    From: "MarekZ" <marekz_wywal@to_irc.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: konto bankowe za granicš - pomocy!
    Date: Sun, 2 Mar 2008 22:02:10 +0100
    <aqKvj.5247$582.3465@newsfe4-gui.ntli.net> <fpp4qk$hsk$1@news.interia.pl>
    <l%_vj.15775$%W6.7755@newsfe2-gui.ntli.net>
    <fpqdts$5ir$1@news.interia.pl> <fprp36$cfk$1@atlantis.news.tpi.pl>
    <Jcewj.4888$ay3.2804@newsfe5-win.ntli.net>
    <fprumc$7a$1@atlantis.news.tpi.pl>
    <qjfwj.3473$ab5.1452@newsfe1-win.ntli.net>
    <fps108$ft4$1@nemesis.news.tpi.pl> <fpu5rj$j5q$1@news.interia.pl>
    <fq1r17$ifm$1@atlantis.news.tpi.pl>
    <Hi1xj.8601$ay3.151@newsfe5-win.ntli.net>
    <fq39ue$rj0$1@atlantis.news.tpi.pl>
    <nYlxj.22260$%W6.12721@newsfe2-gui.ntli.net>
    <fq4t3o$jdu$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <oPoxj.22274$%W6.19982@newsfe2-gui.ntli.net>
    <fq9lce$hsv$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <00eyj.6983$r%3.2140@newsfe4-win.ntli.net>

    Użytkownik "swen" <n...@n...com> napisał w wiadomości
    news:00eyj.6983$r%3.2140@newsfe4-win.ntli.net...

    > Zgadza sie, choc, tez jesli spoznisz sie z zaplata 3 dni, i zadzwonisz, ze
    > przelew poszedl za pozno, to mozesz uniknac kar. Ale trzeba dzwonic.

    Tutaj coś takiego zadziała w niewielu bankach. W Citi zadziała. I chyba
    Lukas (jeden z banków typu hiperowego) ma coś takiego w regulaminie zawarte,
    że raz można się bezkarnie spóźnić. To są te wyjatki. W pozostałych bankach
    raczej trzeba składać w tym celu pisemną reklamację i jak się "ma gadane" w
    tym pismie bank zapewne ją uzna przy niewielkim spóźnieniu. Choć u nas przy
    3 sesjach na dobę trzeba używać bardziej wyszukanych argumentów niż to, że
    przelew poszedł za późno. W regulaminach jest różnie okreslony czas dotarcia
    przelewu od momentu zlecenia, zazwyczaj chyba na 2 dni robocze. Jeśli
    rzeczywiście szedłby dłużej, wtedy bank wysyłający przelew naturalnie
    pokryje dodatkowe koszty. Ale też najprawdopodobniej trzeba by za tym łazić,
    w praktyce nigdy mi się to nie zdarzyło na wiele setek przelewów.

    > Nie wiem jak jest w Polsce, ale w UK wplata gotowki i czeku przez bankomat
    > wyglada podobnie i po uwierzytelnieniu sie karta z bankomatu wyjezdza
    > koperta na ktorej sa nadrukowane dane konta i twoja deklaracia kwoty
    > wplacanej, do koperty dajesz gotowke lub czek i wrzucasz do "skrzynki"
    > bankomatowej.

    W PL zazwyczaj bankomaty depozytowe od razu przyjmują cash, liczą to i masz
    potwierdzenie wpłaty (gdybyś chciał składac reklamację), która to wpłata
    bardzo szybko jest księgowana na rachunek. Są też wpłatomaty takiego typu
    jak opisujesz, kopertowe (chyba PKO BP?), ale raczej to już relikt.
    Funkcjonowało kiedyś coś takiego jak "wrzutnie nocne", które polegały chyba
    na tym samym, czyli na zasadzie kopertowej i deklaracji kwoty (nigdy nie
    korzystałem więc nie jestem pewny) ale to już nie te czasy i chyba wychodzi
    to z praktycznego użycia.

    > Generalnie o uslugi bankowe, moze troche zle sie wyrazilem, ale gosc cos
    > mamrotal, ze w polsce za malo jest ebankingu dlatego jest drogo, ale nic
    > nie wspomnial by np. ebanking zrobic za darmo co by na pewno zdecydowanie
    > zwiekszylo jego udzial.

    Ja mam wrażenie, że tak z 90% banków ma jakiś serwis transakcyjny on-line,
    przy czym w ponad 75% banków jest to serwis w miarę sensowny. Nie biorę tu
    naturalnie pod uwagę małych banków lokalnych (w PL nazywa się to
    spółdzielcze), nie podpiętych pod system BPS. Znam jeden serwis, który bym
    nazwał niesensownym: Deutche Bank, no i drugi Polbank (z Grecji). Ale to też
    ocena z przed roku w przypadku DB, może coś się poprawiło.

    marekz