  • 1. Data: 2002-11-29 13:37:25
    Temat: W jakiej walucie kredyt na mieszkanie?
    Od: "-< CZAJU >-" <a...@f...onet.pl>

    Witam,
    Jestem pierwszy raz na tej grupie, troche postow poprzegladalem ale nadal
    nie jestem pewien w jakiej walucie (rozpatruje CHF i PLN) wziac kredyt w
    wysokosci 120000 na 20 lat (na 100% inwestycji), mowie o PKO BP.
    Moze ktos cos doradzic i podac jakies rozsadne argumenty za i przeciw.
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2002-11-29 13:58:37
    Temat: Re: W jakiej walucie kredyt na mieszkanie?
    Od: "Piotr Giniewski" <p...@g...pl>

    Użytkownik "-< CZAJU >-" <a...@f...onet.pl> napisał:
> [...]
    > wysokosci 120000 na 20 lat (na 100% inwestycji), mowie o PKO BP.
    > Moze ktos cos doradzic i podac jakies rozsadne argumenty za i przeciw.

    Na dzień dzisiejszy ja jestem za CHF - znacznie niższe oprocentowanie. Swoją
    drogą to mamy zbieżne wymagania co do kredytu - szukam praktycznie
    identycznego.

    --
    Piotr Giniewski
    EXCEL

  • 3. Data: 2002-11-29 14:33:32
    Od: "-< CZAJU >-" <a...@f...onet.pl>

    > Na dzień dzisiejszy ja jestem za CHF - znacznie niższe oprocentowanie.
    Swoją
    > drogą to mamy zbieżne wymagania co do kredytu - szukam praktycznie
    > identycznego.

    Ja tez sklaniam ku CHF ale jakos ludzie odradzaja. Usiluje zrozumiec
    dlaczego.
    Wlasnie sciagnalem sobie z NBP kursy CHF od 1996 roku i jest moim zdaniem
    najstabilniejszy w porownaniu np. z dolarem czy euro, a oprocentowanie jest
    duzo mniejsze.
    Nie wiem tylko jak wahniecia waluty maja sie do wysokosci raty.
    Na chlopski rozum powiedzmy ze zdrozeje frank o 10%, rosnie moj dlug o 10%,
    jesli o tyle samo wzrosnie mi rata ktora normalnie powiedzmy niech bedzie
    1000 pln to wyniesie 1100 oln to i tak jest taniej niz w PLN.
    Tylko nie jestem pewien czy dobrze rozumuje.
    Moze mnie ktos oswiecic?
    Pozdrawiam Adam

  • 4. Data: 2002-11-29 15:20:47
    Od: Yareck <j...@i...KILLSPAM.pl>

    Użytkownik -< CZAJU >- napisał:
> [...]
    > najstabilniejszy w porownaniu np. z dolarem czy euro, a oprocentowanie jest

    Kurs CHF porusza się krok za krokiem zgodnie z kursem EUR.
    Idealnie można to obejrzeć na biznes.interia.pl gdzie można sobie nałożyć
    wykresy obu walut na jednym wykresie.
    Gospodarka Szwjacarii jest tak silnie uzależniona od strefy euro (tak sobie to
    tłumaczę), że nie powinno być żadnych niespodzianek w najbliższym czasie.
    Więc praktycznie takie same zmiany (ryzyko) jak EUR ale mniejsze oprocentowanie
    (mnie się udało 3,24%).

    ________
    Yareck

  • 5. Data: 2002-11-29 16:00:33
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > 1000 pln to wyniesie 1100 oln to i tak jest taniej niz w PLN.
    > Tylko nie jestem pewien czy dobrze rozumuje.

    To jest straszny błąd w rozumowaniu.!!!!
    Postaram się to wytłumaczyć na prostym przykładzie. Pozostało ci do spłaty 1000
    PLN (po przeliczeniu z CHF po aktualnym kursie). Oprocentowanie 3%. Masz to
    spłacić w dwóch półrocznych ratach.
    *********************************
    Rata 1: 500(kapitał), 15 (odsetki) razem: 515
    Rata 2: 500(kapitał), 7,5 (odsetki) razem: 507,50
    Łącznie zapłaciłbyś 1022,50.
    *********************************
    Ale wzrósł kurs o 10%. Teraz pozostało ci do spłaty 1100.
    **********************************
    Rata 1: 550(kapitał), 16,5 (odsetki) razem: 566,50
    Rata 2: 550(kapitał), 8,25 (odsetki) razem: 558,25
    Łącznie musisz zapłacić 1124,75.
    A teraz najważniejsze. Jakiemu oprocentowaniu odpowiada to w przypadku kredytu
    w PLN (masz ciągle do spłaty tylko 1000 PLN). Oprocentowanie to równa się
    16,63%. Oznacza to, że w tym wypadku wzrost kursu o 10% jest równoważny zmianie
    oprocentowania w CHF z 3% na 16,63%!!!!!!!!
    **********************************
    Rata 1: 500(kapitał), 83,15 (odsetki) razem: 583,15
    Rata 2: 500(kapitał), 41,58 (odsetki) razem: 541,58
    Łącznie 1124,75.
    Bez komentarza. Pozdrowienia Tensor1.

  • 6. Data: 2002-11-29 17:56:59
    Od: "wkg" <w...@i...pl>

> [...]
    >*********************************
    >Rata 1: 500(kapitał), 15 (odsetki) razem: 515
    >Rata 2: 500(kapitał), 7,5 (odsetki) razem: 507,50

    Czyzby ???

    Przelicz to samo dla 20 lat, zakladajac, ze za 4 lata kurs zlotowki bedzie
    zwiazany z Euro.
    Nawiasem, czemu zachodnie banki kupuja nasz dlug jak cieple buly ? Nie
    umieja liczyc ?

    Tylko CHF :))

    pzdr
    wkg

  • 7. Data: 2002-11-29 19:33:07
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > zwiazany z Euro.
    > Nawiasem, czemu zachodnie banki kupuja nasz dlug jak cieple buly ? Nie

    Wtedy trzeba liczyć na 4 lata a nie na 20. Mogę w ciemno założyć, że kurs CHF w
    momencie związania złotówki z EURO wzrośnie w stosunku do aktualnego o 20-30%.
    Co więcej uważam, że kurs ten będzie rósł przeciętnie co najmniej 5% w skali
    roku, przez te cztery lata. Czyżbyś uważał inaczej. Przy tych założeniach
    wylicz sobie jakie rzeczywiście będzie oprocentowanie kredytu denominowanego w
    CHF (dzisiaj powiedzmy, że jest 3%). Uwzględnij także różnice w kursach kupna i
    sprzedaży. Jak to przeliczysz i podasz wyniki to dopiero wtedy namawiaj innych
    ludzi do kredytu w CHF. Dla porównania Kredyt Bank od 1 grudnia daje kredyty w
    PLN oprocentowane na poziomie 7,65%; inne banki może jeszcze mniej.
    Tensor1
    PS. To że zachodnie banki kupuja nasze długi nie ma związku z poruszanym
    tematem.

  • 8. Data: 2002-11-30 17:15:03
    Od: "wkg" <w...@i...pl>

    Witam

    >Co więcej uważam, że kurs ten będzie rósł przeciętnie co najmniej 5% w
    skali
    >roku, przez te cztery lata. Czyżby? uważał inaczej.

    Oczywiscie, ze uwazam inaczej.

    >PS. To że zachodnie banki kupuja nasze długi nie ma zwi?zku z poruszanym
    >tematem.

    Uwazam, ze wlasnie to i tylko to ma. Oni licza roznice kursowe i
    oprocentowanie dokladnie tak samo jak nasi kredytobiorcy. I jakos lokata w
    PLN bardziej im sie oplaca niz w CHF-a. Jak sadzisz, dlaczego ?

    pzdr
    wkg

  • 9. Data: 2002-11-30 21:21:56
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    >    wkg
    > To jest kapitał spekulacyjny; inwestycje na krótki okres. Wracając do Tematu
    CHF. Wzrost kursu CHF w ostatnich 4 latach był powyżej 10%. Popatrz na moje
    wyliczenia w temacie "Symulacja kredytów CHF - PLN". Przemyśl, przelicz a potem
    możemy dyskutować bez emocji. Tensor1

  • 10. Data: 2002-11-30 21:40:18
    Od: "wkg" <w...@p...onet.pl>

    Tematu
    >CHF.

    Jestes w temacie :))) Co do horyzontu tych inwestycji - pozostaw jego ocene
    inwestorom. :))

    Wzrost kursu CHF w ostatnich 4 latach był powyżej 10%. Popatrz na moje
    >wyliczenia w temacie "Symulacja kredytów CHF - PLN". Przemy?l, przelicz a
    potem
    >możemy dyskutować bez emocji. Tensor1

    :)))
    OK, wylacz wiec emocje. Ja sie nie emocjonuje. Caly twoj wywod opiera sie na
    zalozeniu spadku wartosci zlotowki. Ja uwazam, ze jest bardzo
    niedowartosciowana ( spojrz na czeska korone ), czasami pozwala sobie na
    wyskoki napedzane rozpaczliwymi enuncjacjami politykow podlizujacych sie
    "eksporterom".

    Przez ostatnie 5 lat CHF wzrosl okl 9 %, fakt. 28 listopada 1997 2.48,
    dzis - 2.70 ( NBP ). Różnica odsetek zas to kilkadziesiat %.

    pzdr
    wkg