  • 1. Data: 2002-10-30 10:45:58
    Temat: Tworca Lukasa cos kombinuje :)
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    Fuzja banków Społem i Wschodniego do końca roku

    GW
    isk 30-10-2002

    Najprawdopodobniej jeszcze w tym tygodniu Mariusz Łukasiewicz przejmie
    kontrolę nad Bankiem Społem, a do końca roku przyłączy do niego białostocki
    Bank Wschodni. Przejęcie obu banków będzie kosztowało niewiele ponad 20 mln
    zł.

    W obu bankach obecnie rządzą ustanowione przez Komisję Nadzoru Bankowego
    zarządy komisaryczne - w warszawskim banku od lutego, a w Banku Wschodnim od
    końca czerwca br. W obu powód był ten sam - kłopoty z płynnością, które
    mogły doprowadzić do niewypłacalności. Funkcji męża opatrznościowego podjął
    się Mariusz Łukasiewicz, twórca największego na polskim rynku pośrednika
    kredytowego - firmy Lukas - oraz Lukas Banku. Jego plan był prosty:
    dokapitalizować, połączyć oraz wprowadzić nową strategię. Dwa tygodnie temu
    KNB zgodziła się, by Łukasiewicz za pośrednictwem swojej spółki LOOK
    Finansowanie Inwestycji nabył akcje dające mu prawo do wykonywania ponad 75
    proc. głosów na WZA Banku Społem.

    - Trwają końcowe prace nad przygotowaniem nowej emisji. Wszystko wskazuje na
    to, że zostanie ona uchwalona jeszcze w tym tygodniu [w Banku Społem funkcję
    zarządu, rady nadzorczej i zgromadzenia akcjonariuszy sprawuje jednocześnie
    zarząd komisaryczny - red.] - powiedział nam Łukasiewicz. Dodał, że wartość
    emisji wyniesie nieco ponad 20 mln zł. Według wstępnych ustaleń decyzja o
    połączeniu Banku Społem z Bankiem Wschodnim ma zapaść na grudniowym
    posiedzeniu nadzoru bankowego. Wcześniej mówiło się, że przed fuzją oba
    banki miały zostać dokapitalizowane kwotą 40-50 mln zł każdy - nowe emisje
    miał oczywiście objąć Łukasiewicz. Jednak - jak dowiedziała się "Gazeta" -
    nowy inwestor w porozumieniu z nadzorem bankowym zdecydował się na inne
    rozwiązanie. Po podniesieniu funduszy własnych Społem warszawski bank za
    darmo przejmie Bank Wschodni.

    Jak to możliwe? Zgodnie z artykułem 147 prawa bankowego KNB może wydać zgodę
    na przejęcie lub likwidację banku, jeśli w ciągu sześciu miesięcy od
    nadzwyczajnego zgromadzenia akcjonariuszy strata banku przekraczać będzie
    połowę kapitałów własnych. Według naszych informacji przy funduszach
    własnych białostockiego banku w wysokości 25 mln zł jego aktualna strata
    przekracza połowę tej kwoty. Ile ona wynosi dokładnie, tego nie udało nam
    się dowiedzieć.

    W grudniu minie sześć miesięcy od wejścia komisarzy do banku i wtedy nadzór
    bankowy będzie mógł wydać zgodę na połączenie BW z Bankiem Społem, o ile nie
    pojawi się wcześniej inny inwestor zainteresowany przejęciem banku, na co
    się jednak nie zanosi. Zgodnie z prawem bankowym bank przejmujący bierze na
    siebie wszystkie zobowiązania i wierzytelności przejmowanego.

    Oczywiście przejęcie i połączenie obu banków będzie tak naprawdę kosztowało
    Łukasiewicza więcej niż 20 mln zł, gdyż trzeba będzie podnieść kapitały
    własne połączonego banku o co najmniej następne 20 mln zł. Kolejne koszty
    będą związane ze zmianą strategii i profilu działalności banku. - Na bazie
    banków Społem i Wschodniego chcę stworzyć dużą instytucję o zasięgu
    ogólnopolskim. Myślę o dwóch segmentach rynku - zamożniejszych klientach
    indywidualnych i małych firmach. Najprawdopodobniej do tego celu będziemy
    posługiwali się dwoma różnymi markami handlowymi - powiedział Łukasiewicz.
    Przyznał też, że w nowym projekcie będą pomagali mu ludzie, którzy
    współtworzyli z nim wcześniej Lukasa i Lukas Bank. Z tej ekipy ma się też
    wywodzić nowy prezes połączonego banku.

    --

    ----
    Amra the Freelancer