    From: <r...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Uwaga na Duty Free Shops!
    Date: 11 Jul 2002 15:47:22 +0200

    Chciałbym opowiedzieć Wam niemiłą przygodę, która przydarzyła mi się kilka dni
    temu.
    Otóż miałem okazję przejeżdżać przez przejście graniczne w Mikulovie, które
    znajduje się na granicy czesko-austriackiej, na drodze z Brna do Wiednia. Na
    przejściu znajduje się sklep wolnocłowy, dokąd skierowałem swoje kroki, by
    uzupełnić domowe zapasy szlachetnych trunków. Sklep chyba był czeski, w takim
    przynajmniej języku mówiły panie w kasie. Ceny produktów pokazane były zarówno
    w euro, jak i w koronach. Gdy pani podsumowywała mnie w kasie ucieszyłem się,
    bo zobaczyłem, że suma wyrażona jest w euro, a płacić zamierzałem KK EC/MC.
    Jakież było moje zdziwienie, gdy suma na dowodzie transakcji kartą wyrażona
    była w... koronach! Z pokerową miną podpisałem podsunięty mi świstek
    zastanawiając się, za ile przewalutowań przyjdzie mi zapłacić.
    A teraz fakty, czyli liczby:
    1. Kursy kantorowe przed wyjazdem (kupno/sprzedaż): 1 EUR = 3,95/4,05 PLN, 1
    CZK = 0,13/0,14 PLN.
    2. W kasie pani podsumowała mnie na 84 EUR i zarazem na 2730 CZK. Daje to kurs
    wymiany 1 EUR = 32,5 CZK wobec średniokantorowego 1 EUR = 29,6 CZK.
    3. Z tytułu transakcji bank obciążył mnie kwotą 390,04 PLN. Dzielimy przez 84
    EUR, co daje kurs wymiany 1 EUR = 4,64 PLN!!! 15 % drożej, niż gdybym kupił EUR
    w kantorze i zapłacił gotówką...
    4. W efekcie zapłaciłem za trzy przewalutowania (EUR -> CZK -> EUR -> PLN), w
    tym pierwsze w sklepie po bardzo niekorzystnym kursie (patrz punkt 2).
    Wnioski? Sam nie wiem, trochę szkoda, że jadąc do strefy euro (de facto na
    styku strefy) człowieka spotykają takie niespodzianki. IMHO po to jest karta,
    żeby zapomnieć o gotówce. Chciałoby się wypocząć, a tu trzeba zdwoić czujność!

    Życzenia beztroskich wojaży dla wszystkich!
    Michał