  • 1. Data: 2008-02-03 00:33:29
    Temat: Tajemnica bankowa a bledna operacja
    Od: ZauraK <z...@z...zaurak>

    Witam.

    Mam taką trochę dziwną sytuację:
    Klient X złożył dyspozycję obciążenia jego rachunku w związku z pewną
    płatnością.
    W wyniku błędu pracownika banku został obciążony klient Y.
    Oczywiście wynikła afera i ciągnie się dalej pomimo usunięcia błędu.

    Pytanie: czy bank może/musi podać klientowi Y dane klienta X, poprzez
    okazanie owej dyspozycji złożonej przez klienta X ?

    Moim zdaniem dane klienta X są jak najbardziej pod ochroną bo:
    Art 4 ust 1 - "Bank, osoby w nim zatrudnione oraz osoby, za których
    pośrednictwem bank wykonuje czynności bankowe, są obowiązane zachować
    tajemnicę bankową, która obejmuje wszystkie informacje dotyczące
    czynności bankowej, uzyskane w czasie negocjacji, w trakcie zawierania i
    realizacji umowy, na podstawie której bank tę czynność wykonuje.",
    a w kolejnych art. nie ma zwolnienia które odnosiłoby się do tej sytuacji.

    Czy mam rację, czy też klient Y ma prawo do wglądu "przez kogo" go
    obciążono?
    Jeśli mam rację to czy są jeszcze jakieś inne art. z innych ustaw na
    które można się powołać ?

    --
    ZauraK

  • 2. Data: 2008-02-03 05:51:56
    Temat: Re: Tajemnica bankowa a bledna operacja
    Od: Szymuś <pwdi_@_friko3.onet.pl>

    Moim zdaniem to proste. Jeśli obciążono np mój rachunek i z mojego rachunku
    pieniądze poszły w świat to uważam, że mam prawo wiedzieć do kogo poszły. W
    związku z tym mam prawo zobaczyć całość informacji z przelewu. Jeśli w tym
    przelewie było napisane, że to np wypłata za umycie pleców to też będę o
    tym wiedział :) Ponadto Na rachunku powinien pozostać ślad po tej operacji
    nawet po jej wyprostowaniu. Zopsdtanie więc ten przelew i nawet przez
    internet będę mógł go sobie obejrzeć.

    --
    "Podwładny winien mieć przed obliczem przełożonego
    wygląd lichy i durnowaty tak,

    Ukaz cara Rosji, Piotra I z 2 grudnia 1708r.

  • 3. Data: 2008-02-03 13:00:31
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Sun, 03 Feb 2008 01:33:29 +0100, ZauraK <z...@z...zaurak>
    wrote:

> [...]
    >
    >Pytanie: czy bank może/musi podać klientowi Y dane klienta X, poprzez
    >okazanie owej dyspozycji złożonej przez klienta X ?

    Nie.

    >Czy mam rację, czy też klient Y ma prawo do wglądu "przez kogo" go
    >obciążono?

    Ależ ma prawo. Obciążenia dokonał bank.

    --
    ___________ (R)
    ___________/ mail: _...@i...pl GG: 3524356

  • 4. Data: 2008-02-03 13:10:50
    Od: "vis" <k...@g...pl>

    Użytkownik "ZauraK" <z...@z...zaurak> napisał w wiadomości
> [...]
    > obciążono?
    > Jeśli mam rację to czy są jeszcze jakieś inne art. z innych ustaw na które

    Bank nie moze podac Klientowi Y danych klienta X. To przez bledna realizacje
    zlecenia przez pracownika banku doprowadzila do tej sytuacji, a nie
    dzialania Xa.
    Jezeli pracownik banku wykonalby przelew zgodnie z dyspozycja Y nic by nie
    wiedzial o X. Ujawnienie Y danych X stanowi naruszenie tajemnicy bankowej.

    vis

  • 5. Data: 2008-02-03 13:12:43
    Od: "vis" <k...@g...pl>

    wiadomości news:plebq31t1bfqle80773tmtki7fibh256tg@4ax.com...

    > Ależ ma prawo. Obciążenia dokonał bank.

    Nie ma prawa. Obciazenia dokonal bank bledenie realizujac polecenie klienta.
    :-)

    vis

  • 6. Data: 2008-02-03 15:18:22
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl>

    Użytkownik "Szymuś" <pwdi_@_friko3.onet.pl>
> [...]
    > poszły. W
    > związku z tym mam prawo zobaczyć całość informacji z przelewu.

    to akurat jest jasne i to akurat klient i tak zobaczy
    tu nie bylo mowy o ukrywaniu ego czy falszowaniu historii operacji
    ale byla mowa czy klient Y moze sie dowiedziec kto zadysponowal operacje
    - oczywiscie nie powienien tego wiedziec
    winien jest bank i to tyle co moze wiedziec klient
    *** blad ***

  • 7. Data: 2008-02-04 09:30:02
    Od: s...@g...com

    On 3 Feb, 16:18, "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_sezam.pl> wrote:
> [...]
    > - oczywiscie nie powienien tego wiedziec
    > winien jest bank i to tyle co moze wiedziec klient
    W zasadzie nie powinienem pisac, bo nic wiecej do dodania nie mam, ale
    zaby nie bylo watpliwosci - tez uwazam, ze klient Y o dyspozycji
    klienta X wiedziec nic nie moze - nastapil blad banku, bank musi go
    naprawic i ewentualnie zadoscuczynic za szkody poniesione przez
    klienta Y. Klient X niczym nie zawinil i przysluguje mu pelna ochrona
    danych objetych tajemnica bankowa.

    Pzdr
    MS

  • 8. Data: 2008-02-04 13:07:49
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Sun, 3 Feb 2008 14:12:43 +0100, "vis" <k...@g...pl> wrote:

    >Nie ma prawa. Obciazenia dokonal bank bledenie realizujac polecenie klienta.
    >:-)

    No ma prawo - dostanie informację, że obciążającym był bank.
    --
    ___________/ GG: 3524356

  • 9. Data: 2008-02-05 18:00:41
    Od: ZauraK <z...@z...zaurak>

    Dziękuję za wszystkie odpowiedzi.
    Potwierdzone zostały moje 'domysły'.
    Jako że nikt "nie dotykał się" podstawy prawnej, to zakładam iż podana
    przeze mnie powinna być prawidłowa.

    --
    ZauraK