  • 141. Data: 2019-07-26 14:52:49
    Temat: Re: Takie bogacze, a kredyty frankowe biorą.
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Szymon" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2019-07-26 o 12:56, J.F. pisze:
    >Nie musimy być oficjalnie, by stosować te mechanizmy.

    Ale to juz bylo - NBP moze i stabilizuje, a w razie duzej zmiany powie
    "alez skad".

    >OK, spotkajmy się w Hiszpanii... Albo we Francji... Albo w
    >Niemczech... i podpiszmy umowę na dostarczenie 100 ton złota w cenie
    >6500 zł/uncja. Jak chciałeś - na terenie kraju na zachód od Odry. Jak
    >chciałeś - przyjmę PLN - kontrakt pójdzie w miliardy. Zaliczka pewnie
    >w setki milionów, dostawa transzami.

    I nie bedziesz sie bal, ze miedzy transzami kurs zlotowki spadnie ?

    Czy te 6500 to cena ze stosowna rezerwa ... to ja wole za $ kupic niz
    przeplacac :-)

    >Niepotrzebny koszt. W handlu unika się pośredników, a nie ich szuka.
    >;-)

    No widzisz - i dlatego polskie przedsiebiorstwa eksportuja za euro, $,
    funty ... a nie za PLN :-)

    >Nie ma znaczenia.

    Moze miec, jesli cena w rublach bedzie wyzsza, a przeciez musze je
    kupic :-)

    J.

  • 142. Data: 2019-07-26 14:54:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    W dniu piątek, 26 lipca 2019 09:37:42 UTC+2 użytkownik cef napisał:
    >Na wekslu? Pewny jesteś?

    Ale czy wlasnie nie powinien byc ?

    J.

  • 143. Data: 2019-07-26 15:11:33
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2019-07-26 o 14:42, J.F. pisze:

    > Oczywiscie, ale jak jeszcze nie wszyscy przyjmuja karty, nie wszyscy
    > maja konta, to i czesto trzeba uzyc gotowki.
    > I chodzic wyplacac do innego marmurka ?

    Zwróć uwagę, że dobry procent przyciąga konkretny kapitał. Nie bez
    przyczyny np. Millenium zredukowało promocyjne oprocentowanie z 200.000
    na 100.000. Ich aukcje lokat obejmują jedynie 70 mln w skali wszystkich
    klientów. Innymi słowy - korzystanie z mBanku w tamtych czasach, by
    wypłacać kilkaset złotych gotówki to jak oranie w polu kabrioletem. Być
    może się da, ale po co?

    > I tu wlasnie skleroza zawodzi - mbank powstal w 2000r, 19 lat temu ... a
    > KK z mbanku tez juz mam sporo lat ...
    > Fakt, ze przy 16% KK to kiepski interes.

    Tak, ilość KK spada od lat. Kompletnie nie ma sensu posiadać.

    > PKO BP bral kiedys 1% prowizji za platnosc KK ... wiec nie placilem :-)

    Dziś przy nadwyżce gotówki debetowa jest o wiele lepszą alternatywą.
    Trudno się dziwić zatem, że klienci rezygnują z KK.

    > To ja widac z innej grupy jestem.
    > Zaraz ... a jakie bylo logo ? A gdzie ten klient mial je zobaczyc ?

    Zauważasz podobieństwo? mRada, mBank, mLinia... do iPod, iPad, iPhone?

    Prezes Lachowski jeździł swego czasu po uczelniach dając wygłady i mówił
    o strategii. Rozdawał też kubki ;-)

    > Natomiast dla mnie byl to po prostu bardzo wygodny bank, no i % byly
    > wysokie ...

    Dla mnie też. Zgodzisz się chyba z tezą, iż fani iPhone'a jednak są dość
    specyficzni. Nie twierdzę, że każdy użytkownik Apple'a reprezentuje
    sekciarski model zachowania, no ale jednak wielu jest takich. W
    niektórych obudowach jest specjalne wycięcie, aby logo było widoczne ;-)

  • 144. Data: 2019-07-26 15:25:51
    Od: Szymon <...@w...pl>

    W dniu 2019-07-26 o 14:52, J.F. pisze:
    > I nie bedziesz sie bal, ze miedzy transzami kurs zlotowki spadnie ?

    Nie. W cenie jest wkalkulowane ryzyko, jak słusznie zauważyłeś.

    > Czy te 6500 to cena ze stosowna rezerwa ... to ja wole za $ kupic niz
    > przeplacac :-)

    To nie tak działa. Jeśli jesteś drukarzem to drukujesz PLN ile chcesz. A
    $ musisz jednak pozyskać. To trwa (a czas to pieniądz) i niepotrzebnie
    komplikuje całą operację.
    Przy dużych zakupach cena odbiega od ceny rynkowej - podobnie jest w
    przypadku dużych zakupów pakietów akcji.

    Łopatologicznie: czy złodziej, który sklonował Ci kartę i wypłaca w
    Wenezueli będzie miał opory, bo spread duży, wypłata z bankomatu
    obarczona prowizją, prowizja za przewalutowanie etc.?
    On ma "darmowy" pieniądz. Głupstwami się nie przejmuje.

    > No widzisz - i dlatego polskie przedsiebiorstwa eksportuja za euro, $,
    > funty ... a nie za PLN :-)

    Nie twierdziłem tego. Mówiłem, że kontrakt trzeba oszacować względem
    waluty. Zanim podałem Ci moją cenę na złoto sprawdziłem jak się ono
    wahało w ostatnim czasie i jak się wahał kurs PLN.

    > Moze miec, jesli cena w rublach bedzie wyzsza, a przeciez musze je kupic
    > :-)

    Pogubiłeś się. Rosja drukuje RUB. Zatem jeśli Rosja chce wzmocnić RUB to
    sprzeda Ci złoto za RUB, po czym np. spali je w piecu. RUB na rynku jest
    mniej. Kurs idzie w górę.
    Jeśli Rosja nie chce ruszać RUB to sprzeda Ci za USD.

    BTW:
    Kilka dni temu, gdy USD był po 3,80 i mówiłem, że warto nabyć
    proponowałeś złoto po 1400. Do teraz złoto stoi. Zysk: zero. Właściwie
    straty na spreadzie, kosztach dostarczenia.
    Gdybyś jednak kupił 100.000$ to dziś mógłbyś sprzedać za 2,5 gr. drożej.
    2500zł zysku.

    Wczoraj i przedwczoraj pisałem o euro - gdzie kupić, ile wynosi spread
    itd. Wczoraj można było nabyć za 4,25. Dziś sprzedać za 4,26 - w tej
    chwili nawet 4,265, ale wiadomo że nie da się nigdy idealnie trafić
    górka/dół. Gdybyś nabył 100.000 euro to zysk wyniósłby 1000 zł. W jeden
    dzień. Blisko 86% zysku w skali roku. Oczywiście nie da się tak
    codziennie, no ale przed posiedzeniem EBC to było do przewidzenia.

    Tymczasem złoto... stoi ;-)

  • 145. Data: 2019-07-26 16:27:36
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Szymon <...@w...pl> writes:

    > Teza o swobodnych przepływach BRE-mBank chwieje się. Powiedziałbym, że
    > ówczesny stan przypominał nieco zależność Rkantor-BNP. Rozdzielne
    > systemy, choć spółki zależne.

    To nie ma nic do rzeczy, bank miał swobodny przepływ między swoimi
    częściami, bo to był i jest jeden bank. Żadne tam spółki zależne.

    Rozdzielone systemy to norma (zarówno wtedy jak i teraz), systemy
    obsługujące firmy mają zupełnie inne zadania. Np. Kowalski nie
    potrzebuje odpalać 100 przelewów pensji z programu księgowego,
    wyobrażasz sobie klikanie tego ręcznie w przeglądarce?

    > No to zupełnie inaczej to pamiętamy. W czasach, gdy mBank dawał 16,5%
    > był bezkonkurencyjny i DUŻO powyżej innych.

    Tak jak napisałem, przynajmniej Millennium dawało podobne oprocentowania
    (może to było 15,5%). Używałem to chyba wiem.

    > Obecnie większość banków wrzuca wszystkich do jednego wora. Oczywiście
    > oferty są różne - często symbolicznie różne. Podobnie jak premium czy
    > private banking od standardowego klienta - bardziej dziś opiera się to
    > na marketingu i "prestiżu" niż wymiernych korzyściach.

    Ale piszesz to na podstawie jakiejś głębszej wiedzy, nie?
    Daj spokój.

    > Solidnie promowano karty. M.in. wirtualną do płacenia w sieci.

    Obawiam się, że ta karta pojawiła się później. Na początku były dwie
    karty debit, jedna do ekonta, druga do emaksa, obie bezpłatne.

    > całkiem dobre źródło dochodu - szczególnie w tamtych czasach, przy
    > tamtych prowizjach i spreadach (brak kart multiwalutowych, kont
    > walutowych itd.).

    Standardowe spready wtedy wynosiły 4% (2% + 2%). Aczkolwiek w mBanku
    specjalnie nie korzystałem, były inne karty, znacznie tańsze pod tym
    względem karty (przeliczane przez organizacje).

    > W praktyce wydawało się, iż formuła mBanku się przejadła i to raczej
    > Multibank ostatecznie zostanie na rynku. No ale to trochę inna
    > opowieść.

    Akurat mogło tak być i pewnie nawet było. Powodem było upłynnienie rynku
    międzybankowego oraz spadek stawek. To, czy został Multi, czy mBank, nie
    miało pewnie wielkiego znaczenia w rezultacie.

    > Czysta teoria. Czy faktycznie praca Polaka jest 4-5x mniej wydajna od
    > pracy Niemca?

    Nie jest. Dlatego właśnie napisałem - państwo polskie zaniża wartość
    złotówki od dawna.

    > Żartujesz chyba... Parę lat temu ogłoszono wszem i wobec, iż będzie
    > bronić kursu 1,2 do EUR. Potem odpuścili oficjalnie, ale cały czas
    > interweniują stosownie do sytuacji.

    Nie twierdzę że nie interweniują, ale że nie zaniżają sztucznie wartości
    franka.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 146. Data: 2019-07-26 16:31:15
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Szymon <...@w...pl> writes:

    > Przelew. Dużo lepszy i szybszy sposób niż bankomat.

    Przelew jedna trwa dość długo. Klient może potrzebować pieniędzy
    szybciej.

> [...]
    > smycze, mRadę itd. Idea była taka, aby klient mbankowy dostawał
    > orgazmu na sam widok logo. W dużej mierze się to udało.

    Bardzo wątpię. Apple jest drogi, wszystko tam jest X razy droższe niż
    "normalnie". Ale chyba "wszystko" jest dostępne, a przynajmniej tak ma
    być?

    mBank był tani, praktycznie darmowy, i nie zapewniał praktycznie niczego
    poza depozytami. Pamiętam że miał być dla "Kowalskiego" drugim bankiem,
    a dopiero dużo później ew. pierwszym.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 147. Data: 2019-07-26 16:39:13
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Szymon <...@w...pl> writes:

> [...]

    Aaa, ok, myślałem że lokaty w USD mają być oprocentowane wyżej niż LIBOR
    USD.

    > Skoro libor jest niżej niż wibor to kredyty w walucie są tańsze niż w
    > PLN.

    No i są, i zresztą od kilkunastu lat były (pomijając zmiany kursu).
    Wniosek?

    > Tak, depozyty w mBanku były oprocentowane niżej niż WIBOR. Dziś
    > zdarzają się depozyty oprocentowane wyżej niż WIBOR (ot, chociażby
    > 2,7% w Millenium).

    To są symboliczne depozyty, ograniczone są kwoty i/lub czas depozytu.
    Pokaż mi depozyt bankowy na 2,7% PLN na rok (może być oprocentowanie
    zmienne zależne od WIBORu np. 1R) na kwotę 100 keuro.

    > Tak! 4 pp z 18% wiboru wtedy to 20% tegoż. Dla 2,5% na USD oznaczałoby
    > to marżę 0,5%. Czyli klient powinien dostawać 2%. Tymczasem... PKO BP
    > daje 0,75%, Millenium 1,2% i to są obecnie najlepsze oferty.

    Ale wiesz że marża nie zależy (w sensie przyczynowo-skutkowym) od
    oprocentowania? Dlaczego chcesz liczyć ją jako część odsetek?

    Z jakiegoś powodu mBank nie miał marży (max) określonej jako 20% WIBORu,
    tylko jako 4%.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 148. Data: 2019-07-26 16:52:17
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Szymon <...@w...pl> writes:

    > Nie. Wolę bezpieczeństwo i przeżyję, że na Seszelach, w Bangladeszu
    > czy tam Korei nie zapłacę daną kartą.

    Aha. No cóż, wystarczy silny magnes chyba (neodymowy)?

    > Masz świadomość, że blisko połowa transakcji kartą w PL odbywa się
    > bezstykowo? To po co pasek?

    Transakcje bezstykowe wcale nie są najbezpieczniejsze.
    A co z drugą połową?
    To są karty międzynarodowe.

    > Ogrom fraudów wskazuje, że jest to bardzo proste.

    A konkretnie? Skąd masz te "dane" i w ogóle jakie to są dane?

    > I nie jest prawdą,
    > że "oni zapłacą". Ilość informacji na temat odrzuconych reklamacji
    > wskazuje, iż banki robią wiele, aby przerzucić odpowiedzialność na
    > klienta. Oczywiście powołując się na nienależyte dochowanie
    > staranności. Skoro użyto PIN-u to klient jest winny, bo z definicji
    > nikt PIN-u nie powinien znać. I to do klienta należy udowodnienie, iż
    > jest niewinny.

    Pomijając prawo, które czegoś takiego nie dopuszcza, chętnie zobaczyłbym
    jakieś "twarde" informacje, a nie tylko wyobrażenia.
    BTW banki - wydawcy kart nie płacą za takie fraudy, chyba że to w ich
    bankomacie dokonano fraudu (wtedy nie mają na kogo przerzucić
    odpowiedzialności).

    Zeskimowanie paska magnetycznego karty jest trywialne i w ciągu jednego
    dnia byłbym w stanie zbudować taki "czytnik", z posiadanych w domu
    elementów (a nie zajmuję się elektroniką profesjonalnie w domu). Ilu
    np. Twoich znajomych padło ofiarą takiego fraudu, i następnie banki
    przerzuciły na nich odpowiedzialność?

    > Już od kilku lat mowa jest o zabezpieczeniach biometrycznych. Banki
    > komercyjne nie są zainteresowane rozwiązaniem. W spółdzielczych
    > pojawiło się rozwiązanie potwierdzania transakcji w bankomacie
    > odciskiem palca. Właściwie rozwiązuje problem fraudów z użyciem PIN-u.

    Odcisk palca to słabe zabezpieczenie, wbrew pozorom, niewiele silniejsze
    niż PIN. Tak naprawdę tego typu zabezpieczenia można stosować tylko tam,
    gdzie każde silniejsze zabezpieczenie jest niepraktyczne (czyli na skalę
    masową). Odcisk palca tworzy także problemu - np. nie można go zmienić.
    Być może w rezultacie spowodowałoby to zmniejszenie liczby fraudów, nie
    wiem (nie pamiętam takich studiów), ale na pewno nie rozwiązałoby to
    problemu (który podobno znacznie się zmniejszył na skutek powszechnego
    wprowadzenia liability shift i, na skutek tego, EMV).

    > A gdyby tak jeszcze wykorzystać funkcję bezstykową (część bankomatów
    > już ma) -
    > skimming odszedłby w przeszłość. I kolejny powód, dla którego pasek w
    > ogóle jeszcze jest na kartach.

    Karty (transakcje) stykowe są bezpieczniejsze od bezstykowych.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 149. Data: 2019-07-26 17:32:20
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu piątek, 26 lipca 2019 16:52:20 UTC+2 użytkownik Krzysztof Halasa napisał:

    > Aha. No cóż, wystarczy silny magnes chyba (neodymowy)?

    Z neodymowym uważaj, bo palucha może obciąć - a co najmniej przyciąć.
    Prawidłowy pasek zaś wciąż jest niezbędny, żeby bankomat otworzył czytnik - nieważne,
    że czytnik chipów.
    Głupota? Nie poradzisz.
    Widziałem kiedyś taki dziwny mały bankomat wolnostojący, do którego kartę wsuwało się
    tak do połowy. Nie przyjęło się to (poza tym zaskoczył mnie dziwnością obsługi - nie
    pamiętam, czy chodziło o to, że chciał PIN na samym początku - bo tak jest teraz
    powszechnie - czy też dopiero przed samą wypłatą - ale było to na odwrót od
    powszechnie przyjętego wtedy zachowania) - i nie dziwię się, sam z wypłaty
    zrezygnowałem.

    > Transakcje bezstykowe wcale nie są najbezpieczniejsze.
    > A co z drugą połową?
    > To są karty międzynarodowe.

    Druga połowa leci z chipa. I w PL i na świecie - nawet USA już doganiają - a nawet
    przeskakują etap chipu (bo i tak u nich jest chip&sig) z powodu niesamowitego sukcesu
    apple pay (10mln w pierwszy weekend).

    > masową). Odcisk palca tworzy także problemu - np. nie można go zmienić.

    A dlaczego chcesz zmieniać odcisk palca?
    Zmienia się zabezpieczenia skompromitowane - czyżby powstały już emulatory odcisków
    (w "limes inferior" byli zdziercy - potrafili zabić jednym ciosem, ściągnąć z dłoni
    skórę tak, że tworzyła rękawiczkę - i przez całą noc bawić się na koszt punktów
    branych z "klucza" ofiary)?
    Chyba że chodzi o to złudzenie, jakie daje np. wymuszanie zmiany hasła?
    Tu zawsze przypomina mi się historia admina, który jako hasło miał imię i numer
    telefonu dziewczyny. Dbał o bezpieczeństwo, więc zmieniał hasło co miesiąc -
    dziewczynę oczywiście też, bo jakby inaczej zapamiętał nowe hasło? ;>

  • 150. Data: 2019-07-26 17:39:07
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu piątek, 26 lipca 2019 16:31:16 UTC+2 użytkownik Krzysztof Halasa napisał:

    > mBank był tani, praktycznie darmowy, i nie zapewniał praktycznie niczego
    > poza depozytami. Pamiętam że miał być dla "Kowalskiego" drugim bankiem,
    > a dopiero dużo później ew. pierwszym.

    Wina za 18-stkę mBąka nie dostałem - ale już w 2003, gdy zakładałem konto, mógł być
    spokojnie jedynym bankiem dla kogoś mającego dostęp do netu np. w robocie (a i domowy
    był już dostępny i tani, m.in. dzięki kablówkom - to nie SDI, za którego instalację
    kumpel zapłacił 1000zł). Bo co potrzeba oprócz przelewu pensji, przelewu opłat i
    możliwości wypłaty z bankomatu - wtedy akurat euronet rósł jak grzyby po deszczu,
    zapewne ręka w rękę z mBąkiem.
    A do tego dostawało się kartę, i to darmową do płacenia - wtedy raczej tylko w dużych
    sklepach, ale do wykańczania i urządzania mieszkania była jak znalazł.

    W "drugi bank dla Kowalskiego" nie uwierzę - drugi to mógł być w 2001 dla entuzjastów
    netu (i procentów ;), bo jednak o net wtedy nie było jeszcze tak łatwo i gimbaza
    neostrady nie miała (zresztą gimbaza dopiero się tworzyła ;), więc jak ktoś wtedy
    zakładał konto to już pracował, więc i konto miał - i też raczej nieźle zarabiał,
    jeśli miał w pracy net.