  • 1. Data: 2002-09-23 11:53:18
    Temat: Uwaga na wyplaty w zagranicznych bankomatach
    Od: "Bartek Kozlowski" <k...@p...gazeta.pl>

    Posiadam karte z mBanku do ekonta. W tym roku podrozowalem po Meksyku i
    Gwatemali i dwa razy skorzystalem z bankomatu i bedac swiadom 2,5 % min 10zl
    oplaty prowizyjnej. Zaliczylem jednak troche stresu, gdy zobaczylem po jakim
    kursie wymieniane sa pieniadze. Nie wnikam po jakim kusie wymineione byly
    zlotowki na dolary, natomiast dolary na lokalna walute (pesety i quetzale)
    byly wymieniane po wybitnie paskarskim kursie.

    Np za gotowke i czeki podrozne w banku lokalnym moznabylo dostac w tym samym
    czasie 9,85 pesety za 1 dolar USA a mBank na spolke z Visa Electron
    przeliczyl to po ok 9,66 peset/1 dolar USA.

    Podobnie w Gwatemali kurs kupna dolara w banku ksztaltowal sie w okolicach
    7,75 quetzali za 1 dolara, a przy wyplacie z karty tylko okolo 7, 45 !!!
    Zawsze myslalem, ze oplaca sie bardziej wyciagac z karty pieniadze
    (pomijajac standardowa prowizje) niz obraca gotowka. Przy wiekszych kwotach
    roznice sa znaczace.

    Czy macie podobne doswiadczenia?

    Pozdrawiam

    Bartek Kozlowski

  • 2. Data: 2002-09-23 12:04:46
    Temat: Re: Uwaga na wyplaty w zagranicznych bankomatach
    Od: "Robert" <m...@w...pl>

    Bartek Kozlowski wrote:

    > Np za gotowke i czeki podrozne w banku lokalnym moznabylo dostac w
    > tym samym czasie 9,85 pesety za 1 dolar USA a mBank na spolke z Visa
    > Electron przeliczyl to po ok 9,66 peset/1 dolar USA.

    Nie "na spółkę", ten kurs to tylko Visa Int., mBank nie ma w tej kwestii nic
    do powiedzenia.

    > Czy macie podobne doswiadczenia?

    Bardzo zalezy od konkretnego kraju (popularności waluty, pewnych tradycji w
    wysokości prowizji przy wymianachy gotówkowych itp.)

  • 3. Data: 2002-09-23 12:07:02
    Od: "Dave" <u...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Bartek Kozlowski" <k...@p...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:ammvmo$c1h$1@news.onet.pl...

    > Zawsze myslalem, ze oplaca sie bardziej wyciagac z karty pieniadze
    > (pomijajac standardowa prowizje) niz obraca gotowka.

    No to byles w bledzie. Zawsze oplaca sie bardziej wozic gotowke. Ale za
    bezpieczenstwo (brak gotowki przy sobie) i wygode - pobieranie pieniedzy z
    karty kiedy sie chce - trzeba placic: prowizje bankowi i utrate na roznicach
    kursowych. Banki nie dadze ci pieniedzy za granica za darmo - bo to nie
    instytucje charytatywne - a kazdy z bankow posredniczacych (i VISA) musi na
    tym procederze zarobic.

    D.

  • 4. Data: 2002-09-23 12:21:39
    Od: "MG" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dave" > kursowych. Banki nie dadze ci pieniedzy za granica za
    darmo - bo to nie instytucje charytatywne - a kazdy z bankow posredniczacych
    (i VISA) musi na
    tym procederze zarobic.

    Zgadza się, tylko, że prowizje pobierane przez banki w takich przypadkach to
    nie zarobek a zwykłe złodziejstwo. Marek

  • 5. Data: 2002-09-23 12:29:01
    Od: "Bartek Kozlowski" <k...@p...gazeta.pl>

> [...]
    > kursowych. Banki nie dadze ci pieniedzy za granica za darmo - bo to nie
    > instytucje charytatywne - a kazdy z bankow posredniczacych (i VISA) musi

    Nie moge sie zgodzic w 100% gdyz znajomy Islandczyk przy wyplacie z karty
    (nie wiem jaki rodzaj) mial kurs o niebo lepszy. Obracanie gotowka jest
    rowniez troche ryzykowne dla instytucji posredniczacych, jak i bardziej
    pracochlonne jest skupowanie czekow podrozniczych Visa czy AmEx, a kurs tych
    ostatnich okazal sie w Meksyku i Gwatemali o wiele korzystniejszy (rowny
    gotowkowemu).

    To ze bardziej oplaca sie wozic gotowke (ignorujac czynnik ryzyka) tez nie
    jest do konca prawda, gdyz czeki podroznicze mozna wymienic po identycznym
    kursie w takich krajach jak w.w., a w niektorych kurs jest nawet
    korzystniejszy niz gotowki z racji obawy przez falszywymi dolarami. Ogolnie,
    naprawde oplaca sie wozic czeki i jest to moje doswiadczenie z kilku
    dalekich wyjazdow.

    Przypomnialem sobie, ze wczesniej wyplacalem pieniadze tez z karty mBanku w
    Tajlandii i kurs byl zupelnie przyzwoity, wiec to chyba lokalne warunki
    powoduja, ze czasem wybitnie nie oplaca sie wymieniac pieniedzy z pomoca
    karty, nie wspominajac o dodatkowej prowizji za wyplate z bankomatu.

    Pozdrawiam

    Bartek Kozlowski

  • 6. Data: 2002-09-23 12:33:14
    Od: "Bartek Kozlowski" <k...@p...gazeta.pl>

    Dodam jeszcze, jezeli ktos sie nie orientuje, ze w Mbanku dokladnie widac
    ile wynika bezposrednio z kursu wymiany, a ile to prowizja (i o tej nie
    mowie, bo z gory wiem ze bedzie to 2,5%) - sa to dwie oddzielne pozycje w
    historii rachunku.

    Pozdrawiam

    Bartek Kozlowski

  • 7. Data: 2002-09-23 12:42:04
    Od: "Slawek Kos" <s...@p...gazeta.pl>

> [...]
    > zlotowki na dolary, natomiast dolary na lokalna walute (pesety i quetzale)
    > byly wymieniane po wybitnie paskarskim kursie.

    Paskarski kurs... no, popatrzmy

    > Np za gotowke i czeki podrozne w banku lokalnym moznabylo dostac w tym
    samym
    > czasie 9,85 pesety za 1 dolar USA a mBank na spolke z Visa Electron
    > przeliczyl to po ok 9,66 peset/1 dolar USA.

    Czyli o 2% wyzszy kurs

    > Podobnie w Gwatemali kurs kupna dolara w banku ksztaltowal sie w okolicach
    > 7,75 quetzali za 1 dolara, a przy wyplacie z karty tylko okolo 7, 45 !!!

    A tu wiecej - 4%

    No dobrze, a gdzie te paskarskie kursy?

    Czyw swojej pochwale czekow podroznych nie pominales aby oplaty za wydanie
    czeku i prowizji za jego realizacje?
    Podaj prosze:
    - nominal czeku
    - gdzie i za ile nabyty
    - ilosc wynikowej waluty
    - oplate za realizacje czeku
    I oczywicie czek bez problemu zrealizowales w niedziele wieczorem, prawda?

    > Zawsze myslalem, ze oplaca sie bardziej wyciagac z karty pieniadze
    > (pomijajac standardowa prowizje) niz obraca gotowka. Przy wiekszych
    kwotach
    > roznice sa znaczace.

    Nie posluguj sie stereotypami tylko mysl.
    Przeciez mogles bez problemu kupic w Polsce walute Gwatemali w kantorze po
    rewelacyjnym kursie, prawda?
    Nie mogles? Ooo, to szkoda...;-))
    A to taka popularna waluta...;-)

    --
    Pozdrowienia
    ---

  • 8. Data: 2002-09-23 13:13:57
    Od: "Bartek Kozlowski" <k...@p...gazeta.pl>

> [...]
    >
    > No dobrze, a gdzie te paskarskie kursy?
    >
    > Czyw swojej pochwale czekow podroznych nie pominales aby oplaty za wydanie

    Za wydanie 0,5% za realizacje nic (przynajmniej w Meksyku i Gwateamali).
    Kurs rowny gotowkowemu. Bezpieczenstwo nieporownanie wyzsze. Nie trzeba
    mowic co sie dzieje z karta jak ja na czas nie zablokuje sie po utracie.

    Ale wracajac do sprawy...

    > Podaj prosze:
    > - nominal czeku
    > - gdzie i za ile nabyty
    > - ilosc wynikowej waluty
    > - oplate za realizacje czeku

    j.w. ponadto czek kupiony za dolary w Polsce, ale ta wymiane mozna pominac w
    rozwazanich gdyz mBank rowniez przelicza najpierw na dolary (po kursie
    oczywiscie nie srednim) a dopiero pozniej na walute miejscowo, no i wtedy
    jeszcze prowizja.

    > I oczywicie czek bez problemu zrealizowales w niedziele wieczorem, prawda?

    > kwotach
    >
    > Nie posluguj sie stereotypami tylko mysl.

    Mysle, wiec pytam - koles z ktorym podrozowalem mial na swojej karcie kurs w
    okolicach gotowkowego (plus 1% prowizji swojego banku) i to mnie
    zainteresowalo.

    > Przeciez mogles bez problemu kupic w Polsce walute Gwatemali w kantorze po
    > rewelacyjnym kursie, prawda?

    Przeciez rozliczenia na transakcji karta dokonuje Visa Int. poprzez USD a
    koszty tego rozliczenia nie moga oczywiscie rownac sie do kosztu zakupu
    waluty Gwatemali w Polsce w gotowce. Rozumiem wysokosc prowizji 2,5% banku,
    ale dlaczego kurs Visy z USD na miejscowa walute czasem odbiega tak bardzo
    od kursu wymiany drozszej przeciez w obsludze gotowki w miejscowym banku,
    ktory to bank tak samo jak i Visa Int. dokonuje zreszta transakcji na rynku
    walutowym.

    Ale to pewnie ciekawostka funkcjonowania lokalnych rynkow walutowych.
    Podejrzewalem, ze byc moze mBank pobiera jakas dodatkowa ukryta w kursie
    wymiany prowizje, ktora dzieli sie oczywiscie z Visa, ale to chyba nie tak.

    Pamietam, ze kase z karty wyciagalem rowniez w Tajlandii i o ile dobrze
    pamietam kurs USD-Bhat Visy byl korzystniejszy niz gotowkowy, no ale sprawe
    zalatwila prowizja mBanku.

    Bartek

  • 9. Data: 2002-09-23 17:32:44
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    "Bartek Kozlowski" <k...@p...gazeta.pl> writes:

> [...]
    > ktory to bank tak samo jak i Visa Int. dokonuje zreszta transakcji na rynku

    Wiesz co? Zdazalo juz mi sie widziec kurs sprzedazy lokalnej waluty
    w hotelu (moze tylko przy zaplacie za uslugi) wyzszy niz kurs kupna
    w banku. To znaczy, ze bank (VISA etc) tez ma po takim kursie sprzedawac?

    Zdazylo mi sie takze wyciagnac z bankomatu walute po 3.2x za $, gdy
    widelki w bankach itp. byly 2.35-2.65 - i to byla kwestia kilku dni
    od wyciagniecia do rozliczenia.

    Twoj problem jest taki, ze uzyles jednej z najgorszych kart - 2.5%
    prowizji z karty debit to jedna z najwyzszych prowizji, a domyslam sie,
    ze kurs sprzedazy dolarow takze byl gorszy niz gdzie indziej.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator

  • 10. Data: 2002-09-23 17:59:24
    Od: a...@w...pl (Andrzej Kłos)

    Użytkownik Bartek Kozlowski napisał:
> [...]
    >zlotowki na dolary, natomiast dolary na lokalna walute (pesety i quetzale)
    >byly wymieniane po wybitnie paskarskim kursie.

    coś chyba musi być z tym mBankiem (kurs wymiany)

    moje obserwacje z tego roku z Chorwacji (kraj nie ze strefy EURO):

    - biorę gotówkę w bankomacie (2000 Kuna) - karta MAESTRO BZWBK, prowizja
    banku przy wypłacie z bankomatu za granicą - 3% (zdzierstwo jakich
    malo): kurs (po uwzględnieniu prowizji) 1,736 Kn/zł

    - kupuję coś płacąc kartą VISA Elektron mBanku: od 1,730 do 1,733 Kn/zł

    obie karty mają dwa przewalutowania
    MAESTRO: Kuna -> EURO -> zł
    VISA: Kuna -> USD -> zł

    Czyli jak jest, bardziej opłaca się wyciągać gotówkę z bankomatu niż
    płacić kartą? Chyba, że mBank może i daje kartę "za darmo" ale odbija
    sobie na kursie wymiany.

    dla porządku - kurs dla transakcji bezgotówkowych MAESTRO BZWBK od 1,786
    do 1,789 Kn/zł

    --
    andy