  • 61. Data: 2005-03-24 09:50:04
    Temat: Re: chip w KK - dobrze czy ?le?
    Od: "Szymon" <v...@w...epf.pl>

    > Naturalnie. Ale wez pod uwage, ze zlodziej "ma podpis" i moze "nie miec
    > PINu". Teoretycznie, to zawsze tak powinno byc.

    To tylko kwestia techniczna czy najpierw będą starali się zdobyć kartę czy
    PIN.

    > O, to pierwszy bankomat podaje saldo KK? I limit, jak rozumiem?

    Po tym jak pewien student zmieniał sobie domowym sposobem kartę debetową na
    KK to już mnie nic nie zdziwi w materii zabezpieczeń (patrz: kartyonline.pl)

  • 62. Data: 2005-03-24 16:29:22
    Temat: Re: chip w KK - dobrze czy źle?
    Od: "rsa127" <r...@p...onet.pl>

    > A nie wiem. Normalnie to zadne polaczenie z bankiem nie nastapi,
    > bo transakcja bedzie offline (i podam PIN karty). A jesli nawet nastapi,
    > to bank nie musi wcale synchronizowac PINow - aczkolwiek zdaje sobie
    > sprawe, ze ludzi moze to dziwic i moze im sie to nie podobac.
    > --
    > Krzysztof Halasa

    To nie jest tak, że offline jest "obowiązkowy". Może nie być w wielu
    sytuacjach:
    - bank nie pozwala na offline
    - sumacyjna kwota lub ilość transakcji przekracza ustawiony limit
    - losowo część transakcji idzie online bez względu na wszystko
    - transakcja nie może być zrealizowana offline (dowolny powód) - idzie
    online

    Wydaje mi się, że rzeczywiście PINy nie muszą być synchronizowane. Według
    mojej wiedzy najczęście jednak są.

  • 63. Data: 2005-03-24 17:22:03
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "rsa127" <r...@p...onet.pl> writes:

    > To nie jest tak, że offline jest "obowiązkowy". Może nie być w wielu
    > sytuacjach:
    > - bank nie pozwala na offline

    Owszem. Ale jedna z glownych zalet tych kart to mozliwosc transakcji
    off-line (np. ponizej floor limitu karty). Dziwne byloby gdyby bank
    z tego rezygnowal.

    Ale to co istotne to to, ze nie ma implikacji online -> synchronizacja
    PINow.

    > Wydaje mi się, że rzeczywiście PINy nie muszą być synchronizowane. Według
    > mojej wiedzy najczęście jednak są.

    To na razie poczatki. Na poczatku kart magnetycznych takze nie bylo
    wielu rzeczy. Technologia pozwala na wiele, organizacja platnicza
    prawie niczego nie narzuca.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 64. Data: 2005-03-24 20:47:48
    Od: "rsa127" <r...@p...onet.pl>

    > To na razie poczatki. Na poczatku kart magnetycznych takze nie bylo
    > wielu rzeczy. Technologia pozwala na wiele, organizacja platnicza
> [...]

    Prawie niczego? A widziałeś regulacje organizacji płatniczej? Podstawowe
    zasady to dokument na ponad 400 stron, a cennik wszelakiego rodzaju usług
    ponad 100...

  • 65. Data: 2005-03-25 10:24:15
    Od: "topjes" <n...@d...rady>

    "Krzysztof Halasa" <k...@p...waw.pl> wrote in message
    > Owszem. Ale jedna z glownych zalet tych kart to mozliwosc transakcji
    > off-line (np. ponizej floor limitu karty). Dziwne byloby gdyby bank
    > z tego rezygnowal.

    A wg mnie to wcale nie takie dziwne. Off-line PIN przysparza tylu problemów,
    koszty telekomunikacyjne spadają - idea tego PINu powstała w czasach innej
    rzeczywistości.

    pzdr
    topjes

  • 66. Data: 2005-03-25 13:56:13
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "topjes" <n...@d...rady> writes:

    > A wg mnie to wcale nie takie dziwne. Off-line PIN przysparza tylu problemów,
    > koszty telekomunikacyjne spadają - idea tego PINu powstała w czasach innej
    > rzeczywistości.

    Idea offlinowego PINu powstala razem z kartami procesorowymi, to
    oczywiste. Ale to jest bardzo wygodna idea.

    I w koncu klient nie moze powiedziec bankowi "wy tez znacie PIN,
    moze to _wy_ go nie upilnowaliscie" :-)

    (aczkolwiek oczywiscie moze powiedziec cos zblizonego).

    A online PIN... najlepiej by bylo gdyby przestal byc potrzebny.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 67. Data: 2005-03-25 18:03:03
    Od: Miroo <USUN_DUZE_LITERYmiroo75@REMOVE_CAPITAL_LETTERSo2.pl>

    Dnia Mon, 21 Mar 2005 21:46:17 +0100, Szymon napisał(a):

    > Powiedzmy, że podejrzę PIN (co jest dziś dość prostą rzeczą, skoro kamery
    > masz praktycznie w każdym punkcie usługowym). Teraz zginie Ci karta, albo

    Właśnie właśnie. Zauważyłem, że bardzo często kamery
    są umiejscawiane tuz przy bankowacie - oczywiscie
    z widokiem na klawiaturę. Przykłady w Kielcach:
    bankomat PKO przy Urzędzie Miejskim i też PKO w
    Galerii Echo. Trzeba nieźle kombinować, żeby zasłonić
    widok tym kamerom - są u góry pod skosem. Oczywiście tylko
    jak ktoś jest świadomy to zasłoni...

    A co do pinów - często obserwuję jak osoba w średnim wieku
    trzsyma pinpad w maksymalnie wyciągniętej ręce i powolutku
    jednym palcem dokładnie celuje w poszczególne cyferki.
    Nie trzeba się bardzo starać, żeby podejrzeć ten PIN.

    Pozdrawiam
    Miroo

  • 68. Data: 2005-03-25 18:09:10
    Od: Miroo <USUN_DUZE_LITERYmiroo75@REMOVE_CAPITAL_LETTERSo2.pl>

    Dnia Mon, 21 Mar 2005 20:53:49 +0100, MadziaMa napisał(a):

    > zly pomysl.
    > juz jakis japonski profesor udowodnil, jak za pomoca zelatyny mozna
    > oszukac czytniki, skutecznosc byla dosyc wysoka (powyzej 50%), a dla
    > ciebie minus bo jak ktos ci rabnie karte i uzyje odcisku palca to do
    > banku nie masz co skladac reklamacji - na 100% bedzie odrzucona ;-)

    No i znowu Grabek zrobi niezły biznes :(
    Już widzę jak zwieksza się zapotrzebowanie na żelatynę,
    a mafie kartowe zapisują się w kolejkach społecznych ;)

    Pozdrawiam
    Miroo

  • 69. Data: 2005-03-25 21:53:32
    Od: " 666" <j...@i...pl>

    Może pojawią się jakieś PIN-y dynamiczne ??
    JaC

  • 70. Data: 2005-03-26 11:49:54
    Od: "topjes" <n...@d...rady>

    > Idea offlinowego PINu powstala razem z kartami procesorowymi, to
    > oczywiste. Ale to jest bardzo wygodna idea.

    Po pierwsze - aby zmienić PIN potrzeba fizycznej obecności karty. Dziś np w
    takim MultiBanku wystarczy się zalogować przez WWW i sobie zmienić PIN. O
    niebo prostsze.
    Dwa - gubisz kartę, i? Kicha niestety, już PINu do niej nie zmienisz :/

    pzdr
    topjes