  • 1. Data: 2004-03-23 17:55:00
    Temat: pytanie
    Od: "Marek" <m...@o...pl>

    Jakie przepisy maja zastosowanie, gdy ktos kto nie byl adresatem przelewu
    bankowego dostaje na konto pieniadze (błąd zleceniodawcy przelewu), w
    przypadu gdy zleceniodawca chce odzyskac te pieniądze?

    sprawa jest pilna prosze o pomoc

    Marek

  • 2. Data: 2004-03-23 18:09:01
    Temat: Re: pytanie
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_o2.pl>

    Marek wrote:
    > Jakie przepisy maja zastosowanie, gdy ktos kto nie byl adresatem
    > przelewu bankowego dostaje na konto pieniadze (błąd zleceniodawcy
    > przelewu), w przypadu gdy zleceniodawca chce odzyskac te pieniądze?

    mam dla ciebie smutne wiesci - po ostatnich publikacjach (rzepa 20 marca) ten
    kto dostal może nie chciec oddać forsy i nic mu nie zrobisz.
    Sąd wyszedł z założenia że zleceniodawca jest winien, bank jest winien (że
    nie sprawdził nazwy z rachunkiem) - a ten co dostał najmniej :-)
    Pocztyaj
    http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_040320/p
    rawo/prawo_a_3.html
    *** blad ***

  • 3. Data: 2004-03-23 20:56:33
    Od: sebol <l...@s...pl>

    blad wrote:

> [...]
    > Sąd wyszedł z założenia że zleceniodawca jest winien, bank jest winien (że
    > nie sprawdził nazwy z rachunkiem) - a ten co dostał najmniej :-)

    zaraz, zaraz umowa rachunku bankowego zwykle wskazuje co nalezy zrobic z
    "podejrzanym" przelewem (czyt: zglosic fakt do banku celem wyjasnienia)

    --
    l...@s...pl

  • 4. Data: 2004-03-23 22:21:27
    Od: david <d...@N...o2.pl>

    > zaraz, zaraz umowa rachunku bankowego zwykle wskazuje co nalezy
    zrobic z
    > "podejrzanym" przelewem (czyt: zglosic fakt do banku celem wyjasnienia)

    a co to jest "podejrzany" przelew ??? a może ten ktoś właśnie czekał na
    mniej więcej taki przelew i nie był on dla niego podejrzany ?!?

    pozdr
    david

  • 5. Data: 2004-03-24 07:51:51
    Od: sebol <l...@s...pl>

    david wrote:

    > a co to jest "podejrzany" przelew ??? a może ten ktoś właśnie czekał na
    > mniej więcej taki przelew i nie był on dla niego podejrzany ?!?

    ludzie zloci :D oczywiste jest ze jezeli otrzymuje pieniadze od kogos o
    kim nie mam zielonego pojecia to staram sie to wyjasnic. Oczywiscie
    mozna walic głupa i bank nic do tego nie ma - to raczej kwestia
    uczciwosci. Zreszta jak powtarzal wykladowca wszystko jest kwestia
    podejscia - jezeli on by dostal przelew milion zl to nie uznal by go za
    podejrzany bo kto wie moze ma nieznanego wujka ktory mu przelal
    pieniadze ;) - no ale gdyby dostal 10 mln to chyba by zglosil ( taki byl
    z niego kawalarz) ;) Teraz jest niestety ustawa i przy 50 000 juz by go
    molestowali :D

    --
    l...@s...pl

  • 6. Data: 2004-03-26 00:28:28
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_o2.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    (że
    > nie sprawdził nazwy z rachunkiem) - a ten co dostał najmniej :-)

    Oj, blad, pleciesz strasznie...

    Normalnie to mamy do czynienia z bezpodstawnym przysporzeniem i można
    dochodzić w najgorszym razie zwrotu przed sądem.

    --
    Pozdrawiam,
    Washko

  • 7. Data: 2004-03-26 10:48:17
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_o2.pl>

    Tomasz Waszczynski wrote:
    > http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_040320/p
    rawo/prawo_a_3.html

    > Normalnie to mamy do czynienia z bezpodstawnym przysporzeniem i można
    > dochodzić w najgorszym razie zwrotu przed sądem.

    a co oznacza końcowy akapit:
    "Sędzia Barbara Myszka powiedziała, iż jeśli bank stosuje system rozliczeń
    nieidentyfikujący nazw klientów, powinien poinformować ich o tym i jednocześnie
    w celu uwolnienia się od odpowiedzialności - wykazać, że klient wyraził zgodę na
    jego stosowanie. Jeśli te warunki nie zostały spełnione, ponosi odpowiedzialność
    za przypadkowe konsekwencje błędów w numerach rachunków (sygn. IV CK 158/03)."

    czy to nie bank ponosi odpowiedzialność?
    a poza tym jak nadawca się pomylił i dał numer rachunku nie pasujący do
    odbiorcy, to zrozumiałem że nadawca częściowo ponosi winę i odbiorca nie musi
    wszystkiego zwracać.
    Jak mi ktoś przeleje milion to mogę liczyć na to że bank zwróci połowę a ja
    drugą połowę - zawsze pół miliona zostanie tylko się nie trzeba spieszyć z
    oddawaniem :-)
    *** blad ***
    PS - nie pochwalam tego wyroku sąd jest niezależny i każdą głupotę może ogłosic
    :-)

  • 8. Data: 2004-03-26 11:22:32
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

> [...]
    odpowiedzialność
    > za przypadkowe konsekwencje błędów w numerach rachunków (sygn. IV CK

    Ops, sorki, nie przeczytałem artykułu i myślałem, że to cały czas jest mowa
    o tym wyroku, w którym dokonano błędnego przelewu na rachunek zajęty przez
    urząd skarbowy, który wziął sobie kasę.

> [...]
    a ja
    > drugą połowę - zawsze pół miliona zostanie tylko się nie trzeba spieszyć z

    Ale wtedy bank do Ciebie będzie miał regres :)

    > *** blad ***
    > PS - nie pochwalam tego wyroku sąd jest niezależny i każdą głupotę może
    ogłosic
    > :-)

    Mam wrażenie, że SN ostatnio jest w kiepskiej formie i nie nadąża za
    zmianami w życiu gospodarczo-informatycznym :-/ Niedługo dojdzie do tego, że
    nikt nie będzie musiał myśleć, bo każda większa firma będzie musiała myśleć
    za innych.

    --
    Pozdrawiam,
    Washko