  • 11. Data: 2007-11-21 23:14:26
    Temat: Re: bezpieczenstwo bankowosci internetowej - temat rzeka
    Od: " " <p...@g...SKASUJ-TO.pl>

    MarcinF <m...@i...pl> napisał(a):

    > mozesz przytoczyc przyklady bankow ktore wycofaly tokeny ?

    ok, nie tyle wycofuja, co najwieksze banki (mbank, inteligo), a takze banki
    niedawno upgradeujace system (fortis, bph) dzialaja bez i nie zanosi sie na
    to, zeby mialy wprowadzac.

  • 12. Data: 2007-11-21 23:29:23
    Od: MarcinF <m...@i...pl>

    p...@g...SKASUJ-TO.pl wrote:

    > ok, nie tyle wycofuja, co najwieksze banki (mbank, inteligo),

    to akurat masowa oferta dla klientow ktorzy nie chca placic
    za prowadzenie rachunku, a za tokeny ktos przeciez musi zaplacic

    > a takze banki
    > niedawno upgradeujace system (fortis, bph) dzialaja bez i nie zanosi sie na
    > to, zeby mialy wprowadzac.

    a nie tak dawno powstaly Toyota Bank czy ostatnie zmiany w Banku Ochrony
    Srodowiska ?

  • 13. Data: 2007-11-22 07:15:18
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    On 22 Lis, 00:29, MarcinF <m...@i...pl> wrote:

> [...]
    > za prowadzenie rachunku, a za tokeny ktos przeciez musi zaplacic

    > a nie tak dawno powstaly Toyota Bank czy ostatnie zmiany w Banku Ochrony

    Toyota dodaje gratis token, liczac na profity z bogatszego klienta
    (tak naprawde do takich jest skierowana oferta).
    BOS wymuszajac token wprowadza prawdopodobie ukryta oplate za
    "darmowe" konto internetowe.Jak czesto trzeba wymieniac tokeny i czy
    wiaze sie to z ponowna oplata?

  • 14. Data: 2007-11-22 08:06:04
    Od: "Seba" <b...@g...SKASUJ-TO.pl>

    > ok, nie tyle wycofuja, co najwieksze banki (mbank, inteligo), a takze banki
    > niedawno upgradeujace system (fortis, bph) dzialaja bez i nie zanosi sie na
    > to, zeby mialy wprowadzac.

    koszty, koszty, koszty
    ile kosztuje wprowadzenie hasel sms, ktore sa już wystarczającym
    zabezpieczeniem ? a ile kosztuje 1 token ? a teraz daj taki token gratis
    kazdemu klientowi, ktory zechce zalogowac sie przez internet - koszty ida już
    w miliony pln.
    Np. w citi tokeny wydawane są tylko dla klientow korporacyjnych
    korzystających z systemu citidirect. Gdyby wydanie tokena bylo tak tanie jak
    np wydanie karty z paskiem magn. uzywane bylyby przez wszystkie banki dla
    wszystkich klientow

  • 15. Data: 2007-11-22 09:15:18
    Od: Krystek <s...@k...eu.org>

    krzysztofsf pisze:
    > BOS wymuszajac token wprowadza prawdopodobie ukryta oplate za
    > "darmowe" konto internetowe.

    Nie wiem o jakim darmowym piszesz. Jest to tylko wymuszenie stosowania
    tokenów w dostępie internetowym do płatnego EKOKONTA BOŚBank24 Twoje
    e-Konto.

    K.

  • 16. Data: 2007-11-22 17:23:24
    Od: MarcinF <m...@i...pl>

    Seba wrote:

> [...]
    > kazdemu klientowi, ktory zechce zalogowac sie przez internet - koszty ida już

    koszty zaleza zapewne od intensywnosci uzywania, w przypadku dostepu
    do interfejsu transakcyjnego dla klientow indywidualnych pewnie
    kody sms wychodza taniej, tylko nie nalezy zapominac ze kody sms
    maja szereg wad wzgledem tokenow

  • 17. Data: 2007-11-22 21:02:08
    Od: " " <p...@g...SKASUJ-TO.pl>

    MarcinF <m...@i...pl> napisał(a):

    > tylko nie nalezy zapominac ze kody sms
    > maja szereg wad wzgledem tokenow

    A jakie to wg Ciebie wady? Moim zdaniem podstawowa zaleta jest to, ze nie
    trzeba nabywac i miec przy sobie dodatkowego urzadzenia. A jezeli chodzi o
    bezpieczenstwo to chyba nie ma problemu, kazdy kod jest przypisany do
    konkretnej transakcji i nawet ewentualne przechwycenie nie daje zlodziejowi
    duzego pola do popisu.

  • 18. Data: 2007-11-22 21:39:40
    Od: Rafal Franczak <franek@usun_to.kolorowe.krakow.pl>

    p...@g...SKASUJ-TO.pl napisał(a):

> [...]
    > bezpieczenstwo to chyba nie ma problemu, kazdy kod jest przypisany do
    > konkretnej transakcji i nawet ewentualne przechwycenie nie daje zlodziejowi

    Z mojego punktu widzenia wady są następujące:

    1. Musisz być "w zasięgu" i mieć sprawną , naładowaną komórkę taką jak
    podałeś bankowi, żeby dokonać operacji.
    Spróbuj zapomnieć komórki, rozładować, zgubić
    Ja mam jedno miejsce z którego często łączę się do banku o warunkach
    prawie klatki Faradaya. Zasięg to po wyjściu z budynku.

    2. SMSy nie są nijak szyfrowane.
    Operator ma do nich dostęp i je gromadzi.
    Jeżeli internet też jest przez komórkę (edge,gprs czy cuś)
    to operator ma dostęp o wszystkich elementów - cały ruch sesji oraz
    kod SMS. Przy tokenie, hasłach jednorazowych przynajmniej część
    "sekretu" znasz tylko Ty.

    3. Musisz mieć komórkę i to znaną bankowi. Większa szansa na
    otrzymywanie spamu.

    4. za granicą musisz utrzymywać roaming żeby mieć dostęp do konta w
    Polsce. Taniej jest wyłączyć polski telefon i kupić miejscowe usługi.
    token/kody jednorazowe zabierzesz ze sobą.

    Więcej grzechów nie pamiętam.

    Rafał

  • 19. Data: 2007-11-22 21:44:31
    Od: MarcinF <m...@i...pl>

    p...@g...SKASUJ-TO.pl wrote:

    > A jakie to wg Ciebie wady? Moim zdaniem podstawowa zaleta jest to, ze nie
    > trzeba nabywac i miec przy sobie dodatkowego urzadzenia.

    Nie trzeba nabywac i miec dodatkowego urzadzenia ale pod warunkiem
    ze ma sie juz funkcjonujacy telefon, ktory przeciez trzeba tez utrzymac.
    Nie kazdy kto chce korzystac z uslug bankowych musi miec telefon
    komorkowy, wiec kody sms moga byc tylko opcjonalna funkcjonalnoscia.

    Zgodze sie ze w przypadku gdy ktos ma komorke to brak koniecznosci
    noszenia ze soba tokena jest zaleta, ale chyba na tym zalety sie
    koncza. Natomiast tokeny w postaci breloka do kluczy nie stanowia
    duzej niewygody.

    Przede wszystkim kody sms to duzo wiecej punktow awarii
    niz systemy tokenowe:

    - awaria sieci operatora (zdarza sie)

    - brak zasiegu gsm (sa takie miejsca na swiecie i to nie tylko na
    odludziu,
    mozna chciec polaczyc sie z bankiem np. z budynku w ktorym nie dzialaja
    telefony komorkowe albo bedac na wakacjach w rejonie swiata gdzie nie ma
    sieci komorkowej albo telefon danego operatora nie dziala)

    - wyczerpanie baterii (to sie tez czasem zdarza, a nie zawsze jest
    mozliwosc podladowania telefonu)

    - doloze jeszcze to ze wiekszoscia tokenow mozna rzucac, stawac na
    nich albo jezdzic po nich samochodem, w przypadku komorek to
    raczej odpada

    > A jezeli chodzi o
    > bezpieczenstwo to chyba nie ma problemu, kazdy kod jest przypisany do
    > konkretnej transakcji i nawet ewentualne przechwycenie nie daje zlodziejowi
    > duzego pola do popisu.

    Jesli chodzi o bezpieczenstwo to kod sms musi z systemu bankowego
    zostac przeslany do operatora i pozniej przez jego siec, to daje
    potencjalna mozliwosc przechwycenia. A kod sms musi byc wazny
    przez dluzszy czas (miedzy innymi dlatego ze czas jest potrzebny
    na przeslanie), wiec w razie przechwycenia byloby wiecej
    czasu na wykorzystanie go.

  • 20. Data: 2007-11-22 21:50:47
    Od: " " <p...@g...SKASUJ-TO.pl>

    MarcinF <m...@i...pl> napisał(a):

> [...]
    > przez dluzszy czas (miedzy innymi dlatego ze czas jest potrzebny
    > na przeslanie), wiec w razie przechwycenia byloby wiecej

    Tak ale kod mozesz wykorzystac tylko i wylacznie do potwierdzenia transakcji
    dla ktorej byl wygenerowany. Tak wiec potencjalny zlodziej-przechwytujacy moze
    zatwierdzic tylko i wylacznie przelew ktory chcialem wyslac.