  • 31. Data: 2002-04-03 16:32:40
    Temat: Re: bezpieczeństwo a' la Inteligo - tp mit :-(
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "Marcin F"

    > chyba ze ryzyko podwazenia bezpieczenstwa banku internetowego wyda sie
    > wazniejsze
    > niz proces, sporo potencjalnych klientow nadal nie ufa dostepowi do
    > konta przez internet,
    > nawet krotka wzmianka w mediach moze spowodowac konkretne straty
    > finansowe dla banku

    czy w banku tradycyjnym obsluga ma dostep do twojego rachunku i moze
    wykonac przelew - bardzo latwo. Tylko ze w trakcie takiej dyspozycji
    drukuje sie potwierdzenie ktore nalezy podpisac podpisem tradycyjnym.
    Pracownik banku go widzi i moze sie go nauczyc - czy to nie jest dla
    klienta niebezpieczne ;-)))

    Jesli pracownik / komputer identyfikuje uzytkownika po kodzie jednorazowym
    to znaczy ze musi go umiec wytworzyc lub odczytac

    Kwestia zaufania do jednego lub drugiego systemu to kwestia gustu ;-)))
    *** blad ***

  • 32. Data: 2002-04-03 16:35:17
    Od: <d...@h...com>

    .

    > Bo one nie powinny być tak skonstruowane. Powinny być szyfrowane bez
    > możliwości zdeszyfrowania (w rozsądnym czasie ;-)

    A może winny jest proces produkcji a nie sposób generowania haseł. Przecież ta
    drukarka do kart musi dostać jakiś plik z obrazem karty (jakiś postscript czy
    coś innego). Może po prostu dwa razy wrzucono do spoola drukarki ten sam obraz
    i stąd dwie identyczne karty ?

    Darek

  • 33. Data: 2002-04-03 16:40:31
    Od: Marcin F <m...@i...pl>

    minik wrote:

    > A kogo interesuje ich opinia? Tam sa nasze pieniadze...

    a jednak banki walcza o klientow i zalezy im na przekonaniu ich ze
    operacje dokonywane przez internet sa bezpieczne

  • 34. Data: 2002-04-03 16:46:30
    Od: Marcin F <m...@i...pl>

    blad wrote:

> [...]
    > drukuje sie potwierdzenie ktore nalezy podpisac podpisem tradycyjnym.
    > Pracownik banku go widzi i moze sie go nauczyc - czy to nie jest dla

    ale falszerstwo podpisu jest do udowodnienia, z kodem jednorazowym jest
    juz inaczej :)

    > Jesli pracownik / komputer identyfikuje uzytkownika po kodzie jednorazowym
    > to znaczy ze musi go umiec wytworzyc lub odczytac

    nie jestem specem od kryptografii... ale czy napewno jest tak jak
    napisales?

  • 35. Data: 2002-04-03 16:53:48
    Od: bromden <b...@p...gazeta.pl>

    > Jesli pracownik / komputer identyfikuje uzytkownika po kodzie jednorazowym
    > to znaczy ze musi go umiec wytworzyc lub odczytac

    1. pracownik / komputer identyfikuje uzytkownika po loginie
    2. nie czytales poprzednich postow? komputer nie umie wytworzyc ani
    odczytac hasla, moze zweryfikowac czy jest prawidlowe
    (tak przynajmniej powinno byc w bezpiecznych systemach)

  • 36. Data: 2002-04-03 16:54:38
    Od: bromden <b...@p...gazeta.pl>

    > komputer nie umie wytworzyc ani

    mialo byc 'odtworzyc'

  • 37. Data: 2002-04-03 17:03:49
    Od: bromden <b...@p...gazeta.pl>

    > ZUS tego nie rozumie, a ci ktorzy to wszystko zaprojektowali pozostawili w
    > systemie dziurę kompromitującą cały potwornie pogmatwany i trudny do
    > zrozumienia przez zwyklych ludzi system certyfikatów ZUS.

    zwroc uwage, ze jest to blad w sposobie postepowania zusu,
    a nie w *zasadzie* szyfrowania/uwierzytelniania z dwoma kluczami,

  • 38. Data: 2002-04-03 17:21:09
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "bromden"

    > 1. pracownik / komputer identyfikuje uzytkownika po loginie

    login to malo, dopiero jak podasz haslo to cie zidentyfikuje ;-)))
    albo kod jednorazowy - komputer podaje kod a ty odpowiedz po przetworzeniu
    przez token, komputer sobie tez kod wejsciowy przetwarza i musi mu wyjsc to
    samo - wtedy wie ze masz ten token ktory powinienes miec

    > 2. nie czytales poprzednich postow? komputer nie umie wytworzyc ani
    > odczytac hasla, moze zweryfikowac czy jest prawidlowe

    tak jest przy normalnych haslach wymyslanych przez czlowieka i
    zapamietywanych w systemie. Kody jednorazowe z kartki lub tokena tworzy sie
    inaczej.

    jest klucz symetryczny (twoj w tokenie i identyczny w komputerze) i
    algorytm
    (np DES, 3*DES) masz komplet potrzebny na wejsciu.
    Wrzucisz podajesz tokenowi kod i dostaniesz z tokena odpowiedz -
    a komputer sobie to przeliczy i ma wyjsc na to samo.

    Kazda lista hasel jednorazowych to lista ilus odpowiedzi po wrzuceniu
    jakiegos ostatnio uzytego hasla i zeby ją powtorzyc wystarczy zapamietać to
    ostatnio podane haslo. Jesli komputer bankowy nie umialby tej listy
    odtworzyc to na jakiej podstawie swierdzalby ze twoja odpowiedz jest
    poprawna ;-)))
    *** blad ***

  • 39. Data: 2002-04-03 17:43:08
    Od: bromden <b...@p...gazeta.pl>

    > ostatnio podane haslo. Jesli komputer bankowy nie umialby tej listy
    > odtworzyc to na jakiej podstawie swierdzalby ze twoja odpowiedz jest
    > poprawna ;-)))

    dobra, oto sposob, jak zweryfikowac haslo bez jego pamietania i
    mozliwosci odtworzenia:

    1. komputer generuje dowolne, calkiem przypadkowe haslo h
    2. f - funkcja haszujaca (skrotu)
    3. komputer oblicza d = f(h)
    4. k. zapisuje d, drukuje i zapomina h

    5. uzytkownik dostaje h
    6. przy uzyciu hasla, uzytkownik wpisuje h
    7. komputer (ktory nie pamieta h) oblicza d' = f(h)
    8. jezeli d' = d (zapamietane), to oznacza, ze uzytkownik wpisal
    prawidlowe haslo (a scisle mowiac jest to to samo haslo z bardzo
    duzym prawdopodobienstwem, w praktyce rownym 1)

    funkcja haszujaca:
    - jest bardzo zlozona obliczeniowo
    - nie ma funkcji odwrotnej
    - dla najmniejszej zmiany argumentu, daje calkiem rozne wartosci

    przyklady takich funkcji to: SHA-1, MD5,

    natomiast wspomniany przez ciebie algorytm DES (3DES) jest algorytmem
    *szyfrujacym* i nie wiem, po co takie cos byloby potrzebne tokenowi,
    oczekiwalbym raczej wlasnie funkcji haszujacej (dzialajacej na
    argumencie zaleznym od czasu, ktory jest zsynchronizowany z czasem
    serwera i generujacej dzieki temu taki sam skrot)

  • 40. Data: 2002-04-03 18:54:41
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

    > tylko które media zrozumieja istote problemu?
    >
    > Potrzebne sa wyedukowane media, a te znowu rozgłosu nie zrobia. No chyba,
    że
    > potem mniej wyedukowane media podchwyca newsa...

    Spokojnie....
    1) To moze byc podpucha zwykla od Inteligo - konkurencja sie polasi zrobi
    burze - a wtedy Inteligo a figa - zobaczcie na karteczki mozna kserowac i
    takie tam - u nas kasa jest bezpieczna
    2) znalezc to sie znajda takie media - bez obaw - chociazby Gazeta Bankowa
    3) PKO BP - pierwszy wrog ;) bankow wirtualnych wykorzystalby to

    Reasumjac - jak nie zobacze, to nie uwierze. Zobaczymy czy autor postu sie
    jeszcze odezwie.
    a mediom nie ma co dawac. Zobaczcie jak Minik zmienil front od razu ;)))

    Warte obserwacji ha ha