  • 31. Data: 2016-08-31 09:58:00
    Temat: Re: komornicy kradna dane
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2016-08-31, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    [...]

    > tzw "rządowka" - telefon? Watpie.
    >
    > Predzej jakas wydzielona siec w ramach TP/Orange, w zasadzie mozna by
    > nazwac VPN, ale od internetu moze byc odizolowana.

    Ale VPN może izolować od internetu.
    To kwestia konfiguracji.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 32. Data: 2016-08-31 14:34:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    org...
    On 2016-08-31, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Ale VPN może izolować od internetu.
    >To kwestia konfiguracji.

    VPN przede wszystkim zaklada, ze komputer ma dostep do internetu.
    Owszem, mozna go tak skonfigurowac, ze ten dostep wykorzysta jedynie
    na potrzeby tunelu VPN, ale ... w oprogramowaniu jak wiadomo jest
    multum bledow i kiedys sie dowiemy, ze to wcale nie zapewnia
    bezpieczenstwa :-)

    Mozna to zrobic na wydzielonym routerze ... ale tam tez jest jakies
    oprogramowanie, i tez ma bledy :-)

    No i wymaga prowadzenia drugiego fizycznego lacza ... wiec, jesli
    dobrze zakladam i to leci po sieci pakietowej Orange, to czy ktos nie
    zaoszczedzi, i na jednym routerze nie skonfiguruje obu sieci -
    internetowej, i tej wirtualnej do Pesel.
    A potem zaoszczedzi dalej i to bedzie router z jednym portem LAN
    wewnetrznym.
    Albo z z dwoma - ethernet i wifi, ale na obu bedzie i ta wydzielona
    siec, i internet :-)

    J.

  • 33. Data: 2016-08-31 15:30:28
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 31-08-16 o 09:21, Danusia pisze:

    > To nie jest żaden internetowy VPN jak sugerują tu niektórzy tylko oddzielna
    > sieć po drutach, która istniała już w czasach PRL.

    Nie wnikając w szczegóły, które nie są jawne, to ani to "po drutach" nie
    jest zrobione, ani po VPN internetowym :-)

  • 34. Data: 2016-08-31 16:13:44
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    > Nie wnikając w szczegóły, które nie są jawne, to ani to "po drutach" nie
    > jest zrobione, ani po VPN internetowym :-)

    Chodzi pewnie o Polpak lub nowszy Polpak-T.
    Na bazie tego ostatniego dawna tepsa oferuje Neostradę i Internet DSL
    więc rozłączności z siecią nie był bym taki pewny na dzień dzisiejszy.

    Pozdrawiam

  • 35. Data: 2016-08-31 16:35:49
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2016-08-31, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    [...]

    > VPN przede wszystkim zaklada, ze komputer ma dostep do internetu.

    A. Bo rozumiem, że transmisja bazy PESEL idzie po nie-normalnych kablach,
    z nie-normalnymi końcówkami i jak ktoś chce, to nie wepnie tam normalnego
    kabla z normalnym internetem? :)

> [...]
    > na potrzeby tunelu VPN, ale ... w oprogramowaniu jak wiadomo jest
    > multum bledow i kiedys sie dowiemy, ze to wcale nie zapewnia

    Nie ma możliwości zapewnienia 100% bezpieczeństwa.
    Nigdy i nigdzie.

    Ale poziom oferowany przez VPN jest wystarczający.

    > No i wymaga prowadzenia drugiego fizycznego lacza ...

    Gdyż, bo, ponieważ?

    > wiec, jesli dobrze zakladam i to leci po sieci pakietowej Orange,
    > to czy ktos nie zaoszczedzi, i na jednym routerze nie skonfiguruje
    > obu sieci - internetowej, i tej wirtualnej do Pesel.

    Bo nie można wpiąć routera z odpowiednimi certyfikatami dostępowymi,
    w router normalnego netu? I po prostu nie wpuszczać do sieci PESEL
    tego nie-skonfigurowanego? VPN lan2lan można konfigurować na poziomie
    routerów.

    Ale tak, obejść się to też da. Podobnie jak wymóg drugiego,
    dedykowanego łącza. Przy czym z VPN w isolation mode jest
    trudniej to obejść moim zdaniem.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 36. Data: 2016-08-31 18:14:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2016-08-31, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    [...]
> [...]

    >Nie ma możliwości zapewnienia 100% bezpieczeństwa.
    >Nigdy i nigdzie.
    >Ale poziom oferowany przez VPN jest wystarczający.

    No coz - jak pisalem - skonfigurowanie VPN na komputerze zaklada, ze
    komputer do internetu dostep ma.
    A internet do komputera (ale to juz przez router/DNAT/firewall).

    I to jest wielka dziura w bezpieczenstwie, ja tam jeszcze pamietam
    wirusy, ktore sie same po sieci LAN rozprzestrzenialy, nic wiecej im
    nie trzeba bylo.

> [...]

    >w router normalnego netu? I po prostu nie wpuszczać do sieci PESEL
    >tego nie-skonfigurowanego? VPN lan2lan można konfigurować na poziomie

    Ja przede wszystkim zakladam, ze ta siec Pesel, po internetowym VPN w
    ogole nie jest dostepna.
    Nie, bo nie.

    Oczywiscie tylko zgaduje, ale
    http://www.computerworld.pl/news/291374/Pesel.Net.dl
    a.rzadu.html
    to juz niemalze prehistoria i duzo sie moglo zmienic ... ale
    podejrzewam, ze sie az tak bardzo nie zmienilo.

    Jednej rzeczy tu nie napisali - czy ta siec powstala na
    kablach/swiatlowodach dzierzawionych, czy byly to wydzielone kanaly w
    ramach sieci Frame Relay TP, obecnie Orange. Obstawiam, ze bylo to FR.

    Tu jest cos nowszego
    http://www.computerworld.pl/news/383461/OST.112.siec
    .dla.calej.administracji.html
    a tu jeszcze ciekawsze
    http://samorzad.pap.pl/depesze/tagi-57/148128/ZRODLO
    -w-produkcji--Bezposredni-dostep-urzedow-do-roboczej
    -aplikacji

    Zauwaz, ze nazwa Polpak ciagle sie przewija.

    No i teraz tak - co lepszy router na jednym laczu Polpak obsluzy
    polaczenie i internetowe i "rzadowe".
    I zaszyfruje dane po drodze, i nawet bedzie mial dwa porty LAN, jeden
    z internetem, drugi tylko z PESEL-NET.
    Ale czy to bezpieczne bedzie ? Producent bedzie twierdzil, ze
    oczywiscie tak, ale czy na pewno ?

    Najlpiej byloby jednak miec rozdzielone routery. I dwa osobne lacza do
    nich.

    Bo pomysl, ze router 1 rozdziela ruch z Polpaka na dwa osobne kanaly
    LAN, do drugiego z nich podlaczamy router_2, co to realizuje VPN w
    wydzielonej sieci, i jeszcze szyfruje - na pewno podnosi
    bezpieczenstwo, ale nadal jest punkt wspolny, i jakis sprytny hacker
    po wlamaniu do routera_1 zyska dostep do routera_2.
    Na wszelki wypadek oba routery powinny byc innych firm :-)

    A zobacz jakie tam sie problemy przewijaja - komputer ma byc w
    wydzielonej sieci ... to jak updatowac Windows ?

    J.

  • 37. Data: 2016-09-01 11:03:24
    Od: "brum" <s...@n...berdyczow>

    > Chodzi pewnie o Polpak lub nowszy Polpak-T.

    A zanim sie polpak pojawil to na czym dzialalo?

  • 38. Data: 2016-09-01 14:25:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "brum" napisał w wiadomości grup

    >A zanim sie polpak pojawil to na czym dzialalo?

    a) nie dzialalo,
    b) na telefonach, dalekopisach, faksach, listach papierowych ...

    J.