  • 11. Data: 2002-08-08 09:44:38
    Temat: Re: Tani przelew a Elixir
    Od: <m...@w...pl>

    Panowie, w waszej dyskusji jest jedna luka, aby KIR mógł rozliczyć przelew i
    przekazać do odbiorcy musi być do niego wysłany, a z tym bywa różnie .... Bank
    często stosuje zasadę &#8222;wyślij i zapomnij&#8221; &#8211; i zwykle od klienta,
    który
    reklamuje że nie dostał pieniędzy, dowiaduje się że czegoś nie wysłał, albo coś
    zostało mu zwrócone &#8211; samo życie.
    KIR nie przetrzymuje żadnych pieniędzy bo nie ma konta, na którym miałoby to
    leżeć.

  • 12. Data: 2002-08-08 12:07:34
    Od: "BUCKS" <b...@u...to.poczta.onet.pl>

    > chyba się troszeczkę zapędziłeś ;-) sesje KIRu są sztywne i nie można
    sobie
    > wybierać godziny przeprowadzania sesji ;-) jedyne co ban komże zrobić to
    > ustanowienie dead-line'u do której godziny klienci mogą wysyłąć przelewy
    aby
    > załapały się na poszcególne sesje I, II czy III.

    No i o to mi chodzilo.
    Sesje KIRu sa stale ale banki w ramach tego "szerokiego" zakresu czasowego
    jaki daje KIR, wybieraja ten swoj "waski" przedzial czasowy dostosowany do
    swoich wlasnych
    potrzeb. O tym wlasnie pisalem, a nie ze sesji KIRu jest tyle ile bankow ;-)

    Zwroc tez uwage, ze jezeli zlozysz przelew przed godzina I sesji
    wychodzacej, ktora obowiazuje w danym banku to nie znaczy,
    ze przelew "pojdzie" natychmiast w czasie rzeczywistym tylko musi poczekac
    na te wlasnie godzine ustalona przez bank, mimo ze KIR moze miec I sesje juz
    od kilku
    godzin.

    > jeżeli przelew idzie pierwszą sesją do KIR'u to po przetworzeniu tej sesji
    jest
    > on gotowy do odebrania przez bank, natomiast o której bank zaksięguje ten
    > przelew - to już zależy od niego.

    Tutaj sygerowalem sie eBankami, ktore ponoc ksieguja przelewy na biezaco bez
    zbednej zwloki.
    Przy pierwszej sesji wszystko jest OK ale przy nastepnych to roznie bywa np.
    gdy wysylam z marmurka do eBanku.

    > nie bardzo rozumiem, możesz to wyjaśnić ? nie dotarł nawet podczas 3 sesji
    ??
    > tzn. czega w KIR czy gdzie ???

    Nie wiem dokladnie gdzie czeka przelew ale moze Ty mi to wyjasnisz, jezeli
    jestes znawca tego tematu.
    Nie raz zdarzylo mi sie zlecac przelew z marmurka do eBanku, ktory mial
    wyjsc II sesja ale u odbiorcy nie bylo go nawet podczas III sesji. Z tego co
    pisales to jest to niemozliwe, wiec niektore banki robia sobie jaja z
    Klientow.
    Nadawca nie mial kasy ani tez odbiorca, ktory zamiast cieszyc sie kasa w
    piatek mial ja dopiero w poniedzialek.
    Wiec kto ma te kase naprawde?

    Natomiast w przypadku przelewow w trakcie III sesji to ja to widze tak (nie
    znam prawdziwych godzin sesji w KIRze, wiec przyjmijmy pewne zalozenia):
    Przykladowo Bank A podczas III sesji wychodzaca ok. godz.15 wysyla przelew
    do dwoch innych bankow B i C.
    Zalozmy, ze III sesja przychodzaca w KIRze trwa 15:30-20:00.
    W banku B III sesja przychodzaca odbywa sie 17:00-18:00, natomiast w banku C
    jest to 18:30-19:30.
    Jezeli KIR "przerobi" przelew o 18:15 to kasa dotrze tylko do banku C, a w B
    bedzie dostepna dopiero w nastepny dzien roboczy.

    Ja tu wypowiadam sie jako zwykly klient roznych bankow, ktory ma pewne
    doswiadczenia w tej dziedzinie.
    Nie patrze na to jak ekspert i specjalista w tym temacie, bo nim nie jestem.
    Dla mnie najwazniejsze jest to kiedy Ja lub inni ktorym wysylam kase moga
    korzystac z pieniedzy i na tej podstawie wyciagam wnioski.

    Praktyka pokazuje, ze najlepiej wysylac kase I sesja, bo daje to 99.9%
    pewnosci. II sesja jest mniej pewna i bardziej sprawdza sie jezeli wysylam
    kase do bankow, ktore obsluguja jeszcze popoludniu/wieczorem III sesje
    przychodzaca, zwykle eBanki.
    Natomiast III sesja to nie wysylam, bo szanse sa male, chyba ze zalezy mi na
    dacie przelewu, a tak to wole wyslac kase I sesja nastepnego dnia roboczego.

    Pozdrawiam

  • 13. Data: 2002-08-08 12:26:09
    Od: "BUCKS" <b...@u...to.poczta.onet.pl>

    Użytkownik <m...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zostało mu zwrócone &#8211; samo życie.
    > KIR nie przetrzymuje żadnych pieniędzy bo nie ma konta, na którym miałoby

    Czyli zazwyczaj "winny" jest albo bank nadawcy albo bank odbiorcy, ktore
    zyja sobie z odsetek nieswiadomych niczego klientow zlecajacych przelewy ;-)
    Ale tego czy bank wyslal przelew czy nie to nigdy nie sprawdzisz i pozostaje
    tylko uwierzyc pracownikowi banku, ktory tweirdzi, ze przelew zostal
    wyslany, bo srodki zostaly "zdjete" z konta.

    Dochodzimy do sedna sprawy, ze teoria swoje i praktyka swoje, jak zwykle
    zreszta ;-)

    Pozdrawiam

  • 14. Data: 2002-08-08 21:11:35
    Od: "Karol Żwiruk" <k...@z...pl>

> [...]
    co
    > pisales to jest to niemozliwe, wiec niektore banki robia sobie jaja z

    może to tylko Tobie się wydawało że miało wyjść drugą sesją ?
    a poszło pierwszą następnego dnia (roboczego).
    Z jakiego banku słałeś ? Niektóre banki podchodzą sobie do tego bardzo,
    bardzo
    swobodnie ;-)

    ---

    Karol Żwiruk

  • 15. Data: 2002-08-08 22:56:33
    Od: "BUCKS" <b...@u...to.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Karol Żwiruk" <k...@z...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > a poszło pierwszą następnego dnia (roboczego).
    > Z jakiego banku słałeś ? Niektóre banki podchodzą sobie do tego bardzo,

    PEKAO SA i INVEST-BANK.
    Mnie sie nic nie wydawalo tylko jak juz to pracownikom bankow ;-)
    Ja jako klient nigdy nie wiem co zrobil bank z moim przelewem, pozostaje
    tylko wierzyc na slowo pracownikom i miec nadzieje...
    ;-)

  • 16. Data: 2002-08-09 08:23:31
    Od: Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl>

    On Fri, 9 Aug 2002 00:56:33 +0200, "BUCKS"
    <b...@u...to.poczta.onet.pl> wrote:

    >PEKAO SA i INVEST-BANK.

    hehe, to akurat kiepskie przyklady, szczegolnie ten drugi. Przy
    przelewach internetowych to oni maja tam chyba spory backoffice i jak
    oddzial zapomni czegos uruchomic to przelew w terminie nie wyjdzie.
    A w telepekao to rozklad sesji jest jakis niezle pokrecony.
    Czy moze mowiles o przelewach w oddziale ?
    Ja tam czestro przelwam III sesja i jesli tylko bak odbiorcy ja
    ksieguje tego samego dnia to zwykle nie ma problemow (jesli uzywam
    sprawdzonych bankow)
    --
    Wojtek Frabinski ICQ 50443653
    w...@a...net.pl

  • 17. Data: 2002-08-09 08:28:19
    Od: Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl>

    On Thu, 8 Aug 2002 14:26:09 +0200, "BUCKS"
    <b...@u...to.poczta.onet.pl> wrote:

    >Czyli zazwyczaj "winny" jest albo bank nadawcy albo bank odbiorcy,

    Dokladnie :-)

> [...]
    >tylko uwierzyc pracownikowi banku, ktory tweirdzi, ze przelew zostal
    >wyslany, bo srodki zostaly "zdjete" z konta.

    Ostatecznie mozna zarzadac wtornika Elixira (KIRowej makulatury) i jak
    uda se go wyciagnac to bedzie wszystko jak na dloni.
    Tylko, ze zwykle i tak nie wiele to pomoze przy reklamacji bo bankowe
    regulaminy najczesciej wcale nie zapewniaja ze przelew zlecany np do
    12 wyjdzie jeszcze III tego samego dnia.

    BTW, jest jeszcze chyba jedna mozliwosc przyczyny niewykonania
    dyspozycj w terminie. Bank moze nie meic wystarczajacych srodkow na
    odpowiednim koncie NPB.

  • 18. Data: 2002-08-09 11:25:49
    Od: "Marek Derlukiewicz" <m...@N...poczta.gazeta.pl>

    > nie bardzo rozumiem, możesz to wyjaśnić ? nie dotarł nawet podczas 3
    sesji ??
    > tzn. czega w KIR czy gdzie ???

    md: Na pewno dotarł do banku odbiorcy, tylko po pewnym czasie (późnym) i bank
    przelał kwotę na rachunek operacyjny. Jest jeszcze taki rachunek "kwoty do
    wyjaśnienia" gdzie kiedyś leżały moje pieniądze przez miesiąc :-)

  • 19. Data: 2002-08-10 19:46:23
    Od: "Karol Żwiruk" <k...@z...pl>

    > BTW, jest jeszcze chyba jedna mozliwosc przyczyny niewykonania
    > dyspozycj w terminie. Bank moze nie meic wystarczajacych srodkow na
    > odpowiednim koncie NPB.

    ;-) to chyba żart Wojtek,
    słyszałeś kiedykolwiek o takiej akcji ?

    Karol Żwiruk

  • 20. Data: 2002-08-11 09:23:43
    Od: Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl>

    On Sat, 10 Aug 2002 21:46:23 +0200, "Karol Żwiruk" <k...@z...pl>
    wrote:

    >;-) to chyba żart Wojtek,

    Nie

    >słyszałeś kiedykolwiek o takiej akcji ?

    Chyba nawet tutaj. Oczywiscie nie chodzi tu o to, ze bank utracil
    plynnosc ale ze nie bylo srodkow na odpowiednim rachunku w danym
    momencie. Przeciez kazda sesja bank otrzymuja zarowno uznania jak i
    obciazenia. I w jakis sposob sie one bilansuja. Co jesli bedzie nagle
    duza przewaga obciazen a bank na to przygotowany nie bedzie ?
    Ale nie znam szczegolow, niech lepiej ktos inny to sprecyzuje