  • 1. Data: 2004-11-15 14:06:47
    Temat: VW bank umowa/nie umowa
    Od: "Ciekawy" <c...@p...pl>

    Otworzylem sobie konto w VW i po raz pierwszy spotkalem sie z taka forma
    otwarcia rachunku.
    Tutaj wlasciwie nie ma czegos takiego jak umowa podpisana przez obie strony
    (klient, bank). Wysyla sie wydrukowany i podpisany wniosek (fajne
    rozwiazanie z generowanym PDFem), a otrzymuje podpisane przez pracownika
    banku potwierdzenie otwarcia rachunku.
    NIE MA UMOWY JAKO TAKIEJ.
    W zwiazku z tym powstaje pytanie, czy jest to rozwiazanie zgodne z prawem i
    czy klient w skrajnych sytuacjach ma prawo do roszczen wzgledem banku.
    Uwazam to rozwiazanie za dziwne i troche podejrzane.
    Jak do tego dodac troche wczesniejszy watek z zapisami w regulaminie
    dotyczacymi doreczenia pism to robie sie podwojnie podejrzliwy i troche sie
    boje powierzac im swoje pieniadze.

    Pozdrawiam grupowiczow.

  • 2. Data: 2004-11-15 14:30:23
    Temat: Re: VW bank umowa/nie umowa
    Od: "Ciekawy" <c...@p...pl>

> [...]
    > Jak do tego dodac troche wczesniejszy watek z zapisami w regulaminie
    > dotyczacymi doreczenia pism to robie sie podwojnie podejrzliwy i troche

    Najlepiej dyskutowac z samym soba... ;-))

    Wg prawa bankowego (Ustawa z 29 sierpnia 1997 r.) , Rozdział 3 (Rachunki
    bankowe), Art. 54, punkt 1:

    "Otwarcie rachunku bankowego następuje przez zawarcie z bankiem umowy na
    piśmie."

    A z tego wynika, ze cos jest nie tak pod wzgledem formalno-prawnym.

    Jestem ciekaw opinii grupowiczow.

    PS. Na wniosku wysylanym co prawda oprocz tego, ze napisano slowo "wniosek"
    jest fraza "umowa", ale w zadnym razie wniosek wysylany do banku nie spelnia
    kryteriow umowy.

  • 3. Data: 2004-11-15 14:30:48
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Ciekawy wrote:
> [...]
    > (klient, bank). Wysyla sie wydrukowany i podpisany wniosek (fajne
    > rozwiazanie z generowanym PDFem), a otrzymuje podpisane przez pracownika

    Pewnie jest, tyle że Ty jej nie masz.

    KG

  • 4. Data: 2004-11-15 15:45:32
    Od: "Ciekawy" <c...@p...pl>

    > Pewnie jest, tyle że Ty jej nie masz.
    >
    > KG

    Genialne w swojej prostocie...

  • 5. Data: 2004-11-15 17:09:49
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Ciekawy wrote:

    > Genialne w swojej prostocie...

    Coś jest niejasne?

    KG

  • 6. Data: 2004-11-15 22:11:06
    Od: "Ciekawy" <c...@m...pl>

    > Coś jest niejasne?

    No pewnie. Co rozumiesz przez "Pewnie jest, tyle że Ty jej nie masz."???

    Wiem co podpisywalem, wiem co mam.

  • 7. Data: 2004-11-15 22:34:11
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Ciekawy wrote:
    > No pewnie. Co rozumiesz przez "Pewnie jest, tyle że Ty jej nie masz."???

    To że w zależności od tego co jest na wniosku, mozna by uznać jego treść
    za spełniającą wymogi z prawa bankowego.
    Umowa nie musi być w jednym dokumencie w dwóch egzemplarzach...

    KG

  • 8. Data: 2004-11-15 22:47:31
    Od: "Ciekawy" <c...@m...pl>

    > To że w zależności od tego co jest na wniosku, mozna by uznać jego treść
    > za spełniającą wymogi z prawa bankowego.
    > Umowa nie musi być w jednym dokumencie w dwóch egzemplarzach...

    Ja mam jedynie watpliwosci. Nie wszystko co sie nazwie umowa jest umowa z
    prawnego punktu widzenia.
    Tak jak napisalem wczesniej zgodnie z prawem bankowym wymagana jest umowa w
    formie pisemnej, a taka umowa wymaga podpisow obu stron jak rowniez
    wymienienia i nazwania tych stron umowy (zgodnie z kodeksem cywilnym).
    Wniosek, ktory w tym przypadku opatrzony jest napisem "umowa" takich
    kryteriow nie spelnia.
    Stad moje watpliwosci. Jesli umowa nie spelnia kryteriow formalnych jest
    niewazna, a jak jest niewazna to jej nie ma, a jak jej nie ma to nie mam sie
    na co powolywac w przypadku jakichkolwiek roszczen.

  • 9. Data: 2004-11-16 14:40:17
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Ciekawy wrote:
    > Ja mam jedynie watpliwosci. Nie wszystko co sie nazwie umowa jest umowa z
    > prawnego punktu widzenia.

    Prawda

> [...]
    > wymienienia i nazwania tych stron umowy (zgodnie z kodeksem cywilnym).
    > Wniosek, ktory w tym przypadku opatrzony jest napisem "umowa" takich

    Rzeczywiście podpisy obu stron muszą być, ale niekoniecznie na jednym
    dokumencie. Dlatego napisałem że możliwe jest, że w banku po otrzymaniu
    dokumentu z Twoim podpisem upowazniona osoba złożyła gdzieś swój podpis,
    a Ty dostałeś tego potwierdzenie.

    > Stad moje watpliwosci. Jesli umowa nie spelnia kryteriow formalnych jest
    > niewazna,

    Mylisz się, niedochowanie formy pisemnej zastrzeżonej bez rygoru
    nieważności (a taka jest w prawie bankowym) nie powoduje nieważności
    umowy, a jedynie konsekwencje dowodowe.

    KG

  • 10. Data: 2004-11-16 17:58:04
    Od: "Ciekawy" <c...@m...pl>

    Dziekuje za wszystkie wyjasnienia!

> [...]
    > dokumentu z Twoim podpisem upowazniona osoba złożyła gdzieś swój podpis, a

    I o to troche chodzi: "możliwe jest, że...". To nie powinna kwestia
    gdybania. Taka procedura moze budzic watpliwosci "upierdliwych klientow"
    takich ja przykladowo.
    Oczywiscie:
    Art. 55.

    1. Dowodem zawarcia umowy rachunku oszczędnościowego może być książeczka lub
    inny dokument potwierdzający zawarcie umowy. W nazwie dokumentu należy użyć
    w odpowiednim przypadku wyrazu "oszczędnościowy".

    2. Dowód zawarcia umowy rachunku oszczędnościowego jest wystawiany jako
    dokument imienny.

    Czyli nie powinienem sie czepiac.

    > Mylisz się, niedochowanie formy pisemnej zastrzeżonej bez rygoru
    > nieważności (a taka jest w prawie bankowym) nie powoduje nieważności
    > umowy, a jedynie konsekwencje dowodowe.

    Tak z ciekawosci zapytam:
    Jesli ustawa wymaga umowy pisemnej, ktora powiedzmy nie jest spisana lub
    jest spisana wadliwie to taka umowa nie jest niewazna jesli nie zastrzeze
    sie literalnie rygoru niewaznosci??

    Chyba tyc zawile to napisalem... ;-))

    Pozdrawiam.