    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki,pl.soc.prawo
    <nppoqn$3q7$1@node2.news.atman.pl> <nprh7l$64e$1@node1.news.atman.pl>
    <57c3e594$0$15206$65785112@news.neostrada.pl>
    <nq60hn$ooe$1@node1.news.atman.pl>
    <s...@p...org>
    <57c68ac5$0$12550$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@p...org>
    <57c6cefa$0$15203$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@p...org>
    Subject: Re: komornicy kradna dane
    Date: Wed, 31 Aug 2016 18:14:25 +0200

    On 2016-08-31, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    [...]
    >A. Bo rozumiem, że transmisja bazy PESEL idzie po nie-normalnych
    >kablach,
    >z nie-normalnymi końcówkami i jak ktoś chce, to nie wepnie tam
    >normalnego
    >kabla z normalnym internetem? :)

    >Nie ma możliwości zapewnienia 100% bezpieczeństwa.
    >Nigdy i nigdzie.
    >Ale poziom oferowany przez VPN jest wystarczający.

    No coz - jak pisalem - skonfigurowanie VPN na komputerze zaklada, ze
    komputer do internetu dostep ma.
    A internet do komputera (ale to juz przez router/DNAT/firewall).

    I to jest wielka dziura w bezpieczenstwie, ja tam jeszcze pamietam
    wirusy, ktore sie same po sieci LAN rozprzestrzenialy, nic wiecej im
    nie trzeba bylo.

    >Gdyż, bo, ponieważ?

    >Bo nie można wpiąć routera z odpowiednimi certyfikatami dostępowymi,
    >w router normalnego netu? I po prostu nie wpuszczać do sieci PESEL
    >tego nie-skonfigurowanego? VPN lan2lan można konfigurować na poziomie
    >routerów.

    Ja przede wszystkim zakladam, ze ta siec Pesel, po internetowym VPN w
    ogole nie jest dostepna.
    Nie, bo nie.

    Oczywiscie tylko zgaduje, ale
    http://www.computerworld.pl/news/291374/Pesel.Net.dl
    a.rzadu.html
    to juz niemalze prehistoria i duzo sie moglo zmienic ... ale
    podejrzewam, ze sie az tak bardzo nie zmienilo.

    Jednej rzeczy tu nie napisali - czy ta siec powstala na
    kablach/swiatlowodach dzierzawionych, czy byly to wydzielone kanaly w
    ramach sieci Frame Relay TP, obecnie Orange. Obstawiam, ze bylo to FR.

    Tu jest cos nowszego
    http://www.computerworld.pl/news/383461/OST.112.siec
    .dla.calej.administracji.html
    a tu jeszcze ciekawsze
    http://samorzad.pap.pl/depesze/tagi-57/148128/ZRODLO
    -w-produkcji--Bezposredni-dostep-urzedow-do-roboczej
    -aplikacji

    Zauwaz, ze nazwa Polpak ciagle sie przewija.

    No i teraz tak - co lepszy router na jednym laczu Polpak obsluzy
    polaczenie i internetowe i "rzadowe".
    I zaszyfruje dane po drodze, i nawet bedzie mial dwa porty LAN, jeden
    z internetem, drugi tylko z PESEL-NET.
    Ale czy to bezpieczne bedzie ? Producent bedzie twierdzil, ze
    oczywiscie tak, ale czy na pewno ?

    Najlpiej byloby jednak miec rozdzielone routery. I dwa osobne lacza do
    nich.

    Bo pomysl, ze router 1 rozdziela ruch z Polpaka na dwa osobne kanaly
    LAN, do drugiego z nich podlaczamy router_2, co to realizuje VPN w
    wydzielonej sieci, i jeszcze szyfruje - na pewno podnosi
    bezpieczenstwo, ale nadal jest punkt wspolny, i jakis sprytny hacker
    po wlamaniu do routera_1 zyska dostep do routera_2.
    Na wszelki wypadek oba routery powinny byc innych firm :-)

    A zobacz jakie tam sie problemy przewijaja - komputer ma byc w
    wydzielonej sieci ... to jak updatowac Windows ?

    J.