  • 1. Data: 2003-03-06 12:22:16
    Temat: e-banki zabezpieczenia
    Od: Bartol Partol <b...@p...c>

    Citi - haslo i token (dla kont firmowych, nie wiem jak jest w przypadku
    indywidualnych)

    Token jest OK, ale wielki i podatny na uszkodzenia. Chyba, ze ktos zrobi
    tokena wielkosci i grubosci karty, to wtedy bylby chyba najlepszym
    rozwiazaniem. Obecne technologie chyba juz na to pozwalaja.

    Inteligo - haslo i karta kodow

    Najlepszy sposob jaki do tej pory spotkalem. W sumie dosyc wygodny i nie
    trzeba nosic ze soba "kalkulatora". No i majac pelny serwis SMSowy wiem
    doskonale co i kiedy dzieje sie na koncie.

    Millenet - 2 hasla i limity

    Powiem szczerze, ze rece mi drza, jak grzebie w millenecie. Teoretycznie
    wszystko jest OK, ale na obcym komputerze nigdny sie nie zaloguje. Tu by
    sie bardzo SMSy przydaly. Dodatkowo informujace, ze ktos na konto sie
    loguje i zleca jakies transakcje.

    Sa jeszcze inne sposoby? Jakie maja wady i zalety?

    Bartol

  • 2. Data: 2003-03-06 12:38:08
    Temat: Re: e-banki zabezpieczenia
    Od: "Kazimierz" <kazmirz@astercity(usuń).net>

    Użytkownik "Bartol Partol" <b...@p...c> napisał w wiadomości
    > Sa jeszcze inne sposoby? Jakie maja wady i zalety?

    LGNet - haslo do logowania (system wymusza zmiane co jakis czas) + haslo
    akceptacji transakcji. Chyba najslabsze zabezpieczenie.

    --

    Kazimierz
    b. zast. red. nacz. NN ( www.nnmag.net )

  • 3. Data: 2003-03-06 13:20:39
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl>

    Uzytkownik "Bartol Partol" <b...@p...c> napisal w wiadomosci

    > Sa jeszcze inne sposoby? Jakie maja wady i zalety?

    Ale co masz na mysli? Bezpieczenstwo zalogowania sie?
    Czy bezpieczenstwo transakcji?

    Jesli idzie o to drugie - to nie znam w polskich bankach bezpiecznych
    transakcji internetowych.

    Jesli idzie zas o logowanie, to przydalayby sie filtry:
    - czasowe
    - IP
    Rozwiazanie proste, tanie - a moze utrudnic zycie wlamywaczowi.

    WOJSAL (Wojciech Salata)

  • 4. Data: 2003-03-06 13:39:34
    Od: Bartol Partol <b...@p...c>

    Użytkownik WOJSAL napisał:

    > Ale co masz na mysli? Bezpieczenstwo zalogowania sie?
    > Czy bezpieczenstwo transakcji?

    Jedno i drugie.

    > Jesli idzie o to drugie - to nie znam w polskich bankach bezpiecznych
    > transakcji internetowych.

    Moglbys to rozwinac? Najlepiej podaj przyklad gdzie i jak to dziala.
    Hipotetyczne rozwiazania raczej mnie nie interesuja.

    > Jesli idzie zas o logowanie, to przydalayby sie filtry:
    > - czasowe
    > - IP
    > Rozwiazanie proste, tanie - a moze utrudnic zycie wlamywaczowi.

    I klientowi. Nawet bardziej niz wlamywaczowi.

    Nie wyobrazam sobie filtrow na IP, bo coraz czesciej komputer jest
    widoczny pod jednym z IP wystawianych na zewnatrz przez ISP, wiec gdy
    potencjalny wlamywacz skorzysta z tego samego ISP, to sie nie
    odfiltruje. Dodatkowo ISP moze wystawiac grupe adresow i wtedy kiszka,
    bo raz bank Cie rozpozna, raz nie. Za duzo problemow i zamieszania.

    A co do czasu. Masz na mysli ustawienie, ze zawsze loguje sie mniedzy 8
    i 9, a poza tym czasem bank nie pozwala na logowanie? To ja juz chyba
    wole chodzic do oddzialu. ;-)

    Bartek

  • 5. Data: 2003-03-06 13:42:09
    Od: "Kazimierz" <kazmirz@astercity(usuń).net>

    Użytkownik "WOJSAL" <w...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Jesli idzie zas o logowanie, to przydalayby sie filtry:
    > - czasowe
    > - IP
    > Rozwiazanie proste, tanie - a moze utrudnic zycie wlamywaczowi.

    Mozesz rozwinac temat tych filtrow?
    Bo jesli dobrze rozumiem to filtr IP oznaczalby "wpuszczanie" tylko z
    jednego IP. Przy tak duzej liczbie osob laczacych sie przez modem byloby to
    IMHO malo praktyczne.

  • 6. Data: 2003-03-06 15:14:11
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl>

    > Użytkownik WOJSAL napisał:
    > >

    > Jedno i drugie.

    > Moglbys to rozwinac? Najlepiej podaj przyklad gdzie i jak to dziala.
    > Hipotetyczne rozwiazania raczej mnie nie interesuja.

    Idea bezpiecznej transakcji: odblokowujesz swoje pieniadze
    wylacznie na kwote transakcji i tylko w danej chwili.
    Czyli mozna placic karta pod warunkiem ze autoryzujesz
    ja (Ty a nie Twoj bank) jednorazowym kodem.

    > I klientowi. Nawet bardziej niz wlamywaczowi.

    Nie.
    Wlamywacz nic nie wie o Twoich filtrach, a Ty wiesz.

> [...]
    > odfiltruje. Dodatkowo ISP moze wystawiac grupe adresow i wtedy kiszka,
    > bo raz bank Cie rozpozna, raz nie. Za duzo problemow i zamieszania.

    Nie twierdze ze jest to doskonale. Traktuje to jako
    kolejny element utrudniajacy zycie wlamywaczowi. Podajesz
    dowolna pule IP z ktorych mozna sie logowac, czy dokonywac
    transakcji (bardziej chodzi o to drugie). Jesli wlamywacz
    ma Twoj IP - wtedy to zabezpieczenie nic nie daje.
    A jesli nie ma Twojego dopuszczalnego IP - to ma problem.
    I nie wie dlaczego - co istotne.

    > A co do czasu. Masz na mysli ustawienie, ze zawsze loguje sie mniedzy 8
    > i 9, a poza tym czasem bank nie pozwala na logowanie? To ja juz chyba
    > wole chodzic do oddzialu. ;-)

    Rzecz gustu.
    Przeciez Ty ustawiasz filtr czasowy tak jak Tobie pasuje.
    Ja np. zablokowalbym godziny nocne oraz te w ktorych nie planuje
    robic transakcji. Ale to rzecz indywidulana oczywiscie.

    WOJSAL (Wojciech Sałata)

  • 7. Data: 2003-03-06 15:19:55
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl>

    Użytkownik "Kazimierz" <kazmirz@astercity(usuń).net> napisał w wiadomości
> [...]
    > Bo jesli dobrze rozumiem to filtr IP oznaczalby "wpuszczanie" tylko z
    > jednego IP. Przy tak duzej liczbie osob laczacych sie przez modem byloby

    Niekoniecznie z jednego.
    Moze byc jeden ale moze byc jakis zakres, np.: 204.187.*.*

    To ma sens oczywiscie dla osob ze stalym laczem.
    Jest to zawsze jakies utrudnienie dla wlamywacza.
    Im wiecej zabezpieczen, tym trudniej sie wlamac.

    WOJSAL (Wojciech Sałata)

  • 8. Data: 2003-03-06 15:27:46
    Od: Bartol Partol <b...@p...c>

    Użytkownik WOJSAL napisał:

    > Idea bezpiecznej transakcji: odblokowujesz swoje pieniadze
    > wylacznie na kwote transakcji i tylko w danej chwili.
    > Czyli mozna placic karta pod warunkiem ze autoryzujesz
    > ja (Ty a nie Twoj bank) jednorazowym kodem.

    Czyli w wersji najbezpieczniejszej. Ide do oddzialu, gdzie po dokladnej
    identyfikacji mojej osoby skladam zlecenie na udostepnienie okreslonej
    kwoty do okreslonego typu transakcji na 15 minut. Lece do sklepu i place
    karta, lece do domu robie przelew przez Inet, cokolwiek innego. I jestem
    zadowolony?

    Napisalem, ze chodzi mi o konkretny przyklad, a nie mniej lub bardziej
    dziwne pomysly, raczej nie do zrealizowania.

    Bartol

  • 9. Data: 2003-03-06 15:29:28
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl>

> [...]
    > kwoty do okreslonego typu transakcji na 15 minut. Lece do sklepu i place
    > karta, lece do domu robie przelew przez Inet, cokolwiek innego. I jestem

    Ja mowie o transakcjach internetowych, telefonicznych.
    I to jest realne.

    WOJSAL (Wojciech Sałata)

  • 10. Data: 2003-03-06 16:03:48
    Od: Bartol Partol <b...@p...c>

    Użytkownik WOJSAL napisał:

    > Ja mowie o transakcjach internetowych, telefonicznych.
    > I to jest realne.

    No to podaj wreszcie jakis konkretny przyklad. Jak cos takiego mialoby
    dzialac. Dokladnie i po kolei.

    Bartol