    From: "Jacek Maliszewski" <J...@s...home.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: kredyt hipoteczny a kwestia zlotowki
    Date: Tue, 15 Jan 2002 14:41:46 +0100

    Użytkownik Wojciech Jakobczyk <N...@c...ci.pwr.SPAM.pl> w
    wiadomości do grup dyskusyjnych napisał:a20udm$2sse$...@n...ipartners.pl...
    > pytanie proste - brac w pln czy skusic sie na euro? :) jakies
    przewidywania
    > znawcow rynku walutowego?

    Pytanie proste, ale odpowiedz trudna :(
    Musimy zauwzyc dwie kwestie:
    1. Obecne oprocentowanie na rynku miedzybankowym lokat dolarowych wynosi
    1,8% dla lokat do 3 miesiecy i okolo 2% dla lokat 6 miesiecznych. To wazne,
    gdyz od tego jest przewaznie uzaleznione oprocentowanie kredytu hipotecznego
    (ja mama LIBOR 6M + 3% marzy)
    2. Kurs zlotego jest obecnie bardzo silny i w kazdej chwili grozi powtorka z
    lipca 2001.

    Jesli ktos nie jest przybity do muru (ja nieststy bylem zmuszony w koncowce
    grudnia), to radze poczekac na oslabienie zlotego (moze 4,20 za dolara) i
    wtedy zaciagnac kredyt w USD lub CHF. Konieczne jest zawarcie takiej umowy,
    ktora gwarantuje mozliwoisc przewalutowania kredytu na dowolna inna walute
    (najlepiej dowolna ilosc razy i bez prowizji).

    Dlaczego akurat w USD lub CHF? Po pierwsze dlatego, ze w porownaniu z EUR
    amy o 1,5% nizsze oprocentowanie na rynku miedzybankowym. Przy 100 tys PLN
    kredytu daje nam to oszczednosc 1,5 tys rocznie. Po drugie dlatego iz
    spodziewam sie wzrostu kursu EUR w relacji do USD. Moze byc wiec tak, ze
    zloty sie oslabi, ale tylkow zgledem EUR. Przykladowo z obecnego 3,60
    zlotego na 4,00 zlotego i jednoczesnie stalym kursie wobec dolara na 4,05.
    Mysle wrecz, ze w przeciagu 12 miesiecy mozliwy jest ruch z obecnego 0,90 na
    1,05 EUR/USD.

    No ale to tylko zalozenia. Jesli zaczna sie nie sprawdzac, to trzeba na
    biezaco korygowac swoje zachowanie - dlatego wlasnie konieczna jest ta
    mozliwosc przewalutowywania kredytu.

    Wiecej na takie tematy mozna znalezc w moich komentarzach tygodniowych na
    stronie Bankiera.

    > na dluzsza mete na kredyt w zlotowkach przy obecnym oprocentowaniu mnie
    nie
    > stac. planowo w okolicach czerwca skonczy sie wyplata kredytu i wtedy bede
    > mogl ewentualnie przewalutowac.

    |Moze akurat trafisz na oslabienie zlotego :) Pilnuj :)
    >
    > czy sadzicie ze przez te kilka miesiecy zlotowka w koncu spadnie?

    Powinna, alecz czy tak bedzie?
    a moze
    > spadna stopy nbp czyniac kredyt w pln atrakcyjniejszym?

    Sopadek stop NBP nie jest rownoznaczny ze spadkiem oprocentowania kredytow
    komercyjnych w bankach. Banki po pierwsze nie musza tego robic walczac o
    klienta, gdyz ich najlepszym klientem jest min Finnansow, ktory zaciaga
    coraz to wieksze kredyty (emitujac obligacje i bony skarbowe) i jak na razie
    jest gotowy za to placic nawet 11%. A wiadomo, ze koszt pilnowania takiego
    kredytobiorcy (weryfikacja, koszta operacyjne, kontrol itd) jest nizsza niz
    w przypadku zwyklych kredytow. Mysle wrecz, ze banki przyjmuja wskaznik
    okolo 1,5-1,6 przy ustalaniu poziomu oprocentowania kredytow (czyli 11% *1,5
    = 16,5% - to minimalny poziom opr kredytu przy 11% rentownosci papierow
    skarbowych). Po drugie banki najpeawdopodobiej zawiazaly cos na ksztalt
    kartelu i utrzymuja poziom pozyczek na wysokim levelu (zabraklo mi slowa, a
    nie chcialem uzyc drugi raz "poziom" hehe). Podobnie - tyle ze w druga
    strone - utrzymuja nisko oprocentowanie depozytow. No ale kto im to
    udowodni? Tak wiec NBP nic tu nie wskora, gdyz banki sa coraz mniej zalezne
    od pozyczek ze strony NBP.

    napiszcie cokolwiek,
    > musze podjac meska decyzje... :)

    Ja podjalem meska decyzje i 28 grudnia wzialem kredyt w USD. Pierwsza rate
    mam 30 stycznia. Ciekawe co mi los przyniesie w tym dniu ;-)

    Malin