  • 21. Data: 2016-11-28 23:35:43
    Temat: Re: Realne wartość pieniądza w czasie - jak obliczyć.
    Od: 007 <n...@i...dyndns.org.invalid>

    J.F. w
    <news:583c1e70$0$655$65785112@news.neostrada.pl>:

    > sporzadzono przy kursie dolara 30000 zl

    Ale pierdolisz, aż przykro czytać...

    --
    'Tom N'

  • 22. Data: 2016-11-29 00:50:49
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "007" 1...@i...dyndns.org.invalid.16112
    8.invalid

    JF> sporzadzono przy kursie dolara 30000 zl

    > Ale pierdolisz, aż przykro czytać...

    Gdzie tu widzisz coś przykrego?

  • 23. Data: 2016-11-29 20:51:00
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    Bolko napisał(a) w wiadomości: ...
    >dzięki
    >to jest myśl

    Żartujesz? Ostatnio władzuchna podniosła nawet więcej niż związki chciały.
    Ale jak dojdą do władzy normalni ludzie to zlikwidują :"płacę minimalną"
    lub przynajmniej zawieszą waloryzację.
    No właśnie - dlaczego przy ujemnej rzekomo inflacji nie było waloryzacji
    płac-min-u w dół?
    Z kolei jeżeli plotki o próbie wprowadzenia jednego VAT-u są prawdziwe
    i obejmą nią złoto (inwestycyjne jest bez VAT) to pomijając inne fatalne
    skutki wg jakiej ceny liczyć z VAT-em czy bez?

    Nawet wódzie nie wiara. Na początku 1989 na melinie chcieli ok.
    1000 PLZ za flachę. Kumple mieli dolara (1 USD). Na melinie wtedy
    w metrykę nie zaglądali ale za dolara tylko flaszkę dawali. Kolega
    sprzedał dolara przygodnej osobie za 1100 z groszami i na tej samej
    melinie dostaliśmy za to flaszkę i wino! Zaufanie do złotówki mimo jej
    słabości było na czarnym (czyli normalnym) rynku jak widać większe...
    A teraz flaszki za 3 USD nie kupisz.

    Z propozycji wybrałbym jednak wibor - oparty na lokalnej walucie i ma
    najwięcej rynkowych przesłanek, nie jest urzędowo bezpośrednio
    regulowany. Niestety zależy też od "klimatu inwestycyjnego" i politycznego
    wokół banków.
    Może jakiś ważony "koszyk" ułożysz?
    Pomijając fakt, że wynajem na 15 lat z góry w tak zmieniajacych się
    okolicznościach ekonomicznych i politycznych to wręcz szaleństwo.

    Arek

  • 24. Data: 2016-11-29 23:11:08
    Od: Marcin <n...@n...com>

    Witam

    W dniu 2016-11-27 o 18:21, Bolko pisze:
    > Znajomy znajomego ma dom do wynajęcia.
    > Dzieci małe i tak na 15 lat chętnie bym wynajął.
    >
    > Tylko pytanie od czego uzależnić wysokość czynszu.
    > Bo np bilet MPK ulgowy jest dwa razy droższy niż 15 lat temu.
    > A bilet autobusowy na 100 km jest na tym samym poziomie.
    > Cena złota skacze,
    > paliwo skacze jak popieprzone,
    > prąd firmy państwowe.
    > Abonament ceny spadły.
    > WIBOR o nim decyduje RPP.
    > Inflacja w GUS > urzędom nie wierze.
    >
    > Jak się takie rzeczy liczy?

    Możesz sobie to wyliczyć. Pytanie tylko po co. Każdą umowę można
    wypowiedzieć - i mogą to zrobić dwie strony. Załóżmy, że dzisiaj
    wynajmujesz ten dom za 5 000 PLN. Po kilku latach według Twojego super
    wzoru na inflację czy wartość pieniądza wychodzi, że powinieneś dostawać
    od kogoś za ten dom 7 000 PLN/m-c. Ale jednocześnie wiesz że czynsze
    poszły tak w górę, że mógłbyś wynająć za 10 000 PLN. To będziesz brał 7
    000 PLN bo tak wyszło Ci z obliczeń czy wypowiesz umowę by wynajmować
    (być może komuś innemu) za 10 000? I oczywiście w drugą stronę może się
    zdarzyć. Nabudowali obok twojego domu inne na wynajem i cena spadła do 4
    000 PLN. Czy myślisz, że ktoś będzie ci płacił 7 000 PLN bo taki macie
    wzór czy wypowie umowę i wynajmie obok (albo nawet Tobie zaproponuje
    obniżenie) za 4 000 PLN?
    Galerie handlowe i biurowce podobno podpisują umowy określając koszt
    wynajmu w euro. Ale gdy złotówka poleciała do dołu a ludzie nie chcieli
    jakoś więcej wydać w galerii to i centra handlowe musiały zejść z czynszu.

    Pozdrawiam,
    Marcin

  • 25. Data: 2016-11-30 10:32:47
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 29-11-2016 o 23:11, Marcin pisze:

    > Możesz sobie to wyliczyć. Pytanie tylko po co. Każdą umowę można
    > wypowiedzieć - i mogą to zrobić dwie strony.

    Kilka dni temu na pl.soc.prawo znający się na rzeczy wykazywali, że
    terminową umowę najmu wynajmujący nie tak łatwo może wypowiedzieć.

    Wątek: "Wypowiedzenie umowy na czas określony - problemy" z 25.11.

    Nawet jeśli w umowie wpisano: "Każda ze stron może wypowiedzieć umowę z
    miesięcznym okresem wypowiedzenia", to podobno taki zapis jest
    nieskuteczny, czy jak to się nazywa.
    P.G.

  • 26. Data: 2016-11-30 15:31:37
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Arek" o1km6r$7i9$...@n...news.atman.pl

    > Żartujesz? Ostatnio władzuchna podniosła nawet więcej niż związki chciały.
    > Ale jak dojdą do władzy normalni ludzie to zlikwidują :"płacę minimalną"
    > lub przynajmniej zawieszą waloryzację.

    Płaca minimalna nie jest płacą, lecz odnośnikiem.
    Im wyższa ta płaca, tym wyższe obciążenia fiskalne,
    przez co realna płaca -- niższa. :)

    Pracownik hipermarketu, widząc brak zainteresowania towarem ze strony
    klientów, może przecenić ów towar... To jasne... Po co towar ma gnić
    na sklepowych półkach? Problem w tym, że być może klienci nie są
    zainteresowani towarem, gdyż ów towar nie jest odpowiednio
    eksponowany -- gnijąc gdzieś na zapleczu sklepu. ;)

    Pracodawca, mając wyższe obciążenia fiskalne, musi zmniejszyć samowolę
    pracowników -- aby wyjść na tak zwane swoje, zatem wzrost minimalnej
    płacy może oznaczać (i zwykle oznacza) spadek płacy rzeczywistej.

    > No właśnie - dlaczego przy ujemnej rzekomo inflacji nie było waloryzacji
    > płac-min-u w dół?

    Inflacja to też wskaźnik, odnośnik -- służy do waloryzacji świadczeń typu
    renty i emerytury.

    Natomiast płaca średnia (czy jak ona nazywa się) mówi nam, jak mocno można
    podnieść płace urzędnikom. Ten wskaźnik także ma się nijak do rzeczywistej
    płacy średniej czy przeciętnej.

    PKB to z kolei wskaźnik mówiący o prognozach dotyczących wysokości haraczu
    ściganego od feudalnych robotników. Wzrost PKB nijak nie przekłada się na
    wzrost zamożności (czy spokojności o tak zwane jutro) ww. feudalnych roboli.

  • 27. Data: 2016-11-30 21:38:36
    Od: 007 <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Piotr Gałka w

    > Kilka dni temu na pl.soc.prawo znający się na rzeczy wykazywali, że
    > terminową umowę najmu wynajmujący nie tak łatwo może wypowiedzieć.

    > Wątek: "Wypowiedzenie umowy na czas określony - problemy" z 25.11.

    Jesteś z PI...? Bo to IMHO przypadłość członkow...

    "Jakiś czas temu podpisałem umowę na wynajem mieszkania.
    W umowie wpisałem, że to umowa na czas określony od dnia xxx do 02.2017.
    Miesięczny okres wypowiedzenia"

    Pa PG

  • 28. Data: 2016-11-30 22:58:08
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a) w wiadomości: ...

    >"Arek" o1km6r$7i9$...@n...news.atman.pl

    >Płaca minimalna nie jest płacą, lecz odnośnikiem.
    >Im wyższa ta płaca, tym wyższe obciążenia fiskalne,
    >przez co realna płaca -- niższa. :)

    Powiedzmy, że zwiększa się wtedy szara strefa i nie wiadomo czy
    ogólnie dochody fiskalne rosną.

    >Inflacja to też wskaźnik, odnośnik -- służy do waloryzacji świadczeń typu
    >renty i emerytury.

    Właśnie, nie zwaloryzowano w dół. Poza tym świadczenia najniższe i tak
    rosną nieproporcjonalnie więcej niż te nieco wyższe (zwłaszcza przed
    wyborami).

> [...]
    >wzrost zamożności (czy spokojności o tak zwane jutro) ww. feudalnych roboli.

    Nie musi bo jest bardzo ułomny. Wystarczy, że władza się zapożyczy,
    wyda na państwową byle inwestycję i już mamy "wzrost" PKB. A co potem...

    Wracając do tematu - próba uzależnienia stawek od jakichś parametrów,
    na ogół proporcjonalnych do czegoś (PKB, płaca średnia, kurs
    waluty/surowców, "koszyk" parametrów), ma jeszcze jedeą wadę - zazwyczaj
    nie bierze pod uwagę zmian naszych (rodziny, etc.) potrzeb w przyszłości.
    Zakładając w przybliżeniu, że będą też proporcjonalne do dzisiejszych...

    Arek

  • 29. Data: 2016-12-01 02:14:38
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Arek" o1ni18$10f$...@n...news.atman.pl

    > Powiedzmy, że zwiększa się wtedy szara strefa i nie wiadomo czy
    > ogólnie dochody fiskalne rosną.

    Ogólnie wszystko na tym świecie przebiegiem swym przypomina kształt
    dzwonu ze szczytem u góry. Zwiększanie podatków do miejsca tego
    szczytu daje wzrost dochodów budżetowych, ale po przekroczeniu
    tego szczytu nie ma wzrostu dochodów, lecz przeciwnie -- jest
    spadek dochodów, choć nadal rosną obciążenia fiskalne.

    Na osi pionowej -- dochód budżetowy,
    na osi poziomej -- obciążenia fiskalne.

    dochód_budżetowy=dzwonowata_funkcja(obciążeń_fiskaln
    ych)

    Tak właśnie wygląda niemal cały nasz świat!

    dochód
    budżetowy
    ^
    | .-.
    | .' '.
    | ,.-' '-.,
    -+--------------------> obciążenia fiskalne

    Oczywiście trzeba to oglądać fontem nieproporcjonalnym -- jak rysunki ASCII.

    To obrazek z klasycznym rozkładem -- powszechnie występującym na świecie.

    > Właśnie, nie zwaloryzowano w dół. Poza tym świadczenia najniższe i tak
    > rosną nieproporcjonalnie więcej niż te nieco wyższe (zwłaszcza przed
    > wyborami).

    Bo mędrcy słabo znają się na liczbach ujemnych. ;)
    Podobny problem dotyczy LIBORu.
    Mędrcy zapomnieli o istnieniu ujemnego LIBORu
    i ujemnej inflacji, gdy ustalali reguły gry.

    W istocie owi mędrcy byli jedynie zabawkami w rękach ludzi rządzących naprawdę.

> [...]
    > Zakładając w przybliżeniu, że będą też proporcjonalne do dzisiejszych...

    Te parametry służą mydleniu oczu -- i władcom (którzy w istocie nie władają)
    i feudalnym robolom (którym nierzadko wydaje się, że są wolnymi obywatelami
    w wolnym państwie prawa).

    Gra w parametry przypomina grę z dzieckiem chorym na schizofrenię, któremu
    zdrowi na umyśle rodzice stwarzają złudzenie dojrzałej gry z zasadami. ;)

  • 30. Data: 2016-12-01 08:05:26
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 30-11-2016 o 21:38, 007 pisze:

    > Jesteś z PI...? Bo to IMHO przypadłość członkow...

    Co to jest PI...?
    P.G.