  • 21. Data: 2003-09-15 12:49:34
    Temat: Re: W czym brać kredyt?
    Od: "" <t...@p...onet.pl>

    >  Bajki Pan piszesz, z moch wyliczeń wynika że wzrost musiałby sięgać 40%
    >  i to w odniesieniu do dzisiejszego już bardzo wysokiego kursu. Jak dla
    >  mnie to czysta fantazja.... Na przestrzeni ostatniego roku amplituda
    >  wyniosła ok. 12%, a zmiana między początkiem a końcem tego okresu
    >  wyniosła ok. 2,7 %. Jak widać nawet różnica skrajnych notowań w tym
    >  okresie nie zbliżyły się specjalnie do Twoich 20%, nie mówiąc o 40%...
    >  Zakładając stały wzrost (co osobiście uważam za śmieszne założenie)
    >  owe 20% CHF osiągnie po 7,5 roku a 40% po 15 latach...
> [...]
    Z przykrością muszę stwierdzic, że nie ma Pan racji. Wystarczy aby kurs
    sprzedazy CHF od chwili obecnej do momentu wprowadzenia EURO (powiedżmy, że za
    6 lat) wzrósł łacznie o rząd 10% a już zysk z kredytu w CHF będzie zerowy.
    Oczywiście jeżeli wzrośnie więcej to będzie strata. Proszę zapoznać się z
    drugim i trzecim moim postem w wątku Kredyt mieszkaniowy PLN-CHF?
    Pozdrowienia Tensor1.
    PS W wyliczeniach przyjąłewm kredyt na 25 lat.

  • 22. Data: 2003-09-15 13:18:26
    Od: rk <r...@p...onet.pl>

    "Darek" <g...@p...fm> napisal:

    >Podaj o jaka kwote kredytu chodzi i na ile lat to ci podam dokladna wartosc.
    >Ta liczba dotyczy mojego kredytu. Wiec nie pisz ze pisze bajki. Jesli tak
    >twierdzisz to przedstaw swoje wyliczenia.
    >Poza tym wez pod uwage ze oprocentowanie kredytu w PLN bedzie realtywnie
    >dosc szybko malalo (biorac pod uwage okres kredytowania)
    >Wiec czekam na dane to podam ci liczbe.

    52 000 CHF
    --
    Robert Kamiński

  • 23. Data: 2003-09-15 13:19:29
    Od: rk <r...@p...onet.pl>

    "" <t...@p...onet.pl> napisal:

    >Proszę zapoznać się z
    >drugim i trzecim moim postem w wątku Kredyt mieszkaniowy PLN-CHF?

    Przyjmujesz takie nierealne założenia, że nie warto się z tym
    zapoznawać....
    --
    Robert Kamiński

  • 24. Data: 2003-09-15 14:24:50
    Od: "Kamil Jonca (newsy)" <k...@p...onet.pl>

    On 2003-09-15 15:19, rk wrote:

    > Przyjmujesz takie nierealne założenia, że nie warto się z tym
    > zapoznawać....
    A które właściwie założenie było nierealne?
    (KJ kibicujący bliskiej znajomej która wzięła kredyt w CHF)

    --
    JID: kjonca (małpa) chrome (kropka) pl
    Matryca: OK (na razie)

  • 25. Data: 2003-09-15 15:19:25
    Od: rk <r...@p...onet.pl>

  • 26. Data: 2003-09-16 06:47:27
    Od: "Robert Wicik" <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Kamil Jonca (newsy)" <k...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości > > Przyjmujesz takie nierealne założenia, że nie warto się z
    tym
    > A które właściwie założenie było nierealne?
    > (KJ kibicujący bliskiej znajomej która wzięła kredyt w CHF)

    Nie wiem jakie są teraz realia, ale gdy ja brałem 1,5 roku temu kredyt,
    wychodziło mi też do 10% na ryzyko kursowe i nie ryzykowałem, wybrałem PLN.
    Brałem wtedy pod uwagę USD, a EURO/CHF szybko wykluczyłem. Teraz jest trochę
    inna sytuacja i analizę trzebaby prowadizć od nowa dla konkretnego przypadku
    przy konkretnych warunkach uzyskanych w banku.
    Że komuś wyszły większe zakresy możliwych acz opłacalnych wzrostów kursów,
    może wynikać np. z tego że dostał lepsze warunki, albo nie traci na różnicy
    między kupnem/sprzedażą walut.

    Pozdrawiam
    Robert Wicik

  • 27. Data: 2003-09-16 10:05:16
    Od: "Darek" <g...@p...fm>

    Czy uwazasz ze kwota w CHF wystarczy do oceny jakie jest ryzyko kursowe?
    Jesli tak tzn. ze z matmy jestes noga.
    Moze wyraze sie zupelnie jasno. Zeby podyskutowac merytorycznie podaj:
    - kwote kredytu w PLN
    - kurs kupna CHF w dniu wziecia kredytu
    - kurs sprzedazy CHF w dniu wziecia kredytu
    - okres kredytowania
    - oprocentowanie w CHF jakie masz.

  • 28. Data: 2003-09-16 13:04:08
    Od: rk <r...@p...onet.pl>

    "Darek" <g...@p...fm> napisal:

    >Czy uwazasz ze kwota w CHF wystarczy do oceny jakie jest ryzyko kursowe?
    >Jesli tak tzn. ze z matmy jestes noga.

    Ja tak nie uważam, sam się dziwiłem jak to chcesz zrobić na podstawie
    kwoty. Na przyszłość zastanów się, co piszesz, a co do wykształcenia
    to mało prawdopodobne byś w matmie był bardziej zaawansowany ode mnie...

    >Moze wyraze sie zupelnie jasno. Zeby podyskutowac merytorycznie podaj:
    >- kwote kredytu w PLN

    145 000

    >- kurs kupna CHF w dniu wziecia kredytu

    2,8640

    >- kurs sprzedazy CHF w dniu wziecia kredytu

    2,7806

    >- okres kredytowania

    20

    >- oprocentowanie w CHF jakie masz.

    LIBOR6M+2,7, obecnie 3,01833, w dniu zawarcia 3,28167

    Kredyt był w 4 transzach:
    15392,36 CHF po kursie: 2,7933, czyli 42995,48 PLN
    15392,36 CHF 2,9232 44994,95 PLN
    15392,36 CHF 2,8321 43592,70 PLN
    5969,94 CHF 2,8392 16949,85 PLN
    łącznie: 148532,98 PLN
    nadwyżka: 3532,98 PLN
    koszt przewalutowania: -4349,06 PLN
    strata "walutowa": -816,08 PLN

    Prowizja 0,5%: 746,75 PLN (nie doliczana do kredytu)

    --
    Robert Kamiński

  • 29. Data: 2003-09-17 08:18:55
    Od: m...@p...pl (McMac)

    >Przy wzroscie 10% - tylko 10% wiecej.

    >Nie jest. Oprocentowanie ma wiekszy wplyw na wysokosc raty przy zalozonym
    >okresie kredytu :-)
    >Wzrost kursu o 10% to po tylko wzrost rat o 10%.

    Zrobilem taka mala symulacje - bardzo uproszczona, ale oddajaca istote problemu:

    Kredyt 100.000 PLN na 10 lat, raty stale.

    PLN 8%: miesieczna rata: 1213zl

    CHF 4%, kurs kupna 2.8, kurs sprzedazy 2.9
    100.000PLN po kursie kupna = 35714 CHF
    miesieczna rata: 361 CHF = 1048 PLN

    Jesli zaraz na poczatku splaty CHF zdrozeje o 16% i tak juz zostanie, to juz
    jestesmy stratni (rata CHF >= rata PLN). Wniosek: wzrost kursu waluty o 16%
    spowodowal wzrost oprocentowania kredytu o 100% !!!

    --
    - Maciej Kulawik ----------------
    - m...@p...pl --------------

  • 30. Data: 2003-09-17 14:41:30
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    m...@p...pl (McMac) writes:

    > Jesli zaraz na poczatku splaty CHF zdrozeje o 16% i tak juz zostanie, to juz
    > jestesmy stratni (rata CHF >= rata PLN). Wniosek: wzrost kursu waluty o 16%
    > spowodowal wzrost oprocentowania kredytu o 100% !!!

    Bardzo dziwny sposob podawania wzrostu oprocentowania, kto takiego uzywa?
    Wzrost oprocentowania (jak i samo oprocentowanie) podaje sie w odniesieniu
    do kwoty kredytu, bo tylko taka wartosc ma jakikolwiek sens.

    Z tym ze nie ma tu zadnego wzrostu oprocentowania, a jedynie wzrost
    kursu o 16% daje w tym przypadku podobny efekt co wzrost oprocentowania
    z 4% do 8%. To wlasnie mialem na mysli piszac o wiekszym i mniejszym
    wplywie na np. wysokosc raty.

    Nie uwzglednia to rozmaitych rzeczy, ktore maja zasadniczy wplyw na
    splacanie kredytu - np. tego, ze ktos moze czesc/calosc wplywow miec
    w innej niz zlotowka walucie, wplywu zmiany kursow na inflacje i/lub
    zmiane wysokosci wynagrodzenia w PLN, a takze na oprocentowanie
    porownywanego wlasnie kredytu w PLN.
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH