  • 1. Data: 2002-01-19 16:54:30
    Temat: karty z chip w PL
    Od: viking <1...@w...pl>

    Witam,
    ktory z bankow wydaje w Polsce karty z chipem?
    oraz czy jst mozliwosc "zczytania" w takim banku i podjecia gotowki.
    Odpadaja bankomaty i POS-y.
    Pozdro i thx
    Krzysztof

  • 2. Data: 2002-01-19 17:29:03
    Temat: Re: karty z chip w PL
    Od: "belami" <#belami@catv.retsat1.com.pl>

    Użytkownik "viking" <1...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Witam,
    > ktory z bankow wydaje w Polsce karty z chipem?

    Z tego co slyszalem KB zaczal wymieniac swoje VC z paskiem na VC z chipem
    (ale chyba tylko w Warszawie) ...

  • 3. Data: 2002-01-19 18:02:59
    Od: DA_none <d...@e...webmedia.pl>

    viking <1...@w...pl> wrote:
    > Witam,
    > ktory z bankow wydaje w Polsce karty z chipem?
    Lukas - karata identyfikacyjna :)

    > oraz czy jst mozliwosc "zczytania" w takim banku i podjecia gotowki.
    > Odpadaja bankomaty i POS-y.
    > Pozdro i thx
    > Krzysztof

    DA_none

  • 4. Data: 2002-01-19 18:14:48
    Od: "agnese" <a...@g...pl>

> [...]
    > ktory z bankow wydaje w Polsce karty z chipem?
    > oraz czy jst mozliwosc "zczytania" w takim banku i podjecia gotowki.

    PKO BP wydaje karty chip'owe jednak zasięg ich działania w Polsce jest
    ograniczony właściwie tylko do Warszawy

  • 5. Data: 2002-01-19 18:47:16
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

    za http://www.ebanki.pl/artykuly/pilot_elektroniczny.ht
    ml

    Pilotaż kart elektronicznych (mikroprocesorowych) w Polsce
    (ang. smart cards) - Visa Smart

    W Warszawie trwa program pilotażowy akceptacji i wydawania kart
    elektronicznych Visa Smart Debit oraz Visa Smart Credit. W programie biorą
    udział PolCard oraz 9 polskich banków: Bank Pekao, BPH, BRE Bank, Bank
    Śląski, BIG Bank Gdański, Citibank Poland, Kredyt Bank, PKO BP, PBK, WBK.
    Wydano dotychczas ok. 20 tys. kart dla najlepszych klientów oraz
    zainstalowano ok. 300 terminali POS akceptujących nowe karty. Wprowadzane
    karty oraz terminale są zgodne ze standardem specyfikacji technicznej EMV
    (Europay, Mastercard, Visa).

    Karty elektroniczne mają możliwość wielofunkcyjności (tzn. łączenie w
    obrębie jednego plastiku wielu funkcji - płatniczych i niepłatniczych). Jest
    to zrealizowane w mikroprocesorze karty, który zawiera swoisty "spis
    funkcji". Każdy terminal elektroniczny zgodny z normą EMV ma obowiązek
    odczytania tego "spisu" i wyświetlenia go. Posiadacz karty ma wtedy
    możliwość wybrania funkcji, z której chce skorzystać, czyli na przykład
    wybrania płatności kredytowej, portmonetki elektronicznej czy aplikacji
    lojalnościowej, itp. Terminale instalowane przez PolCard stwarzają możliwość
    wykorzystania wielofunkcyjności kart elektronicznych. Same karty wydawane w
    pilocie posiadają tylko po jednej funkcji (Visa Smart Debit lub Credit).

    Karta elektroniczna jest dużo bardziej bezpieczna niż karta magnetyczna,
    gdyż nie występują w niej najgorsze przypadłości tej drugiej, szczególnie
    możliwość nielegalnego kopiowania karty. Weryfikacja posiadacza karty zawsze
    następuje poprzez podanie numeru PIN, a terminale mają daszek zasłaniający
    rękę w czasie wprowadzania tego numeru. Nowością jest możliwość dokonywania
    transakcji w terminalach POS w trybie off-line, tj. bez konieczności
    uzyskania autoryzacji w centrum a-r, tu będzie ona udzielana błyskawicznie
    przez mikroprocesor zawarty na karcie. Weryfikacja PIN-u również może
    odbywać się off-line, szybciej niż dotychczas.

    Wszystkie zalety bezpieczeństwa karty elektronicznej nikną, jeśli taka karta
    posiada jednocześnie pasek magnetyczny. Wówczas jest ona dalej wciąż tak
    niebezpieczna jak zwykła karta typu Visa Electron. Karty wydawane w czasie
    warszawskiego pilotażu są właśnie kartami hybrydowymi: zawierają
    mikroprocesor oraz pasek magnetyczny. Kolejnym obniżeniem bezpieczeństwa
    karty elektronicznej jest możliwość jej akceptowania w terminalach nie
    posiadających PIN-Pada. Wówczas klient jest proszony o podpis potwierdzenia
    transakcji, a wzór podpisu znajduje się na karcie.

    Dostawcą wprowadzanych w Polsce kart Visa Smart Debit/Credit jest jeden z
    głównych producentów kart na świecie firma Oberthur (dawniej De La Rue).
    Terminale do sieci usługowo-handlowej obsługiwanej przez PolCard dostarczają
    Ingenico SA i VeriFone. Dostawcą oprogramowania obsługującego transakcje w
    punktach usługowo-handlowych jest ACI.

    Zalety karty elektronicznej w stosunku do karty magnetycznej:

    użytkowanie
    autoryzacja (transakcji oraz PIN-u) może następować w trybie off-line,
    wówczas nie występuje długotrwałe łączenie się terminala POS z centrum
    autoryzacyjno-rozliczeniowym,
    pojedyncza karta elektroniczna może spełniać jednocześnie kilka funkcji, np.
    posiadać elektroniczny portfel (Visa Cash), być klasyczną kartą kredytową
    (Visa Smart Credit), czy też służyć do płatności przez Internet (Electronic
    Commerce),
    dłuższy okres użytkowania karty (elektroniczna - do 10 lat, magnetyczna - do
    3 lat),
    bezpieczeństwo
    złodziej karty nie może wykonać transakcji bez znajomości numeru PIN (w
    przypadku karty magnetycznej wystarczy podrobienie podpisu znajdującego się
    na karcie),
    blokada karty po trzykrotnym kolejnym błędnym wprowadzeniu PIN-u w dowolnych
    miejscach (np. różne bankomaty, sklepy),
    niemożliwość kopiowania karty (najważniejsze dane zapisane są w układzie
    scalonym i zabezpieczone przed odczytem - ma do nich dostęp tylko procesor),
    weryfikacja autentyczności karty oraz autentyczności terminala POS w czasie
    wykonywania transakcji (metodą challenge-response).
    Wady karty elektronicznej:

    wyższy koszt produkcji karty elektronicznej niż karty magnetycznej,
    niemożliwość natychmiastowego zablokowania karty (w przypadku zgubienia lub
    kradzieży), wówczas ochrona karty przed złodziejem związana jest wyłącznie z
    tajnością numeru PIN,
    informacje o zablokowanych (zastrzeżonych) kartach centrum musi przesłać do
    wszystkich terminali POS , procedura ta nie odbywa się częściej niż raz na
    dobę.

    --

    ------
    Amra the Freelancer

  • 6. Data: 2002-01-21 01:24:50
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    "AMRA" <a...@a...com> writes:

    > Weryfikacja PIN-u również może
    > odbywać się off-line, szybciej niż dotychczas.

    Zakladam, ze weryfikacja PINu elektronicznego odbywa sie zawsze offline,
    a jesli korzysta sie z paska magnetycznego, to jest online.
    Dziwne by bylo, gdyby bylo inaczej.

> [...]
    > przypadku karty magnetycznej wystarczy podrobienie podpisu znajdującego się

    To nie ma zwiazku z technologia.

    > weryfikacja autentyczności karty oraz autentyczności terminala POS w czasie
    > wykonywania transakcji (metodą challenge-response).

    Niestety, o ile weryfikacja autentycznosci karty jest praktycznie mozliwa,
    weryfikacja autentycznosci terminala przez karte jest niemozliwa
    - w kazdym razie nie w ten sposob, by dalo sie wykluczyc np. podsluchiwanie
    PINow, wpisywanie innych kwot itp.

    > wyższy koszt produkcji karty elektronicznej niż karty magnetycznej,

    Minimalnie zapewne.

> [...]
    > wszystkich terminali POS , procedura ta nie odbywa się częściej niż raz na

    Podobnie jak przy wszystkich kartach offline. Roznica pojawia sie przy
    zakupach na wieksza sume.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator

  • 7. Data: 2002-01-21 20:19:26
    Od: w...@p...waw.pl (Wojtek Piecek)

    On Mon, Jan 21, 2002 at 02:24:50AM +0100, Krzysztof Halasa wrote:

    > Zakladam, ze weryfikacja PINu elektronicznego odbywa sie zawsze offline,
    > a jesli korzysta sie z paska magnetycznego, to jest online.
    > Dziwne by bylo, gdyby bylo inaczej.

    No, ale nieznacznie inaczej jest. Generalnie online jest jest odczyt
    paska magnetycznego jest po rollbacku. PIN na icc generalnie jest
    online (nie wiem czy w przypadku rollbacku tez - nie pamietam).

> [...]
    > weryfikacja autentycznosci terminala przez karte jest niemozliwa
    > - w kazdym razie nie w ten sposob, by dalo sie wykluczyc np. podsluchiwanie

    Jest _mozliwa_ co nie znaczy ze zawsze zapewniona ;-)

    Wbrew pozorom w przypadku icc dosc latwo zapewnic autentykacje
    terminala.

    > Minimalnie zapewne.

    3-4 razy wyzszy to juz jest cos. A tyle jest drozszy. DDA jest drozsze
    od SDA jakies kolejne 2-3-4 razy (zalezy od producenta i 'pojemnosci'
    chipa).

    No, blokada moze jeszcze byc skuteczne zastrzezenie u issuera.

    A, juz nie. O ile mnie pamiec nie byli od maja 2001 polcard
    zrezygnowal z publikowania stoplisty w terminalach. Nawet tutaj bylo.

    > Podobnie jak przy wszystkich kartach offline. Roznica pojawia sie przy
    > zakupach na wieksza sume.

    Choc trzeba przyznac ze jesli chodzi o 'powerfulnosc' to karty chipowe
    sa zdecydowanie lepszym rozwiazaniem nim paski magnetyczne. Ze wspomne
    tylko o skryptach issuera ;-)

    --

    --w

  • 8. Data: 2002-01-23 00:05:04
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    w...@p...waw.pl (Wojtek Piecek) writes:

    > No, ale nieznacznie inaczej jest. Generalnie online jest jest odczyt
    > paska magnetycznego jest po rollbacku. PIN na icc generalnie jest
    > online (nie wiem czy w przypadku rollbacku tez - nie pamietam).

    Ech, musze chyba cos poczytac, nie jestem na biezaco zupelnie.
    Ale bez sensu by bylo, gdyby PIN elektroniczny byl online z bankiem
    - z karta to oczywiscie tak.
    W ogole bank musi znac PIN karty chipowej (bez paska)?

    > Jest _mozliwa_ co nie znaczy ze zawsze zapewniona ;-)
    >
    > Wbrew pozorom w przypadku icc dosc latwo zapewnic autentykacje
    > terminala.

    Tyle ze nie wiemy ktorego. I czy ktos nam pinu nie odczyta, a potem w leb
    i historia z kart Maestro.

    > 3-4 razy wyzszy to juz jest cos. A tyle jest drozszy. DDA jest drozsze
    > od SDA jakies kolejne 2-3-4 razy (zalezy od producenta i 'pojemnosci'
    > chipa).

    Ale jak ostatnio patrzylem, to wszystko to byly grosze. Oczywiscie przy
    odpowiedniej wielkosci zamowienia, bo przeciez karty musza miec odpowiednie
    logo itd.

    > No, blokada moze jeszcze byc skuteczne zastrzezenie u issuera.

    Ciekawe jak z PINami...

    > A, juz nie. O ile mnie pamiec nie byli od maja 2001 polcard
    > zrezygnowal z publikowania stoplisty w terminalach. Nawet tutaj bylo.

    Jakiej stoplisty? Takiej elektronicznej, czy w formie grubej ksiazki?
    Bo jesli elektronicznej, to nie do konca rozumiem jak mieliby
    wykrywac zastrzezone karty przy malych sumach.

    > Choc trzeba przyznac ze jesli chodzi o 'powerfulnosc' to karty chipowe
    > sa zdecydowanie lepszym rozwiazaniem nim paski magnetyczne. Ze wspomne
    > tylko o skryptach issuera ;-)

    Takie rzeczy to tylko dodatek, to co jest istotne to kryptografia.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator

  • 9. Data: 2002-01-23 08:42:17
    Od: Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl>

    On 21 Jan 2002 21:19:26 +0100, w...@p...waw.pl (Wojtek Piecek)
    wrote:

    >A, juz nie. O ile mnie pamiec nie byli od maja 2001 polcard
    >zrezygnowal z publikowania stoplisty w terminalach. Nawet tutaj bylo.

    WHAT ?! Polcard nie sprawdza czy karta nie jest zastrzezona przy
    transkacjach off-line ?!
    Podawane bylo, ze nie ma juz papierowej stop listy dla zelazek.
    Ale jakos nie wyobrazam sobie, zeby POS nie mial takiej listy w formie
    elektronicznej.
    --
    Wojtek Frabinski ICQ 50443653
    w...@a...net.pl

  • 10. Data: 2002-01-23 08:54:56
    Od: w...@p...waw.pl (Wojtek Piecek)

    On Wed, Jan 23, 2002 at 09:42:17AM +0100, Wojtek Frabinski wrote:

> [...]
    > Podawane bylo, ze nie ma juz papierowej stop listy dla zelazek.
    > Ale jakos nie wyobrazam sobie, zeby POS nie mial takiej listy w formie

    Kurde, znaczy mam skleroze. Szukam w ogloszeniach polcardu.

    --

    --w