    From: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Uważajcie na VISA z PekaoSA !! (długie)
    Date: 15 Apr 2003 18:44:23 +0200

    "valet" <v...@w...pl> writes:

    > Zapewne dlatego, iż powszechnie wiadomo, że karty embosowane banki wydają
    > osobom wzbudzającym ich zaufanie. A jeżeli ktoś jest bardziej wiarygodny dla
    > banku to i dla innych podmiotów zapewne również.

    Co z tego? Kupujacy nie potrzebuje, by sprzedawca mial do niego zaufanie.
    Sprzedawca ma sprawdzic czy banknoty, ktorymi placi sprzedawca, nie sa
    podrobione, albo czy karta, ktora placi, jest autentyczna i nalezy do
    klienta. I to wszystko.

    > Poza tym utrzymanie takich
    > kart coś tam jednak kosztuje, a jeśli kogoś było stać na taką kartę to
    > zapewne ma jeszcze troszke na wydatki

    To bez znaczenia. Sprzedawce nie interesuje, czy klient ma na "wydatki".
    Wazne jest, ze ma na kupowany wlasnie towar.

    :) Jako ciekawostkę dodam, że np. w
    > salonie "Sephora" w Katowicach (terminal POS - CK BZWBK) byłem świadkiem jak
    > sprzedawczyni nie przyjęła VE, twierdząc, że przyjmują tylko karty wypukłe
    > :) Gość się pieklił, bo musiał biec do ATM, ale i tak nic nie zdziałał. Nie
    > przyjęła i już ! Pewnie nie wzbudził zaufania :)))

    Raczej sprzedawczyni nie mogla z powodow technicznych obciazyc karty
    onlinowej.

    > Co do płaskich kart debetowych tzw."elektronów" - to podstawową ich funkcją
    > była i pozostaje funkcja bankomatowa,

    Bzdura, nigdy tak nie bylo. Od tego byly Cirrusy i inne podobne.
    Elektrony w ogole nie mialy zadnej funkcji, bo nie istnialy.

    > pomijając niektóre "nasze" banki,
    > które wydawały kiedyś specjalne karty bankomatowe.

    Akurat naszych bankow, ktore to robily, bylo stosunkowo niewiele. Pewnie
    dlatego, ze istnialy juz karty online.

    Wlasciwie karty online sa nowoczesniejsze. Po prostu kiedys nie bylo
    mozliwosci autoryzowania kazdej transakcji, karty musialy byc wypukle
    ze wzgledu na "zelazka". Zreszta tak jest caly czas w niektorych miejscach.

    > W Polsce stały się
    > szczególnie popularne bo banki aby zachęcić świeżo upieczonych posiadaczy
    > ROR-ów (niezbyt skorych do wydawania dodatkowych pieniędzy na karty wypukłe)
    > do wszechstronnego ich używania - uznały, że będzie to najtańsze
    > rozwiazanie.

    Z tym, ze to uznaly wszystkie banki na swiecie, i karty online moga byc
    wydawane kazdemu klientowi.

    > Oczywiście sa miejsca gdzie można zapłacić wyłacznie "ichnią" EC - tam nie
    > zapłacisz (zwykle spożywka) - to taki ich odpowiednik naszych elektronów.
    > Karty te są tam b. popularne, działają bez autoryzacji, bezpośrednio
    > obciażają konto, a na slipie jest adnotacja, że zgadzasz się na obciążenie
    > rachunku w/w kwotą, a jeśli nie będzie środków na rachunku, to upoważniasz
    > sprzedawcę do ściągnięcia należności w inny sposób (odwołanie do jakichś
    > przepisów niemieckich).

    To nie dlatego. Glownym problemem jest dosc wysoka prowizja miedzynarodowych
    organizacji. Karty lokalne rozliczane sa duzo taniej i nie ma to zwiazku
    z kosztami samej autoryzacji.

    > "Das is ein Polnishe karte".

    Obojetnie jaka by nie byla - wazne jest, ze jest obca.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator