  • 21. Data: 2003-07-08 08:14:57
    Temat: Re: Zabezpieczenia bankowych serwisow internetowych
    Od: Bartol Partol <b...@p...c>

    Użytkownik Michał 'Amra' Macierzyński napisał:

    > kart
    >
    > Wiesz - wnioskow racjonalizatorskich ;) i ulatawiajacych korzystanie
    > to mozna duzo wyprodukowac. Ale nikt nie patrzy na koszty....
    > Jednym z kosztow jest to, ze musisz ten nowy system jakos z kims z
    > zewnatrz robic - czy to nie jest w jakis sposob outsourcing? Bo jesli
    > tak - to masz prawo bankowe (jeszcze nie znowelizowane). A robienie
    > tego we wlasnym zakresie- to wymaga zespolu kilku ludzi, wdrozenia
    > projketu - i nie widac znowu duzych zyskow - chyba ze dasz to

    Nie rozumiem tego co piszesz, bo wynika z tego, ze bank nie moze
    skorzystac z zewnetrznego oprogramowania (w sensie kupienia u dostawcy),
    tylko musi je zrobic sam. A jak to sie ma do systemow bankowych jako
    takich? Banki same je sobie kleja? Przeciez dobrze wiesz, ze nie.

    > wszystkim klientom i tak jak w Inteligo kazesz im za to placic
    > (pamietasz - kiedys w Inteligo byly 3 opcje do wybru z SMSami - a nie
    > kazdemu to jest potrzebne....).

    W Inteligo mozesz placic lub nie, czyli masz teraz dwie opcje. W obu
    listach napisalem o opcjonalnosci rozwiazania. Poza tym sadze, ze wielu
    klientow jest w stanie zaplacic za dodatkowe, pewniejsze zabezpieczenia.

    > To juz lepiej zainwestoweac w tokeny - male, poreczne, mozesz nosic ze
    > soba. Jeszcze kazesz zaplacic itp.

    Dlaczego lepiej inwestowac w tokeny? Telefony tez sa male poreczne i
    nosisz je ze soba zdecydowanie czesciej niz tokeny i do tego mozesz je
    wykorzystac do wielu innych rzeczy. Zarowno w przypadku tokenow jak i
    jednorazowych hasel musisz zbudowac system obslugi, co kosztuje. A
    tokeny kosztuja dodatkowo, wiec stwierdzenie, ze lepiej zainwestowac w
    tokeny troche nie trzyma sie kupy.

    > Poza gadzetomania i twoim poczuciem bezpieczenstwa nie widze w tym
    > momencie uzasadnienia ekonomicznego takiego rozwiazania. To nie jest
    > nowy produkt, na ktorym bank moglby zarobic....

    No wiesz, w Polsce jest wiele bankow o zabezpieczeniach pozostawiajacych
    wiele do zyczenia i bank ofeujacy je na wyzszym poziomie teoretycznie ma
    wieksze szanse na rynku, a to jest powod by wydac troche kasy. Czytasz
    liste to widzisz, ze jest sporo osob narzekajacych na poziom
    zabezpieczen w Citi, Pekao, Millenium (w tym wypadku to jestem m.in ja)
    i innych.

    Czy ktos wie jaki jest mniej wiecej koszt zbudowania systemu
    generujacego hasla jednorazowe? Jesli uzywaja tego opowie komorkowi do
    zabezpieczenia dostepu do eboka, to koszt ten nie moze byc duzy. ;-))))

    Bartol

  • 22. Data: 2003-07-08 23:38:39
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    "kashmiri" <kashmiri @ karakorum . prv . pl> writes:

    > natomiast np. transmisja protokolem wap, podobnie jak http (internet), jest
    > szyfrowana jednorazowymi kluczami, obecnie o sile minimum 128 bitow.

    A to nie jest tak, ze ten WAP jest szyfrowany na sprzecie operatora?
    Tzn. niezaleznie od szyfrowania w czesci radiowej oraz drugiego szyfrowania
    w Internecie, operator widzi clear text?

    HTTP oczywiscie szyfrowane jest jest, myslisz raczej o HTTPS. Klucze
    tez moga byc roznej dlugosci, np. obciete do 40 bitow.

    > rozszyfrowanie takiej transmisji na najlepszym sprzecie na swiecie zajeloby
    > kilka-kilkanascie godzin.

    Rozszyfrowanie np. 3DES (drobne 112 bitow)? Smiem watpic :-)
    DES to inna bajka i to byc moze prawda.
    Naturalnie istnieje takze potencjalna mozliwosc, ze ktos zna lepszy
    sposob lamania takich rzeczy i moze to zrobic szybciej - ale to juz
    nie kwestia sprzetu, a teorii.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator