  • 11. Data: 2003-07-05 08:37:16
    Temat: Re: Zabezpieczenia bankowych serwisow internetowych
    Od: "Piotr \"Kazimierz\" Kuźmiak" <kazmirz@(usuń)astercity.net>

    "Slawek Kos" <s...@k...pl> wrote in message
    news:be61rj$bpb$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > IMHO system o bardzo wysokim poziomie bepieczenstwa.

    ... i kosztów.

    --

    Piotr "Kazimierz" Kuźmiak

  • 12. Data: 2003-07-05 11:06:05
    Od: "plusz" <p...@i...usun_spam.pl>

    "Tomasz Staszewski" <t...@p...fm> wrote in message
    > plusz wrote:

    > Myślę, że banki są w stanie wynegocjować stawki rzędu 3 gr za SMS.

    1. myślę, że jednak nie

    poza tym, jaki to interes płacić nawet 3 gr za każdy zlecany przelew ? nawet
    powyżej pewnej kwoty ?

    myślę, że bardziej zorientowani powinni policzyć dokładniej, ale załóżmy, że
    z 400 000 klientów co piąty wykona raz w miesiącu przelew
    załóżmy, że SMS kosztuje 10 groszy

    z tego wychodzi 80 000* 0.1 zł = 8000 miesięcznie ... hmm. niby nie duża
    kwota :) - 2 etaty - 96 000 rocznie ... to już wymierna strata

    dochodzi jeszcze jeden problem

    operatorzy SMSów nie gwarantują czasu dostarczenia wiadomości
    a bank internetowy cechuje się tym, że masz dostęp on-line , czyli wysyłasz
    przelew wtedy kiedy chcesz

    a więc załóżmy, że bierzesz się do wysłania przelewu, przygotowujesz go, a
    system pyta o kod SMS
    składasz zamówieni na kod SMS, a kod przychodzi po 7 godzinach :) takie
    rzeczy się zdarzają

    wygasa sesja Web, i logujesz się "od początku"

    albo nie masz np. zasięgu w komórce - jak wtedy wykonać przelew ?

    z tego wynika oczywiście zdenerwowanie klientów, zwiększony napływ pytań i
    zgłoszeń klientów, którzy średnio potrafią obsługiwać telefon komórkowy
    (wiem z doświadczenia) - moim zdaniem wady przewyższają korzyści

    no ale myślę, że banki najlepiej potrafią zanalizować sytuację

    --
    pozdrawiam
    plusz

  • 13. Data: 2003-07-05 12:32:07
    Od: "Marcin" <n...@n...com>

    Witam

    Uzytkownik "Bartol Partol" <b...@p...c> napisal w wiadomosci
    > Dlaczego zaden bank nie stosuje jako sposobu zabezpieczania dostepu do
    > serwisow internetowych jednorazowych hasel wysylanych na telefon
    > komorkowy? To byloby bardzo wygodne

    Z moich smsow ok. 99% dochodzi w czasie ponizej minuty.
    Ale od czasu do czasu zdaza sie, ze ida kilka godzin.

    > i bezpieczne rozwiazanie

    Tak samo bezpieczne jak wyslanie hasla napisanego na widokowce
    czy zwyklym mailem. Kazdy po drodze moze sobie to przeczytac.

    Pozdrawiam

    Marcin

    "Keep it simple: as simple as possible, but no simpler" -- A. Einstein

  • 14. Data: 2003-07-06 07:07:09
    Od: "kashmiri" <kashmiri @ karakorum . prv . pl>

    Uzytkownik "Bartol Partol" <b...@p...c> napisal w wiadomosci

    /.../ To byloby bardzo wygodne i bezpieczne rozwiazanie /.../

    niestety, sms-y nie sa przesylane tzw. bezpiecznym kanalem - ich transmisja
    nie jest szyfrowana; moga byc czytane m.in. przez wszystkich operatorow,
    przez ktorych przechodza. rowniez sluzby specjalne maja dostep do tresci
    sms-ow.
    natomiast np. transmisja protokolem wap, podobnie jak http (internet), jest
    szyfrowana jednorazowymi kluczami, obecnie o sile minimum 128 bitow.
    rozszyfrowanie takiej transmisji na najlepszym sprzecie na swiecie zajeloby
    kilka-kilkanascie godzin.
    z tego powodu banki bez wiekszych oporow przyjely protokoly http i wap,
    natomiast sms-y nie zakwalifikowaly sie jako bezpieczne do operacji
    bankowych.
    dodam jeszcze, ze doreczalnosc sms-ow nie siega 100% (w polsce wynosi ok.
    98% i cos, nie pamietam).

    pozdrawiam

    www.karakorum.prv.pl

  • 15. Data: 2003-07-06 09:53:35
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    Marcin wrote:
    > Tak samo bezpieczne jak wyslanie hasla napisanego na widokowce
    > czy zwyklym mailem. Kazdy po drodze moze sobie to przeczytac.

    Ktos to musi zrobic, wyedukowac kklientow, zrobic akcje reklama,
    zatrudnic ludzi, zeby to pilnowali. A pytanie po co? Zeby tych kilku
    klientow przekonac do bezpieczenstwa? Dla banku w tej chwili nie jest
    to oplacalne. Jak masz kase to idziesz po home banking i juz.
    Banki musza zarabiac pieniadze, a nie je rozdawac w imie spelniania
    zachcianek nielicznych klientow

  • 16. Data: 2003-07-07 08:30:38
    Od: Bartol Partol <b...@p...c>

    Użytkownik Michał 'Amra' Macierzyński napisał:

> [...]
    > to oplacalne. Jak masz kase to idziesz po home banking i juz.
    > Banki musza zarabiac pieniadze, a nie je rozdawac w imie spelniania

    Widze, ze sporo osob sie wypowiedzialo, jedni pozytywnnie, inni
    negatywnie (tych chyba bylo wiecej???). Pare moich spostrzezen:

    1. latwosc obslugi - jesli ktos potrafi sobie poradzic z obsluga konta
    przez Internet, to poradzi sobie z jednorazowymi haslami przesylanymi na
    telefon komorkowy

    2. dostepnosc - trudno mi sobie wyobrazic miejsce w Polsce, gdzie mozna
    skorzystac z internetu, a GSM tam nie siega (choc pewnie pare by sie
    znalazlo, ale czy trzeba tam koniecznie _masowo_ robic przelewy?), poza
    tym internet jest z reguly jednym z wielu kanalow dostepu

    3. bezpieczenstwo 1 - co z tego, ze ktos podslucha haslo, jesli jest ono
    jednorazowe i wazne przez krotki czas? poza tym jednorazowe haslo to nie
    wszystko, co jest potrzebne by wyssac kase z konta

    4. bezpieczenstwo 2 - jak ktos walnie komorke, to sie ja blokuje, tak
    samo jak karty, tokeny itd.

    5. bezpieczenstwo 3 - hasla sa generowane przez system w odpowiedzi na
    zadanie pochodzace z serwisu, uzytkownik nic nie wysyla, tylko dostaje

    6. koszt - serwis SMSowy w Inteligo kosztuje 4,99 zl miesiecznie
    niezaleznie od liczby wyslanych SMSow; ja ich dostaje male kilkadziesiat
    miesiecznie mimo, ze nie wykonuje bardzo wielu transakcji, sadze ze 2-3
    zl miesiecznie w zupelnosci wystarczy na pokrycie kosztow wysylania
    SMSow z haslami (token w jakims banku kosztuje okolo 30 zl, wiec koszty
    sa porownywalne)

    7. czas oczekiwania na SMSa - to moze byc problem, chociaz w Eboku Plusa
    nigdy nie czekalem na SMSa dluzej niz kilka sekund, sadze ze awarynosc
    SMSow jest porownywalna z awaryjnoscia serwisow internetowych w bankach
    i nie stanowi duzego problemu, chociaz banki powinny sobie wynegocjowac
    jakies priorytety u opow; poza tym zawsze sa alternatywne kanaly dostepu
    (jak ktos bardzo musi)

    8. promocja i reklama - a czy jakis bank promuje swoje zabezpieczenia?
    uzytkownik sam muszi sie dowiedziec jak interesujace go banki
    zabezpieczaja dostep do jego kasy i wybiera najbardziej dla niego odpowiedni

    9. wniosek - nie jest to idealne rozwiazanie, ale IMHO warte
    przemyslenia, szczegolnie dla bankow, ktore nie stosuja tokenow i kart
    kodow, tylko same hasla (i ewentualnie limity)

    Bartol

  • 17. Data: 2003-07-07 09:52:14
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "Tomasz Staszewski"

    > Widac, że nie masz telefonu w Erze. Tam tak się logujesz do I-BOA:
    > wpisujesz username i pass, klikasz enter, otwiera się nowa strona z
    > okienkiem na wpisanie hasła, które w tym samym momencie przychodzi
    > SMSem. Z telefonu nic nie wysyłasz.

    niby jest to jednorazowe haslo, wiec moze przyjsc odkrytym tekstem SMS
    - nikomu sie do nieczego za chwile nie przyda.
    Jednak w sumie dla klienta jest to utrudnienie - placi i musi miec komórkę
    podczas obsługi konta. Natomiast bank jest spokojny ze loguje sie wlasciciel
    konta bo posiada rowniez komórkę i to go lepiej uwierzytelnia.

    Niektórzy tak tu pisza o tym hasle przesylanym SMS-em na komórke, ze sam juz
    nie wiem - CZY TO JUZ DZIALA, a jesli tak to w jakim banku?
    *** blad ***

  • 18. Data: 2003-07-07 10:10:29
    Od: Bartol Partol <b...@p...c>

    Użytkownik blad napisał:

> [...]
    > podczas obsługi konta. Natomiast bank jest spokojny ze loguje sie wlasciciel
    > konta bo posiada rowniez komórkę i to go lepiej uwierzytelnia.

    No wlasnie. IMHO nie jest to tak duze utrudnienie, tym bardziej ze moja
    propozycja dotyczyla opcjonalnego korzystania z komorki, chce miec
    dodatkowe zabezpieczenie, to z niego korzystam (zawsze), nie chce - nie
    korzystam (tez zawsze), a nie przymusowego (co by moglo spowodowac
    odsianie mnostwa potencjalnych klientow, ktorzy nie maja komorek, maja
    sluzbowe i nie chca ich do takich celow wykorzystywac, maja rozne fobie
    itd.). A bank mialby wiecej spokoju dajac dodatkowe zabezpieczenie, a
    poniewaz spokoj to oszczednosci, wiec wysylanie hasel na komorke wcale
    nie musialoby byc drogie lub nawwet platne.

    Bartol

  • 19. Data: 2003-07-08 06:59:29
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    Bartol Partol wrote:
    > fobie itd.). A bank mialby wiecej spokoju dajac dodatkowe
    > zabezpieczenie, a poniewaz spokoj to oszczednosci, wiec wysylanie
    > hasel na komorke wcale
    > nie musialoby byc drogie lub nawwet platne.

    Moze w dluzszej perspektywie tak jest, ale ktos taka kase musi wydac
    teraz. A wydaje mi sie, ze lepiej w niektorych wypadkach wydac je na
    poszerzenie oferty, a nie zadowolenie tych, ktorzy maja fobie (jak ja
    maja teraz pewnie beda mieli ja i pozniej).

  • 20. Data: 2003-07-08 07:07:06
    Od: "Michał 'Amra' Macierzyński" <m...@p...pl>

    Bartol Partol wrote:
> [...]
    > zl miesiecznie w zupelnosci wystarczy na pokrycie kosztow wysylania
    > SMSow z haslami (token w jakims banku kosztuje okolo 30 zl, wiec

    W Inteligo a i owszem. W innych bankach trzebaby zmieniac system i tak
    dalej. A to kosztuje.

    > i nie stanowi duzego problemu, chociaz banki powinny sobie
    > wynegocjowac jakies priorytety u opow; poza tym zawsze sa
    > alternatywne kanaly dostepu (jak ktos bardzo musi)

    Jest oferta jakies firmy - pamietam, bo dodawalem do PRnewsa. Jak na
    razie nikt nie skorzystal

> [...]
    > uzytkownik sam muszi sie dowiedziec jak interesujace go banki
    > zabezpieczaja dostep do jego kasy i wybiera najbardziej dla niego

    A to typowe. Jesli juz zacznie to bedzie klientowi cos chrzanil o SSLu
    i tak dalej. Nigdzie nie jest napisane co staloby sie, gdyby ktos
    jednak wszedl na konto itp ;)

    > 9. wniosek - nie jest to idealne rozwiazanie, ale IMHO warte
    > przemyslenia, szczegolnie dla bankow, ktore nie stosuja tokenow i
    kart
    > kodow, tylko same hasla (i ewentualnie limity)

    Wiesz - wnioskow racjonalizatorskich ;) i ulatawiajacych korzystanie
    to mozna duzo wyprodukowac. Ale nikt nie patrzy na koszty....
    Jednym z kosztow jest to, ze musisz ten nowy system jakos z kims z
    zewnatrz robic - czy to nie jest w jakis sposob outsourcing? Bo jesli
    tak - to masz prawo bankowe (jeszcze nie znowelizowane). A robienie
    tego we wlasnym zakresie- to wymaga zespolu kilku ludzi, wdrozenia
    projketu - i nie widac znowu duzych zyskow - chyba ze dasz to
    wszystkim klientom i tak jak w Inteligo kazesz im za to placic
    (pamietasz - kiedys w Inteligo byly 3 opcje do wybru z SMSami - a nie
    kazdemu to jest potrzebne....).

    To juz lepiej zainwestoweac w tokeny - male, poreczne, mozesz nosic ze
    soba. Jeszcze kazesz zaplacic itp.

    Poza gadzetomania i twoim poczuciem bezpieczenstwa nie widze w tym
    momencie uzasadnienia ekonomicznego takiego rozwiazania. To nie jest
    nowy produkt, na ktorym bank moglby zarobic....

    --
    Michal 'Amra' Macierzynski
    www.prnews.pl - swiat e-bankowosci