    From: Szymon <...@w...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: rynek złota mocno w górę
    Date: Thu, 18 Jul 2019 17:39:40 +0200
    <5d281e5b$0$507$65785112@news.neostrada.pl> <qg9hee$sq6$1@gioia.aioe.org>
    <6...@g...com>
    <qg9ksg$1c5g$1@gioia.aioe.org>
    <5d2d7f46$0$517$65785112@news.neostrada.pl>
    <qgk2k8$1n70$1@gioia.aioe.org>
    <5d2dabfb$0$17356$65785112@news.neostrada.pl>
    <qgke4e$1cma$1@gioia.aioe.org>
    <5d2f0fc6$0$499$65785112@news.neostrada.pl>
    <qgn450$1m3a$1@gioia.aioe.org>
    <5d2f2b1a$0$516$65785112@news.neostrada.pl> <qgnb0i$nd4$1@gioia.aioe.org>
    <5d2f49f8$0$524$65785112@news.neostrada.pl>
    <qgnj48$1u9h$1@gioia.aioe.org>
    <5d2f61eb$0$17349$65785112@news.neostrada.pl>
    <qgnqse$1352$1@gioia.aioe.org>
    <5d2f9a6e$0$17346$65785112@news.neostrada.pl>
    <qgpcbe$1nj5$1@gioia.aioe.org>
    <5d3085a1$0$529$65785112@news.neostrada.pl>

    W dniu 2019-07-18 o 16:41, J.F. pisze:
    > I dlatego sprzedaje obu stronom. Ale za jakas sensowna walute :-)

    Rzadko kiedy kraj neutralny jest wysoce zmilitaryzowany.

    > Proponujesz ryzykowna spekulacje zamiast solidnej inwestycji ?
    > Ale to spadanie trwalo cos dwa lata - kiepsko sie nadaje na forex.

    Nie chodzi o forex. Wyobraź sobie taki scenariusz... Mam ochotę posiadać
    10.000$ i co roku, w ramach zwiększania rezerw walutowych w portfelu
    kupować $. Powiedzmy, że startujemy z poziomu 4 zł. Czyli wrzuciłem
    40.000 zł.

    Jeśli waluta idzie do góry - zyskuję. Poszła na 4,5 to mam 45.000 i
    kupuję 5000 za 22500. Mam 67.500 zł w USD. Za rok jest po 5 zł. Mam
    75.000 i kupuję za 3000$ za 15.000zł. Kolejny rok 5,5. Mam 18.000 czyli
    99.000. Wydałem 77.500. Zysk 21.500 zł.

    Jeśli zaczyna spadać z wyjściowych 4 zł do 3,5 to mając 10000$ sprzedaję
    5000. Teraz mam 4000$ (14000 zł+17500). Spada dalej do 3 zł - sprzedaję
    2000. Mam 2000 (6000+17500+6000). Spada do 2,5 zł - sprzedaję resztę.
    Mam tylko PLN: 35.500. Teoretycznie straciłem 9.500zł. Ale spada do 2zł
    i odkupuję 10000. Teraz mam 10000$ i 15.500zł. Kurs wraca do 4zł. W
    rękach mam 10000$ (czyli 40000) i 15.500 = 55.500zł. Zarobiłem. A kurs
    spadał. Oczywiście jeśli na pozycji 2zł/$ zrobię all in to zarobię
    jeszcze więcej. Kurs nie może spaść do zera (wtedy USD straciłoby
    wszelką wartość).

    Taki numer banki zrobiły w przypadku CHF. "Oddały" gdy spadało, a
    ściągają, gdy kurs jest wysoko.

    > Wiec co proponujesz w owym czasie zrobic z nadmiarowymi zlotowkami ?

    Gdy masz PLN - trzymasz na KO, aby móc szybko zareagować na zmianę
    kursu. Aktualnie w Mille dają 2,7%. I w tym samym Mille trzymasz USD na
    1,2%.

    > Ale niekoniecznie w Rosji, gdzie sa jednak w duzym stopniu
    > samowystarczalni.

    Jesteś pewien, iż w materii np. przemysłu samochodowego Rosja jest
    światowym potentatem?
    Co mniej oczywiste - z żywnością także jest problem. Pomijając już
    aspekty historyczne nie da się nie zauważyć jak wielu Rosjan przyjeżdża
    do PL kupując towar w spożywczakach.

    > Zreszta zobacz - w 2008/9 zlotowka stracila polowe wartosci ... i
    > pomijajac frankowiczow, to jakos krachu nie bylo.

    Ale mówimy o potencjalnych inwestycjach. To nie ma być krach, ale zyski ;-)

    > Ale mnie chodzi o koszty po stronie USA - jak załatwic, aby ropa na
    > swiecie spadla ?

    1. Zwiększyć wydobycie. W USA wydobywa się ropę.
    2. Wyrzucić część zapasów.
    3. Zdjąć embargo z krajów produkujących (np. ostatnio z Iranu).

    Podaż wzrasta, cena spada.

    > Tylko ze same USA zuzywaja ok 20 mln barylek dziennie.
    > Wiec to na dlugo nie starczy.

    Ropa to czysta spekulacja. Jeśli spadła ze 100$ do 20 to uważasz, że się
    5-krotnie zmniejszył popyt? ;-))

    > Trzeba podniesc wydobycie, ale namow tu krajowych producentow, zeby
    > wiecej produkowali w celu spadku cen.

    Ależ to proste. Dziś obowiązują limity wydobycia. Właśnie, aby nie
    doszło do spadku ceny. Dopiero poniżej 30-40$ za baryłkę w USA przestaje
    się opłacać wydobywać. W imię wyższych racji można dofinansowywać i
    dalej ciąć. Wszak wojna kosztuje.

    > A szejkowie zrobia to za darmo ? Na pewno nie :-)

    Krajom OPEC opłaca się wydobywanie poniżej 22$ za baryłkę. Teraz też są
    ograniczane.

    > To ich mało obchodzi, ze zagraniczne towary podrozeja :-)

    No tak, wszak można wozić towary furmanką, bo przemysł samochodowy w
    Rosji nie istnieje. Choć hakerów mają sporo to sprzęt komputerowy też
    jakby spoza Rosji. Na co komu komputer... No i telekomunikacja... Wszak
    gołąb pocztowy też lepszy niż telefon... ;-)

    > No i jeszcze ten spadek dolara wywolany sprzedaza - Jak Rosja wczesniej
    > sprzeda, to jeszcze zarobi, potem inni spanikuja, albo co najmniej sie
    > zastanowia nad rezerwami ... i to USA straci ...

    Jak widzisz do poziomu 35 rubli za dolara sprzed wojny jeszcze baaaardzo
    daleko. Szybciej frankowicze zobaczą 2zł za CHF.

    > Ale co maja robic ... rope kupic, gdy tania ?

    Inwestować w technologię. 40% robotów montowanych jest w Chinach, co
    obniża koszty (i tak najniższe na świecie) robocizny.

    > U nich duze straty, moze Donieck miales a mysli

    Tak, Donieck.

    > Ale takze atak na NATO ... to i dolar spada ...

    Waluta uzależniona jest od gospodarki niż ekspozycji militarnej. Wojna w
    Iraku opłaca się dolarowi. Wojna na terenie USA niekoniecznie. Tylko czy
    na terenie USA była kiedykolwiek wojna (pomijam secesyjną, bo to
    konflikt wewnętrzny)?

    > Poprzednie 10 lat dowiodly raczej, ze w razie jakiegos zawirowania na
    > rynkach walutowych, zlotowka traci najwiecej.

    Słuszny wniosek, że warto mieć waluty.

    > Mam pewne watpliwosci. Kto stabilizuje i jak ... powinien NBP, ale w
    > razie wpadki NBP mowi, ze nie stabilizuje :-)

    Oczywiście, że NBP nie informuje. Długo nie przyznawali się do zakupu
    złota. Ale SNB też nie informuje jak stabilizuje CHF.

    > Zakladajac, ze jestesmy zagrozeni przez Rosje ... no troche jestesmy.
    > A jak wojny nie bedzie i euro spadnie, dolar spadnie, CHF spadnie ? :-)

    Waluty wyceniane są w parach. Rozumiem, że chodzi Ci o to, że spadają
    wobec PLN. Jeśli tak to... bardzo dobrze. Wyżej masz wytłumaczoną krótką
    sprzedaż... Wraz ze spadaniem walut - mam coraz więcej złotówek. Tak -
    tych, które do walut się wzmacniają. Moja pensja ma wyższą siłę
    nabywczą. I jak już za 1PLN będzie można kupić to, co dziś za 1 EUR, nie
    będę się przejmował spadkami, mają dużo PLN (krótka sprzedaż - big
    short) przy jednoczesnej pensji w PLN otrzymywanej co miesiąc.

    USD/PLN teraz po 3,79zł, ale PLN/USD po 0,263 i ten kurs widzi "świat"
    chcący kupić PLN. Warto o tym pamiętać.