  • 1. Data: 2002-07-11 13:47:22
    Temat: Uwaga na Duty Free Shops!
    Od: <r...@p...onet.pl>

    Chciałbym opowiedzieć Wam niemiłą przygodę, która przydarzyła mi się kilka dni
    temu.
    Otóż miałem okazję przejeżdżać przez przejście graniczne w Mikulovie, które
    znajduje się na granicy czesko-austriackiej, na drodze z Brna do Wiednia. Na
    przejściu znajduje się sklep wolnocłowy, dokąd skierowałem swoje kroki, by
    uzupełnić domowe zapasy szlachetnych trunków. Sklep chyba był czeski, w takim
    przynajmniej języku mówiły panie w kasie. Ceny produktów pokazane były zarówno
    w euro, jak i w koronach. Gdy pani podsumowywała mnie w kasie ucieszyłem się,
    bo zobaczyłem, że suma wyrażona jest w euro, a płacić zamierzałem KK EC/MC.
    Jakież było moje zdziwienie, gdy suma na dowodzie transakcji kartą wyrażona
    była w... koronach! Z pokerową miną podpisałem podsunięty mi świstek
    zastanawiając się, za ile przewalutowań przyjdzie mi zapłacić.
    A teraz fakty, czyli liczby:
    1. Kursy kantorowe przed wyjazdem (kupno/sprzedaż): 1 EUR = 3,95/4,05 PLN, 1
    CZK = 0,13/0,14 PLN.
    2. W kasie pani podsumowała mnie na 84 EUR i zarazem na 2730 CZK. Daje to kurs
    wymiany 1 EUR = 32,5 CZK wobec średniokantorowego 1 EUR = 29,6 CZK.
    3. Z tytułu transakcji bank obciążył mnie kwotą 390,04 PLN. Dzielimy przez 84
    EUR, co daje kurs wymiany 1 EUR = 4,64 PLN!!! 15 % drożej, niż gdybym kupił EUR
    w kantorze i zapłacił gotówką...
    4. W efekcie zapłaciłem za trzy przewalutowania (EUR -> CZK -> EUR -> PLN), w
    tym pierwsze w sklepie po bardzo niekorzystnym kursie (patrz punkt 2).
    Wnioski? Sam nie wiem, trochę szkoda, że jadąc do strefy euro (de facto na
    styku strefy) człowieka spotykają takie niespodzianki. IMHO po to jest karta,
    żeby zapomnieć o gotówce. Chciałoby się wypocząć, a tu trzeba zdwoić czujność!

    Życzenia beztroskich wojaży dla wszystkich!
    Michał

  • 2. Data: 2002-07-11 13:58:55
    Temat: Re: Uwaga na Duty Free Shops!
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

    > Życzenia beztroskich wojaży dla wszystkich!
    > Michał

    nie wiem czy na tym czy nie natym przejsciu - ale karton fajek, (nie dla
    mnie), 3 flaszki wodki i cos tam jeszcze mam za friko (od listopada ur)

  • 3. Data: 2002-07-11 14:03:20
    Od: "Kasia" <k...@e...pl>

    Ufff :-) Dobrze że ja mialam wracając nadal nadmiar Euro i wypłaciłam się w
    tym własnie sklepie gotówką :-)))

  • 4. Data: 2002-07-11 14:31:39
    Od: "sibek" <s...@g...pl>

    Użytkownik <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    .
    > Otóż miałem okazję przejeżdżać przez przejście graniczne w Mikulovie,
    które
    > znajduje się na granicy czesko-austriackiej, na drodze z Brna do Wiednia.
    Na
    [ciach]

    Takie pytanko, czy w Mikulovie jest też sklep z elektroniką?
    /sibek

  • 5. Data: 2002-07-11 14:39:37
    Od: <s...@p...onet.pl>

    Podobną sytuacje miałem na lotnisku w Budapeszcie:
    ceny towarów tylko w DM
    obciążenie karty w HUF
    Potem przelicznia HUF na USD i z USD na PLN (Visa Shiti)
    W sumie przeliczenie z HUF na PLN wyszło zblizone do kantorowego ale i tak dużo
    drożej niż HUF pobierane z bankomatu kartą MC śp. PBK (mimo 4% prowizji). Co do
    uczciwości przeliczenia z DM na HUF to trudno mi się wypowiadać bo ceny były
    tylko w DM a nie miałem dostępu do aktualnego kursu DM/HUF. Wynika z tego że ta
    przypadłość dotyczy sklepów wolnocłowych byłych krajów RWPG. BTW na lotnisku w
    Meksyku miałem do wyboru obciążenie MC w USD lub w lokalnej walucie. Wybrałem
    USD i obciążyliw USD. Z porównania kursów wynika że nie było żadnych
    przewalutowań po drodze, ale było to dawno w 1997r.

  • 6. Data: 2002-07-11 14:58:58
    Od: "Lopez" <l...@p...onet.pl>

    > Podobną sytuacje miałem na lotnisku w Budapeszcie:
    > ceny towarów tylko w DM
    > obciążenie karty w HUF
    > Potem przelicznia HUF na USD i z USD na PLN (Visa Shiti)

    Podobnie na lotnisku w Tunisie, tyle tylko, ze tam byly ceny w Frankach
    Francuskich i $, na slipie wywalilo cene w $, skasowali w Dinarach
    Tunezyjskich, Visa przeliczyla to na $, a w kraju Lukas na zlotowki.
    Generalnie wyszlo o jakies 20gr na 1$ wiecej :-(

    Pzdrwm.

    --
    Lopez de Bytom en Silesia
    l...@p...onet.pl

  • 7. Data: 2002-07-11 15:08:30
    Od: <s...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Pzdrwm.
    > To wygląda że ta choroba dotyczy byłych kolonii wszystko jedno czy sowieckich
    czy francuskich.
    POzdr

  • 8. Data: 2002-07-11 18:25:53
    Od: <r...@p...onet.pl>

    > Ufff :-) Dobrze że ja mialam wracając nadal nadmiar Euro i wypłaciłam się w
    > tym własnie sklepie gotówką :-)))

    Nieładnie! Sklep jest tylko dla tych, co wjeżdżają do Austrii. Musiałaś złamać
    znaki zakazu i przejechać przez ciągłą linię ;-)
    A swoją drogą ciekawe dlaczego? Była właśnie na ten temat jakaś kartka na
    drzwiach sklepu, ale tylko po czesku i niemiecku, tak więc nic nie skumałem.

    Michał

  • 9. Data: 2002-07-11 18:30:19
    Od: <r...@p...onet.pl>

> [...]
    > Na
    > [ciach]
    >
    > Takie pytanko, czy w Mikulovie jest też sklep z elektroniką?

    W Mikulovie nie (tu jest tylko jeden sklep wolnocłowy), natomiast na następnym
    w kierunku zachodnim przejściu granicznym, koło Znojmo (Znojma?), jest cały
    kompleks wolnocłowy: sklepy, kasyna etc. Zresztą to przejście jest lepsze, bo
    mniejszy ruch i omija się Wiedeń.

    Michał

  • 10. Data: 2002-07-12 06:13:38
    Od: "Wall" <w...@i...pl>

    > Nieładnie! Sklep jest tylko dla tych, co wjeżdżają do Austrii. Musiałaś
    złamać
    > znaki zakazu i przejechać przez ciągłą linię ;-)

    A to zarąbiście! Bo jak w zeszlym roku jak tam skrecilem ze znajomymi i
    zlamalismy przepis to sie o tym fakcie dowiedzielismy jak nas zatrzymala tuz
    za granica lotna policja czeska i sie do nas doczepila! :( Tak poza tym nic
    tam nie kupowalem na szczescie... :)
    POzdrawiam
    Wall