  • 11. Data: 2003-11-20 21:31:27
    Temat: Re: Wymagania techniczne systemu bankowego - poszukuje info!
    Od: "KriSSo" <k...@o...pl>

    Cześć Rygel,

    W artykule news:pan.2003.11.20.21.21.51.337659@gazeta.pl,
    z adresu <r...@g...pl> napisałe(a)ś:

    > Skoro to "wasz wymyślony bank" to chyba logiczne że wymagania
    > techniczne mogą być "waszymi wymyślonymi wymaganiami" :)

    Ustaw kodowanie, bo tego przeczytać w ogóle nie idzie :).

    --
    Pozdrawiam,
    KriSSo, GG : 288579

  • 12. Data: 2003-11-20 23:19:28
    Od: "WIT" <wtur@USUN_TO.gazeta.pl>

    Michał Kostrzewa wrote:
    > Robie razem z grupa na uczelni czysto teoretyczny plan wdrozenia
    > nowego systemu komputerowego w "naszym wymyslonym banku". Mi przypadl
    > temat wymagan technicznych.

    Nie jest to takie proste jak Ci sie wydaje... Analiza techniczna przy
    wdrozeniu nowego systemu to jakies 20-40 stron dokumentacji...
    Cała dokumentacja wdrozenia w średnim banku to mniej więcej 2000-2500 stron
    wraz z załącznikami...

    Ogolnie pogrzeb i poszukaj na www.sanchez.com i www.computerland.pl
    Cos na pewno tam znajdziesz :-)

    --
    Pozdrawiam,
    _______________

  • 13. Data: 2003-11-20 23:21:31
    Od: "WIT" <wtur@USUN_TO.gazeta.pl>

    Bartol Partol wrote:
    > Eeeee, komputer jest w niepancernej obudowie, chronionej co najwyzej
    > alarmem. Jedynie kasa i znaczna czesc mechaniki jest w sejfie.

    troche racji masz :-)
    ale i tak najfajniejsze są kasetki...

    > Standardowy kod do sejfu w nowym bankomacie NCRa: 20-30-40

    Ale trzeba jeszcze mieć klucz....

    --
    Pozdrawiam,
    _______________

  • 14. Data: 2003-11-21 11:34:39
    Od: Bartol Partol <bartolpartol@gazeta.>

    Użytkownik WIT napisał:

    > troche racji masz :-)
    > ale i tak najfajniejsze są kasetki...

    O kasetek to jest mnostwo. Plasticzane, metalowe, zamykane na zamki lub
    zatrzaski. Zdaje sie, ze dosyc ciekawy jest mechanizm wyciagania kasy z
    kasetek. A tak w ogole to takie mechanizmy sa dwa: cierny -
    powszechniejszy i ssacy (czyli lapie sie banknoty przyssawka) -
    stosowany przez NCRa (trzeba bylo montowac ogrzewanie w bankomatach
    zewnetrznych, po przy silnym mrozie przyssawki twardnialy i mialy klopot
    z lapaniem kasy).

    > Ale trzeba jeszcze mieć klucz....

    Eeeee, klucz to pikus. Tak mi sie wydaje, bo ani zlodziejem, ani
    slusazem nie jestem. Zamek jednak nie robi wrazenia skomplikowanego.
    Oczywiscie moge sie grubo mylic. Zreszta to jak jest zamykany sejf tez
    jest konfigurowalne, ale zdaje sie NBP wymaga przynajmniej jednego zamka
    na klucz i jednego zamka szyfrowego.

    A tak a propos bankomatow, to najsmieszniejszy jaki widzialem, to byl
    maly "podreczny" Siemens. Takie gorne pol bankomatu stojace na jednej
    nodze. Miescily sie w nim dwie kasety. Bardzo sympatyczne wrazenie robil.

    Bartol

  • 15. Data: 2003-12-05 18:28:15
    Od: "Tomasz Nowak" <n...@g...pl>

    | Ja wiem ale szczegółów nie powiem :-)
    | Serwery - zalezy od systemu - na ogół duże i czarne :-)
    To macie głównie IBM-y ! :)

    | Bankomat - to normalny komputer + troche mechaniki w wielkiej pancernej
    | szafie
    Niezupełnie w pancernej szafie sa głównie pieniądze a wiekszość mechaniki
    poza nią. Wystarczy popatrzeć jak ładują kasę :)

    | Sieci - tak jak w kazdej wiekszej firmie (+szyfrowanie)
    Szyfrowanie całego traktu jest bardzo kosztowne i wolne. Skuteczniejsze i
    pewniejsze jest szyfrowanie określonych informacji punkt-punkt.

    | Zabezpieczenie fizyczne - pan Władek na bramce :-)
    U was tak jest ? :))
    Ja widziałem, pewnie w innych, elektroniczną kontrolę dostępu z rejestracją
    wejść, wyjść, kamery, strażnik pod bronią, szyby kuloodporne itp.
    Ale są i zwykłe pokoje biurowe :)

    Tomasz

  • 16. Data: 2003-12-05 18:45:04
    Od: "Tomasz Nowak" <n...@g...pl>

    | Nie wiem w jakim celu, ale polityka bezpieczenstwa jest trzymana w
    tajemicy.
    | Jesli robisz projekt dla jakiegos banku to powinienes dostac od nich
    | specyfikacje i zgrubny zarys polityki ich bezpieczenstwa.

    Podstawowe informacje nt. sposobu przechowywania gotówki , transportu itp są
    dostępne w NBP. Każdy Bank ma dodatkowe obostrzenia wynikające z jego
    polityki i sposobu obsługi klientów.

    Tomasz

  • 17. Data: 2003-12-05 20:54:31
    Od: "WIT" <wtur@USUN_TO.gazeta.pl>

    Tomasz Nowak wrote:
    > To macie głównie IBM-y ! :)

    A jakiego koloru jest HP i Sun?

    > Niezupełnie w pancernej szafie sa głównie pieniądze a wiekszość
    > mechaniki poza nią. Wystarczy popatrzeć jak ładują kasę :)

    Mechanika podająca kase jest w pancernej szafie (przynajmniej w NCRach)

    > Szyfrowanie całego traktu jest bardzo kosztowne i wolne.

    Owszem.

    > Skuteczniejsze i pewniejsze jest szyfrowanie określonych informacji
    > punkt-punkt.

    Albo konkretnych sesji.

    --
    Pozdrawiam,

  • 18. Data: 2003-12-08 11:14:30
    Od: "Fuma K" <krzysp10_no.sp@m_wp.pl>

    W wiadomości: bqqra8$e3t$...@i...gazeta.pl,
    Zostało napisane przez WIT <wtur@USUN_TO.gazeta.pl> coś takiego:

    > A jakiego koloru jest HP i Sun?

    Sun - beżowy lub szarawy (desktop) lub granatowoniebieski (front - serwer).

    HP - ostatnio chyba czarny ze srebrem.

    --

    Fuma K