    From: Krystek <k...@p...e-space.pl_>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: [mBank] zablokowali mi bezprawnie rachunek
    Date: Wed, 21 Jan 2004 16:25:43 +0100

    Franz napisał:
    [...]
    > Burdel... państwo policyjne... nie wiem jak to nazwać.
    >
    > Skąd US wiedział że masz rachunek w mBanku?
    > Dostałeś jakiekolwiek pisemko z pieczątką że "dnia tego a tego... na
    > podstawie takiej a takiej..." ??
    > Myślałem że w tzw panstwie prawa Wysoki Sąd wydaje wyrok po czym od biedy
    > idzie komornik ten wyrok wyegzekwować w postaci starego telewizora...
    > może się myliłem.

    Heh, przerabiałem niedawno to samo. Pod koniec października dostałem od
    panów Policjantów mandacik. Kwota może niewielka - 50 złotych. Po
    przejrzeniu grupy pl.soc.prawo i opinii na temat płacenia mandatów
    postanowiłem poeksperymentować i mandatu nie zapłacić.

    12. stycznia zadzwonił pan poborca z Urzędu Skarbowego (US zajmują się
    obsługą finansów instytucji państwowych - mandat wystawiony był na rzecz
    Urzędu Wojewódzkiego) i zaprosił mnie na wizytę do US, celem opłacenia
    zaległego mandatu wraz z kosztami egzekucji.

    Rad nie rad musiałem udać się do "skarbówki" i podpisać zaświadczenie o
    dobrowolnym poddaniu się egzekucji (tytuł egzekucyjny). Zapłaciłem
    nieszczęsny mandat 50 złotych + koszty ściągnięcia 6 zł 40 groszy.

    Wypowiadający się na grupie pl.soc.prawo mówili, że ściągalność mandatów
    jest znikoma (myślałem, że mi się upiecze, ale jak to mówią: w życiu
    pewne są tylko dwie rzeczy - śmierć i podatki ;-). Jak widać w różnych
    regionach kraju różnie to wygląda i niektóre Urzędy Skarbowe pracują
    całkiem skutecznie i skutecznie ściągają należności. Koszty egzekucyjne
    6 zł 40 groszy w stosunku do wyskości nałożonej kary stanowią prawie 1/5
    kwoty (18%) samego mandatu, co przy małych kwotach stanowi istotny
    procent należności.

    A w odpowiedzi na pytanie: Skąd US wiedział że masz rachunek w mBanku?
    Na tytule egzekucyjnym napisane jest, cytuję: Niniejszy tytuł wykonawczy
    skierowany do przymusowego ściągnięcia wymienionych w nim należności
    wraz z kosztami egzekucyjnymi, poprzez zastosowanie egzekucji z
    pieniędzy, wynagrodzenia za pracę, ze świadczeń z zaopatrzenia
    emerytalnego oraz ubezpieczenia społecznego, z rachunków bankowych, z
    innych wierzytelności pieniężnych, z praw z papierów wartościowych
    zapisanych na rachunku papierów wartościowych oraz z wierzytelności z
    rachunku pieniężnego, z papierów wartościowych niezapisanych na rachunku
    papierów wartościowych, z weksla, z autorskich praw majątkowych i praw
    pokrewnych oraz z praw własności rpzemysłowej, udziału w spółce z o.o.,
    z pozostałych praw majątkowych, z ruchomości oraz z nieruchomości.

    W skarbówce mają dostęp do różnych naszych danych finasowych i kontakt,
    z instytucjami typu ZUS, Nadzór Bankowy, itd. i mogą sobie ściągnąć kasę...

    Jednak to, co się stało (blokowanie całego konta, zamiast konkretnej
    kwoty jeśli była taka na rachunku) zakrawa na kpinę...

    Pozdrawiam,

    K.