  • 21. Data: 2002-01-24 14:07:15
    Temat: Re: karty z chip w PL
    Od: "Jacek Olbrys" <j...@a...net.pl>

    > Czy to znaczy ze w polszcze sie chipy nie przyjely i trzeba je
    > promowac w bardziej zacofanych krajach? ;-))

    Jak na moj gust - to sie nie przyjely. Chyba sie zgodzimy, bez polemiki, ze
    jesli tylko jeden bank, w ograniczonym zreszta zakresie, zdecydowal sie na
    kontynuacje wydawania karty po zakonczeniu pilota, to o sukcesie nie moze
    byc mowy. Ale z naszej terminalowej strony, polski projekt jest poki co
    zamkniety, wiec korporacja przerzuca sily w inne rejony:)

    Natomiast

    > Mowisz oczywiscie o TVRe generowanym w chipie, bo ten terminalowy to
    > raczej jeszcze nic nie wie o transakcji ;-)

    Hmmmm TVR - w karcie?!?!?!? TVR=_ TERMINAL_ Verification Result. Kazdy bit
    tego rejestru to pewna operacja i jej rezultat - wykonana przez _terminal_ -
    w odroznieniu od CVR - _CARD_ Verification Result - gdzie na podobnej
    zasadzie biciki ustawia sobie karta - ale inne biciki, bo i inne operacje
    wykonuje karta.

    > Ale przeciez nie musza (nie chce mi sie grzebac, ale w chipie nie
    > musisz miec wcale drugiej sciezki - nawet ekwiwalentu). O tym co tam
    > jest mowia pewne tagi, ale ze sie wlasnie ratuje po czesciowym padzie
    > dysku to nie moge sie na nie powolac.

    Musi byc - otagowana jest chyba numerkiem 57 (track 2) i numerkami 9F1F i
    9F20 (discretionary data sciezek 1 i 2). Specyfikacja VIS 1.3.2 zezwala aby
    nie bylo discr. data dla sciezki 1, natomiast dane sciezki 2 sa ciagle
    Mandatory (polecam dodatek A1 do specyfikacji VIS 1.3.2)

    > To akurat dotyczy chyba kazdego przypadku PINa - ciekawia mnie wtedy
    > pozycje w niektorych TOiP pewnych bankow - 'odzyskanie pinu' ;-)

    Mysle, ze HSM jest w stanie wygenerowac nowy _on-line_ PIN - w koncu ma
    kopie 2 sciezki z wartosciami PVV.

    > I chcialbym troche popolimeryzowac z tym 'niemoznoscia weryfikacji
    > pinu przez bank' - nie pamietam a sprawdzic nie moge, ale mam wrazenie
    > ze karta moze zazadac online i wtedy do banku idzie
    > m.in. pinblok. Sugerujesz ze nie jest on sprawdzany?

    Oczywiscie, ze jest - nie jest to jednak uzaleznione od on-line, tylko od
    wzmiankowanej juz listy CVM. Teoretycznie jednak oba piny nie maja ze soba
    nic wspolnego i moga byc rozne. Generalnie jednak polecam odpowiedni
    rozdzial ze specyfikacji VIS 1.3.2 rozwodzacy sie nad ta materia np. 14.6.4

    > Siem nie zgadzam nieco.
    >
    > Transakcje robi karta - terminal nie moze od niej zadac. Terminal
    > sugerowac stopien ryzyka.

    I tu znowu rozdzial 2.4.5 EMV Card - opis komendy Generate AC. Terminal zada
    w tej komendzie typ kryptogramu. Karta moze to zmienic, ale jesli terminal
    zada on-line, to karta nie moze chciec off-line. Jesli terminal zazada AAC -
    to karta _musi_ odpowiedziec z AAC, jesli zazada ARQC - musi odpowiedziec
    ARQC lub AAC, jesli zazada TC - ma najwieksza swobode:)))
    Obie czesci aplikacji (Terminal i Card) dokonuja tego (wyboru sposobu
    przeprowadzenia transakcji) poprzez analize TVR'a i zestawienie wartosci
    tego rejestru ze swoimi maskami Action Codes (odpowiednio Terminal i Card).
    Daje nam to mozliwosc podjecia decyzji jednoczesnie ze strony issuera (Card)
    oraz ze strony acquirera (Terminal) - w zaleznosci od specyficznych wymagan
    obu stron - ale zawsze wybierana jest metoda bardziej rygorystyczna.

    > To ma byc kryptografia? ;-)

    DES??? Oczywiscie:)))))) ciagle podstawa systemow bankowych. W EMV potrzebny
    do:
    1. generacji i sprawdzania kryptogramow transakcji,
    2. MACowania komend post-issuance (skryptowych),
    3. autentykowania issuera.

    > Mam nadzieje ze szykuje sie dluzsza dyskusja.

    Ja tez, ale chyba na tym cierpia wzmiankowane juz projekty...
    Jacek

  • 22. Data: 2002-01-25 13:41:20
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    w...@p...waw.pl (Wojtek Piecek) writes:

    > Widzisz, masz troche racji, tylko ze nie cala. W przypadku karty
    > chipowej obsluge ryzyka robi nie pinpad i nie terminal, ale wlasnie
    > chip.

    No tak, ale ten chip niestety na tyle inteligentny nie jest, zeby zauwazyc
    np. zmiane posiadacza. I wtedy PIN (podpatrzony) itd - transakcja poszla,
    odpowiada klient.

    Chociaz zgadzam sie, ze karty chipowe maja przed soba przyszlosc - bo np.
    PIN nie musi byc w koncu staly, moze to byc lista hasel :-)

    > O ile dobrze pamietam ceny to 30zl za karte DDA, jakies nascie (12) za
    > SDA i pojedyncze zlotowki za paskowana.
    >
    > Czy to drogo? Nie wiem.

    Drogo, ale nie wiem, moze i tak ma byc.
    Ale jak karty elektroniczne - ale nie elektrony :-) - beda w powszechnym
    uzyciu na calym swiecie, to bedzie na pewno taniej. No i juz nie bedzie
    potrzeba drogiego i zawodnego czytnika magnetycznego.

    > No, przeciez online leci.

    Ale niekoniecznie przy chipie.

    > E tam, przeciez na chipie prawie nie masz kryptografi ;-)
    >
    > Oczywiscie mowie o SDA.

    Bez kryptografii to ja bym mogl sobie taka dzialajaca karte w domu
    wystrugac :-)
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator

  • 23. Data: 2002-01-28 00:58:00
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    > To akurat dotyczy chyba kazdego przypadku PINa - ciekawia mnie wtedy
    > pozycje w niektorych TOiP pewnych bankow - 'odzyskanie pinu' ;-)

    Bez jaj. Przeciez PINy kart magnetycznych sa "normalnie" zapisane w banku.

    W ogole nie ma innej mozliwosci, bo 4-cyfrowa przestrzen PINow jest
    stanowczo za mala by wygenerowac dobra funkcje jednokierunkowa.

> [...]
    > ze karta moze zazadac online i wtedy do banku idzie
    > m.in. pinblok. Sugerujesz ze nie jest on sprawdzany?

    Na logike wydawaloby sie to bez sensu, jesli PIN (chipa) mozna zmienic
    offline.

    > To ma byc kryptografia? ;-)
    >
    > Mam nadzieje ze szykuje sie dluzsza dyskusja.

    Jesli uzywa sie tylko zwyklego, pojedynczego DES to dziwnie to wyglada.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator

  • 24. Data: 2002-01-30 07:46:08
    Od: w...@p...waw.pl (Wojtek Piecek)

    On Thu, Jan 24, 2002 at 03:07:15PM +0100, Jacek Olbrys wrote:

> [...]
    > byc mowy. Ale z naszej terminalowej strony, polski projekt jest poki co
    > zamkniety, wiec korporacja przerzuca sily w inne rejony:)

    Zgadzamy sie wiec.

    Acz mysle ze problemy w duzej mierzy wynikaja z braku wiedzy bankowcow
    n/t tworzenia takowych kart.

    > Hmmmm TVR - w karcie?!?!?!? TVR=_ TERMINAL_ Verification Result. Kazdy bit

    Faktycznie ;-)

> [...]
    > nie bylo discr. data dla sciezki 1, natomiast dane sciezki 2 sa ciagle
    > Mandatory (polecam dodatek A1 do specyfikacji VIS 1.3.2)

    Opieram sie na emv2000 (4.0) i tam niestety nie widze aby track2 equiv
    byl mandatory ;-(

    > Mysle, ze HSM jest w stanie wygenerowac nowy _on-line_ PIN - w koncu ma
    > kopie 2 sciezki z wartosciami PVV.

    A, czyli w pewnym sensie crack ;-)

> [...]
    > zada on-line, to karta nie moze chciec off-line. Jesli terminal zazada AAC -

    No tak, jest nawet taka ladna tabelka ;-)

    > DES??? Oczywiscie:)))))) ciagle podstawa systemow bankowych. W EMV potrzebny
    > do:

    Zartuje oczywiscie.

    > Ja tez, ale chyba na tym cierpia wzmiankowane juz projekty...

    No to napisz jakie ;-)

    --

    --w

  • 25. Data: 2002-01-30 11:24:56
    Od: <d...@p...onet.pl>

    > Witam,
    > ktory z bankow wydaje w Polsce karty z chipem?
    > oraz czy jst mozliwosc "zczytania" w takim banku i podjecia gotowki.
    > Odpadaja bankomaty i POS-y.

    może inteligo dołączy i zacznie wydawać karty z chipem?

  • 26. Data: 2002-01-30 11:25:38
    Od: <d...@p...onet.pl>

  • 27. Data: 2002-01-30 12:26:09
    Od: "Jacek Olbrys" <j...@a...net.pl>

    > Opieram sie na emv2000 (4.0) i tam niestety nie widze aby track2 equiv
    > byl mandatory

    Tak EMV'96 tez tego nie precyzuje - doprecyzowuja to dopiero dokumenty
    poszczegolnych organizacji.

    > Zartuje oczywiscie.

    Z tym DESem to jest tak dziwnie, ze ludzie ktorzy sa poza systemami gdy
    slysza des i to 56 bitowy, to zaczynaja byc przerazeni i nie chce uwierzyc,
    ze ich piny sa tak kodowane w komunikatach autoryzacyjnych. Pewnie
    bezpieczenstwo troche podnosi dywersyfikacja kluczy.

    > No to napisz jakie ;-)

    Projekty ktorymi sie zajmuje sa z grubsza dwa: bardzo ciekawy projekt EMV
    dla Szwajcarii - jak przystalo na ten kraj wielce udziwniony i dodatkowo
    zabezpieczony, a drugi to calkiem zwyczajny projekt EMV dla banku w Abu
    Dhabi. Szwajcaria jest Europaya (trudno sie nawet dziwic:))), a Emiraty VISY
    (duuuuuuzo latwiej:)))

    Pozdrawiam
    Jacek

  • 28. Data: 2002-01-30 12:37:54
    Od: w...@p...waw.pl (Wojtek Piecek)

    On Wed, Jan 30, 2002 at 01:26:09PM +0100, Jacek Olbrys wrote:

    > Tak EMV'96 tez tego nie precyzuje - doprecyzowuja to dopiero dokumenty
    > poszczegolnych organizacji.

    Aha, wyciagne sobie wobec tego visiane ;-)

> [...]
    > ze ich piny sa tak kodowane w komunikatach autoryzacyjnych. Pewnie
    > bezpieczenstwo troche podnosi dywersyfikacja kluczy.

    A to prawda. I te gorne ograniczenie na dlugosc kluczy ;-)

> [...]
    > Dhabi. Szwajcaria jest Europaya (trudno sie nawet dziwic:))), a Emiraty VISY

    Bardzo mnie interesuje dlaczego ep tak strasznie komplikuje swoje
    papiery. Zaczynam odnosic wrazenie ze wszystko co z nimi zwiazane to
    musi choc troche stac na glowie - choc zgadzam sie ze niektore pomysly
    jakie maja sa ciekawe i mozna by je do systemu visy przeniesc (nie
    mowie akurat tylko o kartach chipowych).

    --

    --w

  • 29. Data: 2002-01-30 16:52:07
    Od: "Jacek Olbrys" <j...@a...net.pl>

    > Bardzo mnie interesuje dlaczego ep tak strasznie komplikuje swoje
    > papiery.

    Tu komplikuja juz wszyscy wspolnie - powstala specyfikacja ep2 dla tego
    projektu. Szwajcarzy nie ufaja innym bankierom i np. chca aby 100%
    transakcji kartami obcymi bylo on-line. Malo tego - nie ufaja tez DESowi -
    uzywany wiec bedzie 3DES z kluczem sesyjnym generowanym przez terminal i
    wysylanym w postaci certyfikatu klucza zakodowanym publicznym kluczem RSA.
    Ilosc obliczen RSA troche przeraza - u nich bedziemy mieli ich co najmniej
    3/transakcje. No ale i hardware bedzie dla nich mocniejszy - pinpad z
    glownym procesorem 90MHz RISC i kilka malych specjalizowanych procesorokow
    do innych rzeczy (obsluga czytnikow, bezpiecznej pamieci...)

    Pozdrawiam
    Jacek

  • 30. Data: 2002-01-30 17:27:10
    Od: <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > glownym procesorem 90MHz RISC i kilka malych specjalizowanych procesorokow
    > do innych rzeczy (obsluga czytnikow, bezpiecznej pamieci...)

    Tak z ciekawości:
    RSA - ile bitów klucza; realizowany na RISCu, czy koprocesor?
    90MHz - wewnętrznie, czy zewnętrznie.

    Pozdrawiam
    -As-