  • Data: 2019-05-23 11:32:28
    Temat: Re: debetówka z Santandera
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu środa, 22 maja 2019 23:57:17 UTC+2 użytkownik Akarm napisał:

    > Pytałem o wypłatę gotówki w bankomatach. Panie (w jednym oddziale gadały
    > ze mną na raz trzy!) hurmem zapewniały że tak.
    > Podchwytliwie zapytałem: ale oczywiście bez spółdzielczych?
    > - Ależ nie! We wszystkich bankomatach w całej Polsce.
    > Czyli możliwe jest, że mnie nie oszukiwały. ;) I dzięki Blikowi jest
    > możliwe bezpłatne korzystanie z bankomatów. :)

    O, najpierw pomyślałem, że to o spółdzielczych to dowód, że oszukiwały - ale pytanie
    go google i okazuje się, że spółdzielnie też mają blika, a przynajmniej te, których
    bankomaty obsługuje IT cash.
    Pewnie ma to związek z uczestnictwem w express elixir - spółdzielnie dołączają,
    ciekawe, że żwawiej te z SGB - choć mniejsze zrzeszenie, to banków uczestniczących
    więcej.
    Ale przelewów na numer telefonu nie ma jeszcze żaden - to zresztą i tak działa póki
    co tylko w 6 z 10 banków mających blika.

    Więc pewnie nie we wszystkich, ale być może we wszystkich, które mają blika - a może
    to być już i 90%, a może i więcej.

    wiedziały, co to ;) - bo tu np. w milku operacje gotówkowe płatne niestety, a dla
    kodów darmowe.

    > Żeby zapytać, to najpierw ja sam musiałbym wiedzieć, o co pytam. ;)

    To masz okazję się dokształcić i przed paniami błysnąć, wtedy to i 5 przyleci ;>

    blik ma dwie metody.

    Jedna wymaga urządzenia pod ręką - z wyjątkiem ing musi to być telefon/tablet z apką
    banku. Naciskasz ikonkę, pojawia się 6-cyfrowy kod ważny 2 minuty, w
    bankomacie/POSie/necie wpisujesz kod i zatwierdzasz transakcję na urządzeniu.

    Druga to właśnie czeki.
    Generujesz sobie 9-cyfrowy kod na określoną maksymalną sumę i z datą ważności (max.
    to niestety chyba tylko 3 dni), do tego jeszcze ustawiasz sobie 4-cyfrowe "hasło do
    czeków".
    Kod możesz zapisać na kartce, nie musisz mieć ze sobą telefonu/komputera.
    W bankomacie wpisujesz kod oraz hasło - czyli łącznie 13 cyfr - i możesz wypłacić
    sumę do maksymalnej określonej podczas tworzenia czeku.
    ZTCP czeku można użyć tylko raz, więc nie da się robić po troszku jak np. z kodem do
    biedronki. Przy wykorzystaniu NIE jest potrzebne potwierdzenie na telefonie.
    "Czek" też pewnie dlatego, że możesz taki kod-czek komuś dać - ale to trochę bez
    sensu, bo musisz zdradzić mu "hasło do czeków" - więc żadne z tego hasło.
    Ale można to po prostu traktować jak kod 13-cyfrowy - a możliwość zmiany hasła
    pozwala na unieważnienie wszystkich rozdanych do tej pory, a jeszcze
    niewykorzystanych czeków.

    A o czeku napisałem "w bankomacie wpisujesz" - bo w bankomatach testowałem i wiem, ze
    obsługują, w POSach nie - ale mam wątpliwości, bo np. w automatach biletowych w
    autobusach w DC można zapłacić tylko kodem, czekiem nie - pozwala wpisać tylko 6 cyfr
    :(