  • 1. Data: 2002-01-20 15:32:47
    Temat: Wirtualna reklamacja... (długie)
    Od: Bartłomiej Rozkrut <b...@O...pl>

    Witam,

    Chcia?bym ostrzec obecnych jak i przysz?ych klientów mBanku przed
    oprogramowaniem oraz obs?ug? reklamacji wy?ej wymienionego banku.

    Ca?a historia zacz??a si? 7 grudnia 2001, kiedy dzie? po otrzymaniu
    eKarty dokona?em zakupu przy jej u?yciu w ksi?garni internetowej Merlin.
    Transakcja wygl?da?a na prawid?ow?, wcze?niej przelane ?rodki na eKonto
    zosta?y poprawnie zablokowane, z eKarty zosta?y poprawnie pobrane.
    Dosta?em potwierdzenie zamówienia od ksi?garni. Historia rachunku nie
    zawiera?a tej transakcji, nie by?a jeszcze rozliczona. We wtorek,
    11 grudnia otrzyma?em zamówiony towar (ksi??ka dot. polskiej bankowo?ci).
    Jakie? by?o moje zdziwienie gdy zalogowa?em si? do systemu mBank. Otó? na
    moim eKoncie pojawi? si? debet w wysoko?ci odpowiadaj?cej kwocie zamówienia
    pomniejszonej o ?rodki dost?pne na rachunku eKonto. W historii rachunku
    poprawnie widnia?a transkacja z Merlin.

    Natychmiast zadzwoni?em do mLinii wyja?niae spraw?. Konsultanka by?a mocno
    zdziwiona zaistnia?? sytuacj? i powiedzia?a, ?e kieruje spraw? do dzia?u
    reklamacji w trybie pilnym. Zapewni?a mnie, ?e zaraz kto? do mnie w tej
    sprawie oddzwoni. Czeka?em do pó 1/4 nego wieczora, 13 grudnia. Obawiaj?c si?
    z?ego przekazania problemu przez Pani? konsultantk? do dzia?u reklamacji
    postanowi?em dok?adnie opisaae problem i wys?aae go z szyfrowanego formularza
    ze strony WWW mBanku.

    Oto tre?ae listu:

    ----

    Numer ID klienta: xxxxxxxx

    Witam,

    Znalaz?em bardzo powa?ny b??d w oprogramowaniu Pa?stwa systemu bankowego.

    W zwi?zku z faktem, i? jestem programist? i sam tworz? podobne systemy
    doskonale zdaj? sobie spraw? z powagi sytuacji. Pa?stwa oprogramowanie
    jest nieprzetestowane i mo?e zawieraae ca?? gam? innych b??dów, które mog?
    w sposób niezauwa?alny dla Pa?stwa oraz u?ytkownika dokonywaae operacji
    niezgodnie z obowi?zuj?cym regulaminem i ofert? banku.

    Tego typu sytuacje powstrzymuj? mnie i moich znajomych do lokowania wi?kszych
    ?rodków w Pa?stwa banku. Chcia?bym nadmieniae, i? znajomi mieli problemy
    z naliczaniem odsetek - nie zawsze by?y naliczane - co doskonale prezentowa?
    wyci?g z rachunku.

    Poni?ej przedstawiam list? operacji, które spowodowa?y wyst?pienie
    nieuzasadnionego (nie zwi?zanego z prowizjami) debetu na moim eKoncie.

    1. W pi?tek (07.12.01) przela?em 42 z? na eKonto z eMax.
    2. Na eKoncie w sumie jest 47 z?. (5 z? by?o ju? wcze?niej)
    3. Nast?pnie do?adowa?em 42 z? na eKart? przy u?yciu listy hase?
    jednorazowych.
    4. Na eKarcie jest 42 z?.
    5. Dokonuj? zakupu w ksiegarni internetowej Merlin na kwot? 42 z?.
    6. Autoryzuj? kart? VISA (eKarta) przy u?yciu systemu autoryzacji
    Merlina - czyli eCard.pl
    7. Natychmiast po transakcji sprawdzam saldo eKarty - 0 z? (poprawnie pobrano
    ?rodki). W historii operacji eKarty nie ma zanotowanej tej transakcji.
    8. Na eKoncie jest saldo 47 z?, z czego ?rodki dost?pne - 5 z?.
    9. W sobot? chcia?em dokonaae kolejnych zakupów, tym razem w Kanadzie
    (materia?y promocyjne OpenBSD).
    10. Przela?em na eKonto 120 z? z eMax.
    11. Nast?pnie do?adowa?em eKart? na kwot? 120 z?.
    12. Na eKarcie jest 120 z?.
    13. Na eKoncie mam saldo 167 z?, z czego ?rodki dost?pne - 5 z?.
    14. Dokona?em zakupu w Kanadzie - poda?em numer karty i dat? wa?no?ci.
    15. W zwi?zku z faktem, ?e tam karta jest obci??ana dopiero w momencie
    wys?ania towarów - zostawi?em 120 z? na eKarcie, a? transakcja zostanie
    sfinalizowana.
    16. W ?rod? odebra?em towar zakupiony w ksiegarnii internetowej Merlin.
    17. W czwartek rano na moim eKoncie by?o saldo 125 z?, a dost?pne ?rodki by?y
    ujemne -37 z? !!!
    18. W historii operacji na eKarcie pojawi?a si? transakcja z ksiegarnii
    internetowej na kwot? 42 z?.
    19. Na eKarcie nadal jest 120 z? - firma z Kanady nie dokona?a jeszcze
    transakcji.

    Wszystko wskazuje, i? Pa?stwa system bankowo?ci pobra? podwójnie kwot?
    z transakcji eKart?. Pierwszy raz przy autoryzacji karty w eCard SA (z eKarty),
    drugi po zaksi?gowaniu w systemie (z eKonta). Jest to o tyle nieprzyjemne, gdy?
    liczy?em na bezpieczne, bezproblemowe zakupy w internecie, a nie problemy które
    niepotrzebnie zajmuj? mój czas.

    Mam szczer? nadziej? na szybkie rozpatrzenie sprawy - w mLinii zapewniono mnie,
    ?e sprawa b?dzie rozpatrzona w trybie priorytetowym - jednak?e nadal nie
    otrzyma?em jakiejkolwiek informacji.

    Nie chcia?bym byae zmuszony do interwencji na grupach dyskusyjnych, Pa?stwa
    forum, a w ostateczno?ci w prasie.

    Licz? na szybkie wyja?nienie b??du Pa?stwa oprogramowania.

    Z powa?aniem,

    Bart?omiej Rozkrut

    ----

    Zanim otrzyma?em odpowied 1/4 od mBanku stan rachunku "magicznie"
    powróci? do normy. ?adnej zmiany w historii rachunku, kwotach
    zablokowanych. Nic si? nie zmieni?o oprócz salda!!! Wygl?da?o
    to tak jakby administrator r?cznie wpisa? nowe saldo rachunku.
    Ucieszy?em si?, ?e "zagubiona" kwota powróci?a na rachunek.

    Natychmiast przela?em wszystkie ?rodki do innego banku, dopóki
    nie zostanie wyja?niona przyczyna "znikni?cia" ?rodków z rachunku.

    Dnia 20 grudnia otrzyma?em odpowied 1/4 na mój list:

    ----

    From M...@b...com.pl Thu Dec 20 13:37:07 2001
    From: i...@m...com.pl
    To: b...@O...pl
    Subject: Sprawa kartowa
    Date: Thu, 20 Dec 2001 14:36:23 +0100

    Szanowny Pani

    Serdecznie przepraszam Pana za zaistnia?a sytuacjie. W pe?ni rozumiem Pana
    zdenerwowanie. Ze swojej strony mog? Pana zapewnic ze z tego maila spisalem
    pilna reklamacje i przekazalem osobiscie do dzialu kart z prosba o pilne
    wyjasnienie tej sytuacji. Po wyjasnieniu ktos skontaktuje si? z Panem
    telefonicznie i wyjasni sytuacje.

    Zyczymy wesolych Swiat Bozago Narodzenia oraz szczesliwego Nowego Roku 2002

    Z powa?aniem

    Marcin Krzykowski
    mBank

    -----

    Po tej odpowiedzi faktycznie oddzwoni? do mnie konsultant z dzia?u kart.
    Jednak?e próbowa? mnie za wszelk? cen? przekonaae, ?e to jest normalna
    procedura, ?ebym si? nie obawia?. Próbowa?em przedstawiae mu sytuacj? na
    wszelkie mo?liwe sposoby - jednak konsultant zachowywa? si? jakby mia?
    przed sob? kartk? z napisan? kwesti?, któr? ma powtarzaae do upad?ego:
    "To jest normalna procedura, tak powinno byae.".

    Szczerze mówi?c by? niesamowicie przekonuj?cy i gdyby nie fakt,
    ?e dokonywa?em ju? transakcji eKart? znajomego - da?bym si? przekonaae,
    ?e tak ma byae.

    Dopiero na pytanie "W takim razie, skoro to jest normalna procedura, system
    policzy? transakcj? podwójnie, to dlaczego ?rodki "magicznie" wróci?y na
    rachunek po z?o?eniu reklamacji?" konsultant przesta? byae 100% pewny
    swojej kwestii i stwierdzi?, ?e nie wie. Dowiedzia?em si?, ?e to nie
    problem dzia?u kart tylko dzia?u transakcji, mam czekaae na kolejny kontakt.
    Strasznie mnie to zdenerwowa?o i powiedzia?em, ?e napisz? pisemn?
    reklamacj? i wy?l? listem poleconym na adres banku - konsultant mnie od
    tego odwiód? t?umacz?c, ?e w umowie z mBankiem jest napisane,
    ?e autoryzacja w mLinii jest równoznaczna z podpisem i reklamacje s?
    rozpatrzane przez mLini?.

    Kilka dni pó 1/4 niej zadzwoniono do mnie z dzia?u transakcji.
    Kolejny raz musia?em przedstawiaae od nowa ca?y przebieg zaistnia?ej
    sytuacji co zacz??o mnie ju? niesamowicie irytowaae - konsultanci nie s?
    przygotowani do rozmowy. Pani poprosi?a mnie o zrzut ekranu z b??dnym
    saldem rachunku.

    Szkoda, ?e nikt mi nie powiedzia? za pierwszym kontaktem, ?e taki zrzut
    mo?e byae przydatny - zrobi?bym go. Teraz ju? saldo rachunku jest
    prawid?owe, a nikt nie potrafi mi wyja?niae co si? tak naprawd? sta?o.
    Z rozmowy nic nie wynik?o - nadal nie dowiedzia?em si?, dlaczego powsta?a
    taka sytuacja.

    Zosta?em odes?any do kolejnego dzia?u...

    Po ponad tygodniu zadzwoni?a do mnie Pani z ksi?gowo?ci mBanku
    i stwierdzi?a, ?e nie widzi ?adnych nieprawid?owo?ci, mam zerowe saldo
    rachunku. Uprzejmie Pani wyja?ni?em, ?e ?rodki wyp?aci?em natychmiastowo
    po ich odzyskaniu i z powodu utraty zaufania do banku nie mam ich zamiaru
    ponownie wp?acaae. Po d?ugiej rozmowie i przedstawianiu problemu us?ysza?em:
    "Ale to nie problem ksi?gowy." No i zosta?em odes?any do kolejnego dzia?u.
    Mina? juz d?ugi czas mamy 20 stycznia i nikt si? ze mn? z tego dzia?u nie
    raczy? skontaktowaae.

    Czy?by to dzia? "Z archiwum X"? ;)

    Podsumowuj?c - ?rodki "magicznie" wróci?y na rachunek, nikt nie wie jak
    to si? sta?o, ?e znikn??y. Odsy?anie sprawy do innych dzia?ów i brak
    szacunku dla klienta jest po prostu ra??cy. Prosz? zauwa?yae ile czasu
    straci?em na prób? wyja?nienia sprawy. Ka?dy telefon wi?za? si? z
    szcegó?owym powtarzaniem problemu, który wcale nie jest trywialny.

    Moim zdaniem, oprogramowanie do obs?ugi eKarty by?o nieprawid?owe.
    Usuni?to b??d, zmienio saldo mojego rachunku, ale nie poinformowano
    mnie o tej operacji. Relacje z pracownikami mBanku nadal s? na poziomie
    rozwi?zywania problemu - nikt nie potrafi wyja?nic co tak naprawd? si?
    sta?o.

    Mam nadziej?, ?e list ten w jakimkolwiek stopniu przybli?y? czytelnikom
    problemy jakie mog? wynikn?ae przy korzystaniu z mBanku. Przy niewielkich
    kwotach problem mo?e wydawaae si? ?rednio przera?aj?cy, jednak?e gdyby w
    gr? wchodzi?y du?e sumy...

    Z powa?aniem,

    Bart?omiej Rozkrut

  • 2. Data: 2002-01-20 16:15:08
    Temat: Re: Wirtualna reklamacja... (długie)
    Od: "Krab" <k...@h...pl>

    Uzytkownik "Bartłomiej Rozkrut" <b...@O...pl> napisal w wiadomosci
    > Chciałbym ostrzec obecnych jak i przyszłych klientów mBanku przed
    > oprogramowaniem oraz obsługą reklamacji wyżej wymienionego banku.

    :-)) wszystko bywa piekne - az do czasu kiedy przedstawia sie im zarzuty
    inna w faktach, ale podobna w rozwiazaniu przygode mialem z lg, tez za
    wszelka cene proba udowodnienia, ze nic nie ma - nic nie mialo miejsca
    :-(( rozmowa gluchego ze slepym

    > 17. W czwartek rano na moim eKoncie było saldo 125 zł, a dostępne środki
    były
    > ujemne -37 zł !!!

    hmm,
    nie mam ich ekarty (bo uwazam ze konkurencja ma wystaczajace mi i tansze
    oferty) ale mam jedno pytanie
    wydawalo mi sie, ze transakcje ekarta nie moga obciazyc ekonta, przeciez po
    to wlasnie jest tam opcja ladowania i rozladowania ekarty - jak to mozliwe,
    ze obciazono w sumie INNE konto ?? niz te z ktorego dokonano transakcji ?
    czy ekarta nie ma osobnego konta ?
    nie wyobrazam sobie aby np w inteligo po transakcji z jednego konta -
    obciazono mi w sumie INNE konto ta transakcja - chociaz - (hihi) diabli ich
    wiedza :-((
    Mozesz cos napisac w tym temacie - jak to jest ze obciazono ekonto ? czy to
    zgodne z reg ?
    Jak rozumiem - na dzisiaj - w historii rachunku nie ma sladu po tej operacji
    ?

  • 3. Data: 2002-01-20 16:31:13
    Od: "LeszekR." <a...@a...net.pl>

    Dnia 2002-01-20 16:32, Użytkownik Bart^(3)omiej Rozkrut napisał:

    > Witam,
    >
    > Chciałbym ostrzec obecnych jak i przyszłych klientów mBanku przed
    > oprogramowaniem oraz obsług? reklamacji wyżej wymienionego banku.

    Miałem identyczną sytuację jak Ty. Saldo plus, środki dostępne minus,
    dwa razy ściągnięta kwota. Tylko u mnie mLinka zachowała się inaczej. Po
    konsultacj stwierdziała iż sklep coś namieszał z datami i mBank ma 7 dni
    na poprawne zaksięgowania transakcji. Póżnym wieczorem stany były ok.
    Może jest tak jak piszesz-ręczne poprawianie, a może faktycznie system
    rozlicza transakcje póżniej. Ale mBank, nam klientom powinien to
    wyjaśnić rzetelnie.

    Amehat

  • 4. Data: 2002-01-20 17:26:12
    Od: "Bogdan" <b...@h...pl>

    > nie wyobrazam sobie aby np w inteligo po transakcji z jednego konta -
    > obciazono mi w sumie INNE konto ta transakcja - chociaz - (hihi) diabli
    ich
    > wiedza :-((
    Z regulaminu eKarty:
    § 3. mBank wydaje eKARTY do rachunku eKONTO
    § 21. 1. mBank zastrzega sobie prawo do obciążania rachunku:
    1.kwotą wszystkich transakcji wirtualnych dokonanych przy
    użyciu eKART wydanych do danego rachunku,
    To w praktyce oznacza: jak nie ma na eKarcie, to zabierzemy z eKonta.

    Bogdan

  • 5. Data: 2002-01-20 19:10:24
    Od: Bartłomiej Rozkrut <b...@O...pl>

    In article <a2eqed$41b$1@news.tpi.pl>, Krab wrote:
> [...]
    > ze obciazono w sumie INNE konto ?? niz te z ktorego dokonano transakcji ?

    eKarta jest "podczepiona" pod eKonto.

    > Mozesz cos napisac w tym temacie - jak to jest ze obciazono ekonto ? czy to
    > zgodne z reg ?

    Tak.

    > Jak rozumiem - na dzisiaj - w historii rachunku nie ma sladu po tej operacji

    I tu si? pojawia problem - wg historii rachunku nie by?o ?adnego
    problemu. Wszystkie transakcje s? dobrze rozliczone. Natomiast w
    rzeczywisto?ci (na saldzie rachunku) by?o inaczej.

    Bart?omiej Rozkrut

  • 6. Data: 2002-01-21 10:20:51
    Od: "Krab" <k...@h...pl>

    Użytkownik "Bogdan" <b...@h...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > użyciu eKART wydanych do danego rachunku,
    > To w praktyce oznacza: jak nie ma na eKarcie, to zabierzemy z eKonta.

    dzieki za szerokie i udokumentowane wyjasnienie :-))
    powiem, ze jestem tym w sumie mocno zaskoczony - bo z Waszych wypowiedzi
    wynika, ze takie cos jak "ladowanie karty" oraz "rozladowanie ekarty" to
    tylko i wylacznie gadzety !!!!! zabawka
    Po co to ladowac i bawic sie - skoro w przypadkach zaleznych byc moze od
    czyjegos widzimisie - uzytkownik i tal zostanie obciazony operacja.
    Ja naiwny - myslalem, ze jak sie zdejmie srodki z ekaty - to transakcja NIE
    zostanie uznana i po klopocie, a tymczasem uzytkownicy pbb pisza, ze w
    takich sytuacjach nastepuje obciazenie konta glownego
    hi hi

  • 7. Data: 2002-01-21 11:16:43
    Od: Arkadiusz Wojcik <A...@f...interia.pl>

    Bartłomiej Rozkrut wrote:

    > Wszystko wskazuje, iż Państwa system bankowości pobrał podwójnie kwotę
    > z transakcji eKartą. Pierwszy raz przy autoryzacji karty w eCard SA (z eKarty),
    > drugi po zaksięgowaniu w systemie (z eKonta). Jest to o tyle nieprzyjemne, gdyż
    > liczyłem na bezpieczne, bezproblemowe zakupy w internecie, a nie problemy które
    > niepotrzebnie zajmują mój czas.

    Wszystko wyglada na to, ze "zaksiegowanie transakcji" (albo inaczej
    przelanie kasy za towar) z merlina nie spowodowalo zdjecia blokady tej
    kasy. Czyli w sumie: blokada eCard 42zl, rozliczenie z merlinem 42zl...
    Blokada i tak by sama spadla, bodajze po 7 dniach od autoryzacji.

    Natomiast co do kwestii ladowania i rozladowywania eKarty, to chodzi tu
    bardziej o autoryzacje transakcji a nie o jej rozliczenie. Nie trudno
    wyobrazic sobie sytuacje, ze kupuje np. W Merlinie za 100 zl, po czym
    rozladowywuje karte po to zeby Merlin nie mogl pobrac zaplaty za paczke
    juz do mnie wyslana. I gdzie wtedy Merlin ma szukac tych pieneidzy?

    A.

  • 8. Data: 2002-01-21 11:48:17
    Od: "Grzegorz" <g...@p...onet.pl>

    > Ja naiwny - myslalem, ze jak sie zdejmie srodki z ekaty - to transakcja NIE
    > zostanie uznana i po klopocie, a tymczasem uzytkownicy pbb pisza, ze w
    > takich sytuacjach nastepuje obciazenie konta glownego

    Jeszcze niech tylko dopiszą drobnym maczkiem, że także wszystkich innych kont
    posiadacza eKarty i wszystko jasne.
    Grzegorz

  • 9. Data: 2002-01-21 17:48:12
    Temat: Re: Wirtualna reklamacja... (d?ugie)
    Od: "TOMEK(STEAN)" <s...@p...onet.pl>

    Bart?omiej Rozkrut <b...@O...pl> napisal(a):

    Osobiscie mysle, ze blad w oprogramowaniu jest malo prawdopodobny bo
    by sie wielokrotnie powielal. Moze tu chodzic jak ktos tu wspomnial o
    problem z datami i `zaksiegowaniem` ale to nie usprawiedliwia mBanku
    od niekompetencji wyjasnienia tej sprawy co wyglada podejrzanie i
    nieprofesjonalnie.

    Tomek

    ps. masz chyba problem z polskimi znakami ustaw dobrze strone kodowa

  • 10. Data: 2002-01-21 18:44:01
    Od: "hosi" <h...@w...pl>

    Uzytkownik "TOMEK(STEAN)" <s...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci

    > ps. masz chyba problem z polskimi znakami ustaw dobrze strone kodowa

    Ty tez "charset=us-ascii" ;)
    ustaw sobie 8859-2

    --
    Pozdrówka