  • 1. Data: 2008-11-25 21:59:13
    Temat: Ustalanie kursów walutowych przez banki + spread CHF Multibank
    Od: " finder24" <f...@g...pl>

    Witam serdecznie,

    Czy ktoś się orientuje w jaki sposób banki ustalają swoje kursy walutowe?
    Byłem przekonany, że kurs średni wynika z kursu średniego NBP. Napisałem
    ostatnio do Multibanku. Odpisali, że oni sami ustalają sobie kurs średni po
    ich kursie kupna i sprzedaży. A gdzie oni kupują tą walutę? Czy chodziło o forex?

    Cała historia zaczęła się od tego, że chciałem sobie sprawdzić jaki spread
    stosuje Multibank. Rozsądne wydawało mi się wyjście od średniego kursu NBP
    jako wyznacznika. Jeśli nie wprowadzono mnie w błąd, to kurs średni NBP nijak
    się ma do kursów ustalanych przez banki.

    finder24

  • 2. Data: 2008-11-25 22:11:23
    Od: "george" <g...@v...pl>

    " finder24" <f...@g...pl> wrote in message
> [...]
    > nijak
    > się ma do kursów ustalanych przez banki.

    spread multibanku (roznica kupno - sprzedaz) chyba nie ma zwiazku ze średnim
    NBP.
    Nie wiem jakich obliczen spreadu używasz, ale na moje oko tam nie ma gdzie
    wsadzić takiego parametru jak kurs średni NBP.
    W praktyce, rzeczywiscie, jesli nie masz w umowie kredytowej napisane ze
    spłacasz po
    średnim NPB to banki mogą ustalać dowolnie sobie i to robią.
    Swego czasu ( pare lat temu) obserwowałem kursy podawane przez PEKOSA i
    byłem
    wielce zdziwiony skąd piki 28 każdego miesiąca..., po czym życzliwie mi
    kolega wyjaśnił kiedy spłaca kredyt.
    george

  • 3. Data: 2008-11-26 18:33:30
    Od: Cubus <c...@n...pl>

    finder24 pisze:

    > Czy ktoś się orientuje w jaki sposób banki ustalają swoje kursy walutowe?
    > Byłem przekonany, że kurs średni wynika z kursu średniego NBP. Napisałem

    Jest zupełnie odwrotnie: to kurs średni NBP wynika z kursów walut
    w bankach. Zastanawiałeś się dlaczego kurs w NBP poprzedzony
    jest przymiotnikiem "średni"?

  • 4. Data: 2008-11-27 20:27:00
    Od: " finder24" <f...@g...SKASUJ-TO.pl>

    > Jest zupełnie odwrotnie: to kurs średni NBP wynika z kursów walut
    > w bankach. Zastanawiałeś się dlaczego kurs w NBP poprzedzony
    > jest przymiotnikiem "średni"?

    To jak w takim razie banki ustalają te kursy? Chodzi mi o to czy one mają
    jakieś odniesienie do realnych transakcji? Nie wiem... np. handluja na forexie
    i w godzinach roboczych ustalają swoje kursy?

    Dzięki,
    finder24

  • 5. Data: 2008-11-28 10:39:51
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    To Twój kolega Kluczyk ma taki kredyt, że pika całym bankiem?
    JaC

    -----

  • 6. Data: 2008-11-28 22:16:04
    Od: Cubus <c...@n...pl>

    finder24 pisze:

    > To jak w takim razie banki ustalają te kursy? Chodzi mi o to czy one mają
    > jakieś odniesienie do realnych transakcji? Nie wiem... np. handluja na forexie
    > i w godzinach roboczych ustalają swoje kursy?

    Mają dowolność. A zastanawiałeś się jak ustalana jest cena bułki w
    supermarkecie? Bank ustala taką cenę sprzedaży za jaką inny podmiot
    skłonny jest walutę kupić. Przy cenie kupna jest odwrotnie.
    Po prostu rynek.