eKonta.
    Z góry zastrzegam, że problem ten jest już mBankowi znany, został
    przedyskytowany detalicznie w obrębie mRady i ma być w najbliższej
    przyszłości rozwiązany :-)
    Istota problemu
    Może się zdarzyć tak, że mimo prawidłowej autoryzacji transakcji rozliczenie
    następuje nie ze środków zablokowanych po autoryzacji, ale ze środków na
    eKoncie.
    Na początek - opis stanu prawidłowego. Jeśli kupuję coś eKartą za 100 zł, to
    przed autoryzacją muszę zasilić eKartę kwotą 100 zł z eKonta. Te środki
    zostają zablokowane i nie są dostępne dla innych transakcji. Na eKoncie może
    być więc 0 zł środków dostępnych. Gdy przychodzi rozliczenie, blokada jest
    zdejmowana, 100 zł "wraca" na eKonto i natychmiast zostaje z niego pobrane w
    ramach tegoż rozliczenia. Sklep dostaje pieniądze, ja towar, mBank prowizję
    i wszyscy są szczęśliwi.
    Sytuacja nieprawidłowa wygląda tak, że w momencie przyjścia rozliczenia
    blokada NIE jest zdejmowana. Wówczas rozliczenie zdejmuje środki z eKonta.
    Jeżeli miałem tam mniej niż 100 zł, grozi mi przejściowy debet. Przejściowy,
    bo pracownicy mBanku sprawdzają taką transakcję "ręcznie" i likwidują
    blokadę - tak, że całość operacji nie odbija się na saldzie ani na
    oprocentowaniu.
    W czym więc problem? Otóż jeżeli w dniu rozliczenia transakcji (albo
    następnego dnia) mam zaplanowany przelew z eKonta i zapewnione w tym celu
    środki, ów przelew może nie dojść do skutku, bo środki na eKoncie zostaną
    czasowo - i niesłusznie - pomniejszone o owe 100 zł. Równie przykra może być
    próba wypłacenia gotówki w bankomacie.
    Problem dotyczy przede wszystkim Merlina, ale niewykluczone, że pojawić się
    może także w przypadku innych sklepów internetowych - zapewne głównie tych
    obsługiwanych przez eCard.
    Co można zrobić z tym fantem? Na wszelki wypadek można stale trzymać na
    eKoncie trochę więcej pieniędzy, aby nie dochodziło do nieprzyjemnych
    obniżeń stanu środków dostępnych. Ale to półśrodek. Mam nadzieję, że mBank
    szybko naprawi usterkę.