  • 1. Data: 2006-12-20 07:45:36
    Temat: Sklep sam zatwierdza platnosc karta bez autoryzacji wlasciciela?
    Od: "Krzysztofsf " <k...@N...gazeta.pl>

    Wychodzi na to,ze sklep moze bez autoryzacji kodem pin obciazyc klienta
    transakcja zakupu karta.

    Wlasnie stwierdzilem ogladajac swoje konto poprzez internet, ze w Realu
    samodzielnie dodali mi platnosc karta, juz po moim
    odejsciu od kasy.

    Do zakupu na kilkadziesiat zl jest dodana nastepna operacja na 1,99 groszy.
    Tez zakup Real.

    najpierw zglupialem i pomyslalem, ze zamiast sklep, ja zostalem obciazony
    kosztami transakcji. Potem sobie przypomnialem skad to
    sie moglo wziasc (jesli chodzi o zasadnosc), natomiast nie mam pojecia jak
    zrobiono to technicznie bez mojgo udzialu.

    Za zakupy w tym dniu placilem bonami sodeho, a czesc ponad bony placilem karta.
    Do tego dochodzil rabat za zakup bonem na jakas
    tam kwote.

    Ekspedientka, przeliczla, odliczla, podala ile za calosc po rabacie i ile do
    doplaty karta - dalem karte, wprowadzilem pin,
    zatwierdzilem - i to ta pierwsza transakcja. Juz taszczac te toboly do wyjscia
    uswiadomilem sobie, ze chyba przy tych
    przeliczankach i rabatach, wyszlo dwa zlote za malo(koncowka 5 zl a nie 7).
    Machnalem reka - i tak nie mialem gotowki.

    Wychodzi na to, ze kasjerka tez to przeliczyla jeszcze raz i WYROWNALA!!!!
    sciagajac jeszcze dwa zl z mojej karty, ale - juz nie
    majac ani karty ani bez mojego potwierdzenia pin.

    Co jest??????
    Pomijam zasadnosc doplaty, ale jak to jest, ze technicznie mogli pobrac z karty
    pieniadze bez mojego udzialu?

  • 2. Data: 2006-12-20 08:01:20
    Od: "Pawel" <s...@g...pl>

    Użytkownik "Krzysztofsf " <k...@N...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:emapn0$45c$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    >
    > Co jest??????
    > Pomijam zasadnosc doplaty, ale jak to jest, ze technicznie mogli pobrac z

    Pracowalem w realu troche i jak karta nie byla juz w czytniku to nie mozna
    bylo nic sciagac. Tez nie wiem jak to mozliwe.

  • 3. Data: 2006-12-20 08:03:33
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "Krzysztofsf " <k...@N...gazeta.pl> wrote in message
    > Wychodzi na to,ze sklep moze bez autoryzacji kodem pin obciazyc klienta
    > transakcja zakupu karta.

    moze.
    wystarcza mu nr karty i data waznosci.

    > Wlasnie stwierdzilem ogladajac swoje konto poprzez internet, ze w Realu
    > samodzielnie dodali mi platnosc karta, juz po moim
    > odejsciu od kasy.

    jak mieli do tego podstawe, to czemu nie.

> [...]
    > sie moglo wziasc (jesli chodzi o zasadnosc), natomiast nie mam pojecia jak
    > zrobiono to technicznie bez mojgo udzialu.

    normalnie. jak najbardzie dozwolona operacja na terminalu.

> [...]
    >
    > Co jest??????
    > Pomijam zasadnosc doplaty, ale jak to jest, ze technicznie mogli pobrac z

    Bo ty im absolutnie do tego nie jestes potrzebny, ani twoja karta.
    Większy problem byby tylko wtedy gdybyś to powiedział, że ty tej transakcji
    nieautoryzowałeś a oni nie mieli by żadnego 'alibi" dlaczego obciążyli twoją
    kartę.
    Wówczas głowy by poleciały.

  • 4. Data: 2006-12-20 08:20:02
    Od: Tomek <t...@w...pl>

    witek napisał(a):
> [...]
    > nieautoryzowałeś a oni nie mieli by żadnego 'alibi" dlaczego obciążyli twoją

    I rozumiem, że nie jest do tego potrzebny kod CVV czy CVC (czy jak mu
    tam), nawet jeśli operacja jest robiona bez fizycznej obecności karty?

    Ciekawi mnie to, bo chcąc skorzystać z programu Gwarancja technologii,
    Microsoftu, trzeba w formularzu podać nr i datę ważności karty, aby
    mogli obciążyć za koszty przesyłki nośników i obsługi. Zastanawiam się,
    czy będą im potrzebne ww nr, czy obejdą się bez tego i obciążą kartę
    bezproblemowo.

    Jeśli ten nr jest niepotrzebny / niewymagany, to w jakich sytuacja może
    być przydatny?

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2006-12-20 08:46:03
    Od: badzio <b...@n...epf.pl>

    Tomek napisał(a):
> [...]
    > mogli obciążyć za koszty przesyłki nośników i obsługi. Zastanawiam się,
    > czy będą im potrzebne ww nr, czy obejdą się bez tego i obciążą kartę
    Ponoc to od 'sprzedawcy' zalezy czy wymaga on CVV czy tez nie.
    --
    badzio

  • 6. Data: 2006-12-20 08:51:17
    Od: "Krzysztofsf " <k...@g...pl>

> [...]
    > nieautoryzowałeś a oni nie mieli by żadnego 'alibi" dlaczego obciążyli twoją

    Dziwi mnie to tylko "technicznie" - jak przeprowadzono to bez kodu pin. Karta
    niewypukla.
    Do transakcji jako "slusznej" nie mam zastrzezen, nie bede sprawy rozgrzebywal,
    bo po co ma poleciec z pracy kasjerka, ktora dla 2 zl zrobila taka operacje -
    zeby, domyslam sie noie placic za swoja pomylke.
    Natomiast jestem zbulwersowany sama mozliwoscia - przeciez w ten sposb, ktos moze
    sobie "doczepiac" rozne wlasne zakupy pod karty klientow, ktorzy przwineli sie
    przez sklep Np. podpity gosc moze sie spodziewac dodatkowych transakcji, mimo, ze
    kupil nowe pol litra i zakaske i odturlal sie grzecznie do domu.

    Z latwosci wykonania takiej operacji do malutkiej sumy, wynika wg mnie wrecz
    rutyna w jej stosowaniu.

    Juz raz mnie zdziwilo, jak przy zwrociie towaru zakupionego karta, zwrot
    pieniedzy korekta wrzucono (rowniez bez mojej ingerencji) elektronicznie spowrotem
    poprzez podanie numeru karty na moj rachunek. Ale sprzedaz???

  • 7. Data: 2006-12-20 08:56:42
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <k...@g...pl> napisal(a):

> [...]
    > pieniedzy korekta wrzucono (rowniez bez mojej ingerencji) elektronicznie spowrotem
    > poprzez podanie numeru karty na moj rachunek. Ale sprzedaz???

    1. Jaka to karta. Może np. VE Inteligo?
    2. Składaj reklamację, skoro nie autoryzowałeś tej transakcji, to
    oddadzą Ci kasę. Nie wolno im w ten sposób postępować. Jeśli mają do
    Ciebie pretensje o 2 zł niedopłaty, to nie uprawnia ich do skradnięcia
    Ci tychże 2 zł.
    --
    Samotnik
    http://www.bizuteria-artystyczna.pl/

  • 8. Data: 2006-12-20 09:10:28
    Temat: Niepotrzebne zamieszanie - wszystko OK
    Od: "Krzysztofsf " <k...@g...pl>

    Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl> napisał(a):

> [...]
    > oddadzą Ci kasę. Nie wolno im w ten sposób postępować. Jeśli mają do
    > Ciebie pretensje o 2 zł niedopłaty, to nie uprawnia ich do skradnięcia

    Zmylila mnie kolejnosc transakcji.
    Prpomnialem sobie, ze w trakcie pobytu w sklepie dokupilem placac karta cole do
    pizzy zakupionej za wszystkie pieniadze, jakie mailem gotowka przy sobie.

    Gdyby w kolejnosci najpierw bylo te 2 zlote, to szybciej bym skojarzyl, a tak
    dopasowywalem to do jedynej platnosci jaka sobie przypominalem

    Czyli - w moim przypdku wszystko sie zgadza, natomiast w toku dyskusji okazalo
    sie, ze teoretycznie jest taki manewr mozliwy.

  • 9. Data: 2006-12-20 11:10:44
    Od: "Seba" <b...@g...pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> napisał(a):

    > "Krzysztofsf " <k...@N...gazeta.pl> wrote in message
    >
    > moze.
    > wystarcza mu nr karty i data waznosci.

    nie w przypadku karty działającej w środowisku elektronicznym (maestro,
    v.electron), a o takim chyba jest tutaj mowa

    > jak mieli do tego podstawe, to czemu nie.

    dlatego, że każde obciążenie musi być potwierdzone z klientem.

    > normalnie. jak najbardzie dozwolona operacja na terminalu.

    zgadza się, jest to oczywiście możliwe przy niektórych typach kart, ale MUSI
    być za zgoda klienta, inaczej sklep jest uwalony przy reklamacji

  • 10. Data: 2006-12-20 14:33:54
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Seba" <b...@g...pl> writes:

    > nie w przypadku karty działającej w środowisku elektronicznym (maestro,
    > v.electron), a o takim chyba jest tutaj mowa

    Masz na mysli autoryzacje czy obciazenie bez wczesniejszej autoryzacji?
    --
    Krzysztof Halasa