  • 31. Data: 2007-12-04 12:37:51
    Temat: Re: anulowanie przelewu - mozliwe?
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl>

    Użytkownik "Liwiusz"

    > Zapis dotyczy "nieprawidłowego zapisu księgowego na rachunku" -
    > jeśli ktoś na skutek swojej pomyłki wpisze w poleceniu przelewu
    > błędny rachunek (to sztuka, żeby cyfra kontrolna się zgadzała), to
    > wykonanie takiego przelewu będzie jak najbardziej normalne i nie
    > będzie to nieprawidłowy zapis księgowy.

    ale niezgodność danych adresowych z numerem jest nieprawidlowoscia
    Bnak zaksieguje, ale po wykryciu nieprawidlowosci ma wg mnie pelne
    prawo
    wyksiegowac kwote - wg tego regulaminu
    *** blad ***

  • 32. Data: 2007-12-04 12:42:03
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    blad pisze:

    > ale niezgodność danych adresowych z numerem jest nieprawidlowoscia
    > Bnak zaksieguje, ale po wykryciu nieprawidlowosci ma wg mnie pelne prawo
    > wyksiegowac kwote - wg tego regulaminu
    > *** blad ***

    Polemizowałbym. W moim banku jest zapis, że ważny jest numer
    rachunku, a nie dane adresowe. Poza tym skąd wiesz, że podając dane
    jednej firmy, i rachunek drugiej firmy, zleceniodawca pomylił się akurat
    w rachunku, a nie w danych firmy? Takie sprawy powinny (i są) załatwiane
    na drodze procesu cywilnego, a nie poprzez bank.

    Czy jeśli wyślę zapłatę za rachunek na dane firmy Palkomtel sp. z
    o.o. zamiast Polkomtel sp. z o.o., to mogę taki przelew potem wycofać?
    IMHO nie. Takie rozumowanie nie jest do obrony na dłuższą metę, ponieważ
    prowadzi do absurdów.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 33. Data: 2007-12-04 14:37:29
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl>

    Użytkownik "Liwiusz"

> [...]
    > o.o. zamiast Polkomtel sp. z o.o., to mogę taki przelew potem
    > wycofać? IMHO nie. Takie rozumowanie nie jest do obrony na dłuższą

    faktycznie - mozna by bylo komus za towar zaplacic, a potem powiedziec
    "nazwisko sie nie zgadza" i zaplate wycofac
    w DB-PBC tez jest zapis ze nr rachunku jest najwazniejszy i nazwy sie
    nie sprawdza
    ale jak ktos bedzie chcial udowodnic ze sie pomylil to moze probowac
    takich sztuczek
    Ja mysle ze zapis ten bedzie stosowany jak jakis bank sie pomyli i
    wypchnie jakies przelewy np. podwojnie, zeby moc potem samemu
    wystornowac a nie czekac na laske odbiorcow przelewow
    *** blad ***

  • 34. Data: 2007-12-04 14:41:59
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    blad pisze:

> [...]
    > nie sprawdza
    > ale jak ktos bedzie chcial udowodnic ze sie pomylil to moze probowac

    Oczywiście, będzie mógł spróbować, ale decydować w razie sporu nie
    będzie bank, tylko sąd.

    > Ja mysle ze zapis ten bedzie stosowany jak jakis bank sie pomyli i
    > wypchnie jakies przelewy np. podwojnie, zeby moc potem samemu
    > wystornowac a nie czekac na laske odbiorcow przelewow

    O, właśnie o to chodzi. Kiedyś był przykład podany, kiedy jakiejś
    pani na skutek błędu na koncie pojawiła się jakaś astronomiczna suma.
    Skoro nie wynikała ona z żadnej poprawnej operacji, została "zdjęta".

    Cieszę się, że doszliśmy do porozumienia ;)

  • 35. Data: 2007-12-04 16:51:18
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl>

    Użytkownik "Liwiusz"

> [...]
    > suma. Skoro nie wynikała ona z żadnej poprawnej operacji, została
    > "zdjęta".
    >
    > Cieszę się, że doszliśmy do porozumienia ;)

    ja również; zdażało mi się widzieć podczas wdrożen różne kwiatki
    wymagające potem storna :-)
    *** blad ***

  • 36. Data: 2007-12-04 17:13:27
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    blad napisał(a):
    > ja zrozumialem, że uprawnia.

    Twoja interpretacja wyglada tak, ze bank moze w dowolnym momencie zabrac
    z konta dowolne srodki tlumaczac to korekta.

    I jest to interpretacja zdecydowanie zbyt szeroka.

    --
    Mithos

  • 37. Data: 2007-12-04 17:18:47
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    blad napisał(a) w wiadomości: ...

    >ja zrozumialem, że uprawnia.
    >Jak ktos przez pomylke wpisze moj numer i forsa wplynie na moj
    >rachunek
    >(a zastrzegli sobie wyraznie ze decyduje nr i danych tekstowych nie
    >sprawdzają), to potem u siebie w banku reklamuje. Obcy bank informuje
    >DB o "nieprawidłoywm zapisie księgowym na rachunku", DB sprawdzi że
    >faktycznie dane tekstowe nie pasowały i forsę zwróci.

    Drobna uwaga: o tym, czy DB ma "nieprawidłowy zapis księgowy" nie
    stwierdza bank nadawcy. Chociażby z tego powodu, że nie ma wglądu do
    sposobu ani danych księgowania przelewów przez DB.

    Arek

  • 38. Data: 2007-12-04 18:34:10
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl>

    Użytkownik "Arek"

    > Drobna uwaga: o tym, czy DB ma "nieprawidłowy zapis księgowy" nie
    > stwierdza bank nadawcy. Chociażby z tego powodu, że nie ma wglądu do
    > sposobu ani danych księgowania przelewów przez DB.

    ale bank nadawca wie, ze np 2 razy wyslal te same przelewy - on musi
    zainicjowac korekty, zresztą regulamin wyraznie o tym mowi
    *** blad ***

  • 39. Data: 2007-12-04 23:29:55
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> writes:

    > Spróbuj potraktować bank jak magazyn - pieniędzy. Wyobraź sobie, że
    > magazynier przyjmuje ode mnie w depozyt 100 kg ziemniaków, a potem
    > sobie naprawia błąd poprawiając kwity na 10 kg.

    Teoretyzujesz, ja pisalem o praktycznej stronie.

    > Moze. Czyli nie masz żadnych danych i tyle.

    Nie wiem co masz na mysli piszac "i tyle". Nie pamietam szczegolow,
    pamietam ze takie rzeczy byly opisywane. Mozesz to sobie interpretowac
    dokladnie tak jak chcesz.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 40. Data: 2007-12-04 23:33:40
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> writes:

    > Polemizowałbym. W moim banku jest zapis, że ważny jest numer
    > rachunku, a nie dane adresowe.

    Tym niemniej uklady miedzy samymi bankami sa (na razie, bo moze sie
    to zmienic) takie, ze istotny jest numer rachunku oraz nazwa
    beneficjenta.

    > Poza tym skąd wiesz, że podając dane
    > jednej firmy, i rachunek drugiej firmy, zleceniodawca pomylił się
    > akurat w rachunku, a nie w danych firmy?

    To nieistotne w czym sie pomylil, obie rzeczy maja sie zgadzac lub
    przelew moze zostac "odbity".

    > Czy jeśli wyślę zapłatę za rachunek na dane firmy Palkomtel sp. z
    > o.o. zamiast Polkomtel sp. z o.o., to mogę taki przelew potem wycofać?

    Nie mozesz w ogole wycofac zadnego przelewu. Mozesz co najwyzej
    zlozyc reklamacje, a co zrobi z tym bank (banki), to juz zupelnie
    inna sprawa. Mozesz takze zlozyc reklamacje bedac (niedoszlym)
    beneficjentem, a takze mozesz wystapic np. do sądu itp.
    --
    Krzysztof Halasa