  • 1. Data: 2003-01-07 11:57:40
    Temat: z naszymi kartami po Brukseli
    Od: d...@p...com

    Będąc w Brukseli pozwoliłem sobie na poobserwowanie reakcji "Starych
    Europejczyków" z Unii na "Nowych Europejczyków" z krajów kandydackich.
    Szczególnie ciekaw byłem płatności polskimi kartami WBK, CITI, i BGZ Intergrum.
    Tą ostatnia starałem się płacić najczęściej.

    Miałem okazję przetestować karty w następujących sytuacjach.
    1. Taksówka z możliwością płącenia kartą? - pod lotniskiem co 2 samochód ma
    nalepki.
    Czarny mercedes z napelkami z 6 organizacji - no nie raczej nie proszę
    poszukac dalej.Udało się w 4 oblepionej.Płatność tylko kartą CITI z PIN.
    Taksówki na mieście w zasadzie nie akceptują płatności kartą chyba że się
    zadzwoni i taką zamówi. IMHO jest 10% drożej.
    2. Hotele - bez problemu ale ciekawostka płatnośc gotówką 5% taniej.
    3. Restauracje - przy rachunkach rzędu 30-40 euro zdarzają się pytania o
    gotówkę. Przy wiekszych już nie.
    4. Zakupy:
    - Kupowanie pamiątek na starówce - różnie. Od kwot powyżej 50 euro bez problemu
    - Kupowanie czekloady(no byc i nie kupić BELGISJKICH! to przestępstwo ;-)) )
    Bez probemu nawet za 4 euro!
    - zakupy w domach handlowych - różnie. Ku mojemu zdumieniu w jednym z butików
    sprzedający tak bardzo nie chciał płatności kartą że przyjął równowoartość 80
    euro w ZŁOTÓWKACH!
    - market Carefurr - Karta BGZ się nie spodobała i zarządano clssica. WBK bez
    problemu. Ku mojemu zdumieniu zamiast WBK rozliczył mi tę transakcję 2 euro
    taniej niż na rachunku. Wypłata gotówką z WBK i Maestro BGZ w POS i przy
    ladzie niemożliwa.
    Visa Citibank - płatość bez żadnych problemów nawet przy wypłacie pienedzy
    gotówką w punkcie obsługi klienta. Rozliczenie dokłądne.
    5. Wypłata kartą z bankomatu
    - Cirrus (BGŻ Maestro) - błyskawicznie, płatność widoczna następnego dnia w
    necie po kursie średnim!
    - Visa Clasic WBK - problem z połaczeniem ale potem bez uwag. Płatość zeszła
    po kilku dniach co ciekawe kurs lepszy niz oficjalnie podawany.
    - Citi - niestety problemy w co drugim bankomacie. Nie można wypłacić kwot
    rzędu 20 euro, za to setki prawie bez kłopotu. Kurs dokładnie taki jak podany
    oficjalnie przez Citi.

    Na koniec trochę OT ale warto myślę.
    Sklepy są z założenia nieczynne w niedziele. Mimo to jakoś udaje się tam
    zrobić zakupy i przeżyć. Duże markety sa ulokowane w peryferyjnych
    dzielnicach miasta a centra handlowo rozrywkowe poza miastem.

    Co do stosunku miejscowych do Polaków to naprawdę bardzo sympatycznie.
    Bruksela jest w sumie miastem międzynarodowym więc "naszych jest tam sporo"
    i muszę ze smutkiem powiedzieć że sami sobie robimy obciach. 3 przykłady.
    - Przejście do metra, jedna ze stacji w zachodniej części miasta. 2
    facetów "oprawia butelczyne" i śpiewa kolendy. Ludzie patrzą życzliwie i nawet
    wrzucają coś do czapki leżacej na ławce. " W śród nocnej ciszy .." i butelka
    wypada im podczas drygowania, tłucze się i rozlewa resztka napitki.
    Panowie cwiejnym krokiem oddalają sie niepomni na wołanie przechodniów coby po
    sobie posprzatali. Kosz stał 2 metry od ławki na której siedzieli. Czapkę
    oczywiście zabrali.
    - Byłem świadkiem jak w sklepie z zabawkami "matka polka" w bardzo ordynarnych
    słowach zwyzywała szarpiąc i popychając swoje mniej więcej 7 letnie dziecko.
    Stojąca obok para (rosjan?) zrozumiała z pewnością każde słowo.
    - Na lotnisku w strefie wolnocłowej 2 młodych ludzi dyskutuje w ożywieniu po
    polsku, po chwili wchodzą do perfumerii i bez drgnięcia ręki zaczynają się
    perfumować próbkami, złużywają cały spray i odrzycają na podłogę opakowanie.
    Sprzedawczyni słyszy w odpowiedzi na grzeczną uwagę: - Spier....

    Reasumując
    Karty BGZ poza jednym wyjątiem sa równie dobre a nawet lepsze bo więcej
    bankomatów obsługuje cirrus/Maestro niż Visę
    WBK - Równie wygodna jak u nas. Rozliczenie po jakimś rewelacynym kursie bo
    wychodziło mi taniej niż powinno.
    CITI - karta wyłącznie do płacenia w dużych punktach. W małych wywołuje
    pytanie o gotówkę.(Spostrzeżenie mocno subiektywne ale zdecydowanie częściej
    niż BGZ.) Bankomaty raczej jej nie lubią. Miłe zaskoczenie - można wypłacić w
    POS w sklepie co nie udało sie żadną inną kartą.

    Europa nas kocha, nasze karty i karty w ogóle to już troszkę mniej.
    A my.. no cóż my mamy już pewne nawyki opanowaliśmy technologie płatnicze ale
    do Europy nam daleko.

    Pozdrowka
    Dominik

  • 2. Data: 2003-01-07 15:27:29
    Temat: Re: z naszymi kartami po Brukseli
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Użytkownik <d...@p...com> napisał w wiadomości
> [...]
    Intergrum.
    > Tą ostatnia starałem się płacić najczęściej.

    (...)

    > Europa nas kocha, nasze karty i karty w ogóle to już troszkę mniej.
    > A my.. no cóż my mamy już pewne nawyki opanowaliśmy technologie płatnicze
    ale
    > do Europy nam daleko.

    Bo ja wiem? Z Twojego opisu wynika, że jak nie chcesz wydać kilkudziesięciu
    Euro to musisz w Brukseli płacić gotówką. W Polsce odmówiono mi tylko raz,
    gdy nie miałem przy sobie pieniędzy, a zachciało mi się czekolady za 2 zł.
    ;-). A liczba punktów honorujących VISE np. w Niemczech, czy Danii jest
    dziwnie mała. Nawet w dużych centrach handlowych tylko Maestro lub
    Mastercard. A w Danii w niektórych miejscach przyjmują wyłącznie płatności
    jakimiś ich lokalnymi kartami. Tak więc uważam, że w Polsce mamy te usługi
    na zupełnie przyzwoitym poziomie.

    Pozdrawiam,
    BaLab

  • 3. Data: 2003-01-07 15:57:20
    Od: "Robert" <s...@o...pl>

    In news:5337.00000510.3e1ac0b3@newsgate.onet.pl, Użytkownik wrote:

> [...]
    > zdecydowanie częściej niż BGZ.) Bankomaty raczej jej nie lubią. Miłe
    > zaskoczenie - można wypłacić w POS w sklepie co nie udało sie żadną

    Ciekawy raport - dzięki :)
    A mógłbyś napisać coś więcej o tych wypłatach w POS - czy to był tzw.
    cashback, rozliczany jako transakcja bezgotówkowa? Jakie były typowe limity
    tego i jakie warunki, np. minimalny zakup, czy sklep coś sobie liczył za to?

    --
    Robert

  • 4. Data: 2003-01-07 16:13:13
    Od: "rena" <r...@p...pl>

    bardzo ciekawe spostrzezenia, bardzo fajnie napisane - dominiku - wiecej
    wiecej wiecej:) od dzis jestem twoja fanka!

    rena

  • 5. Data: 2003-01-07 16:55:35
    Od: "Krzysztof Kowalski" <kowalski@___nospam___bankier.pl>

    "rena" <r...@p...pl> wrote in message news:aveuap$dg7$1@foka.acn.pl...

    > bardzo ciekawe spostrzezenia, bardzo fajnie napisane - dominiku - wiecej
    > wiecej wiecej:) od dzis jestem twoja fanka!

    O kurcze - muszę kiedyś jakieś sprawozdanie napisać, będę miał funklub ;-)))

    K. Kowalski

  • 6. Data: 2003-01-07 17:28:26
    Od: "Witek" <w...@p...onet.fi>

    Użytkownik "Krzysztof Kowalski" napisał

    > O kurcze - muszę kiedyś jakieś sprawozdanie napisać, będę miał funklub
    ;-)))

    A nie masz jeszcze ? ;-))))

    --
    Pozdrawiam,
    Witek

  • 7. Data: 2003-01-07 18:06:01
    Od: "rena" <r...@p...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Kowalski" <kowalski@___nospam___bankier.pl> napisał w
    wiadomości news:avf4ap$ghu$1@shilo.silesia.pik-net.pl...

    > O kurcze - muszę kiedyś jakieś sprawozdanie napisać, będę miał funklub
    ;-)))

    dawaj:) lubie czytac dobrze napisane rzeczy:)))

  • 8. Data: 2003-01-07 19:54:59
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

> [...]

    butików
    > sprzedający tak bardzo nie chciał płatności kartą że przyjął równowoartość

    A co w tym dziwnego. Zaplaci gosposi za sprzatanie.

    Karol

  • 9. Data: 2003-01-08 08:00:21
    Od: RobertS <r...@g...pl>

    d...@p...com napisał(a):

    > - zakupy w domach handlowych - różnie. Ku mojemu zdumieniu w jednym z butików
    > sprzedający tak bardzo nie chciał płatności kartą że przyjął równowoartość 80
    > euro w ZŁOTÓWKACH!
    pewnie w brukseli wiedza juz ze bedziemy wymieniac zlotowki na euro
    z przelicznikiem 1:1 ;)
    --
    roberts
    c:\Program Files\Netscape\sygnatura.txt

  • 10. Data: 2003-01-08 09:36:57
    Od: "Krzysztof Kowalski" <kowalski@___nospam___bankier.pl>

    "Witek" <w...@p...onet.fi> wrote in message news:avf2o6$aqi$1@news.onet.pl...
    > A nie masz jeszcze ? ;-))))

    A wiesz, że kiedyś miałem? :-)
    Swego czasu pisywałem wierszyki :-)) i nawet fanki się odezwały ;-)))

    Ech, bardzo proszę :-)
    ---------------
    Dedykuję wszystkim moim przyjaciołom i znajomym na tej grupie.

    Była raz grupa,
    grupa bankowców -
    pełna maniaków
    i nałogowców.

    Chłopcy sapali
    jak kartę dorwali,
    dziewczyny skakały
    gdy slipa dostały.

    Spirola nie pili,
    fur z dróg nie kradli.
    Robili przelewy -
    gdzie? - Jak popdadnie.

    Tu grosik wyślą,
    tam dwa przeleją,
    a KIR już nie może,
    z tą beznadzieją.

    Łącza padają
    w supermarkecie? -
    toż grupa w komplecie
    na testach przecie.

    Konto w mBanku
    zablokowane?
    Ktoś z nich podał hasło
    "dobrze mu znane"

    Piszą i ględzą,
    teorię prawią,
    a w jednym banku
    max miesiąc zabawią.

    W pierwszych sekundach
    wnioski składają -
    tak jakby konto
    to miał być zając.

    Koledzy członkowie!
    Nie róbcie hałasu!
    Spalcie swe karty
    i jedźcie do lasu :)

    Gliwice, 23.05.2001
    K. Kowalski
    ---------------------------

    i drugi

    -------------------------
    Był sobie bank
    Fajniutki bank
    Naprawdę fajny
    handlobank

    I przyszedł Słoń
    Co połknął go
    Naszą mróweczkę
    Porządną zjadł

    Słoń trąbę wziął
    I wetknął ją
    Tam gdzie blask słońca
    Nie dochodzi

    Słoń czuje już
    Radość i luz
    Bo wetknął tę trobę
    W tyłek Limowi :)))

    http://groups.google.pl/groups?q=grupa+kowalski+grou
    p:pl.biznes.banki&hl=pl&lr=&ie=UTF-8&inlang=pl&selm=
    9eepf3%241k9%241%40shilo.silesia.pik-net.pl&rnum=2

    http://groups.google.pl/groups?q=limowi+kowalski+gro
    up:pl.biznes.banki&hl=pl&lr=&ie=UTF-8&inlang=pl&selm
    =9i1o10%24cjv%241%40shilo.silesia.pik-net.pl&rnum=1