    From: "AMRA" <a...@a...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Wirtulna VISA w PKO BP
    Date: Tue, 10 Sep 2002 11:14:50 +0200
    Sender: m...@p...onet.pl@chello062179046077.chello.pl

    > Czyli bywa i to cale "bezpieczenstwo" palcem na wodzie pisane.
    > I nie pisz glupot, ze bank tylko dla jednego kontrahenta obciaza
    niewlasciwe
    > konto. Po prostu to robi.

    Nie wiem jak to jest w tej chwili, ale istotnie bylo tak, ze pobieral kase z
    eKonta.

    http://mbank.blog.pl/archiwum/index.php?nid=753092

    eKarta - uważajcie
    W nawiązaniu do istniejącej już informacji o eKarcie (przypominam: zasady
    działania, bezpieczeństwo i listę serwisów akceptujących i nieakceptujących
    znajdziecie tutaj) chciałem napisać o czymś jeszcze. A mianowicie o
    problemach, których eKarta może przysporzyć klientowi korzystającemu
    aktywnie z eKonta.
    Z góry zastrzegam, że problem ten jest już mBankowi znany, został
    przedyskytowany detalicznie w obrębie mRady i ma być w najbliższej
    przyszłości rozwiązany :-)
    Istota problemu
    Może się zdarzyć tak, że mimo prawidłowej autoryzacji transakcji rozliczenie
    następuje nie ze środków zablokowanych po autoryzacji, ale ze środków na
    eKoncie.
    Na początek - opis stanu prawidłowego. Jeśli kupuję coś eKartą za 100 zł, to
    przed autoryzacją muszę zasilić eKartę kwotą 100 zł z eKonta. Te środki
    zostają zablokowane i nie są dostępne dla innych transakcji. Na eKoncie może
    być więc 0 zł środków dostępnych. Gdy przychodzi rozliczenie, blokada jest
    zdejmowana, 100 zł "wraca" na eKonto i natychmiast zostaje z niego pobrane w
    ramach tegoż rozliczenia. Sklep dostaje pieniądze, ja towar, mBank prowizję
    i wszyscy są szczęśliwi.
    Sytuacja nieprawidłowa wygląda tak, że w momencie przyjścia rozliczenia
    blokada NIE jest zdejmowana. Wówczas rozliczenie zdejmuje środki z eKonta.
    Jeżeli miałem tam mniej niż 100 zł, grozi mi przejściowy debet. Przejściowy,
    bo pracownicy mBanku sprawdzają taką transakcję "ręcznie" i likwidują
    blokadę - tak, że całość operacji nie odbija się na saldzie ani na
    oprocentowaniu.
    W czym więc problem? Otóż jeżeli w dniu rozliczenia transakcji (albo
    następnego dnia) mam zaplanowany przelew z eKonta i zapewnione w tym celu
    środki, ów przelew może nie dojść do skutku, bo środki na eKoncie zostaną
    czasowo - i niesłusznie - pomniejszone o owe 100 zł. Równie przykra może być
    próba wypłacenia gotówki w bankomacie.
    Problem dotyczy przede wszystkim Merlina, ale niewykluczone, że pojawić się
    może także w przypadku innych sklepów internetowych - zapewne głównie tych
    obsługiwanych przez eCard.
    Co można zrobić z tym fantem? Na wszelki wypadek można stale trzymać na
    eKoncie trochę więcej pieniędzy, aby nie dochodziło do nieprzyjemnych
    obniżeń stanu środków dostępnych. Ale to półśrodek. Mam nadzieję, że mBank
    szybko naprawi usterkę.