  • Data: 2020-06-07 17:02:51
    Temat: Re: mBank - zablokowany dostęp
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Piotr Gałka <p...@c...pl> writes:

    > Poza tym moje założenie (nie znam się na internecie) było takie, że to
    > przeglądarki jak są w trybie z kłódeczką to wymuszają logowanie w taki
    > sposób, że hasło jest hashowane (z loginem i solą) na miejscu i hasło
    > nie wychodzi poza mój komputer. Tak między innymi rozumiałem znaczenie
    > tej kłódeczki - że jestem w bezpiecznym połączeniu i przeglądarka tego
    > pilnuje, że jest ono bezpieczne między innymi nie dopuszczając do
    > wycieku mojego hasła.
    > Zakładałem, że jak ktoś definiował protokół dla bezpiecznego
    > połączenia dającego prawo wyświetlenia kłódeczki to o to zadbał.

    Nie zadbał. SSL (obecnie TLS) dba wyłącznie o to, by niedobry Mallory
    nie mógł uzyskać dostępu do danych transmitowanych między Alicją
    i Bobem.

    A tak w ogóle, to TLS jest tylko częścią techniczną, zaś całą reszta
    infrastruktury (PKI) jest podatna na takie ataki, że z kłódeczką nie
    wiązałbym zbyt wielkich gwarancji.

    > Hash powinien być liczony w komputerze użytkownika.

    I co dalej? Wystarczyłoby uzyskać ten hash (np. z jakiegoś serwera),
    i następnie używać go zamiast hasła. Przecież nie trzeba liczyć hasha,
    można użyć znanego - to się dzieje pod kontrolą atakującego, na jego
    własnym komputerze.

    > Hash powinien być liczony w komputerze użytkownika. Hasło nigdy nie
    > powinno być przesyłane do serwera.

    Niestety tak się nie da dobrze zrobić. Jeśli idziemy w tym kierunku, to
    racjonalne jest użycie kryptografii asymetrycznej, nie tylko tak jak to
    jest robione w TLS, ale także do autoryzacji wszelkich operacji. Z tym,
    że jeśli "typowy klient" (a nawet nietypowy) nie jest w stanie opanować
    bezpieczeństwa przeglądarki i w ogóle swojego komputera, to nie wiem jak
    miałby panować nad certyfikatami, kluczami itd.
    --
    Krzysztof Hałasa