  • 1. Data: 2002-01-15 10:02:53
    Temat: kredyt hipoteczny a kwestia zlotowki
    Od: "Wojciech Jakobczyk" <N...@c...ci.pwr.SPAM.pl>

    pytanie proste - brac w pln czy skusic sie na euro? :) jakies przewidywania
    znawcow rynku walutowego?

    na dluzsza mete na kredyt w zlotowkach przy obecnym oprocentowaniu mnie nie
    stac. planowo w okolicach czerwca skonczy sie wyplata kredytu i wtedy bede
    mogl ewentualnie przewalutowac.

    czy sadzicie ze przez te kilka miesiecy zlotowka w koncu spadnie? a moze
    spadna stopy nbp czyniac kredyt w pln atrakcyjniejszym? napiszcie cokolwiek,
    musze podjac meska decyzje... :)

    wojtek

  • 2. Data: 2002-01-15 10:40:17
    Temat: Re: kredyt hipoteczny a kwestia zlotowki
    Od: <l...@p...onet.pl>

    > pytanie proste - brac w pln czy skusic sie na euro? :) jakies przewidywania
    > znawcow rynku walutowego?

    Oczekiwania są takie, że EURO ma zyskać 15% grudzień do grudnia, a dolar 7-10%.
    Dlatego lepiej brać w USD. Ale z oczekiwaniami tak jest, że mogą się
    niespełnić...

    > na dluzsza mete na kredyt w zlotowkach przy obecnym oprocentowaniu mnie nie
    > stac. planowo w okolicach czerwca skonczy sie wyplata kredytu i wtedy bede
    > mogl ewentualnie przewalutowac.

    Obecnie miesięczna rata kapitałowo - odsetkowa jest o ok. 60% wyższa przy
    kredycie w PLN w porównaniu do PLN. Dlatego mimo ryzyka kursowego warto skusić
    się na kredyt walutowy (ja tak zrobiłem). Co do przewalutowania to uważaj, bo
    przewalutować można dopiero mając wpis hipoteki w KW (tak przynajmniej jest w
    moim przypadku). Pozostaje Ci jedynie refinansowanie, a to obecnie nie jest
    opłacalne (na pierwszy rzut oka).

    > czy sadzicie ze przez te kilka miesiecy zlotowka w koncu spadnie? a moze
    > spadna stopy nbp czyniac kredyt w pln atrakcyjniejszym? napiszcie cokolwiek,
    > musze podjac meska decyzje... :)

    Powinna spaść (w kościach to czuję), ale jak będzie - trudno powiedzieć.

    pzdr.

    lacer

  • 3. Data: 2002-01-15 11:19:54
    Od: "Wojciech Jakobczyk" <N...@c...ci.pwr.SPAM.pl>

> [...]
    skusić
    > się na kredyt walutowy (ja tak zrobiłem). Co do przewalutowania to uważaj,

    no tak, ale zakladajac ze to pln tylko chwilowo to juz kalkulacja inaczej
    wyglada.

    > przewalutować można dopiero mając wpis hipoteki w KW (tak przynajmniej
    jest w
    > moim przypadku). Pozostaje Ci jedynie refinansowanie, a to obecnie nie
    jest

    nie przewiduje takie problemu. sad mam na prowincji, wpis powinien pojsc
    szybko (kw zalozyli w miesiac).

    wojtek

  • 4. Data: 2002-01-15 11:22:49
    Od: "Krzysiek" <K...@w...pl>

    Użytkownik "Wojciech Jakobczyk" <N...@c...ci.pwr.SPAM.pl>
    napisał w wiadomości news:a20udm$2sse$1@news2.ipartners.pl...
    > czy sadzicie ze przez te kilka miesiecy zlotowka w koncu spadnie? a moze
    > spadna stopy nbp czyniac kredyt w pln atrakcyjniejszym? napiszcie
    cokolwiek,
    > musze podjac meska decyzje... :)
    Zlotowka moim zdaniem musi oslabnac w ciagu roku o kilkanascie procent.
    Jezeli nie wywolaja tego inwestorzy zachodni to zrobia sami polscy ciułacze,
    bo generowanie nowych oszczednosci w PLN, po uwzglednieniu belkowego i
    inflacji sie nie oplaca- duze ryzyko a zysk w stosunku do lokat walutowych
    niewielki.

  • 5. Data: 2002-01-15 11:30:43
    Od: "wkg" <w...@i...pl>

> [...]
    nie
    > stac. planowo w okolicach czerwca skonczy sie wyplata kredytu i wtedy bede

    Witam

    W kwestii formalnej:

    Jezeli teraz nie stac Cie na kredyt w zlotowkach, tym bardziej nie bedzie
    Cie stac po przewalutowaniu. No chyba, ze wezmiesz kredyt po PLN/E 3.7 a
    przewalutujesz po 2.9 na przyklad. No, ale do tego trzeba miec j...a ze
    stali :))Abstrachujac jednak od tak (w tej chwili) niewyobrazalnego kursu
    zlotowki, zastanow sie, kiedy potencjalnie podejmiesz decyzje o
    przewalutowaniu ?
    Czy nie bedzie przypadkiem tak, ze przewalutujesz na szczycie po (dajmy na
    to) 4.10, zwiekszysz nominal kredytu i dostaniesz w d...e podwojnie - na
    nominale i odsetkach ?

    pzdr
    wkg

  • 6. Data: 2002-01-15 12:04:48
    Od: "Wojciech Jakobczyk" <N...@c...ci.pwr.SPAM.pl>

> [...]
    bedzie
    > Cie stac po przewalutowaniu. No chyba, ze wezmiesz kredyt po PLN/E

    alez nieee, chodzilo mi o akcje odwrotna, tak to przeciez jest calkiem
    pozbawione sensu. biore teraz w pln i przewalutowuje pozniej (ja
    zlotowka spadnie) na euro.

    wojtek

  • 7. Data: 2002-01-15 12:28:57
    Od: "Dromader" <d...@p...com.pl>

> [...]
    >
    > czy sadzicie ze przez te kilka miesiecy zlotowka w koncu spadnie? a moze
    > spadna stopy nbp czyniac kredyt w pln atrakcyjniejszym? napiszcie

    Kredyty w złotówkach o stałym oprocentowaniu są już dość atrakcyjne np:
    BZWBK stopa stała na 5 lat - 11,9 % sądzę że można poszukać nawet lepsze
    oprocentowanie. A jeśli stopy procentowe pójdą ostro w dół do wezmę nowy
    kredyt na spłatę poprzedniego ( Jeśli oczywiście ostro pójdą w dół). Kredyty
    o stałej stopie posiadają pewne utrudnienia co do częściowej wcześniejszej
    spłaty, ale nie posiadają szczególnych ograniczeń co do całkowitej
    wcześniejszej spłat

    Darek

  • 8. Data: 2002-01-15 13:41:46
    Od: "Jacek Maliszewski" <J...@s...home.pl>

    Użytkownik Wojciech Jakobczyk <N...@c...ci.pwr.SPAM.pl> w
    wiadomości do grup dyskusyjnych napisał:a20udm$2sse$...@n...ipartners.pl...
    > pytanie proste - brac w pln czy skusic sie na euro? :) jakies
    przewidywania
    > znawcow rynku walutowego?

    Pytanie proste, ale odpowiedz trudna :(
    Musimy zauwzyc dwie kwestie:
    1. Obecne oprocentowanie na rynku miedzybankowym lokat dolarowych wynosi
    1,8% dla lokat do 3 miesiecy i okolo 2% dla lokat 6 miesiecznych. To wazne,
    gdyz od tego jest przewaznie uzaleznione oprocentowanie kredytu hipotecznego
    (ja mama LIBOR 6M + 3% marzy)
    2. Kurs zlotego jest obecnie bardzo silny i w kazdej chwili grozi powtorka z
    lipca 2001.

    Jesli ktos nie jest przybity do muru (ja nieststy bylem zmuszony w koncowce
    grudnia), to radze poczekac na oslabienie zlotego (moze 4,20 za dolara) i
    wtedy zaciagnac kredyt w USD lub CHF. Konieczne jest zawarcie takiej umowy,
    ktora gwarantuje mozliwoisc przewalutowania kredytu na dowolna inna walute
    (najlepiej dowolna ilosc razy i bez prowizji).

    Dlaczego akurat w USD lub CHF? Po pierwsze dlatego, ze w porownaniu z EUR
    amy o 1,5% nizsze oprocentowanie na rynku miedzybankowym. Przy 100 tys PLN
    kredytu daje nam to oszczednosc 1,5 tys rocznie. Po drugie dlatego iz
    spodziewam sie wzrostu kursu EUR w relacji do USD. Moze byc wiec tak, ze
    zloty sie oslabi, ale tylkow zgledem EUR. Przykladowo z obecnego 3,60
    zlotego na 4,00 zlotego i jednoczesnie stalym kursie wobec dolara na 4,05.
    Mysle wrecz, ze w przeciagu 12 miesiecy mozliwy jest ruch z obecnego 0,90 na
    1,05 EUR/USD.

    No ale to tylko zalozenia. Jesli zaczna sie nie sprawdzac, to trzeba na
    biezaco korygowac swoje zachowanie - dlatego wlasnie konieczna jest ta
    mozliwosc przewalutowywania kredytu.

    Wiecej na takie tematy mozna znalezc w moich komentarzach tygodniowych na
    stronie Bankiera.

> [...]

    |Moze akurat trafisz na oslabienie zlotego :) Pilnuj :)
    >
    > czy sadzicie ze przez te kilka miesiecy zlotowka w koncu spadnie?

    Powinna, alecz czy tak bedzie?
    a moze
    > spadna stopy nbp czyniac kredyt w pln atrakcyjniejszym?

    Sopadek stop NBP nie jest rownoznaczny ze spadkiem oprocentowania kredytow
    komercyjnych w bankach. Banki po pierwsze nie musza tego robic walczac o
    klienta, gdyz ich najlepszym klientem jest min Finnansow, ktory zaciaga
    coraz to wieksze kredyty (emitujac obligacje i bony skarbowe) i jak na razie
    jest gotowy za to placic nawet 11%. A wiadomo, ze koszt pilnowania takiego
    kredytobiorcy (weryfikacja, koszta operacyjne, kontrol itd) jest nizsza niz
    w przypadku zwyklych kredytow. Mysle wrecz, ze banki przyjmuja wskaznik
    okolo 1,5-1,6 przy ustalaniu poziomu oprocentowania kredytow (czyli 11% *1,5
    = 16,5% - to minimalny poziom opr kredytu przy 11% rentownosci papierow
    skarbowych). Po drugie banki najpeawdopodobiej zawiazaly cos na ksztalt
    kartelu i utrzymuja poziom pozyczek na wysokim levelu (zabraklo mi slowa, a
    nie chcialem uzyc drugi raz "poziom" hehe). Podobnie - tyle ze w druga
    strone - utrzymuja nisko oprocentowanie depozytow. No ale kto im to
    udowodni? Tak wiec NBP nic tu nie wskora, gdyz banki sa coraz mniej zalezne
    od pozyczek ze strony NBP.

    napiszcie cokolwiek,
    > musze podjac meska decyzje... :)

    Ja podjalem meska decyzje i 28 grudnia wzialem kredyt w USD. Pierwsza rate
    mam 30 stycznia. Ciekawe co mi los przyniesie w tym dniu ;-)

    Malin

  • 9. Data: 2002-01-15 20:42:46
    Od: "Szymon" <s...@w...pl>

    Witam :)

    > Ja podjalem meska decyzje i 28 grudnia wzialem kredyt w USD

    Ja podjalem wczesniej i nie zdazylem - jak juz pisalem przez ten DEBILNY GE
    BM :(((

    Ulga w plecy i przyszle 7% od wartosci mieszkania tez w plecy - wrr...

    Pozdrawiam,

    --
    SzYmOn

  • 10. Data: 2002-01-15 23:41:01
    Od: Mariusz Mroczkowski <M...@p...f128.n480.z2.fidonet.org>

    Hello All!

    15 Jan 02 14:41, Jacek Maliszewski pisal do All:

    JM> gdyz ich najlepszym klientem jest min Finnansow, ktory zaciaga coraz
    JM> to wieksze kredyty (emitujac obligacje i bony skarbowe) i jak na
    JM> razie jest gotowy za to placic nawet 11%.

    Myśle, że nie nalezy sie sugerować oprocentowaniem _w pierwszym roku_
    obligacji indeksowanych czteroletnich. To jest papier głównie przeznaczony
    do odsprzedaży dla klienta indywidualnego i jako taki bedzie "obelkowany".

    Na przetargu z 14.01.02 bony 52-tygodniowe, rentownosc srednia - 9,67%
    Obligacje DS10 (dziesiecioletnie-stałe), rentownosc - 6%
    To te papiery skarbowe bedą stanowic fundament zabezpieczajacy banki i innych
    zinstytucjonalizowanych inwestorów kapitałowych.

    Pozdrawiam!
    Mariusz -=maVox=-