  • 21. Data: 2020-06-02 21:56:23
    Temat: Re: stopy kredytowe
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2020-06-02 o 15:12, Robert_DF pisze:

    > a w ciągu tygodnia podrożało o ponad 10% czyli trend nam się odwrócił

    Podałem dane już po tym tygodniu. Te -20% to jest między 1 czerwca 2019
    5,20 zł , a 1 czerwca 2020 4,07 zł.

    Odrębna sprawa - jak coś tanieje o 20%, to wyrażone nominalnie jest
    więcej, niż 2 razy więcej, niż wyrażone nominalnie, jak coś drożeje o
    10%. Czyli paliwo kosztuje przykładowo 5 zł, tanieje o 20% i wtedy
    kosztuje 4 zł. Aby kosztowało znów 5 zł, to musi zdrożeć - uwaga - nie o
    20%, tylko o 25% :-)

    > a ile będzie kosztować za pół roku?

    Powiedz nam to.

  • 22. Data: 2020-06-02 22:02:35
    Od: Robert_DF <r...@g...com>

    W dniu 02.06.2020 o 16:02, J.F. pisze:

    > Przypomnij sobie aferke frankowiczow.
    > Jest bylo w umowie cos o ryzyku kursowym ? A w ktorym punkcie ?
    >
    > Do tego pewnie oswiadczenie "klient oswiadcza, ze zostal poinformowany o
    > ryzyku kursowym".
    > Podpisal.

    nie było żadnego obowiązku w tym zakresie, odpalało się np. stooq i
    pokazywało jak się zachowywały waluty
    oczywiście jeżeli klient chciał na to spojrzeć

    > A czy naganne ... tego, co nastapilo pewnie nikt sie nie spodziewal,
    > szybkiego wzrostu kursu 2x pewnie tez nikt.
    >
    > Ale piszesz, ze teraz klient dostaje symulacje z wyzszym wiborem ...
    > A jakie wartosci sie teraz stosuje ?

    jest na to specjalny dokument (akurat mam przed sobą, bo jutro idę na
    umowę) 10 stron nt.
    ryzyka zmiennej stopy procentowej (komunikaty NBP, RPP z linkami),
    + wykres z historią zmian stawki wibor za ostatnie 12 lat
    symulacje modelowe: m.in. wzrost wibor o 400pb oraz rata gdyby wibor
    wyniósł 3, 5 lub 10%

    akurat na tym przykładzie jest szacunkowa wysokość raty 937 zł, a max
    pokazana 2360 zł

    następnie różnica pomiędzy ratami równymi i malejącymi + pokazane na
    wykresie (oraz w tabeli) różnice w ratach

    sugerowany okres kredytu 25 lat oraz wybrany przez klienta (akurat mam
    30 lat) + różnice

    ryzyko zmian cen nieruchomości (wpływ na kredyt/zabezpieczenie)

    i na koniec text:
    "oświadczam, że zapoznałem się z powyższą informacją i jest ona dla mnie
    zrozumiała"
    w praktyce klienci mogą to nawet na ślepo (bez czytania) podpisać, a ja
    mam obowiązek im te dokumenty dostarczyć i w razie czego udowodnić, że
    to zrobiłem, dlatego wysyła się klientowi podpisane skany z CRMu

    za dużo, za mało?

    kolejny dokument to 2x FI (formularz informacyjny):
    1. oferta standardowa RRSO 3,73%
    2. oferta promocyjna RRSO 3,33% (i to jeszcze na starym wiborze)

    klient musi podpisać obydwie i wybrać

    > RRSO pewnie blizej 4%, jesli nie 8.
    > Maja interes, na ktorym zarobia 5% ?
    >
    > J.

    mam kredyt i go ślicznie spłacam zgodnie z harmonogramem, na
    inwestycjach mam znacznie więcej

    --
    pozdrawiam
    Roberts

    kredyty-ubezpieczenia-inwestycje
    https://www.linkedin.com/in/robert-sierant-367503140
    /

  • 23. Data: 2020-06-02 22:24:14
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2020-06-02 o 22:02, Robert_DF pisze:

    > mam kredyt i go ślicznie spłacam zgodnie z harmonogramem, na
    > inwestycjach mam znacznie więcej

    To jedno. Druga sprawa to płynność.
    Przypuśćmy - mam 0,5 mln zł na rachunku bieżącym. Zachciałem kupić
    mieszkanie za 0,5 mln. Wolę wziąć kredyt 400 tys. i wpłacić wkład własny
    100 tys. i spłacać kredyt mając cały czas pod ręką 400 tys. zł, niż
    kupić mieszkanie za własne pieniądze i mieć spłacone mieszkanie, ale 0
    zł do dyspozycji na nieprzewidziane lub przewidziane wydatki. Albo po
    prostu, żeby mieć na koncie.

  • 24. Data: 2020-06-03 09:22:23
    Od: Robert_DF <r...@g...com>

    W dniu 02.06.2020 o 22:24, Poldek pisze:

> [...]
    > kupić mieszkanie za własne pieniądze i mieć spłacone mieszkanie, ale 0
    > zł do dyspozycji na nieprzewidziane lub przewidziane wydatki. Albo po

    albo masz te 0,5Mzł i trafia się tzw. okazja, kupujesz za gotówkę i
    składasz wniosek o refinansowanie 80% wydanej kwoty

    dostajesz kredyt i kasa trafia na Twoje konto...czekasz na kolejną okazję

  • 25. Data: 2020-06-03 11:04:03
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Ale namawiałeś ich, żeby wzięli więcej i nadwyżkę ulokowali w którychkolwiek
    funduszach LC "to zarobią"?

    -----

  • 26. Data: 2020-06-03 11:13:59
    Od: Robert_DF <r...@g...com>

    W dniu 03.06.2020 o 11:04, ąćęłńóśźż pisze:
    > Ale namawiałeś ich, żeby wzięli więcej i nadwyżkę ulokowali w
    > którychkolwiek funduszach LC "to zarobią"?

    nie, ale był jeden bank, który w decyzjach (niektórych klientów)
    wymagał, aby klient z PSO skorzystał,
    w szczególności jeżeli LTV było wysokie, okres kredytowania długi lub
    sytuacja (wpisy w bazach) klienta zła
    było to traktowane jako dodatkowe zabezpieczenie dla banku, obecnie
    wiele banków również tego wymaga, ale na rynku nie ma już czystych
    regularów tylko UnŻ

    i druga sytuacja:
    klient sam z takiego rozwiązania chciał skorzystać, aby mieć lepsze
    warunki kredytowania (niższa marża i prowizja)

  • 27. Data: 2020-06-03 11:33:15
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu środa, 3 czerwca 2020 09:22:37 UTC+2 użytkownik Robert_DF napisał:

    > albo masz te 0,5Mzł i trafia się tzw. okazja, kupujesz za gotówkę i
    > składasz wniosek o refinansowanie 80% wydanej kwoty
    >
    > dostajesz kredyt i kasa trafia na Twoje konto...czekasz na kolejną okazję

    O, to niezłe mogłoby być - oczywiście pozostaje pytanie, czy warunki jak przy
    "zwykłym" KH czy też jednak takie, jak przy tzw. "pożyczkach hipotecznych"?

  • 28. Data: 2020-06-03 11:39:29
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu poniedziałek, 1 czerwca 2020 16:13:04 UTC+2 użytkownik Poldek napisał:

    > Ja nie umiem liczyć. Liczy za mnie internet -
    > https://www.bankier.pl/narzedzia/kalkulator-kredytow
    > Wybrałem raty równe. Gdy spada % spada rata, ale w tej niższej racie i
    > tak jest więcej zł kapitału.

    No to pojechałem i wyszło, że ja też nie umiem liczyć.
    Albo - czy też również - to, jak wielkim oszustwem jest "kredyt z równą ratą".

    Zastanawia mnie, czemu drugą dostępną opcją jest jedynie "rata malejąca", a nikt nie
    wymyślił kredytu z ratą rosnącą?
    Tzn. były jakieś takie kombinacje jak w USA dawno temu, że spłacało się po trochu np.
    przez 5 lat - ale potem trzeba było spłacić całość, np. 50%.
    Albo taki pomysł jak słynna "Alicja" ze skarbonki, gdzie w miesięcznej racie nie było
    nie tylko ani grosza spłaty kapitału, ale nawet nie było całych odsetek - pozostała
    część była dopisywana do kapitału.
    Rodzice to wzięli pod koniec XX w., na szczęście na niewielką sumę i spłacili przed
    upływem roku (nawet nie trzeba było hipoteki zakładać) - ale są ludzie, którzy
    spłacają to do dziś, a nawet podobno tacy, co mają więcej do spłacenia niż wzięli.

    inflacją walczy się podwyżką stóp - że smutno, że rata wzrosła, ale za to inflacja
    będzie zjadać kapitał i pozostanie "mniej" do spłaty (mniej jedynie w stosunku do
    kolejnej pensji - o ile pensja wzrośnie, bo tego nigdy nie wiadomo, w inflacji pewne
    jest tylko to, że wzrosną ceny).

    drukarkę, rzeczywiście robi się dobrze i frankowiczom i złotówkowiczom - okradając
    posiadających depozyty.

    > Czy jest inflacja, czy deflacja, to zależy jak liczysz. Paliwo staniało
    > w ciągu ostatniego roku o ok. 20%.

    Jak ktoś pije benzynę i tylko tak się odżywia, to ma deflację.
    Żarcie jednak w górę i to więcej niż 20%.
    Gomułka i Sasin powiedzieliby, że trzeba się cieszyć, bo jakby paliwo nie spadło to
    żywność poszłaby w górę jeszcze bardziej.

  • 29. Data: 2020-06-03 12:31:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert_DF" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

> [...]
    >+ wykres z historią zmian stawki wibor za ostatnie 12 lat
    >symulacje modelowe: m.in. wzrost wibor o 400pb oraz rata gdyby wibor

    no to super.
    Tylko ... czy klient zechce przeczytac do konca, czy rzuci po drugiej
    stronie.
    No ale to juz jeego wina - w aktach podpis zostanie :-)

    >akurat na tym przykładzie jest szacunkowa wysokość raty 937 zł, a max
    >pokazana 2360 zł

    I to wlasnie mi chodzilo :-)

    >i na koniec text:
    >"oświadczam, że zapoznałem się z powyższą informacją i jest ona dla
    >mnie zrozumiała"

    A jak jest niezrozumiala ? :-)

> [...]

    >1. oferta standardowa RRSO 3,73%
    >2. oferta promocyjna RRSO 3,33% (i to jeszcze na starym wiborze)

    A co to za promocja ?

    >mam kredyt i go ślicznie spłacam zgodnie z harmonogramem, na
    >inwestycjach mam znacznie więcej

    W ostatnim kwartale tez ?

    J.

  • 30. Data: 2020-06-03 12:41:53
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Namawianie na wzięcie "górki" celem jej umieszczenia w funduszach (z dokładnymi
    wyliczeniami, a jakże!) było standardowym
    postępowaniem doradców z sieci LC (Open Finance, Expander, coś jeszcze) do którego
    byli zobligowani przez swojego pracodawcę.
    Ciekawe, czy frankowicze wzywają na świadków postępowania przed sądami tamtych
    doradców udzielających im kredytów, "Pan weźmie Pan
    dobrze zarobi".

    -----